Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Teddow | 2009-09-08 14:15 | |
![]() | Miss Yoco: Nu får du väl ta och släppa det. Jag tror att TS kan föra sin talan själv. Kan vi fortsätta OT nu, istället? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 14:32 | |
![]() | Jag har fortfarande inte tillgång till mina egna förträffliga böcker i detta ämne, men igår kväll fick jag låna några böcker som i någon mån kan belysa frågan ur olika aspekter. Bland annat kan jag läsa följande i en liten bok ( Sockerberoende - söt fantasi eller bitter verklighet ) av näringsfysiologen Anki Sundin: Just i avsnittet nedan skriver Sundin i frågor/svar-form: "Hjälp, det finns ju vitt socker i frukt! Svar: Det är helt riktigt. Det finns vitt socker, sackaros, i frukt. Banan, vindruvor och melon har utpekats som riktiga bovar i en del sammanhang, generellt sett helt utan grund. Frukt är aldrig onyttigt! Mängden vitt socker i frukt är så liten, att fruktens övriga kvaliteter med råge väger över frukt till den goda sidan. Tänk bara på alla fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter som finns i frukt. Och fruktos förstår, det nyttiga sockret. Kvar på den onda sidan står TILLSATSERNA av vitt socker, glukos och fruktos. Och det finns ju inga TILLSATSER av socker i frukt. Fortsätt därför att äta frukt utan förbehåll." | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 14:35 | |
![]() | Ur samma bok: "Varför är socker skadligt för hälsan? Svar: Socker ger energi utan att tillföra andra näringsämnen. Socker bidrar till dålig insulinkontroll, vilket är karaktäristiskt för den som har diabetes typ II, och kan också vara orsaken till ett ständigt sötsug. Socker orsakar produktion av fria radikaler i kroppen, och dessa förstör cellerna så att de fungerar sämre – socker bidrar på så sätt till biologiskt åldrande. Det syns utanpå i form av rynkor och försämrad elasticitet i huden. Socker orsakar dessutom en sorts kristallisering av proteiner, och detta försämrar bland annat ämnesomsättningen." | |
| kajix | 2009-09-08 14:35 | |
![]() | Fruktos i frukt är nyttigt, men tillsatt fruktos är ont. Klart som korv. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 14:45 | |
![]() | Fortfarande ur samma bok: "Klarar man sig utan socker? Svaret på den frågan är ja och nej. Ja, man klarar sig helt utan TILLSATSER AV SOCKER i livsmedel. De kolhydrater som kroppen behöver för att bilda blodsocker och på så sätt få energi till hjärnan och andra organ kommer i tillräckliga mängder från den OSOCKRADE maten som vi kan välja att äta. Vitt socker kan faktiskt med fördel uteslutas helt ur kosten, och en kost utan tillsatser av vitt socker är i allmänhet mycket nyttigare. Och nej, helt utan KOLHYDRATER skulle man inte må så bra. Kolhydraterna i livsmedel som potatis, frukt, ris, pasta och grovt bröd behövs för att bilda blodsocker. Men kanelbullar och socker i kaffet är alltså helt onödigt. I alla fall ur hälsosynpunkt." | |
| Teddow | 2009-09-08 14:46 | |
![]() | Bananer består typ av cirka 90% kolhydrater vilket innebär att om man ska äta bananer bara för att dom är "nyttiga" och innehåller vitaminer så får du nog äta väldans många per dag. | |
| micro113 | 2009-09-08 14:58 | |
![]() | Miss Yoco Frukt kan visst vara skadligt. Har man högt blodsocker skall man unvika intag av frukter och bär likväl som man skall undvika socker i andra former. Det hjälper inte att det innehåller vitaminer och mineraler när blodsockret skjuter i höjden. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 15:07 | |
![]() | micro113, HUR många barn har högt blodsocker? För det är barnens kosthållning som diskuteras i denna tråd och inget annat. För andras kosthållning kan du med fördel öppna en egen tråd. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 15:12 | |
![]() | Jag kan tillägga att Sundin i boken skrivit en del annat också om frukten i kosthållningen, men då ur vuxenperspektivet och i sammanhang då någon redan har diverse socker-relaterade problem. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 15:16 | |
![]() | "Finns det inte ett värde i att nyansera sitt språk så man kan kommunicera skillnaden i hälsopåverkan mellan att sätta i sig t ex salt, socker, kaffe, tallium eller cyankalium på kort och lång sikt" Nej det finns det inte. Man använder överdrifter eller underdrifter. Hela poängen är att man använder ett ord som inte exakt beskriver vad man menar men hintar i en riktning. Underdrifter är ofta mer effektiva. Det skulle inte gå att skriva skönlitteratur om man inte fick använda språket så som i det här fallet, av rädsla att orden urvattnas. | |
| kajix | 2009-09-08 15:25 | |
![]() | "någon redan har diverse socker-relaterade problem." grundade i barndomen månne? | |
| micro113 | 2009-09-08 15:37 | |
![]() | Miss Yoco Jo, det finns barn med högt blodsocker .... jag trodde inte det var något okänt fenomen faktiskt. Sen är socker överskott inte bra i någon form -- inte i form av fruktsocker heller ... något som börjar bli alltmer känt när man talar om överaktivitet hos barn. Oavsett vilken sockerform man talar om, så är devisen att man inte skall överdosera, utan att det skall råda måttlighet i intaget. Måttligt intag av socker är knappast skadligt, överintag är skadligt. Sen är det lättare att få i sig för mycket socker i form av raffinerat socker än i form av frukt, eftersom det krävs att man äter ganska mycket frukt .... men då jag har en anhörig som äter frukt men inte socker och nu är tillsagd att upphöra med frukten just på grund av blodsockret så vet jag att det är fullt möjligt att uppnå skadliga nivåer med just fruktintag. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 15:41 | |
![]() | - Och alla gånger jag faktiskt sagt att jag skrattat ihjäl mig, så har jag nog farit med osanning :( för här sitter jag än, glad, piggelinos och högst levande. *alltid lyckas DET väl reta nån* ;D | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2009-09-08 15:51 | |
![]() | Aha. Era inlägg är att betrakta som skönlitteratur? Det förklarar ju en del :) | |
| apbur | 2009-09-08 15:56 | |
![]() | :) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:01 | |
![]() | Haha. Ja det vill man ju tro. Nej men herregud hur kan man ha missat uttryck som "socker är gift" och "socker är en drog"? Bara på flashback tar man väl det på allvar och byter ut sitt heroin mot socker. | |
| Tess 08 | 2009-09-08 16:02 | |
![]() | Miss Yoco skrev: Det tragikomiska i sammanhanget är att TS:s ambition - om jag uppfattat saken rätt - med denna tråd inte alls varit att "omvända" några av sockerförespråkarna ( det är INTE ens dom hon vänder sig till ) , utan det hon ville göra var att ventilera sockerfrågan med dem föräldrar som funnit det onödigt i att införa raffinerat socker i barnens kost. Du har fel!!! Snoosy frågade FÖRÄLDRAR.... inte med vissa föräldrar. Om jag inte har hetl fel börjar inlägget med: Till er som har barn... Kanske dags att miss yoco följer sin egen uppmaning och läser vad som skrivits? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:02 | |
![]() | Okej, men från och med nu kompromissar vi med -socker är en styggelse? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:06 | |
![]() | TESS08 DU HAR FEL, FEL FEL!!!!! : TS har utöver ingressen skrivit följande och ytterligare försökt förklara sitt syfte mer tråden: ” Tråkigt att se att flera ironiserar de som lyckats hålla sina barn ifrån socker.” ”Någon skrev att socker är ett gift. Jag håller med helt och hållet!” ”….har inte läst alla inlägg som de ''negativa'' har skrivit. Tycker det är dumt att ens argumentera mot dom. Det lönar sig inte. Socker är bäst i fruktform oavsett vad en del säger här i tråden. Det behöver vi ju egentligen inte diskutera. Jag var mest nyfiken på om det fanns andra som lyckats att hålla sina barn ifrån glass, kakor, godis. Och när de fick för första gången.” ”Tråden gick inte ut på hur mycket socker man ska äta eller inte. Utan var, som jag sagt tidigare nyfiken på hur andra gått till väga med sina barn och deras sockervanor. Tycker själv att det är bra att man håller sig ifrån det, så länge det går, (med rafinerat socker. iom att det är sämre än fruktsocker.)” ------------------------- ------------------------- --------------- Allt detta ovan borde ha fått sockeranhängarna att begripa att de gör totalt bort sig med sina provokationer i denna tråd. Men en del läser bara det de vill läsa, och begriper bara det de vill begripa. Och varför beter man sig så? Tja, inte vet jag, men inte kan det vara några särskild konstruktiva syften man har med den typen av agerande. Så 12-åringsfasonerna är det andra som står för i denna tråd och inte jag. Det hade varit den enklaste saken i världen för alla dessa rabiata anhängare av raffinerade sockrets förträfflighet att öppna en egen tråd om detta och där kunna ge varandra tips om hur man på bästa sättet kunde förse sina barn med denna underbara naturprodukt. Men nej, halstarrigt håller man sig kvar HÄR och fortsätter att tjafsa. DET kallar jag för briljans av stora mått. :P | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:09 | |
![]() | Miss Yoco: Trådstarten var inte alls så specifik utan frågan var rent allmänt till föräldrar. Det är möjligt att hon ändrat sig senare men då är det väl bara att skapa en ny tråd, annars blir frågeställningen fel. Alla läser inte alla inlägg. | |