Spelrum
Giraffen34
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-11 22:42
Antal inlägg: 1005

Run-marie: Eller så har skulden redan vuxit och var mindre än 14 000 från början... Eller så missade jag att hon skrev att hon köpt kläder för 14 000.

amandahug - Ej medlem längre2009-10-11 22:47
Antal inlägg: 608

Shopping är ett typiskt symptom på psykisk ohälsa, orsakad av en osäker livssituation, inklusive brist. Andra symptom är social fobi, sömnbrist, fetma, högt blodtryck, m.m. När man väl lider av fattigdom är det svårt att bli frisk, eftersom det är dyrt att vara fattig. Ett exempel från min egen situation: Hade jag varit rikare än jag är hade jag kunnat köpa en lägenhet, och därmed fått lägre hyra än jag har idag. Därmed slänger jag varje månad tusenlappar i sjön eftersom jag är för fattig för att kunna spara dem.

run-marie2009-10-11 22:50
Antal inlägg: 1806

Plums, lika illa vilket, de där kontokortsskulderna drar iväg nåt fruktansvärt. Hörde om en dam som för många år sen köpt en päls på NK-konto för 6 000,- efter några år var skulden uppe i 36 000;-!

Tycker helt enkelt det är vansinne att slösa pengar som man inte har på kläder för att se ut som nåt man f t inte är, rikare.

Har man det taskigt så är nr 1: Betala hyran annars kan du bli vräkt, 2. se till att du har mat på bordet och det behöver inte vara dyr mat, men näringsrik och mättande.

run-marie2009-10-11 22:52
Antal inlägg: 1806

Amanda, jag är medveten om att man gör dumma saker ibland för att man mår dåligt. Nu tycker jag att 1stclass har fått så bra hjälp av sina föräldrar så hon borde kunna känna sig ganksa nöjd på nåt sätt. Söka jobb efter jobb tills man får napp och när man har inkomst kan man handla.

amandahug - Ej medlem längre2009-10-11 23:00
Antal inlägg: 608

Att söka jobb efter jobb är egentligen bara slöseri med tid om man gör fel. Visserligen finns det alltid en chans att man får napp efter tillräckligt många ansökningar, men har man inte fått ett enda svar efter några hundra bör man nog byta strategi. Har man sökt allt för många jobb har man förmodligen blivit så duktig på att göra fel att det är svårt att bryta mönstret och göra rätt. När man väl börjar identifiera sig som arbetssökande istället för att se sig själv som en värdefull människa som världen behöver blir man ganska ointressant på bra arbetsplatser, och man har ytterligare kört ner sig i träsket som låginkomsttagare och kommer att fortsätta att drabbas av fattigdomens följdsjukdomar.

YamahaJet2009-10-11 23:43
Antal inlägg: 2239

Run-Marie, trådskaparen har redan medgett att hon agerat oförståndigt och behöver kanske inte höra det från dig igen.

Oavsett hur olämpliga livsval människor gör så tycker jag det är beundransvärt att erkänna sina misstag. Jag har betydligt mer respekt för trådskaparen som medger att hennes beslut varit irrationella, att Kronofogden-skulden uppkommit av slarv osv, än den uppsjö av människor i tråden som på något sätt försöker rättfärdiga dessa situationer med diverse märkliga argument som endast låter påskina att skribenterna själva varit i likadana situationer och vägrar erkänna att de kunde ha gjort något annorlunda.

För övrigt är 14 000 kr en struntskuld som trådskaparen kan lösa två månader efter att hon får jobb. Visst kan jag hålla med om att man inte bör skuldsätta sig för att handla konsumtionsvaror, men det är ett vanligt fenomen bland unga vuxna som ännu är ekonomiskt oerfarna.

Något som är "jävligt mycket dummare" är istället vuxna med ordnade ekonomier och stabila jobb som inte heller vill se fattiga ut utan betalar överpriser för bostäder i högkonjunkturer eftersom den privata ekonomin ser ljus ut liksom för alla bekanta som också köper dyra bostäder.

Bekanta till familjen realiserade nyligen en förlust om 1,5 mkr på en villa här i Stockholm. Jag tycker personligen att dessa, tillsammans med många gelikar, agerat betydligt dummare än trådskaparen eftersom de inte kan lösa sin skuld för resten av livet, men ingen kallar dem "jävligt dumma" för det. De betraktas istället ha "haft otur".

Tess 082009-10-11 23:55
Antal inlägg: 18003

Otroligt!!!
Jag trodde inte det skulle hända!!!
Jag håller med YamahJet!!

<---- imponerad! :D

micro1132009-10-12 00:08
Antal inlägg: 17542

Skrattande åt hans alltid lika ödmjuka framtoning så erkänner jag

Jag håller med YamahaJet denna gång

KnivesOut2009-10-12 02:43
Antal inlägg: 33

Dallonpaj: Nej engelska + svenska, checka igen.

1stclassriot: Så vad gör du 8 timmar om dagen istället för att jobba? Sitter på beta, eller något kostruktivt?

Porlande - Ej medlem längre2009-10-12 06:46
Antal inlägg: 20

Det är väl viss skillnad med att få UT ett och ett halvt tusen-två tusen kronor mer än vad man har i hyra jämfört med att kunna lägga undan den summan? Två helt skilda saker, men i inläggen i början av den här tråden verkar det som det inte spelar någon roll.

Och min bestämda åsikt är att om man skaffat sig ett djur tar man inte bort dess försäkringar utan man sparar in på annat!

Bitte - Administratör2009-10-12 06:55
Antal inlägg: 24223

>> KnivesOut, Vet du egentligen hur situationen med jobb för unga i sverige ser, ut vi har alltså nu den högsta siffran någonsin, har hittat lite siffror www.newsmill.se/arti...la n-bor-da

Har själv 3 grabbar men 2 som söker jobb och jag kan tala om att det INTE är enkelt, det finns inga jobb, eller väldig få och till många i alla fall på min ort ska man ha utbildningar från högskolan,

Bitte

Porlande - Ej medlem längre2009-10-12 07:21

Eftersom du hänvisar till den artikeln.

1) Vet du hur man i andra länder för statistiken kontra hur man gör det i Sverige? (av erfarenhe vet jag från andra ämnen att det varierar väldigt mycket mellan länder vilket blir fel när man sedan gör internationell jämförelse rakt av) T ex kan man i vissa länder räkna in studenter som söker extra jobb medans man i andra länder inte gör det.

2) Ska vi i Sverige införa ungdomsjobb som innebär att de har halva lönen? (Jag gissar att många skulle anse att det vore fel, andra att det vore bra)

Att hänvisa till debattartiklar som på Newsmill är många gånger bra och personen är säkert kunnig, men kan också ha en "egen agenda" som gör att han lyfter fram vissa saker men inte andra. Detta är ju rätt mänskligt. Men det kan också bli väldigt vilseledande.

Bitte - Administratör2009-10-12 07:27

Handlar kanske inte bara om artikeln handlar om att verkligheten ser ut så ungdomsarbetslösheten i sverige och väldigt hög , och det hjälper nog inte att bara säga ,, men sök jobb,, det finns liksom inga jobb att få

Bitte

Porlande - Ej medlem längre2009-10-12 07:32

Nej, men du valde att hänvisa till just den artikeln. Och då är det väl ett medvetet val för att du vill lyfta upp det som exempel?

Bitte - Administratör2009-10-12 07:47

jag sökte rätt trött på nätet och hittade denna ,, men du nu handlar ju inte tråden om mig eller min artikell ..

Bitte

Bitte - Administratör2009-10-12 07:49

svt.se/2.22620/1.170..._i _sverige

Enligt svensk tv

Bitte

Porlande - Ej medlem längre2009-10-12 07:51

*skrattar*

Så källkritik är inget du funderar över utan du hittar något du då anser som lämplig hänvisning men sedan anser du inte att du därmed rekommenderar folk att läsa det som ett bra exempel?

Du vill alltså INTE lyfta fram det du hänvisar till?

Bitte - Administratör2009-10-12 08:00

men suck låt nu tråden handla om det den gör från början , dvs det TS skriver om jag reagerade på att det "bara" är att söka jobb

Bitte

Porlande - Ej medlem längre2009-10-12 08:08

Jaha, men om den ska handla om det förstår jag inte varför du lade in artikeln...För då bör du ju anse att den tillför något? Något som inte får ifrågasättas enligt dig.

Fast jag är inte förvånad.

pion ekrot2009-10-12 11:05
Antal inlägg: 3340

1stclassriot: Fast jag menar ju just krediter och sånt. Jag tror man kan komma överens och baka ihop de flesta skulder/avbetalningar via en bank. Det är i alla fall värt att gå till en eller en annan person som har lite koll. Jag är helt säker på att det går att få rätsida på din ekonomi. Sluta handla på kredit åtminstone (om du inte redan gjort det) - d.v.s om du vill ha en någorlunda ordnad och trygg ekonomi.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?