Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CrazyQ2009-04-02 02:20
Antal inlägg: 602

När personer med extremt mycket kunskap om hundar uttalar sig i detta program, att denna ras inte lämpar sig som familjehund, då finns det inte så mycket att fundera över!
Bort med denna ras ur Sverige, innan det händer olyckor! Det räcker med de "ostabila raser" vi redan har här!

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:21
Antal inlägg: 2199

Vem hade extremt mycket kunskap?

Pseudonymf2009-04-02 02:21
Antal inlägg: 8282

Jag vågar nästan inte engagera mig i trådar som handlar om hundar längre, för stämningen här inne får mig att krevera och vilja slå nån. Och jag brukar inte vilja slåss. Men att kalla folk för idioter, enbart för att de inte har samma åsikt är väl inte det draget jag skulle kalla smart, men jag gör själv mina misstag då och då!
Rasen kanske är farlig i fel händer, ofarlig i rätt händer?! Men det känns som att den mycket väl löper större risk att hamna i händerna på någon som inte kan hantera den och om det händer, vill jag inte möta den på gatan! Jag har respekt för hundar, speciellt stora hundar där respekten grundar sig i rädsla. Små hundar hanterar jag lättare, utan rädsla, speciellt då jag har en egen liten papillon...
Med det vill jag säga att alla tycker inte om alla hundar, även om man kan gilla hunden överlag eller specifika raser, men alla hundar passar inte alla!

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:21
Antal inlägg: 450

tror inte den är livsfarlig,alla hundar är oberäklig´om man inte behandlar dom,på rätt sätt.nej hade jag den hunden så vet jag inte hur den skulle vara,troligen inte så som jag vill den ska vara,men det är inget jag kan uttrycka mig om då jag inte äger en sådan hund,även en tax är jag inte rätt person för.den kan säkert bli livsfarlig om jag har den med,för jag inte skulle använda den till de den är till för,men min hund jag har nu är inte farlig,men för er är de säkert än mördarmaskin som dödar allt den ser

Caligatia2009-04-02 02:23
Antal inlägg: 2187

"Extremt mycket kunskap" vill väl jag inte heller kalla det; men både ursprungsuppfödaren och killen i vaktbolaget hade stor hundvana av "svåra" raser. Är heller inte ute efter ett totalförbud av rasen, men restriktioner.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:25
Antal inlägg: 450

jaja skit samma ni vill att den ska förbjudas,de vill inte jag,fin hund i rätt händer thats it.

Basta - Ej medlem längre2009-04-02 02:26
Antal inlägg: 3528

budalv: Nu har jag tittat igenom programmet igen, vad jag inte kan förstå är vad behovet utav en sådan hundras är.

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:26

Hehe, ursprungsuppfödaren som tog in en ras han inte visste något om...

Håller med dig, Caligatia. Men det blir nog fler raser än just den här... Sen kan man ju fråga sig hur pass lätt det är att kontrollera och följa upp eventuella förbud och inskränkningar.
Känns inte som att de värsta typerna som stjäl andras hundar för att träna kamphundar direkt skulle bry sig...

Caligatia2009-04-02 02:26

Jag håller med dig om att alla hundar är oberäkneliga dgeo, och är också uppfostrad att _aldrig_ lita på något djur. Små hundar litar jag ännu mindre på än stora eftersom de i regel inte är lika väl uppfostrade; däremot har de inte samma fysiska kapacitet att vålla skada.

CrazyQ2009-04-02 02:27

Precis Caligatia.......
Har man fött upp hundar i stort sett hela sitt liv och insett att hunden inte går att hantera, då är det bara att lyssna tycker jag.
Även han som jobbade med vakthundar vet ju vad han talar om.

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:29

Basta: Vet inte om det finns behov för just denna ras när det redan finns andra boskapsvaktande raser. Däremot används den till att vakta gårdar och djur och folk verkar ju nöjda med de här hundarna också.

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-02 02:29
Antal inlägg: 1977

Finns det behov av någon ras egentligen? Vilken i så fall?

CrazyQ2009-04-02 02:30

Det var ju också så uppenbart att denna hundras går till attack UTAN någon som helst förvarning. Till och med på dess ägare.
Varför ska vi utsätta oss för riskerna att hundarna kanske biter ihjäl ett barn?
Ta hunden dit den hör hemma och vad den är framavlad till att göra.

Caligatia2009-04-02 02:30

Nej Budalv, det håller jag också med om; men med restriktioner skulle man kanske åtminstone kunna minska tillgången till rasen, och därmed skulle det även bli svårare att införskaffa hunden på laglig väg.

Det var ju särskilt dumt med de där valparna som såldes; söta och utan info. När det var vuxna hundar som såldes vidare eftersom den ursprungliga ägaren inte kunde hantera dem uppgavs iaf svårigheterna med rasen.

Och nej, han hade inte tillräcklig information om rasen han införskaffade; men jag kan tänka mig att det är väldigt lätt att tro att klarar man att hantera en eller flera "svåra" raser, då vet man hur det går till, och jag antar att han trodde att detta skulle gå att applicera även på den här rasen.

(Nu skall jag sova)

Caligatia2009-04-02 02:31

olaglig*

Basta - Ej medlem längre2009-04-02 02:31
Antal inlägg: 3528

Budalv: Med det resonemanget så är ju ingenting farligt. Varför förbjuda knivar på allmän plats när dom ändå finns på t.ex. en restaurang, nästa steg blir ju att kunna bära machete bara man inte har dåligt omdöme.

upa - Ej medlem längre2009-04-02 02:35
Antal inlägg: 2565

Alla raser som har svårt för tillrättavisning och dominans tycker jag är en fara. Det säger sig självt att rasen då inte går att kontrollera. Är hunden funtad på ett sådant sätt som gör den okontrollerbar ska den inte röra sig bland folk. Jag tror herdehundar passar alldeles ypperligt till det de är ämnade för. Gårdshundar tycker jag inte behöver de egenskaper som herdehundarna har. Det finns andra raser med vaktegenskaper som också går att kontrollera. Ser heller inget värde i att låta alla raser vara tillåtna. Ett förbud skadar ingen då rasen faktiskt går att ersätta med en bättre lämpad ras.

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:38

Basta: Det finns väldigt många hundraser. Det som skiljer den här mot andra boskapsvaktare verkar vara att den har mer skärpa. Självständiga och svårfostrade finns de fler raser som är.

Säger inte att den inte är farlig men undrar om den inte faktiskt har ett användningsområde. Jag är inte emot licens av något slag.

Pearla2009-04-02 04:08
Antal inlägg: 10

Upa mkt klokt talat! Såg att man inte tror att en liten hund kan vålla så stor skada eftersom de är små, men ser man till en så pass liten hundras som Spaniels så har den inte minder än 110 i käktryck, träffar det fel kan det bli katastrof speciellt för ett litet barn.

jag tror oxå på fastare regler för hundhållning av egen erfarenhet, väldigt många hundägare tar inte hand om djuren som de ska. det kan man bara se på bajshögarna som ligger och dräller, det sorgligaste är att det är hundarna som får bära oket när inte ägarna plockar upp efter djuren.
En sak till är sorglig och det är respekten om att ha hunden kopplad där det finns lekande barn, en hund som inte själv lever med barn och är den snällaste i hela världen kan triggas av livliga skrikande barn. jag såg nyligen en fårhund (LÖS) som försökte valla barn som spelade landbandy, den nafsade och bet efter barnens vader och hälar för att driva ihop dem, ren instinkt. Matten struntade helt i hunden varpå jag sa till henne, hon svarade -skit i det du!
barnen skrek och försökte gömma sig, livrädda!

Så visst finns det omdömeslösa hundägare och visst finns det raser som vi inte kan använda för det de är avlade för längre, det gör att raserna blir outsiders och det kan vara svårt att förstå för en nybliven hundägare att då låta hunden få den mentala stimulans som den kräver.
Det vanligaste med hundar det snappar för är att hunden som jag skrev tidigare är en flockindivid, det innebär att toleransen är hög men den brister tillslut och då vill man inte vara i närheten. Det kan hända vilken ras eller hund som helst. Sen finns det en faktor till och det är att hundar som är hur snälla som helst i vanliga fall helt plötsligt kan attakera en hund utan anledning, det bara smäller. En enkel förklaring kan vara doften, färgen på hunden som blir attakerad.
En svart hund blir oftare skälld på än andra färger, det beror på att andra hundar har svårt att tyda uttrycket.
ÅH, vad jag babblar..nu erre dax å vara tyst..:))

PS jag tycker inte heller alla raser ska bo i tätbebyggelse.

le-lou2009-04-02 09:30
Antal inlägg: 17500

Hur "farlig " en hund är kategoriseras ju knappast av hur starkt käktryck de har... alla hundar biter, och alla hundar kan skada - är det inget man kan komma överens om? Farligheten borde rimligtvis ligga i djurets egenskaper. Vilken tendens den har att bita och attackera. I vilken omfattning och när.
Därför blir jag hellre biten av en cooker spaniel som får psykbryt på mig än av en kaukasisk ovtjarka tex.

Det är väl ingen i tråden som motsagt att andra hundraser INTE biter, eller att människan inte kan bli skadade av en golden retriver eller tax tex. Det jag framhåller, liksom upa är att den här hundrasen inte hör hemma i ett samhälle, utan ska leva som den är skapt för, den tål ju ingen uppfostran över huvudtaget, så en bra hund för människan att leva med? Får jag köpa en tiger och ha åter igen? Jag är säker på om jag läser tillräckligt mycket tigerpsykologi att jag kan få den tämjd.

Den här hunden har inget på ridskolor att göra, eller i villaområden. Förbud behövs helt klart, och det handlar ju ååååter igen om att se till så att inte fel sorters människor hanterar skjutvapen. Vi har ju restriktioner på det, så varför inte på hundar?

Det värsta är att programmet förmodligen gav en skjuts till försäljningen på de här hundarna, tuffa typer som vill ha nåt lite extra att ståta med.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?