Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillakia2010-01-28 11:59
Antal inlägg: 849

Min son har Concerta, en medicin som hjälper personer med ADHD mycket påtagligt. ADHD finns ju i hur många varianter hos hur många personer som helst, så vissa behöver ingen medicin, utan kanske bara elevassistenter eller speciell undervisningsgrupp. Vissa har ju jättesvårt för att fungera i det sociala livet, andra kanske mest har problem med koncentrationen. Så diagnosen ADHD behöver inte vara likt någonstans mellan 10 olikapersoner. ADHD är ju i väldigt många fall kombinerat med olika autistiska drag - mer eller mindre mycket- och det är mycket ofta just det som är det stora bekymret hos de barn som inte fungerar i det sociala.
Jag tror inte att det finns fler med ADHD i dag utan jag tror att det handlar om att dessa personer hade lättare för att anpassa sig i den "forna" miljön, de hanterar inte kraven i dagens samhälle. Det är inte längre accepterat att vara annorlunda på det sättet.
Givetvis är det ärftligt, och det forskas ideligen i andra skäl till dessa handikapp. Hörde senast att olika former av "trauman" t ex kramper KAN ha del i det. I många fall har barnet ärvt det från en förälder, men då denne förälder blivit utredd eller ens kanske haft anledning till misstanke om det, har det aldrig kunnat fastställas varifrån ärftligheten kommit....
BOKTIPS:

www.studentlitteratu...rt nr=33497

såg att några till har barn med ADHD här...

callerina2010-01-28 12:04
Antal inlägg: 65

Jag är en sån förälder som inte ville se att något var "onormalt" med min yngsta dotter. Jag tyckte att hon kunde få ha sin personlighet och att inte alla måste vara likadana. Med facit i hand kan jag se att jag var rädd för att hon skulle vara och ses som "onormal", få en stämpel, inte vara accepterad, osv....

Nu är hon 18 år och har just fått diagnosen ADD (ADHD utan H) och både hon och jag är jätteglada för det. Nu äntligen förstår både hon och jag och alla i vår bekanstkapskrets varför hon är så seg, inåtvänd, inte får någonting gjort och allmänt socialt handikappad. Och nu menar jag inte seg osv i största allmänhet utan riktigt riktigt svårt så att det blir problem för henne.

Hon vet nu varför hon inte kan kallprata, har svårt att uppfatta saker och ting som sker för fort, kan komma ihåg från en minut till en annan vad det är hon måste komma ihåg m m...

Hon är normalt begåvad med normal intelligens med högt logiskt tänkande men hon har uruselt arbetsminne vilket gör att hon inte kan ta in för mycket information på en gång. Hon behöver lååååång tid för att kunna slutföra en uppgift, hon behöver ha saker och ting förklarat för sig på ett noggrant hand-on-sätt. Men man ska komma ihåg att hon också fick veta positiva sidor om sig själv vilket stärker självförtroendet som naturligtvis slagit i botten.

På många sätt har hon haft det jobbigt i livet men vi ser framåt och ältar inte det som varit. Hon har inte fått någon medicin än men vi är beredda att prova om så skulle bli fallet. Endast i syfte att förbättra hennes koncentrationsförmåga så att hon nån gång lyckas slutföra gymnasiet och kanske det kan hjälpa något mer.

Mycket stöd, hjälp och outsinligt tålamod behövs och framförallt förståelse från omgivningen. För hur mycket man än vill vara som alla andra finns det områden där det inte går utan specialinsatser. Det går helt enkelt inte.

Diagnosen får man inte hur som helst utan måste underkasta sig en noggrann utredning. Detta behöver inte alls vara dumt utan kan göra så att man förstår sig själv och kan se att man inte är ensam.

Sigson - Ej medlem längre2010-01-28 12:13
Antal inlägg: 94

ADHD är vanligare, till en del beroende på att alla mätmetoder har bättre upplösning idag men kanske också på att många barn inte tål att leva med höjt blodsocker vilket skapar en euforisk känsla och oro i kroppen, typ "restless legs". Aldrig i historien har vi pumpat i oss så mycket kolhydrater som nu och inte alla har ett tillräckligt försvar mot detta.

callerina2010-01-28 12:27

och vilka belägg har du för detta, Sigson?

BrokenString - Ej medlem längre2010-01-28 12:28
Antal inlägg: 1682

Jag undrar vad det är för mätmetoder med upplösning som du nämner sigson?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-28 12:40
Antal inlägg: 4050

Apbur: Tack förresten :) Jag blev nyfiken på om det du skrev om apergers och familjebildning och hittade denna länk:

autismforum.se/gn/op.../E nsamhet/

Efexor2010-01-28 13:09
Antal inlägg: 45

APBUR - vi förstår inte varandra.

Satyra2010-01-28 13:31
Antal inlägg: 4561

callerina - Vill bara säga Hurra för ditt inlägg och för att du kunde lägga din skam åt sidan så att din dotter kan få hjälp!

Tror absolut att det är vanligt att som förälder känna som du gjorde, (har några sådana exempel i min närhet bl.a), tyvärr, och det förhalar och försvårar ju bara situationen för barnet ifråga. Det hjälper ju så att säga ingen att gå runt med skygglappar och låtsas att allt är "normalt" om/då det inte är det. :-/

Så igen - Skitbra att du kunde lägga den känslan åt sidan, trots det hårda fördomstrycket som råder!! :-)

apbur2010-01-28 13:42
Antal inlägg: 9699

Tack för länken Larvbrud. Det bekräftar ju bara det jag har sagt, det som folk verkar ha så svårt att förstå.

Efexor, nej, du verkar inte förstå vad jag vill säga. Jag tror det blir mest lättförståeligt om du läser mina första inlägg igen, innan folk börjar missförstå varenda stavelse.

Sigson - Ej medlem längre2010-01-28 13:48
Antal inlägg: 94

Callerina - kolhydratkonsumtionen äär historiskt skyhög (åtminstone sen 1700-talet)och viss insyn i barnavård och -omsorg har lett till misstanken att ett samband troligen finns mellan överaktivitet, sömnsvårigheter etc som sen ,fel eller ej, diagnosticeras som ADHD. Definitionerna på dessa bokstavsdiagnoser är nog rätt så approximerade eftersom testerna inte kan utesluta subjektiva omdömen.

callerina2010-01-28 13:52

Tack Satyra =)
Vill bara tillägga att eftersom jag också är lärare är det lätt för mig att sätta mig in i hur rädda föräldrar kan vara för att inse att allt faktiskt inte står rätt till. Det är en tillgång i mitt jobb. Min egen dotter är ju också en tillgång för att kunna förstå de elever jag möter som dras med samma problem som hon.

apbur2010-01-28 13:52

Jag trodde man åt massvis med kolhydrater förr i form av spannmål och potatis.
Nu har väl proteintillgången ökat jämfört med förr?
Inte sjutton satte man förr i tiden i sig tio kor per år?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-28 14:02
Antal inlägg: 4050

Du talar kanske om snabba kolhydrater, Sigson?

mollee - Ej medlem längre2010-01-28 14:06
Antal inlägg: 6087

Typ cocacola och godis är ju inget att rekomendera i höga mängder till ett barn med adhd.

mollee - Ej medlem längre2010-01-28 14:07

Kan tänka mig att ett redan stressat, nervöst och hyperakrivt barn blir ännu mer speedad och rastlös om barnet proppar i sig godis.

apbur2010-01-28 14:14

Mer socker isåfall. Snabba kolhydrater fick man i sig förr också.

callerina2010-01-28 14:28

Det är ju så att barn med ADHD har en benägenhet att proppa i sig snabba kolhydrater som ger energikickar eftersom de är så uttröttade. Huruvida snabba kolhydrater kan vara en orsak till ADHD har jag svårt att uttala mig om men det känns som ännu en sån där lekmannadiagnostisering som man blir innerligt trött på. Jag kan säga så här: ADHD är delvis ärftligt och om det är sockergenen eller vad det nu kan vara som folk hittar på så struntar jag fullkomligt i det. Alldeles för många ägnar alldeles för mycket tid åt att fundera ut alldeles för mycket egna teorier runt tillstånd som vi har forskare till att undersöka.

Arbetsminnet och koncentrationsförmågan sitter ju i främre pannloben och det kan man mäta och kontrollera genom röntgen. Kan kolhydrater ha påverkat den delen av hjärnan? När? Generna? I livmodern? Varför bara ett av fyra barn i samma familj?

callerina2010-01-28 14:30

Håller inte med att diagnoserna är subjektiva eller approximerade. Nix Pix.

mollee - Ej medlem längre2010-01-28 14:36

Jag har för mig att personer med adhd har ett nedsatt belöningssystem i hjärnan jämfört med "friska". Belöningscentrat ligger väl också i främre delen av pannloben (vilket utvecklas senare hos personer med adhd)? Därför blir nog många med adhd ofta missbrukare efterssom att det är svårt att tillfredställa hjärnansbelöningssystem.. .

Satyra2010-01-28 14:38
Antal inlägg: 4561

callerina - Förstår inte heller varför det ägnas mer tid åt att försöka omkullkasta forskningen/utvecklingen/ kunskapen kring det här problemet än att se till att de som behöver hjälp också får den?!?

Och de som lever med adhd och/eller som du callerina, som både har egna barn med diagnosen och ser problemet hos andra barn i din roll som lärare, borde väl ändå se/förstå bäst om det är ett påhittat problem eller ett riktigt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?