Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kajix | 2009-08-22 17:24 | |
![]() | empati för okända låter som en självmotsägelse. men okej, jag kan byta sida (och slutar därmed också att skänka pengar till välgörenhet) | |
| Bloodredbird - Ej medlem längre | 2009-08-22 17:30 | |
![]() | Rotheta: Är det någon här som har sagt att de skulle ta emot pengarna? Låter ju sjukt. Jag har inte sett något sånt men jag har iofs bara skummat tråden. | |
| Rhotheta | 2009-08-22 18:43 | |
![]() | Kajix, välkommen. Bloodredbird... ENA HÖRNAN swingmatism 86 dgeo27 81 jarnis 86 egenskap 90? Blondibella 90 Just L 88 Maskulinist 81 (kakka 87) vinterresa ? ------------------- equuleus 80+ Ulftjur 80+ ANDRA HÖRNAN viktor M 89 lillmumlan 87 apbur 80 eller yngre -------------------- uisige beatha ? Bloodredbird ? Kajix 80+ Bowieinspace 80+ Miss Yoco 80+ sotfinger 80+ bino8 80+ rhotheta 80+ flubber 80+ carlmartin 80+ Klasaberg 80+ mommesfrites 80+ LYYn 80+ Minta 80+ Linn79 80+ Malla13 80+ | |
| kajix | 2009-08-22 19:01 | |
![]() | mitt födelseår kanske ljuger lite men jag är 80+ i alla fall. just det där med döden är ju intressant. om frågan i stället varit att mannen i kina dragit på sig ett långt och plågsamt liv pga mitt övertagande av 1000 kr hade jag solklart hamnat här. men, vi ska ju alla dö. och jag har empati nog att förstå hur ena hörnan känner... ps är den här undersökningen rent statistiskt bättre eller sämre än aftonbladets webbundersökningar? :) | |
| pion ekrot | 2009-08-23 12:34 | |
![]() | Nej. Jag skulle inte göra det. Empati för okända är inte konstigt tycker jag, oavsett vad den "bottnar i". I synnerhet inte i det här utmålade exemplet, där kan "okändheten" nästan vara en fördel eftersom man i sitt eget huvud kan framana vem som helst och simpelt göra en "god gärning" helt utan ansträngning. Att man sedan kan filosofera kring "dilemmat" är en annan sak. | |
| pion ekrot | 2009-08-23 12:36 | |
![]() | Ursäkta missbrukandet av "". Och ja... 80+ här. :) | |
| Rhotheta | 2009-08-23 17:00 | |
![]() | "och jag har empati nog att förstå hur ena hörnan känner..." Har du empati med dem, så känner du det de känner. Dvs likgiltighet. Är det då empati? Klurigt.... "ps är den här undersökningen rent statistiskt bättre eller sämre än aftonbladets webbundersökningar? :)" Sämre. Men samtidigt ungefär lika svårtydd som en pekbok;) Du är noterad Pion!!! Hoppas att jag nu inte hoppar över dig vid nästa vända, men det är goda odds att det går bra;) 80+ är väl en så där beteckning, men det blev så;) Något man kan fråga sig är om det finns något annat fall där 80+:arna känner mindre empati än de yngsta? Att empatin på något sätt har flyttat. Eller har den bara minskat? Någon i ENA HÖRNET som har något förslag? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 17:17 | |
![]() | Vet inte vilket hörn jag hör till men jag tänker på något, magistern. Vet inte om det hör till empati eller bara kunskap men ungdomarna har en mycket större förståelse för olika typer av människor, än vad deras föräldrageneration har, så där generellt. För de flesta ungdomar är det nog okej t ex att vara gay, queer eller speciell och kunna umgås naturligt över gränser, folkslag och religioner. Saker som personer 50-60 år och äldre gärna gillar att se ner på. En hårdsminkad David Bowie 1970 orsakade chock och kris hos vuxengenerationen. T ex han, punken och förstås internet, har gett våra ungdomar en vidare syn på vad som är mänskligt och sunt och ett mera avspänt förhållande till omvärlden, tror jag. Generellt alltså. Alla tycker ju inte lika vilken generation man än tillhör. | |
| kajix | 2009-08-23 18:20 | |
![]() | har vi nån bra definition av empati än? som av en händelse läser jag just en bok där en person ställs inför ultimatumet att hans nyfödda dotter ska dö eller 6 andra (vuxna). givetvis finns en massa variabler invävda. | |
| Rhotheta | 2009-08-23 18:50 | |
![]() | Se där, mommesfrites! Inte dumt. Spontant känns det som om du har rätt. Det är ju en mycket positiv utveckling. Kajix! Empati är väl förmågan att känna "smaka på" andras känslor? En psykopat kan ju förstå andras känslor men ändå vara helt befriad från dem själv. Det får allt vara väldigt speciella variabler om det skall kunna bli ett dilemma. | |
| 655556 | 2009-08-23 19:09 | |
![]() | Empati är lite överskattat måste jag säga, det kan leda till både missriktad välvilja och felanalys av andras problem eftersom man utgår från sig själv. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:18 | |
![]() | Mitt hopp inför framtiden har fått en rejäl törn... | |
| 655556 | 2009-08-23 19:20 | |
![]() | nawe :( Jag kan ha en väldigt direkt och fientlig framtoning ibland, det är jag medveten om. Men jag är som en snäll liten teddybjörn genemot mina medmänniskor. :)) Det är bara det att jag förväntar mig att folk skall göra rätt för sig samt att jag söker andra vägar genom värderingdjungeln än de etablerade. | |
| 655556 | 2009-08-23 19:21 | |
![]() | värderingsdjungeln* får det nog ändå lov att heta. | |
| Rhotheta | 2009-08-23 19:23 | |
![]() | 655556 Att andas syre innebär också nackdelar efter som det skapar fria radikaler. Att inte andas syre är dock sämre;) Samma tycker jag om empati. Det finns situationer där empati kan stå i vägen för livsnödvändiga beslut. Utan empati är vi dock helt förlorade. En av våra mest fundamentala evolutionära fördelar är förmågan till samarbete. Det kräver sociala kontrakt. Det underlättas starkt av empati. Eller resonerar jag fel? | |
| Rhotheta | 2009-08-23 19:24 | |
![]() | *hur går det till att sär skriva eftersom? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:27 | |
![]() | 655556, min son som är i din ålder, säger själv att han är lite hård ibland i sina uttalanden (det är jag med, btw) men jag anar den goda intentionen ändå :) | |
| kajix | 2009-08-23 19:29 | |
![]() | efter och som är egna ord. är man mer eller mindre empatisk om man räddar 6 människor istf sitt barn. eller har det inte med empati att göra? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:29 | |
![]() | "*hur går det till att sär skriva eftersom?" Shit happens :P Lev mä dä | |
| 655556 | 2009-08-23 19:34 | |
![]() | Jag vet inte riktigt vad empati definieras som. Nog kan man känna medkänsla med människor som drabbas av lite allt möjligt, samtidigt kan jag inte hjälpa att tänka att många har satt sig i taskiga situationer själva. Nåväl, min filosofi är att det viktigaste är att göra rätt för sig, vara ärlig, och hela tiden sträva uppåt (vad gäller bildning samt vad man nu har för specialintresse). Jag är hellre ärlig, lågmält vänlig och på min vakt vad gäller skitsnack än en falsk, överempatisk och blåögd pk-människa utan hjärnceller vilka inte aktiverats att statens indoktrineringsinstitut (svenska skolan). | |