Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-06-30 13:44 | |
![]() | Ja, om så väl vore. Men jag har fullt upp med att inte trassla in mig själv mellan hundarna (min är ju kopplad som sig bör) och i och med att hon är kopplad hamnar hon i underläge direkt. Jag skakar fortfarande - lika delar av ilska som av rädsla. Jag bara avskyr folk som skaffar hundar de inte kan hantera. Nästa gång tar jag med mig skiftnyckel modell större - och den tänker jag inte använda till att bända upp käkar med. | |
| tipitina | 2009-06-30 13:48 | |
![]() | uisge; jag håller med dig på den punkten att många har allt för dålig koll men jag har också haft turen att lära känna människor som faktiskt har sådan pli på sina hundar att de kan gå lösa överallt. Rent krasst tror jag att folk inte har tillräcklig kunskap/orkar inte lägga manken till och fullfölja helt ut osv. Människan är för lat för att söka sig kunskapen. Jag har inte sådan pli på min hund men jag hoppas att jag med rätt hjälp en dag kommer komma dit (hon är trots allt inte ens ett år ännu). Insåg redan när jag skaffade hund att jag inte har tillräckliga kunskaper utan måste engagera mig och ta reda på fakta, gå kurser osv. men jag tror att många hundägare hoppar över den biten. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-06-30 13:49 | |
![]() | Det tror jag också :( | |
| OdisLiljan | 2009-06-30 13:49 | |
![]() | I en familj nafsade deras doberman ungen på 5 år. Usch och fy, man förde genast hunden till veterinären och han fick somna in. Efter att hunden hade avlidit upptäckte veterinären en penna i örat på hunden. Ungen har alltså kört in en penna i örat på den stackaren och allt den har gjort är att nafsa till lite. Som ni förstår va ju detta en VÄLDIGT snäll hund. Som tyvärr hamnade i hundhimlen på grund utav att ungen inte hade fått lära sej vad som är rätt och fel. Det är farligt att lämna djur och barn ensamma. Även om man har det snällaste djuret i världen. | |
| tipitina | 2009-06-30 13:56 | |
![]() | Odis, du har så rätt. Barn mår bra av att få vara nära djur men det skall alltid var med överinsikt av en vuxen. | |
| micro113 | 2009-06-30 13:58 | |
![]() | tiptina Om du har en hund som biter, så är du skyldig att se till att ingen kommer så nära att den blir biten -- det gäller även på den egna tomten, därför måste man kunna låsa folk ute och hunden inne om den skall kunna gå lös. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 13:58 | |
![]() | Jag tycker nog att man kan låta sin hund gå lös så länge man är ensam i en ganska stor radie. Men så fort man möter någon, oavsett om de har hund eller inte, så kopplar man sin hund. Detta för att visa tillbörlig respekt för den man möter så att denna ska slippa känna eventuell oro. Lösa, gläfsande hundar är ett ofog av ägaren och man kan stilla undra varför i helvete denne alls får ha hund. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 14:01 | |
![]() | micro, men det hör väl till vanligt bondförnuft att inte gå in på en tomt med en förbannad hund? Min tjej berättade nyligen om något dumarsle som klev innanför grinden då hundarna var ute och själklart började skälla. Han hade inte fog nog att vända på klacken utan började köära något försäljarsnack. Han kunde kanske behöva en sjystering med den där skiftnyckeln, om inte för hans skulle så för hundarnas så att de hade sluppit att bli uppstressade. | |
| tipitina | 2009-06-30 14:01 | |
![]() | Jag är inte skyldig att låsa ute någon! Det finns ingen som har rätt att gå in till mig utan min tillåtelse. Skall ytterdörren behöva vara låst också då när hunden är inomhus? | |
| OdisLiljan | 2009-06-30 14:05 | |
![]() | Men.... Har inte allt det här lite med en MH beskrivning att göra... biter hunden så kan man ju visa att hunden har genomfört ett test och är "frisk" och biter antagligen inte om den inte har blivit provocerad!? | |
| micro113 | 2009-06-30 14:06 | |
![]() | Risotto Javisst, bondförnuft som du kan kräva av vuxna, inte av barn. tiptina Ja, om din hund hugger den som kliver in är du ansvarig för du är skyldig att hålla hunden borta från folk som den kan bita -- alltså låsa dörren om du har en bitsk hund. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 14:07 | |
![]() | Bristande uppfostringsförmåga hos föräldrarna skulle jag säga om man inte illa kvickt tutar i sitt barn att främmande hundar är absolut tabu. De förääldrarna kankse inte förtjänar sitt barn...... | |
| micro113 | 2009-06-30 14:08 | |
![]() | Odisliljan Nej, du har verkligen missförstått vad MH är för något. Det är en test där hunden provoceras -- och INTE skall bita eller uppvisa stora rädslor. En hund som biter under MH rapporteras till SKK för olämpligt uppförande, och kan i värsta fall beläggas med tävlings och avelsförbud. | |
| tipitina | 2009-06-30 14:09 | |
![]() | Nej, därför att de har inte rätt att gå in till mig utan att jag sagt att det är ok. Släpper jag däremot in dem så skall jag naturligtvis hålla undan hunden. Och vad gör barn lösa vind för vår då? Har du inte som förälder ansvar för att veta vad ditt barn sysslar med? | |
| micro113 | 2009-06-30 14:10 | |
![]() | Risotto Även om barn fostras att tänka rätt så brukar det ta några år innan de mognat tillräckligt för att applicera det på alla liknande situationer. Barn är dessutom spontana och handlar ofta före de tänker, dvs kan springa in till kompisen på tomten utan att ens reflektera över att hunden är där. Barn är helt enkelt barn. | |
| OdisLiljan | 2009-06-30 14:10 | |
![]() | Jag har precis avlivat min hund (labrador/bordercollie/am staff) som Var livrädd för precis allt. När hon kände sej hotad morrade hon och skällde. Hon var på ett hunddagis och detta fungerade ganska bra när hon var yngre. men hon använde munnen väldigt mycket. när hon blev stressad nafsade hon de andra hundarna. Hon morrade och skällde på min sambos brorsdotter (9 månader). Jag avlivade henne i "förebyggande syfte". Det var det värsta jag har gjort i hela mitt liv men jag litade inte på henne med några andra människor och speciellt inte barn. Med oss var hon ju så underbar. Men som sagt, opålitlig och livrädd för allt är ingen bra kombination. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-06-30 14:12 | |
![]() | Gissar att du kommer få skäll för att du som okunnig hundägare avlivade en fullt frisk hund. | |
| micro113 | 2009-06-30 14:12 | |
![]() | tiptina Du får gärna tycka att hunden har rätt att bita -- rent lagligt har du dock fel, och jag skulle vilja säga att du har fel också moraliskt. När det gäller barn så kommer de i en ålder där de inte alltid håller mamma i handen utan gör egna utflykter till kompisar osv... det kallas för att växa upp. | |
| OdisLiljan | 2009-06-30 14:12 | |
![]() | micro: Jao, det förstår jag att det är till för. Men om någon skulle komma och hävda att min hund är opålitlig och bits för ingenting så har man väl ändå ett mentaltest att uppvisa på att detta kanske inte alls stämmer! | |
| micro113 | 2009-06-30 14:14 | |
![]() | Odisliljan Bra beslut av dig. Få hundägare är så ansvarstagande som du var. | |