Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nickidocka2010-06-22 23:13
Antal inlägg: 134

Är man så trångsynt att man inte låter människor skapa sin egen uppfattning om saker och ting simmar man på djupt vatten! Alla kan inte tänka som du!

Lågt att gå till angrepp för att en person inte delar dina åsikter!

Jag äter inte kött själv, hatar hur djuren blir behandlade. Men jag låter människor få ha sin åsikt om saker och ting. Och jag går inte till personangrepp för att de inte delar mina värderingar och tankar.

Att jag sa att det är en egoistisk handling var för att vidga människors vyer och få dem att tänka lite djupare än att bara sluta äta köttet, för att få dem att hjälpa till på andra sätt!

Men hacka på du =)

mrsmaggart2010-06-22 23:15
Antal inlägg: 7928

Det är i alla fall en bra början att fler och fler blir vegetarianer, med det krävs nog mer än så för att det ska bli bättre för djuren.

caughtbock2010-06-22 23:19
Antal inlägg: 7699

Men om man ska resonera så kan man lika gärna slänga sitt skräp på marken och ta bilen till grannen.

apbur2010-06-22 23:20
Antal inlägg: 9699

nicidocka, förklara gärna vilka åsikter jag inte delar med dig. Jag har bara reagerat på dina falska påståenden och när du säger emot dig själv. Inget annat.

regression2010-06-23 00:03
Antal inlägg: 1563

Jag tycker nickidocka har en sund grundinställning som hon dessvärre inte är så duktig på att kommunicera.

Från ett individuellt perspektiv så är det irrationellt att välja bort kött med hänvisning till att grisarna skall få det bättre. Lika irrationellt som att rösta på socialdemokraterna med hänvisning till att man vill att de ska vinna nästa val. Faktum är ju att den typiske individen kan ta livet av sig utan att vare sig koldioxidutsläppen, utfiskningen, griskannibalismen eller skogsskövlingen upphör.

Motivet till att många källsorterar, köper ekologiskt eller äter vegetariskt är ju mest för att dämpa sitt dåliga samvete och därmed sätta igång samma signalsubstanser och belöningscentra i hjärnan som när en religiös människa ber till gud om syndernas förlåtelse. Och jag ser en poäng i att påpeka detta i en värld där ekologiskterna har tagit över rollen som dåtidens missionärer hade. Man möter ofta samma självklara, moraliska högfärd hos dessa människor. Inte sällan har de fått offra ytterst lite för att uppnå den positionen.

Jag är personligen konsekventialist och tycker inte att moralen i något handlade kan bedömas utifrån någon annan måttstock än dess konsekvenser. Jag misstänker att nickidocka är inne på samma spår, men det är inte alltid helt lätt i forumsammanhang att vara koncis.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:11
Antal inlägg: 3451

För mig som konsument handlar det mer om att jag har råd att handla fare trade och krav. Att påstå att jag och många med mig köper dessa varor för att lindra sitt dåliga samvete stämmer inte alls in på mig. Jag är helt enkelt en sann egoist, om jag får en renare råvara så köper jag givetvis den. Vad har jag att vinna på att köpa konstig skräpmat på Lidle?

regression2010-06-23 00:13

Du har inget att tjäna på att köpa fair trade eller ekologiskt utifrån ett hälso- eller smakperspektiv.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:17

regresssion, menar du att smak inte har någon betydelse? Känner du aldrig skillnad på smak? En korv är en korv är en korv.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:18

(tack för att du inte rätta mitt stavfel på fair)

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-23 00:24
Antal inlägg: 2212

Läxa till grundsnygg *1. Det heter Lidl, inte lidle.
Det är väldigt svårt att ta dig på allvar när du inte lyckas göra dig förstodd.

regression2010-06-23 00:27

Grundsnygg: Nej, jag menar att t.ex. fair trade-mat inte smakar annorlunda än annan mat. Skälet är att ingredienserna är desamma. Skillnaden ligger i arbetsförhållandena -- förbudet mot barnarbete, tex.

När det gäller ekologiskt så brukar blinda, kontrollerade experiment visa att ekologisk mat inte alltid är godare än konventionell mat. Och det finns inga större skillnader i nutritionsvärde.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:30

Jag ber om ursäkt -NOUBA-, tänk vad korkade alla ambitiösa krögare runt om i världen är som letar efter goda råvaror. En mozzarella gjord på komjölk i en fabrik i polen är givetvis lika god som en fånig buffeldito från Kampanien.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-23 00:34
Antal inlägg: 2212

;)

regression2010-06-23 00:35

Där har jag två invändningar

1. Komjölk är inte samma vara som buffelmjölk.
2. Det är förmodligen väldigt vanligt att krögare väljer ingredienser som låter bra eller är trendiga men som smakar i princip likadant. Folk är till exempel beredda att betala mer för allt med prefixet ''svenskt'' i detta högfärdiga land.

Och sedan används nummertecknet # för att beteckna ordning, inte asterisk *.

apbur2010-06-23 00:41
Antal inlägg: 9699

regression, jag tycker snarare det är nickidocka som vill verka moraliskt högtstående genom att påstå att hennes handlingar (som att gapa i ett forum) är alltigenom altruistiska jämfört med alla andra som gör saker för att dämpa sitt samvete.

Om man utesluter kött för att man tror att det kan hjälpa djuren genom exempelvis attitydsförändring och också minskad produktion, förutsatt att man är fler än en, vilket en attitydsförändring förhoppningsvis bidrar till, så är man ju knappast sämre eller handlar annorlunda än om man ber folk på ett forum att ändra sin attityd.

nickidocka har heller inte kommit med något konkret förslag på hur man ska hjälpa djuren mer än att det inte hjälper att utesluta kött.

Jag tycker just vegetarianism är en väldig uppoffring. Man lägger om hela sin kost för bövelen. Att kalla en vegetarian för någon som på ett lättvindigt sätt vill rena sitt samvete är ju ett direkt hån.

Minta2010-06-23 00:41
Antal inlägg: 20042

Jag köper ekologiska grönsaker mest för att de inte lär innehålla bekämpningsmedel och ekologiskt kött för att jag tror att djuren behandlas bättre. Men det bästa är att äta lite kött. Det gör jag.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:42

regression, jag vet att fair trade per definition inte smakar bättre. Men jag vill göra en dålig liknelse här. Jag har hellre sex med min fru som älskar mig än med en kvinna på en bordell, rent krasst så ger de bägge mig samma fysiska upplevelse men det känns trots det att bättre med min fru.

regression2010-06-23 00:45

Grundsnygg: Ja? Det var ju min poäng. Att det ''känns'' bättre genom någon slags samvetsmekanism att be bordsbön, äta fair trade och att inte knulla mer prostituerade. Men att konsekvensen av detta handlande knappast förbättrar för någon på det stora hela.

regression2010-06-23 00:49

apbur

De som ÄR vegetarianer har oftast inte ''gett upp'' speciellt mycket. Det är säkert svårt att bli missionär också -- för dig och mig. Men inte för någon som är uppvuxen i Vatikanstaten. Sedan finns det kanske de som är ''periodare'' och som hela tiden faller tillbaka till köttätandet. Frågan är varför det spelar någon roll. Vill man åstadkomma en attitydförändring kan man ju lika gärna gå runt och ljuga om att man är vegetarian. Nu när jag tänker på det -- JAG är ju en nivå-fem vegan (i en annan tråd) och jag befaller er andra att sluta äta kött!

Sedan är hon lite skrikig, visst. Men det är liksom dina 3700 inlägg mot hennes 19.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-23 00:49

regression, det jag ifrågasätter är
"När det gäller ekologiskt så brukar blinda, kontrollerade experiment visa att ekologisk mat inte alltid är godare än konventionell mat. Och det finns inga större skillnader i nutritionsvärde."

Jag vet av lång erfarenhet att mat verkligen har olika smakkvaliteter, men om du gillar slakteriavfall i din lammkorv så, ät och var glad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?