Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss Me2009-12-19 15:24
Antal inlägg: 167

micro113

Det är samma med kyrkklockor, jehovas som ringer på dörren, helikoptrar som flyger över hustaket, tåg som dundrar förbi.. Och icke att förglömma.. Lekande barn! Ok, det sker inte 5 ggr om dagen men det kan irritera människor det oxå. Men det är en del av livet..

Och om en hund skäller hela dagen är det ju nåt som e lite galet.. Eller hur? Så i mina ögon va den jämförelsen lite sådär... =)

Om det skulle byggas en moské där jag bor kan jag nästan lova dig att jag skulle vara första svensk i kö för att få komma in. Ist finns här en massa kyrkor med en massa makt, så tyvärr ser det inte ut att kunna bli nån mångfald vad gäller religösa byggnader inom den närmsta framtiden..

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 15:32
Antal inlägg: 2521

"Om mina schäfrar står och skäller hela dagarna i hundgården, så kommer grannarna också vänja sig till slut"

Nej, oljudet av schäfrar som skäller _hela_dagarna_ skulle ingen kunna - eller i varje fall inte jag - vänja sig vid, OCH hela dagarna skällande hundar bör inte jämföras med några enstaka böneutrop på dagtid. Stor skillnad där.

- Och vilken jämförelse sen...hundar är väl enligt islam bland det orenaste som finns...? *bara en reflektion*

Liftactiv2009-12-19 15:35
Antal inlägg: 783

Miss Yoco: "- Och vilken jämförelse sen...hundar är väl enligt islam bland det orenaste som finns...? *bara en reflektion*"
- Jaha, och??? Så vi ska inte ha hundar här för att de är orena, och våra svenska traditioner är ju inte så mycket värda längre för att vi ska ta till oss hela världens......

Trött!

micro1132009-12-19 15:36
Antal inlägg: 17542

Miss Me
Jehovas kan du frånsäga dig med en liten skylt på dörren -- så får de inte knacka på.

Det övriga du räknar upp är saker som är oundvikliga i ett samhälle -- religiös och politisk propaganda ropat in i mitt vardagsrum eller in i min trädgård är inte oundvikligt.
Det är inte en del av livet.

Min poäng med hunden var att man kan vänja sig vid allt -- det är inte detsamma som att man måste acceptera och vänja sig vid allt.

Vi kan återgå till min grannes ljudstudio -- som mina övriga grannar givetvis kunde ha vant sig vid, men valde att klaga på -- därför att ljud kan man inte utestänga, ljud stör -- och när ljudet dessutom levererar budskap som korrelerar med mitt eget så blir det påtvingat och än mer störande.
Det skall jag inte behöva acceptera.

Jag vet inte var du bor, men har du lyckats hitta en plats i sverige med en massa kyrkor med en massa MAKT -- då undrar jag verkligen.
Vad har kyrkorna makt över?

Sen åter till frågan -- skulle du acceptera att man ropade ut något annat budskap fem gånger om dagen, som du inte (och många andra) inte kunde sympatisera med, och inte var nyfikna på?

micro1132009-12-19 15:37

Som INTE korrelerar -- ska det stå

Liftactiv2009-12-19 15:39

Miss Me: "Om det skulle byggas en moské där jag bor kan jag nästan lova dig att jag skulle vara första svensk i kö för att få komma in."
- Om du nu är kvinna och det är kö så kan du räkna med att inte få komma in överhuvudtaget. Jämställdhet och sånt är inte att räkna med när det gäller islam vet du.

micro1132009-12-19 15:44

Miss Yoco

För mig är inte hundar det orenaste som finns -- och jag utgår från mina referensramar i mitt liv, inte från referensramar skapade och upprätthållna i och av en främmande kultur -- det kan väl inte vara så svårt att förstå och ta till sig.

Dessutom handlade det inte om en jämförelse, utan om ett exempel på ljud tillvänjning -- hör man ett ljud/oljud tillräckligt ofta och frekvent så vänjer man sig.
Det innebär inte att man måste eller har en skyldighet att acceptera och vänja sig vid alla ljud som andra kan tänkas utsätta en för.

Måns_E2009-12-19 15:45
Antal inlägg: 12050

Liftactiv: Ja jag tänkte väl att det handlade om "onda" islam och inte om hur störande eventuellt en böneutropare kan vara.

y not2009-12-19 15:47
Antal inlägg: 9014

Får inte kvinnor besöka Moskéer Liftactiv?

"hade prästskrället ställt sig och vrålat fader vår 5 ggr om dagen"
Nu gäller frågan alltså om en moské får ha böneutrop en gång i veckan. Det är faktiskt viss skillnad i frekvens. och att som vissa hävda att då kommer de säkert snart att ropa fem gånger om dan är ett dåligt argument. För på de grunderna kan man förbjuda alla tillstånd med att det inte är okey om det görs 100 ggr mer än vad tillståndet säger och spå kommer det säkert att bli.

Sen gäller frågan ju en rent arkitektonisk sak.

Får man bygga torn?

eller ä'r det så att frågan faktiskt är, får muslimer bygga torn?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 15:47
Antal inlägg: 2521

2009-12-19 15:35

*också trött och framförallt iiffla trött på folk som lägger ord i munnen på andra OCH överdriver OCH lägger horribla fantasi-innebörd i andras inlägg*

*megafniss*

Du är...rolig du, Liftis.

Liftactiv2009-12-19 15:54

Nej Måns_E - det handlar verkligen inte om onda islam. Det handlar om religion - och det mesta inom religionen är av ondo enligt mig. Att lura människor med hjälp av hot och skrämselpropaganda att knös in i en fålla där eget tänkande alltid kommer efter "Guds" är av ondo. Se bara runt om i världen där religion nästan alltid är en ursäkt till krig och elände. Snacka inte om tolkning av religion. Snacka _religion_.

Y not: "Får inte kvinnor besöka Moskéer Liftactiv?"
- Jo, i mån av plats.

Miss Me2009-12-19 15:54

Jag vet inte om jag kan sympatisera med islam ens.. Som sagt, jag vet för lite. Men jag har inga betänkligheter med att tycka att det är ok med böneutrop.

Om man vill leva sitt liv utan moment man kan störa sig på får man nog isf förflytta sig från civilisationen. Jag säger inte att jag aldrig skulle bli irriterad på utropen, men jag kan lära mig att leva med det eftersom jag tycker att alla människor i detta land ska ha rätt att utöva sin religion.

Vad gäller kyrkorna här och deras makt (inflytande hade varit ett bättre ordval) så handlar det om politik så det tänker jag inte ge mig in på här.

Liftactiv2009-12-19 15:55

Miss Yoco: Det var verkligen inte ett försök till att vara rolig. Det var du som drog upp orenheten. Som att det skulle, på något som helst vis, vara relevant i diskussionen.

Liftactiv2009-12-19 15:57

Svenska kyrkan har ingen makt Miss Me. Det har dock den islamska.

Måns_E2009-12-19 15:58

Ja visst är religioner ofta en ursäkt till krig, liksom i ännu högre grad motsättning och polarisering bland religioner är det. Just därför är det bättre att tillåta såväl kristna, muslimska, judiska, hinduistiska och budistiska riter i ett samhälle (om man nu vill minska motsättningar mellan mäniskor i ett samhälle)

Problemen börjar just när man vill förbjuda medborgare från att få utöva sin religion.

Miss Me2009-12-19 15:59

Liftactiv

Jag pratar inte om Svenska kyrkan i stort.. Jag pratar om kyrkorna på orten där jag bor..

Liftactiv2009-12-19 16:00

Måns_E: Eller för att få alla att tro på samma gud snarare.

Måns_E2009-12-19 16:00

Liftactiv, så hur menar du att imamerna har större makt än prästerna i det SVENSKA samhället?

Liftactiv2009-12-19 16:00

Miss Me: Var bor du då - som har en kyrka (eller flera) med makt?? =)

Måns_E2009-12-19 16:01

Liftactiv: om det är någon religion som är missionerande så är det väl just den kristna?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?