Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-01 07:52 | |
![]() | lNickel 2009-11-30 17:23 "Nej har man invandrar föräldrar kan barnen inte vara svenskar, de är invandrarbarn, de kan bete sig som svenskar leva ett svensson liv det är en sak." Jodå, Nickel. Mina barn är födda här och vet inget om annat. De känner sig som svenskar och kallar sig också svenskar. De ÄR svenskar, och minst lika mycket som du, så känn dig blåst på den konfekten du. | |
| micro113 | 2009-12-01 08:15 | |
![]() | stefanpb Nej, Silvia är inte svensk, det är väl ingen - inte ens media, som brukar hävda det heller. | |
| nettan23 | 2009-12-01 08:55 | |
![]() | Finns det inte ngt "krav" på när man får betrakta sig som svensk? Är det som nickel säger tre led tillbaka? Eller när man e svensk medborgare? Eller om man är född här? | |
| nettan23 | 2009-12-01 08:57 | |
![]() | Eller är allt ens egna benämning? Å ena sidan tänker jag mig en svensk som ljushyad, men samtidigt är jag själv halvfinne, klurigt det där! | |
| micro113 | 2009-12-01 09:24 | |
![]() | nettan23 Det som är definierat av myndigheter är ju den statistiska formen och då är det tredje generation -- alltså andra generationsinvandrares barn blir svenska i statistiken, förutsatt att båda föräldrarna är födda i Sverige och svenska medborgare. I folkmun är ju begreppet svagt, och det handlar väl mer om hur man uppfattar personen -- en del uppfattas snabbt som svenskar, för andra kan ta det ta flera generationer Rent krasst, en familj med afrikanskt påbrå kommer sannolikt inte spontant uppfattas som svensk ens i tredje generation, av dem de möter i korta möten -- medan en finne som talar finska utan brytning gör det redan i första generation. När man sedan får en närmare kontakt med människorna så utjämnas skillnader och det blir sannolikt språk och hur väl man hanterar de osynliga signalerna (kulturläsning) mellan varandra som avgör hur man uppfattar varandra. Det är min teori för hur det fungerar, på ett ungefär. | |
| L-G | 2009-12-01 09:26 | |
![]() | Om man går långt tillbaks är vi alla invandrare. Ingen bodde i Sverige under istiden.Sedan är det ju mest en akademisk fråga när man räknas som svensk. Men är man född i Sverige borde det rimligen räcka för att räknas som Svensk, oavsett var ens föräldrar härstammar ifrån. | |
| micro113 | 2009-12-01 09:36 | |
![]() | L-G Jag förstår på ett sätt argumentet - men tycker det är lite platt. Det innebär ju bara att hela världen, utom mänsklighetens vagga i Afrika, består av invandrare -- och att ingen skulle ha hemort någonstans. Det är inget hållbart argument anser jag. Det är en sak att tycka att det är okej att det kommer hit invandrare och etablerare sig och blir svenskar. Det är något helt annat att försöka göra svenskar både nations och identitets lösa. Att sådana argument väcker motstånd det förstår jag -- det gör det hos mig. Jag är svensk, jag väljer att vara stolt över mitt ursprung - precis som invandrare är stolta över sitt - och om mottagandet av nysvenskar innebär att jag skall backa ur skorna i min identitet och det jag och mina barn är -- då har jag ingen lust vara med. Min barn har lika stor rätt att vara stolta över sig och sin kultur, som våra invandrare har att vara över sig sina kulturer. Det är väl ändå det mångkultur skall bygga på. | |
| nettan23 | 2009-12-01 09:36 | |
![]() | Micro: Jo precis, bra skrivet! Det är väl ungefär så även mina tankar går ;) | |
| nettan23 | 2009-12-01 09:41 | |
![]() | För först tänkte jag att så länge man är svensk medborgare, men sen började jag fundera. Av ngn anledning tänker jag mig själv som mer svensk, än t.ex. ngn som Özz Nujen (stavning) han är ju så svensk man kan vara i beteendet, men han ser inte svensk ut. Fördomsfullt ja kke :) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 09:48 | |
![]() | Hå hå! Jag har fått mig många sköna skratt på morgonkvisten, framför allt från INickel! Jag tycker också du har intressant resonemang micro. Nu pratar vi ju inte myndighetssverige i denna tråd, så jag förstår inte poängen med att använda en byråkratisk definition av invandrare i sammanhanget? Klart som tusan att begreppet är vagt i folkmun! Aber, vi lever i ett samhälle, betalar skatt och tvingas koppla upp oss mot det kommunala vattnet. Barnen måste gå i skola. Vi är medborgare i landet sverige som är där vi bor. Det finns ingen svenskgen som man kan identifiera om någon är "svensk" med, vi får nöja oss med medborgarskapet. Diskussionen i denna tråd är hopplöst urspårad, tycker jag personligen. Svensk tycker jag var och en får kalla sig. Om jag vägrar kalla mig svensk så hoppas jag verkligen att INickel och hans kepsgäng inte kommer att döma mig, och om Zlatan känner sig som svensk så borde det väl vara en fullständigt logisk följd av var han är född och uppväxt här. Utmärkt, men det intressanta - och trådens ämne som jag uppfattat det - är just hur media använder "svensk" selektivt och spelar på att med framgång så hyllar vi din svenskhet, men med misslyckande så betonar vi ditt främlingsskap. | |
| nettan23 | 2009-12-01 09:58 | |
![]() | Steve: Micro svarade mig, så läs innan du kritiserar! | |
| micro113 | 2009-12-01 10:00 | |
![]() | Steve Zissou Den byråkratiska definitionen tar jag upp helt enkelt för att det finns två sätt att besvara frågan - när är man svensk - på. Dels en rent byråkratisk definition, som inte går att diskutera så att säga ( tänker mest på främlingsfientliga och deras gendiskussioner), dels den mer vaga i folkmun som alltid kommer att skilja beroende på vem man frågar - och sannolikt också beroende på vem det handlar om. Jag tycker frågan är intressant. För mig personligen tycker jag det är positivt om man vill definiera sig som svensk, eftersom det på något plan innebär att man identifierar sig med det svenska samhället -- vilket bara kan ses som positivt när man bor här. Min erfarenhet är dock att det är ganska vanligt att andra generations invandrare ofta väljer sina föräldrars ursprung för identifikation snarare än det svenska -- vilket givetvis är fullt naturligt. Medias selektivitet är som sagt var mycket intressant. Jag har ganska kort minne, men funderar på hur det skrevs om Pablo Roberto på sin tid -- var han svensk eller italienare i media? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-01 10:11 | |
![]() | micro 113 -----> 2009-12-01 09:36 Jag delar inte alls micros uppfattningar. Varför skulle L-G:s argument falla platt för? Just det, är det inte så då, att världen egentligen består av invandrare helt och hållet? Alla har vi ju kommit någonstans ifrån...en gång i tiden, genom våra förfädrar. Och vaddå att ingen skulle ha en hemort någonstans? DET styrs väl ändå av var och ens egen känsla huruvida man känner att man har det eller inte...känslan av var man hör hemma... - Och var man är mantalskriven någonstans kan ju också vara en vägvisare i det avseendet - för dom som vill... ( <---ironi ) VEM/vilka exakt försöker att göra svenskar både nations- och identitetslösa? Och på vilka sätt då i så fall? micro: "....om mottagandet av nysvenskar innebär att jag skall backa ur skorna i min identitet och det jag och mina barn är -- då har jag ingen lust vara med." Var får du allt ifrån micro? Och vad i hela fridens menar du egentligen med det ovan? Detdär låter milt sagt mysko tycker jag. Har _någon_ nekat dina barn rättigheten att vara stolta över sig själva och över sin kultur? - Vad den kulturen nu sen kan innebära just för er vill säga.... Vad är det du vill säga egentligen micro? Vill du neka MINA barn rättigheten till SIN identitet och rättigheten till att få vara stolta över sitt ursprung och kultur - vilket i bägge fallen är den svenska. *återgår till arbetet* | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 10:19 | |
![]() | Jo visst, och förstår inte vad problemet skulle vara med "Jag förstår på ett sätt argumentet - men tycker det är lite platt. Det innebär ju bara att hela världen, utom mänsklighetens vagga i Afrika, består av invandrare -- och att ingen skulle ha hemort någonstans" angående LG:s resonemang. Begreppet invandrare är just det - platt! Det är en social konstruktion för att skilja på "oss" och "dem", för att tydliggöra om vårt socialsystem belastas främst av "oss" eller av "dem". För att ta ett extremt exempel: Det (konstiga) systemet med att använda etnicitet som i amerikansk statistik där man talar om whites, hispanics, african americans, American indian och Asians har en fördel: Den talar inte om Amerikaner och invandrare, utan om olika bakgrund. Ingen är mer eller mindre amerikan för att han eller hon är "Asian" i statistiken. Sen har det naturligtvis sina baksidor, precis som den "svenska modellen". Poängen jag vill göra dock är att "invandrare" som "viktigt begrepp" är en social konstruktion som vi av någon anledning har förkärlek till i Sverige. Kanske på grund av att vi levt tämligen isolerade under långa perioder? Varför är det så viktigt för oss - och även myndighetssverige - att kunna använda begreppet invandrare? Det borde väl egentligen vara enklast att skilja på svenskar (medborgare) och utlänningar och sen får var och en definiera sig som de vill? För som LG resonerar, rent mänskligt så finns det ju inte egentligen någon nationell etnicitet att prata om. Inte ens islänningarna isolerade ute i nordatlanten klarar nålsögat! | |
| _Rebella_ - Ej medlem längre | 2009-12-01 10:25 | |
![]() | Kan bara hålla med Miss Yoco. Vem och/eller vilka försöker göra oss nations och kulturlösa, Vet ni jag är så trött på att man ser spöken i alla invandrare, Oj oj dom kommer att göra si eller så , och det är såååå synd om oss "riktiga svenskar" Vem/och vad fan det nu är. Tänk om vi kunde möta människor för det dom är , just det människor,, inte en svensk, dansk,finne eller afrikan osv. Trångsynta är vad många är , och jag undrar hur tråd efter tråd kan få bli xxxxxxx. Tycker synd om de med utom europeisk ursprung som finns på betapet | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 10:38 | |
![]() | jag håller med dig rebella | |
| Iandunn | 2009-12-01 10:46 | |
![]() | Jag har för mej att du har fel när du säger att han är invandrare med har för mej att Zlatan är född i Sverige så det är bara föräldrarna som är invandrare vilket heller inte är nåt fel tycker jag | |
| micro113 | 2009-12-01 11:04 | |
![]() | Miss Yoco Har du lyckats läsa in att jag vill neka dig och dina barn några som helst rättigheter - då får du gå tillbaka och läsa om mina inlägg en gång till. Är det så att du har brister i läsförståelsen, så får du be om någon om hjälp. Steve Zissou Du är duktig på att idolisera amerika och konsekvent blunda för de problem och den segregation som faktiskt råder där. Dock, ordet immigrants kanske är bekant -- det finns i det amerikanska systemet -- och översätts till svenska som invandrare. Dessutom den etniska förled som du tycks tycka är idealisk när man benämner amerikanska medborgare är faktiskt inte önskvärd i Sverige - utan skulle i allra högsta grad uppfattas som rasistiskt utpekande här. Jag personligen skulle inte heller vilja se den i bruk - endera är man svensk eller är man av någon annan nationalitet, man skall inte generationer leva i någon form av mellanstatus. _Rebella_ Genom att förneka att det finns en svensk befolkning och en svensk kultur så gör man folk kulturlösa. Genom att hela tiden hävda att vårt eget ursprung saknar betydelse. Hade du dessutom läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett att den kritiken INTE riktade sig mot invandrare, utan mot dem som använde den retoriken. Kontentan av inlägget handlade just om att kunna möta varandra med respekt, för vad människor är. För att man på ett bra sätt skall kunna möta och ta emot människor från andra kulturer så måste man tillåtas vara trygg i sin egen identitet och i in egen kultur. Det är så man skapar förutsättning för mångkultur -- inte genom att folk skall förneka sig. Allmänt - inte riktat till en enskild. Att förneka att vi i Sverige har haft en befolkning, kultur och historia som gett upphov till det Sverige är idag -- är inte det att förneka allmänt vedertagen historieskrivning? Är det verkligen så, att bara för att jag och min familj kommer från gammal svensk släkt så skall vi böja rygg och förneka det -- och inte få känna oss svenska för att det politiskt inkorrekt att vara svensk? Jag hävdar att med samma självklara rätt som turken är stolt över att vara turk, har jag och mina barn rätt att vara stolta över vårt ursprung. Att vara stolt över den man är innebär inte att man ringaktar andra -- det innebär att man inte ringaktar sig själv. Är man trygg i sig själv och i sin kultur så behöver man inte vara rädd för att möta andra kulturer -- därför är det ett felgrepp angripa det som är svenskt när man vill öppna för mångkultur. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-01 11:38 | |
![]() | Du är verkligen expert på att modifiera dina egna uttalanden, micro, och det är drygt. Byt stil. Och äsch så billigt av dig att insinuera om att jag skulle brista i läsförståelse. Ta istället ansvar för vad du skriver här, så slipper du skylla på andra. | |
| micro113 | 2009-12-01 11:41 | |
![]() | Miss Yoco Eftersom jag inte har återgett mina egna uttalanden utan endast återhänvisat dig, så har jag knappast lyckats modifiera dem. Så står det annorlund vid andra genomläsningen, beror det på att du läser dem annorlunda. Om du fortfarande hävdar att jag på något vis förnekar dig och dina barn några som helst rättigheter, så kan du ju visa på det uttalandet. | |