Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:37 | |
![]() | RÄTTELSE: Det är Inte farligt att titta på samband, men skulle sådana skillnader ge kvinna/man mer makt i samhället? | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:38 | |
![]() | Pion: Det blev ju inte direkt tydligare nu. Själv gillar jag inte retorik så mycket. Jag är mer förtjust i förnuft och sådant. | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:38 | |
![]() | Mekano: Man har också gjort undersökningar som visar att personal på förskolor generellt tilltalar pojkar med betydligt färre ord än till flickor, varav flickorna får en större språklig stimulans. | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:39 | |
![]() | Ja, därför är alla stora författare kvinnor. | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:41 | |
![]() | Maskulinist: Jag gillar också förnuft. Vilken härligt förnuftig "diskussion" vi har - inte. Jag kan inte ansvara för att du inte förstår. | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:43 | |
![]() | "Ja, därför är alla stora författare kvinnor." Utveckla ditt resonemang istället för att komma med ironiska one-liners eller försöka flytta fokus från sakfrågan till tyckande kring forumdeltagares sk "retorik", tack. | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:44 | |
![]() | Se du, fåordigheten eller motsatsen till det beror nog på nervtrådarna i hjärnbalken. | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:45 | |
![]() | Vi har ingen diskussion över huvud taget. Det är liksom ingen idé. Jag bara roar mig med att förlöjliga dina inlägg. | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:45 | |
![]() | Författare använder sig av ord. Många ord = bok. | |
| Måns_E | 2009-03-17 16:45 | |
![]() | Jag skulle tro att det snarare har med ointresse för retorik att göra :) | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:47 | |
![]() | Mask: Det var tråkigt att höra. Jag har inte mycket till övers för folk som gör sånt. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:49 | |
![]() | Pion Jag tycker det är intressant mycket med tanke på allt som rör frågor som har med val att göra där mycket läggs på en människa och hans / hennes "val". "Rasbiologi" eller vad man nu ska kalla det, hjärnbiologi mellan olika folk, är en mycket större och svårare fråga eftersom en människa är en produkt av inre medfödda (?) egenskaper/personlighet, arv, miljö och hjärnan. Skillnader mellan män och kvinnor och mellan homsexuella och heterosexuella är mycket mer specifik. Det är intressant hur vi formar och uppfostrar barn manligt och kvinnligt men allt ligger inte i miljön. Jag tycker det är intressant att män och kvinnors hjärnor är olika och jag ser inget farligt med det eller ser ett hot mot möjligheten att en man och en kvinna kan vara"mer lika" i hjärnan än två kvinnor t.ex. Det kan man fortfarande vara. Sen tror jag verkligen på det generella..Jag tror generellt sett att män är mer systematiska och logiska och lättare kan stänga av känslor än kvinnor men om det är miljömässigt eller biologiskt vet jag inte. Jag menar generellt. Jag är inte heller förvånad över det att homosexuellas hjärnor är mer lik det motsatta könets. Det skulle förklara varför så många homosexuella män är väldigt sympatiska och mjuka till sättet och vägrar göra lumpen haha. Och jag vet att det är mycket hal is nu men jag tycker mig finna en trovärdighet i det man kommit fram till även om jag inte ska skriva en bok om sanningen i det. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:52 | |
![]() | pion ekrot Det där med olika delar i hjärnan som har med språk och tal att göra, där var slutsatsen att man tror att därför har kvinnor bättre simultankapacitet. | |
| Dyslekso | 2009-03-17 16:52 | |
![]() | pion: jag förstår vad du menar. Men skrev jag inte precis det i slutet av mitt inlägg? Omvänt låter sig inte heller flesta yrken lätt delas upp i klart definierade mentala färdigheter, och är på det viset också "flytande". Jag skulle inte uttala mig tvärsäkert om det här med hjärnskillnader... känns inte som att alla bevis är inne än. Men om de flesta primatarter uppvisar könsspecifika beteenden (som rimligtvis har att göra med hjärnornas struktur, hormonella nivåer osv) så vore det väl märkligt om vi skulle vara annorlunda. Om man håller det för rimligt att vi har gemensamt ursprung med dem alltså. Dock vet jag fortfarande inte vad relevansen av att konstatera att vi generellt sett har olika hjärnor rent praktiskt skulle vara, för människor bör väl i första hand bedömas individuellt. Kanske är det bara friheten att få säga att män och kvinnor tänkemässigt skiljer sig åt som står på spel. :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:53 | |
![]() | Giftermålet då? | |
| Dyslekso | 2009-03-17 16:55 | |
![]() | Vi tänker för lika, det blir bara Norén-gräl av hela skiten. :) | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:56 | |
![]() | Jag ser inte heller att det är farligt med olikheter i hjärnan eller att miljön skulle vara en enda enskild faktor. Det har jag aldrig påstått. Det kan bli problematiskt när man betraktar hjärnan med förmodade egenskapskopplingar som något statiskt och separatistiskt. Ja, du är ute på lite hal is tycker jag. :) Jag har i alla fall ingen aning om huruvida "sympatisk" är en egenskap som kan kopplas starkt till just homosexuella män. Man kan tycka att det är intressant och roligt med biologism på samma sätt som det kan vara intressant och roligt med veckotidningshoroskop. | |
| Måns_E | 2009-03-17 16:56 | |
![]() | Men har verkligen kvinnor bättre simultankapacitet än män? Vad jag förstår så är det en myt, man har vad jag förstår gjort flera oberoende expriment där man inte kunnat uppvisa några, eller bara små skillnader mellan grupperna men desto större skillnader inom grupperna män och kvinnor. | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:57 | |
![]() | Dyslekso: Relevansen ligger i att generella genetiska skillnader kan förklara generella beteendeskillnader. Köper vi det inser vi också att likformighet mellan könen, som ju är lite på modet, är både omöjligt och onödigt. Pion: Du måste förstå mitt problem. Det är klart att jag är lockad att lägga mig i diskussionen på allvar - referera och ha mig - men jag har svårt att se hur det skulle kunna leda till någonting bra. Om jag delade min visdom (eller sunda förnuft, snarare) med dig skulle du antagligen ändå inte lyssna. Om du lyssnade skulle jag krossa hela din världsbild. Det handlar egentligen mest om common sense, sådant här - om vad vi kan veta och inte kan veta, om vad vi kan drista oss till att förutsätta. Sådana som du kommer alltid att förutsätta lite för mycket. Men whatever gets you through the night... | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:58 | |
![]() | Dyslekso: Det vore bra fint, det. :) | |