Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 13:40 | |
![]() | och detta var inte mitt skäl till min inställning utan endast en liten informativ sak jag flikade in till alla de som är naiva nog att tro att det enbart och bara rör sig om att för ett fåtal invandrade av annan religion ska få ett eget gudshus, vilket självklart är ett skäl. men kanske inte det enda, och dessutom tar jag avstånd från det tänk och syfte dessa krafter och den tysta bakomvarande maktfaktor besitter och har. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 13:41 | |
![]() | Är du rädd att namnge dessa krafter eller vet du bara inte vad de kallas? | |
Slagruta - Ej medlem längre | 2010-04-20 13:51 | |
![]() | Krill: Baseras dina argument enbart på någon slags rädsla? | |
limpan__2 | 2010-04-20 13:58 | |
![]() | Krill: Jag håller med dig om att allt inte kan eller bör få plats överallt. Men det är väl heller inte många som sagt det. De allra flesta muslimer har, precis som du varit inne på, flytt från icke fungerande samhällen och den stora majoriteten av dessa vill bara få en chans att starta ett nytt liv. Detta är ingen enkel process (även om en stor del klarar sig galant), särskilt inte i ett land som tidigare var extremt homogent men jag hävdar med en dåres envishet att din väg inte gör denna process enklare. Att förhindra en troende individ att utöva sin religion, trots att den rätten finns i vår lag, kan omöjligt underlätta integrationen i samhället utan kommer bara leda till alienation och en vi-mot-dem känsla. Vi har ett rättssystem som reglerar vad vi får göra eller inte som inte tar hänsyn till religiös tillhörighet. Om vi börjar förneka vissa grupper de rättigheter de har, varför ska de då ta resten av samhällskontraktet på allvar? Är det inte bättre att visa hur en modern rättsstat fungerar och att det är något som gynnar alla grupper och hela samhället? Bara för att svara på den uppenbara motfrågan: Jo det finns muslimer och andra invandrare som inte sköter sig. Det är dock inte skäl nog att förbjuda islam eller förbjuda invandring utan de skall, i god svensk och västerländsk tradition, ställas till svar för sina handlingar. Är dessa allvarliga nog blir de även utvisade ur landet. Helt enkelt, alla ska leva i enlighet med de lagar och regler vi i demokratisk ordning bestämmer i landet. | |
apbur | 2010-04-20 14:05 | |
![]() | Jag tror faktiskt krill delar sin känsla med ganska många. Man kan inte säga att det är fel på religionen i sig, eller merparten av dess anhängare. Saken är den att den fått alldeles för stor utbredning på kort tid och använts i fel syften. Inte konstigt att man ser det som hotfullt när något som är så förknippat med obehagligheter får större och större utrymme och inflytande. Jag tror islamofobin är nyttig och håller undan de eventuella krafter som finns. Kan inte riktigt se att det går ut över enskilda muslimer då de allra flesta är väldigt toleranta mot den enskilda individen och den personliga tron. Inga varningslampor tänds hos mig för ett moskébygge. Däremot när man börjar särbehandla eller när en grupp kräver särbehandling är det dags att reagera. Jag tror rädslan många gånger är befogad och man bör inte alltid avfärda det som intolerans, rasism och fördomar. Fördomar är inte synonymt med att ens åsikter inte har någon som helst grund. Att önska att ingen ska ha fördomar är samma sak som att önska att alla ska vara genomkorkade och inte kunna dra några slutsatser. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 14:19 | |
![]() | En googling på "svenska muslimer tar avstånd" gav ganska många träffar. Inbillar mig att detta är något den enskilde muslimen får göra mest hela tiden. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-20 14:52 | |
![]() | Jo, det är kanske inte så konstigt "att man ser det som hotfullt" apbur... människan är ju rädd för förändring. Sen tycker jag det är lattjo som du skriver att du tycker att islamofobin är nyttig och att du inte kan se att det skulle gå ut över enskilda individer... jag vet inte om du uppmärksammat att hatbrotten mot just muslimer ökat under 2000-talet i Sverige? När pizzeriorna började få sitt genombrott i Sverige gick LRF ut med kampanjer om att äta helsvenskt, facken krävde etableringskontroll och SvD Den hade då motarbetats ett bra tag: LRF kampanjade för helsvensk mat, facket krävde etableringskontroll, och på 1970-talet spreds vandringssägnen om råttan i pizzan... | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 15:23 | |
![]() | Larvbrud: tror du på fullaste allvar att man minns alla namn, orter, religiösa samfunds titlar 3-4år efter man hört det, sett dett? och vad har det för betydelse? sakfrågan är samma, fakta samma och älskar du att vältra dig i teoretiskt styrkta länka så googla eller sök själv. och till er som ofta återkommer till rädsla: det beror på er definiering av "rädsla" jag har bott i muslimskt land med muslimer, jag är inte rädd för muslimer, jag är inte rädd för en moskè. men det betyder inte att jag vill ha det. och frågan var om inställning, min inställning är att islam inte för något gott med sig alls och att den tron direkt går emot mycket av våra grundläggande värderingar kring hur vi lever och vad vi strävat mot och utvecklat de senaste decennierna i sverige. att islam inte är förenligt i längden, i större omfattning, i kulturen som råder i sverige och att den direkt krockar med våra egna icke muslimska värderingar, vår människosyn, vår jämnställdighetspolitik etc och därför tycker jag inte att vi bör ha massa moskeer som utgör en acceptans, ett stöd och en etablering av detta i sverige. jag höjer inte ens ögonbrynet om jag möter en muslim, jag kan tala, äta en middag eller arbeta med personen och visa en repekt för personens livsval eller den ömsesidiga respekt jag får, jag är absolut inte rädd för personen eller det personen valt, representerar. men frågar han mig om han får ritualslakta ett lamm på min gård erbjuder jag honom bacon och säger välkommen till sverige, ta seden dit du kommer. detta betyder inte att han är ovälkommen eller att jag räds honom, det betyder bara att jag inte vill ha hans hemlands kultur, religion och samhällsutveckling samt människosyn och värderingar i min närhet då de inte överenstämmer med mina och med det lands där jag bor och han nu valt att bosätta sig. jag är inte rädd för lever, lingon, brylèpudding heller men jag vill fan inte ha det och börjar folk propagera för att det ska finnas även hos mig så säger jag vad jag tycker om det. | |
apbur | 2010-04-20 15:29 | |
![]() | Steve, du säger att rädslan enbart beror på att människan är rädd för förändring. Nu håller ju inte jag med dig om det och anser att det är att förenkla problemet. Det är lättare att förakta och håna människor som visar rädsla inför islams utbredning om man förklarar det som nån barnslig rädsla för förändring. Du är ju inte en millimeter bättre än dem du väljer att inte identifiera dig med. | |
regression | 2010-04-20 15:33 | |
![]() | "clowner utan gränser tar avstånd" ger 0 träffar på google. Underligt. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-20 15:42 | |
![]() | Varför det apbur? På vilket sätt föraktar man någon genom att säga att människan är rädd för förändring? Att veta att det man uppfattar som "förknippat med obehagligheter får större och större utrymme och inflytande" som en förklaring till, och acceptans för, islamofobi som du skriver tycker jag är befängt. Det verkar som om du utgår från att människors räddsla för det som de förknippar med obehagligheter verkligen innebär att om man accepterar förändring så kommer man att uppleva obehag? Sen får jag väl säga så att jag har inte gjort anspråk på att vara bättre än någon annan. Så millimetrarna skiter jag fullständigt i! | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 15:45 | |
![]() | "Larvbrud: tror du på fullaste allvar att man minns alla namn, orter, religiösa samfunds titlar 3-4år efter man hört det, sett dett? och vad har det för betydelse? sakfrågan är samma, fakta samma och älskar du att vältra dig i teoretiskt styrkta länka så googla eller sök själv." Det räcker med att du nämner en riktning/tolkning av islam som du inte tycker om. Det har betydelse. Du snackar om krafter. Vilka krafter? Tomtar och troll? | |
limpan__2 | 2010-04-20 15:51 | |
![]() | Krill: Du är i din fulla frihet att erbjuda honom bacon och en öl när han kommer och hälsar på dig. Det är ju det som är det fina med ett öppet samhälle. Din muslimske vän måste även finna sig i det faktum att vi äter och dricker saker han inte konsumerar men jag förstår inte varför vi inte skulle tillåta honom eller henne att bygga en moské då vi har religionsfrihet? Denna frihet att utöva sin religion eller att avstå från att bekänna sig till en tro måste väl gälla alla? Det är ytterst få som påstår att du eller någon annan behöver ändra sitt beteende bara för att det byggs en moské i Göteborg eller någon annan stad. Islam finns i Sverige och har så gjort under ganska lång tid nu och samhället har under denna tid snarare blivit mer liberalt och tolerant än tvärtom. Så ta du din skiva bacon till äggen imorgon bitti och njut av den i godan ro. Den kommer inte att tas ifrån dig! | |
Slagruta - Ej medlem längre | 2010-04-20 16:17 | |
![]() | Krill: Klart att Du ska få ha din egen inställning. Men det som bekymmrar mig i din och en del andras retorik är hur ni: 1) För fram er talan som den genuina "svenskens" åsikter. & 2) Generaliserar hej vilt.... Trots att jag är av svensk börd sedan oöverskådligt många generationer känner jag att jag står på en helt annan värdegrund än vad Du gör. Jag är kanske en smula naiv...kallar det själv hellre "open-minded. Men jag är av den övertygelsen att vi, individer, familjer och olika samhällsstrukturer, står under ständig förändring där tricket är att vara ödmjuk och lära av varandra. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-20 16:39 | |
![]() | Du är inte ensam Slagruta... Sverige verkar ha en uppsjö egna "kulturer" och med olika värdegrunder och uppfattningar om vad som är värt att skydda och vad som man bör vara "rädd" för. Jag tycker inte du är naiv, faktiskt. Du bevisar väl bara att det inte finns någon typisk svensk, lika lite som det finns en typisk "muslim". Det är ju det som är de lätt främlingsfientligas pedagogiska problem, tycker jag. Man utgår från någon form av "svensk kultur" och att man skall nicka instämmande i någon slags gemensam uppfattning om vad som är en hälsosam reaktion på något "hotfullt" (a la apbur), men man kan fråga sig då om t.ex. du slagruta och jag är något avvikande då från svensk kultur (naiva?) och därmed egentligen bara en variant på samma "hot" som t.ex. muslimerna utgör? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:02 | |
![]() | Limpan: för mig handlar det mest om principer. en ny moske orsakar inte vår kulturs undergång på något sätt. men det den står för och det den symboliserar och uppmuntrar till hör i mina ögon inte hemma "här" och med det sagt i vårt lands kultur och värderingar, vardagsliv, seder och politik. bla därför är jag emot ett moskebygge. och utöver det så är jag emot det för de skäl jag tidigare uppgett. slagruta: jo, men jag har ju flera gånger själv sagt att jag generaliserar, och det vet jag att jag gör. men att jag för gemene mans talan som svensk har jag inte sagt. och gör inte heller, det finns med all säkerhet folk som tycker som jag. men jag för enbart fram min egen ståndpunkt i ämnet och motiverar/förklara den ärligt som jag ser på saken. Larvbrud: än en gång, kolla om din google funkar, jag är inte typen som måste stärka eller bevisa något via länkar och namnkastning. jag skulle aldrig ge mig in i en disskussion utan att ha kött på benen i ämnet eller bakomvarande mitt ställningstagande i sakfråga. info finns för den som måste få saker bekräftade pga egen oinsikt. | |
apbur | 2010-04-20 17:08 | |
![]() | Man kan väl googla "jihad" :) | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:12 | |
![]() | Tycker du det är konstigt att du i en diskussion ombeds komma med belägg för saker du påstår? Om du nu hämtar din fakta från TV-program så kan det knappast vara så känsligt att skriva det här. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:29 | |
![]() | det var bla en dokumentär för 3-4 år sedan och enbart en liten anekdot/kuriosa kring mitt ställningstagande. inget som för min ståndpunkt avgjorde något. och jag har redan sagt att info finns på tv.se om du e nyfiken och att jag inte minns exakta namn. släpp det eller ta reda på det själv. det avgör inte sakfråga eller ställningstagande. vad är det du inte förstår? och jag tycker inte det är konstigt om folk frågar efter belägg, och jag har redan hänvisat vidare till infon. och jag anser att det är näst intill allmänkunskap att begripa att ett gäng där där 25% arbetar och resten lever på olika bidrag inte har råd att bygga en moske för hur många mille som helst utan finansiärer. och att dolda utländska finansiärer har syften, vill ha mål uppnådda etc med sina investeringar. och jag har förklarat att detta självklart inte är enda skälet till att en moske skall byggas, det finns självklart stora delar muslimer som vill ha en egen moske och inget annat. men många mynt har två sidor. du kände säkert inte till att de har egna banker här i sverige med, där de kan låna, belåna och binda sig till olika avtal gentemot personer högre upp i den islamska hierarkin? du tror att alla invandrare som köper en bostadsrätt trots arbetslöshet och sjukskrivning, kort vistelse i landet etc har rumpan full med dollarsedlar när de kom hit? de har ett väl fungerande och etablerat system för de införtrodda. och detta styrs ofta av personer kvar i hemnationerna och / eller utomlands av andra skäl. likväl som investeringar för tex moske byggen, samlingslokaler, företagsstartanden etc. inget ont i det, kineserna har ett ännu mer utvecklat sådant. däremot ej bundet till religion eller religiösa ledare. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:32 | |
![]() | Okej, krill... | |