Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 489 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mårten | 2009-04-26 13:22 | |
![]() | Ett av "problemen" är ju just det som du ger prov på här. Tanken på att avsaknad av hierarki skulle vara "fromt" enligt någon form av organiserad religion över huvud taget är givetvis ljudligt skriande hädelse. Det är helt enkelt otänkbart att kombinera det med något som ens kan liknas vid kristendom eller islam, jag är helt oförstående till att man kan missa det faktum att Gud kallas "Herren" genomgående i hela Bibeln, och att grundstenen i kristendomen är att Gud både sätter villkoren för och fäller dom över varje människas liv. Den anpassning till mänskliga nycker som bland annat saluförs av Svenska Kyrkan är hårresande. Vår "ärkebiskop" Anders Wejryd, den kyrkliga världens svar på Tomas Bodström, höll den åttonde februari i år en predikan i för mig geografiskt näraliggande Linköping vars innehåll, som i princip innebar en villkorslös hyllning till humanismen, enligt alla acceptabla kristna kriterier borde fått honom bannlyst. Jag anser att i princip alla problem vi har i västvärlden beror på denna nya idé att göra människan till Gud och att helt upplösa alla spår av samhällsordning. Islam är en kraft som motverkar detta. Kristendomen borde också vara det men det går inte lika bra. Att återgå till att ha kristna ärkebiskopar igen skulle kanske vara ett bra första steg. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 13:41 | |
![]() | Om var och en ansvarar för sitt eget handlande inför Gud. Varför behövs då en hierarki? Menar du att iom att Gud kallas Herren så innebär det att 'människan/mannen' då kan påta sig den rollen här som Gud och bestämma över kvinnan??? Det låter mer som man då uttnyttjar religionen i syfte att kontrollera det andra könet. Eller hur menar du att det behövs en hierarki? | |
| Mårten | 2009-04-26 13:52 | |
![]() | Nja, jag menade inte så alls. Jag menade att det behövs en hierarki för att hålla samhället samman. Ordet "religion" kommer ursprungligen från latinets "religere" som betyder just "binda ihop". Det finns saker som är mycket viktigare än frihet. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 14:10 | |
![]() | Ja, det är väl förmodligen nödvändigt. Å andra sidan kan man väl ha hur mycket frihet som helst sålänge man inte skadar någon annan? Det är väl en himla simpel regel? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 14:11 | |
![]() | Och ändå hålla ihop samhället menar jag. | |
| Mårten | 2009-04-26 14:22 | |
![]() | Problemet är ju att definiera skada. Frihet kan ju vara skadlig även om det inte rör sig om "friheten att slå främlingar på gatan", "friheten att köra 200km/h förbi dagis" och dylikt. Jag skulle personligen anse att den form av frihet som förespråkas av vår nuvarande regering är mycket farligare än dagisrallyn. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 14:38 | |
![]() | Nu kan ju iofs dagisrally, eller smällar i skallen på gatan vara nog så skadligt för den som drabbas av det. Vad gäller islam, som 'botemedel' så förekommer ju både våldtäkter, mord m.m i dessa samhällen trots sjalar, burka och gemensam tro så det tycks ju inte vara ens någon lösning ens där? | |
| Mårten | 2009-04-26 14:56 | |
![]() | Jag tycker inte riktigt att det är bra att jämföra jordens undergång med "ett slag i skallen" Det är klart att det förekommer våldtäkter och mord även i muslimska länder, men varken det eller yttrandet av andra självklarheter som "äpplen faller från träd även i Iran" säger emot det faktum att kvinnans ställning är mycket bättre i den muslimska världen än i den västerländska. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 14:59 | |
![]() | På vad sätt är kvinnans ställning bättre i den muslimska världen? Om man nu ska hänga fast vid just den biten. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:01 | |
![]() | Det är ju knappast gynnsamt för de kvinnor i muslimska länder som blir ex våldtagna då dessa sedan stöts ut ur samhället. | |
| Mårten | 2009-04-26 15:04 | |
![]() | och det är bättre att riskera att bli våldtagen varje gång man går utanför dörren? det måste ju alltid vara bättre att leva i ett stadigt samhälle med framtidsutsikter än i ett som befinner sig i moraliskt fritt fall. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:19 | |
![]() | Uppenbarligen försvinner inte den risken i ett muslimskt land. Så problemet ligger nog på ett annat plan. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:24 | |
![]() | Fö anser nog dom flesta att det ett tecken på större moraliskt förfall att utesluta människor som utsatts för brott ur samhället. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:31 | |
![]() | Här är det sannerligen en intressant diskussion! Jag skulle verkligen vilja veta vad Mårten menar med att "kvinnans ställning är mycket bättre i den muslimska världen än i den västerländska"! För att de inte törs säga annat än att så är det? Och drar därmed parallellen med att många slavar inte ville avskaffa slaveriet... | |
| Mårten | 2009-04-26 15:36 | |
![]() | >> "Jag skulle verkligen vilja veta vad Mårten menar med att "kvinnans ställning är mycket bättre i den muslimska världen än i den västerländska"!" Prova att skrika "HORA!" efter en vilt främmande kvinna på stan i Stockholm och åk sen till Teheran eller Riyadh och gör samma sak så kanske du förstår vad jag menar. | |
| Mårten | 2009-04-26 15:38 | |
![]() | och ja, även slaveri är bättre än liberalism | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:39 | |
![]() | Okej, så att höra ordet "hora" är värre än att stenas till döds för att man lockat en man till att begå våldtäkt. Intressant kvinnosyn. | |
| Mårten | 2009-04-26 15:42 | |
![]() | man blir inte stenad för att man blir våldtagen, utan för att man begår äktenskapsbrott. Äktenskapsbrott är belagt med dödsstraff även för män i t.ex Iran. Att bara kvinnor som dömts till döden får uppmärksamhet i Aftonbladet är väl inte mitt fel? | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-26 15:49 | |
![]() | Ab skulle må mycket bättre om de tog upp männen som stenades för då skulle det ta skruv! Kanske de inte har tillräckligt med underlag för att göra det? | |
| Mårten | 2009-04-26 15:49 | |
![]() | eller så ligger det inte i deras intresse | |