Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 11:13
Antal inlägg: 1821

Jag tror inte fängelse fungerar för att förebygga brott rent allmänt, däremot förhindrar det naturligtvis den enskilde individen för att begå brott (då han är i fängelse). Det gör dock ingen större effekt på samhällsnivå, så länge vi inte mångfördubbar fängelsepopulationen.
Fängelse är destruktivt.

Men larvbrud, vi har liksom ingått en pakt som kallas för "samhället", och där ger vi staten rätt till våldsmonopol för att "skydda oss". Det är liksom hela samhällsidén, att man låter staten använda makt för att stävja mellanmänskliga konflikter, såsom t.ex. brott.

apbur2009-12-18 11:14
Antal inlägg: 9699

steve, det handlar väl mest om att jag ser rött när folk kommer med felaktiga påståenden och sedan försöker argumentera för detta trots att det inte håller.
Jag är perfektionist när det gäller argumentation, har du missat det?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 11:15
Antal inlägg: 4050

Apbur. Jovisst men den starkaste motiveringen att låsa in folk borde vara att andra skyddas. Jag vet inte om jag tycker att det är en riktig metod för alla typer av brott.

apbur2009-12-18 11:18

Jag tycker fängelse är omoraliskt och kostsamt. Jag vet att det kan låta väldigt märkligt men tycker fysisk bestraffning är mer humant än fängelse :)

Hur som helst, det är OT.

apbur2009-12-18 11:22

Larvbrud, precis som du inte ser en loska i ansiktet som särskilt avancerat så ser inte jag ett örfil som något att oja sig över.

Jag har själv aldrig blivit slagen av någon förälder och kommer förmodligen aldrig själv att dela ut något slag till mina eventuella barn. Det är för att jag inte tror mina barn skulle ge mig anledning, men det är ju bara ett antagande.

apbur2009-12-18 11:23

en örfil ska det stå. Nu ska jag ut med hundet :)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 11:24

apbur, jag tycker i och för sig att en loska i ansiktet vore något att oja sig över om den kom från föräldern. Även om fula ord kom ur förälderns mun.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 11:26

Tycker inte heller en örfil från en tonåring behöver vara så mycket att oja sig över.
Beror väl lite på vilken mognadsnivå barnet har iof.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 11:28

Jag tror jag ska kalla mina döttrar för horor. Så gör du inte hora. Måste ju vara effektivt. Min mamma kallade mig äckelpäls när jag var stygg.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 11:56
Antal inlägg: 1821

Min farmor kallade sina barnbarn för "mina små horor", och det var oerhört kärleksfullt. Ord kan göras vänliga för mottagaren även om dess egentliga innebörd inte är det. En kärleksfull örfil är däremot troligen något som troligen enbart givaren förstår, om det inte gått så långt att mottagaren lärt sig att det är en kärlekshandling när mor eller far örfilar (åter igen, jämför hunden och hundägaren).

karoshi2009-12-18 11:59
Antal inlägg: 1614

Jag har förståelse för att man som förälder/samhällsmedborga re tappar humöret och gör saker som man efteråt ångrar. Men att sedan inte ta ansvar för sin reaktion (örfila eller skrämma) och lägga över orsaken till sitt beteende på barnet/ungdomen är helt galet. Att dessutom försöka rättfärdiga sin reaktion och tycka att det var rätt vid det tillfället, det är ju bara tragiskt.

Bitte skrev det för länge sedan: konsekvenser av sitt handlande är vägen att gå.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 12:03

Jo, äckelpäls sades med glimten i ögat.

Hur som helst anser jag det vara korkat att tro att t ex Fritzl skulle lära sig att det är fel att låsa in folk genom att själv bli inlåst. Så jag är nog inte så inkonsekvent ändå.

apbur2009-12-18 12:10

Larvbrud, nu gjorde du en tankevurpa, det ska vara precis tvärtom om man ska se till ditt resonemang. Slår man så så lär man barnet slå. Låser man in Fritz lär man honom frihetsberöva.

Jag använde just den liknelsen för att förtydliga att jag inte ansåg att ditt argument höll.

Din mor sa äckelpäls till dig, alltså anser du nu idag att det är ok att säga äckelpäls till någon som gör fel.

Jag håller med om att det alltid är bra att använda sig av metoder som man kan stå för och som verkar gångbara. Jag vill bara att inte att man använder onödiga argument.

monew2009-12-18 12:10
Antal inlägg: 823

hundeN menar du apbur

apbur2009-12-18 12:31

Sen måste jag tillägga att jag faktiskt inte tror det är av ondo att barn förstår sin plats och till viss del är kuvade. Det är en fröjd att träffa väluppfostrade barn.
Barn får gärna vara kavata, luriga och ha karaktär, de ska dock ha klart för sig vilka gränser som gäller.

Dålig uppfostran löses inte med våld, absolut inte.
Jag har en vän som ibland blir oerhört respektlös. Det beror inte på att jag förtjänar det utan för att han tar sig den friheten helt enkelt. Han är mycket egenkär och har sina narcissistiska drag som ibland blir mycket tydliga.
Han går ofta över den där gränsen, lyssnar inte, resonerar som en stolle och begär att folk ska lyssna till hans tokerier.
Jag sa en dag efter att jag tyckte han hade betett sig extra illa att det nog hade blivit folk av honom om hans mor hade haft styrkan att aga honom som barn.
Jag tror faktiskt han hade blivit en bättre människa av det. Jag känner hans mor och hon är väldigt duktig på att tala, tala och tala. Det fungerar inte på honom, vissa människor kan man inte tala tillrätta.
Jag tror inte våld funkar på honom idag, men hade han lärt sig veta hut som barn hade han förmodligen varit en helt annan människa idag.
Nu är det försent.

Människor är olika och jag tror man föds med en grundpersonlighet. Vissa barn behöver en mjuk hand, andra behöver tydliga gränser, de måste känna sig hotade för att inte överträda gränserna.
Man kan inte fostra en dominant schäfer med godis.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 12:34

Apbur, jag har nog inte skrivit att man ofelbart kommer lära sig att göra som föräldrarna och slå. Har varit relativt nyanserad. Det kan också sluta med att man föraktar föräldrarna och väljer att ta avstånd från våld, som jag redan skrivit.
Jag antar att en del fångar väljer att förakta staten och kriminalvården om de anser att det är fult att låsa in dem.
Och visst skulle det kunna bli så att någon som blir frihetsberövad själv skulle kunna tillämpa detta på någon annan vid senare tillfälle.

Jag tror inte på frihetsberövande i uppfostrande syfte utan det godtagbara syftet att frihetsberöva är något helt annat än syftet man har när man försöker lära någon rätt eller fel. Jag tror att det ska till helt andra insatser för fångarna.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 12:38

Tja, jag har blivit vän med dominanta djur genom att vara ganska timid. Det gäller djur som har skickat flera andra på sjukhus så jag vet vad jag sysslar med.

apbur2009-12-18 12:47

Bara det att det är straffbart talar om att det är fel. Absolut har straff ett uppfostrande syfte, man markerar vilket beteende som inte är önskvärt i ett samhälle genom att straffa dem som gör fel. Det är en del i det hela, sen har straffsatserna helt andra syften att ta hänsyn till också.
Jag håller med om att frihetsberövande nog inte är en effektiv metod om man vill få ut fullvärdiga samhällsmedborgare.

Ett dominant djur som får dominera dig men respekterar dig så länge du vet din plats är inte så bra om djuret ska röra sig bland folk, som exempelvis en hund. Man vill inte ha ett djur med stor käft och vassa tänder som tar egna beslut. Inte bland folk.
Sen måste man skilja på rädsla och dominans, rädsla kommer man aldrig tillrätta med genom hård uppfostran. Det handlar ju om förtroende.

apbur2009-12-18 12:55

"Jag tror inte fängelse fungerar för att förebygga brott rent allmänt, däremot förhindrar det naturligtvis den enskilde individen för att begå brott (då han är i fängelse). Det gör dock ingen större effekt på samhällsnivå, så länge vi inte mångfördubbar fängelsepopulationen.
Fängelse är destruktivt."

Steve, jag fattar verkligen inte vad du menar här. Du menar att fängelsestraff fungerar preventivt för individen men inte allmänt?
Det fungerar preventivt för dig och dig och dig och dig och dig men man kan inte säga att det fungerar allmänpreventivt?
Det är ju som att säga att sjukhus kan vara bra för den enskilda individen men det är inte bra för allmänheten. Den enskilda individen gånger några miljoner utgör just allmänheten.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 12:58

Apbur, jag tycker man måste försvara sina metoder även när man håller på med djur. Menar inte att man inte får träna djuret så det blir lydigt men man får göra det med stil. Jag har inte haft svårt att be mina djur vara snälla mot veterinären. Djur som har förmågan att ta självständiga beslut tappar inte den förmågan utan det krävs någon dominant eller mesig som passar djuret.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?