Spelrum
Giraffen | 46 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 76 |
Mobilspel
Pågående | 19 865 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 15:55 | |
![]() | I min familj har vi inte haft fettskräck så det normala är att äta sås och sånt. I andra familjer är det normalt att äta lättprodukter och vara rädd för fett. Vet att det finns en del som äter bröd till frukost, till lunchen och till middagen. Såna har ju mycket kolhydrater att plocka bort. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-06 16:03 | |
![]() | Och med sås menas självklart inte pulversås. (För lchf'are) | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 16:09 | |
![]() | Lite konstigt att folk tycker fett mättar. Jag tycker inte det. Tycker protein mättar bäst, sedan kolhydrater och sist fett. | |
raisingirl | 2010-12-06 16:24 | |
![]() | Larvbrud: mina argument syftar inte till att försvara LCHF som diet, utan förklara varför jag inte tycker att man skall vara rädd för fett. Som många är. Det lilla du berättar om din familjs matvanor låter sunt tycker jag. Det har visats i studier att protein är det som mättar bäst så det är du inte ensam om att tycka... :) Det man gör när man äter LCHF är ju att ta energin huvudsakligen från fett istället för kolhydrater. Vissa tycker att det påverkar mättnaden, det jag för egen del märkt störst skillnad på är sötsuget. Ganska fascinerande faktiskt. Fast jag tror att det beror på mindre mängd kolhydrater snarare än större mängd fett. Intressant om fetmaparadoxen, om man scrollar ner lite så finns det en sammanfattning i blå text. www.fetmaparadoxen.s...un ger1.htm | |
Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-12-06 16:26 | |
![]() | Larvbrud: För mig är det fettet som gör att jag känner mig mätt. T.ex när jag käkar kött känner jag mig mätt på ett lätt sätt, vet inte hur jag ska förklara det :P Men när fettet kommer in i mig blir jag mätt på riktigt. T.ex, äter jag två stekta ägg och lite bregott, håller mig 4-5 timmar på det. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 16:38 | |
![]() | Raisingirl: Ah, förstår. Jo, det är många som verkligen har fått lära sig att skrapa bort allt smör på mackan men inte att hålla nere på något annat. Såna personer gynnas säkerligen av att våga äta mer fett och börja titta på annat att dra ned på. "En aspekt av kolhydrat är fiberinnehåll och lågt glykemiskt index. I studierna 7) och 13) tycks sådan kolhydrat bidragit till mättnaden." Är nog en fråga om vilka kolhydrater också... Är det i form av baljväxter eller läsk liksom? :) | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 16:42 | |
![]() | Nerösktji: Hur kan du veta att det inte är proteinet i äggen som gör dig mätt? Eller kombinationen protein/fett? ;) | |
raisingirl | 2010-12-06 16:59 | |
![]() | Larvbrud: ja precis. Energirik dryck är ju inte särskilt bra i detta fall, man hinner få i sig väldigt många kalorier innan man blir mätt. Tycker också det som påpekades i studie 5 är ganska intressant, och antagligen relevant för många: "Att äta kolhydratrik kost tycks ge en större njutning vid måltiden, en förtjustning i att överhuvudtaget äta, samt ett större intag av kost." | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 17:15 | |
![]() | Slarviga vegetarianer brukar bli godisråttor. Om man glömmer bort protein och äter pasta, vitt bröd och söta bakverk börjar nog kroppen ställa in sig på socker. Äter man riktig fiberrik vegetarisk kost kan man också kosta på sig att äta en hel del kolhydrater. Snabbmatskedjorna har ju tänkt ut kombinationen sött/fett/inget tuggmotstånd/flytande kalorier för att kunderna ska konsumera så mycket som möjligt innan de blir mätta. | |
myshys | 2010-12-06 17:17 | |
![]() | Jag gick på lchf i 4 månader och gick ner 10 kg så nog fungerar den, men inget jag skulle rekommendera ändå. Nu skippar jag dieter helt och försöker tänka på vad jag äter och tränar regelbundet. Funkar minst lika bra och det är lättare att hålla vikten nere. | |
Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-12-06 17:18 | |
![]() | För i början av min lchf, åt jag nästan bara protein och inget fett. Men övergångsperiod åt sido, känner jag samma nu också. | |
Gautama | 2010-12-06 17:25 | |
![]() | Delicious jag tror att vi kommer få se mer av hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och diverse sjukdomar som har med för stort fettintag att göra. Men som sagt så kan jag ju inte veta. Jag är ingen expert. Min känsla säger mig bara att det inte kan vara bra att klämma i sig för mycket fett. Sen tror jag också att kroppen och framför allt hjärnan behöver kolhydrater för att arbeta på rätt sätt. Men jag vill återigen säga att alla givetvis gör som de vill. Jag har min åsikt om att det inte är bra. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-06 17:29 | |
![]() | Nerösktji: Ja, funkar det så :) Tycker det är rätt intressant med aptit. Själv äter jag väldigt mycket när jag väl hugger in på middagen men blir snabbt senil och glömmer bort mat. Kan vakna 7 på morgonen och upptäcka att jag inte ätit något alls när klockan är 7 på kvällen. Till största delen genetiskt helt klart. Fast det kan också bero på att jag inte är uppvuxen med fasta mattider utan maten har anpassats lite efter mig. | |
Daggdroppe | 2010-12-06 17:36 | |
![]() | Seriöst? Du tror att dom sjukdomar som kommer ifrån socker med mera inte försvinner när man inte längre äter det som orsakar det? Hur tänker du egentligen? | |
Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-12-06 17:40 | |
![]() | Glutamatmamma: Om fett skulle ha varit farligt skulle vi antagligen inte varit här idag. Det är ju faktiskt inte fettet som orsakar hjärtproblem, utan uppstår när man får i sig för mycket socker/kolhydrater. www.kostdoktorn.se/k...ka tegorier Orkar du läsa, eller tar 50-talet emot? | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-06 18:13 | |
![]() | Någon som har koll på eller orkar googla hur många procent fett hjärnan består av? | |
raisingirl | 2010-12-06 20:05 | |
![]() | Ja Gautama, om du tror att diabetes orsakas av stort fettintag så bör du nog läsa på lite innan du uttalar dig i frågan. Fast du får ju tro vad du vill så kan vi som vill ta reda på fakta i stället... ;) Delicious, jag orkade googla eftersom jag blev nyfiken, 60 % enligt iForm som dock inte är den mest pålitliga källan... :) | |
Defrob | 2010-12-06 20:12 | |
![]() | Läste lite i den tråden och så står det... "om du skippar alla kolhydrater" jösses... lycka till! Det går inte. Det syftar nog på det snabba sockret... hoppas jag. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-06 21:03 | |
![]() | raisingirl, Okej. Nej eller hur, hade dom fått välja hade den väl bestått av lättkeso. ^^ Defrob, Vad är det som inte går? Att skippa alla kolhydrater? | |
Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-12-06 21:21 | |
![]() | Dom kolhydrater jag får i mig kommer från äkta smöret som jag steker med, och bregottet. Utöver det, inga kolhydrater, så nu är jag absolut under 5 gram per dag. | |