Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 278 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:54 | |
![]() | jo då. jag förstår. folk är idioter som vill ha enkla lösningar på komplicerade problem. | |
| strom9030 | 2010-06-12 21:02 | |
![]() | wulf, jag tror inte de har någon som helst plan när de kommer. Jag kan däremot föreställa mig att de människor som flyr från krig och helvete vilket de flesta som kommer hit gör, enbart har en plan om att kanske komma till ett land där de kan få leva i fred och med möjligheter att överleva. De flesta invandrare kommer inte hit utan anledning. Jag tror inte att t.ex en irakier lämnar sitt land med en djävulusisk plan om att etablera sig i det kalla, okända lilla landet i norr och suga ut de dumma svenskarna så mycket det bara går. Jag tror han/hon lämnar sitt land för att de är tvungna och att de hamnar just här ibland beror nog mest på att de har någon familjemedlem, släkting, vän eller bekant som redan är här vilket betyder en liten gnutta trygghet. | |
| Amandaaan - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:03 | |
![]() | Det är ett stort problem i att allting ska göras så komplicerat och förstående! | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:04 | |
![]() | strom9030 Nej, jag menar inte i friskolorna, jag menar i de kommunala skolorna. Men låt oss sätta det alternativ du tror på i sitt sammanhang; -en lärare med "ja till moderaterna i riksdagen-keps, buttons, tröjor etc etc" - jympaläraren med Örgryte-klädsel från topp till tå och i alla attiraljer han äger från örhängen till skosnören - rektorn som trippar omkring i sin Hare-Krishna utstyrsel - -polisen som kommer i Samekläder - domaren inom rättsväsendet iklädd Niqab Vad händer då när: -Moderatläraren ska samtala med den hängivne vänsterpartipappan om hans barn som har det besvärligt i skolan -Örgrytläraren ska träffa AIK-familjen som lever endast för AIK. -Hare-Krishna- rektorn ska tala inför de djupt Hinduismtroende föräldrarna -domaren i Niqab ska döma den judiskt ättade som är åtalad En fråga till dig, tror du genuint och innerligt på att det kommer att fungera om vi släpper detta fritt överallt? Är det möjligt att bygga ett fungerande samhälle när vi börjar ta med oss våra åsikter och religioner och yttrar detta ÖVERALLT och ALLTID? Jag önskar givetvis att det skulle fungera men mitt förnuft säger att det kommer inte att göra det. Det kommer ALLTID att vara någon grupp som känner sig kränkt, åsidosatt eller whatever du vill kalla det. Därför åter igen, det är min övertygelse att vi måste hålla oss till; Svenska lagar Svenska språket Samma rättigheter Samma skyldigheter | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:09 | |
![]() | strom9030 Jag måste göra dig besviken med att säga att enligt migrationsverket är det endast åtta procent som är asylsökande, resten är frivilliga invandrare. Vi tar alltså inte huvudsakligen emot människor från krigsdrabbade länder, det är ett helt annat ämne. Det är själklart att de som kommer från krig, förtryck och liknande är väl unnade en längre anpassningstid och ett större stöd och en större trygghet än övriga invandrare. Men som sagt, det är åtta procent och jag anser inte att det är dessa människor denna diskussion avser. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:24 | |
![]() | Amandaaan Jag håller med dig fullständigt. I vår godhet snärjer vi in oss och vill visa oss gränslöst toleranta utan att tänka på konsekvenserna i slutänden av denna tolerans. Jag är rädd att vi i slutänden kommer att ha just det samhälle många har flytt ifrån. | |
| Amandaaan - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:28 | |
![]() | wulf: Helt riktigt. Faktum att vi sitter och ödslar tid med att diskutera detta på ett internetforum kommer inte göra saken bättre, men va tusan! | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:32 | |
![]() | Amandaaan En god diskussion är aldrig fel :) Jag tycker om att diskutera när görs med en öppenhet och en ömsesidig respekt :) | |
| shosho | 2010-06-12 21:39 | |
![]() | wulfs intressanta länk till ett intressant exempel: corren.se/forum/mess...id =5050658 Ett bra exempel på hur barn hamnar i utanförskap, utsatthet och brist på jämställdhet. Ska dessa barn få gå i skola på sina villkor eller på det svenska majoritetsamhällets villkor? | |
| strom9030 | 2010-06-12 21:39 | |
![]() | "Frivilliga invandrare"? Menar du i så fall de återvändande svenskar som även räknas in i den kategorin eller talar du om anhöriginvandrare, dvs de som kommer hit till sin maka/make (majoriteten är kvinnor och barn (en tredjedel) som förenas med sin make/förälder som i sin tur redan är etablerad här). Oroa dig inte, jag blir inte besviken, jag har precis sett ett cirkeldiagram som visar att asylsökande flyktingar är i majoritet med ca 28 procent och därefter kommer "anhöriginvandrare" med ca. 25 procent under 2009. Det spelar ingen roll för vi lär inte komma längre. Du behöver inte upprepa dina slagord om att lagen ska gälla för alla etc. etc. Det är vi helt överens om. Övriga problem löser vi INTE genom att trissa upp hatstämmning mellan människor med olika bakgrund, religiös övertygelse etc. Något måste vi väl ändå ha lärt oss av historien... | |
| Batwomen - Ej medlem längre | 2010-06-12 21:45 | |
![]() | www.scb.se/statistik...TI 0904.pdf Den som söker finner | |
| strom9030 | 2010-06-12 21:53 | |
![]() | wulf, jag ska lägga till följande när vi ändå är inne på statistik: Antal beviljade uppehållstillstånd av arbetsmarknadskäl. Arbetsmarknad avser tillstånd som personer från länder som inte tillhör EU/EES-området måste ha för att få arbeta i Sverige. Och så här många fick beviljat under 2009 enl. migrationsverkets egen statistik: Totalt 7 525 www.migrationsverket...C3 %A5r.pdf Om det nu är så förskräckligt många som vill hit av andra anledningar än av flyktingskäl och dyl. så undrar jag var de är? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 22:10 | |
![]() | strom9030 Jag förstår dina poänger precis. Jag har tvingats ändra mina åsikter från de du har till de jag har idag. Det har gått upp för mig att Sverige kan inte vara hela världens samvete. Vi har tagit emot mycket flyktingar och invandrare. Nu stundar en tid då vi kanske måste stilla oss med invandring och istället lägga energin på att bibehålla ett fungerande demokratiskt samhälle. Ta hand om och integrera de invandrare/flyktingar som redan finns här. I sinom tid kanske vi kan öppna våra gränser och ta emot/välkomna fler. Men för tillfället måste vi nog tyvärr säga nej. Det har uppstått komplikationer på vägen som jag är rädd att vi inte kan reda ut. Du har helt rätt när du säger att vi ska titta på historien. Historien berättar bland annat för oss vad som händer om allt för många människor som är ointresserade av att leva i ett demokratiskt samhälle börjar leva sitt eget liv i det demokratiska samhället. Det demokratiska samhället börjar med att försöka visa tolerans. När det inte hjälper skärps lagarna. När inte heller det hjälper börjar det bli oroligt och otryggt i landet. Trots att de som inte vill leva i demokrati är en minoritet lyckas de rucka på det demokratiska majoritetssamhället. Folkgrupper inom landet börjar gå emot varandra. Undantagstillstånd utlyses. Inbördeskriget är ett faktum. Krig med ytterligare länder är ett faktum. SÅ ser historien ut. VAD har vi lärt oss av detta som vi kan ha nytta av idag? | |
| strom9030 | 2010-06-12 22:34 | |
![]() | wulf... Jag hade en helt annan historia i åtanke. Nämligen den om Tysklands framfart under det som kom att kallas Andra Världskriget. Det började med ett katastofalt ekonomisk läge och fortsatte med att man försökte hitta syndabockar, den gången var det judar, istället för att försöka lösa problemen på ett mer konstruktivt sätt. Man hängde ut dessa människor som ett hot mot de övriga vilket fick fruktansvärda konsekvenser. SÅ ser min historia ut. Vilken historia talar du om, eller vilket land syftar du på? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 23:15 | |
![]() | strom9030 Hur man tolkat historien kan bli en följetong :) Boken "De avgörande slagen" beskriver på ett bra och opartiskt sätt vad som föranlett de krig som varit och de krig som pågår. Vilket enkelt uttryckt är just det jag beskrev om minoriteten som vägrar rätta sig i ledet och leva med majoriteten. De som i sin litenhet tyvärr lyckas störta majoriteten och demokratin. De kan inte förlika sig med att inte få styra ALLT i ALLA lägen och ÖVERALLT. Dock vill jag tillägga i din syn på historien att förintelsen inte bara handlade om judar. Det var zigenare, handikappade, homosexuella mfl som utrotades. Den gemensamma nämnaren i krigen genom historien är att: ingen sa NEJ ingen sa STOPP förrän tragedin var ett faktum. Förhoppningsvis är vi mer upplysta idag än att vi tillåter oss att hotas till tystnad när vi ser att det börja gå åt fel håll. Att vi säger nej och stopp när det demokratiska samhället börjar naggas i kanterna. Att vi säger nej när religion ska börja styra vår vardag. Att vi är modiga nog att hålla på ett koncept som visat sig vara vinnande. Ett koncept jag anser att Sverige haft under många, många år. Vi har haft fördelen att få leva i fred, harmoni och trygghet och så vill jag att det ska förbli. Det finns saker vi måste värna ömt: Demokratin Jämställdheten Människors lika värde | |
| strom9030 | 2010-06-12 23:28 | |
![]() | Exakt, människors lika värde. Det ska vi verkligen värna om och respektera. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-13 00:20 | |
![]() | strom9030 Ja, och mitt sätt att värna är att protestera när jag ser att det smyger sig in Jag kommer tex att maila mitt barns fröken i skolan för att påpeka att jag INTE tyckte den kortfilm två av eleverna hade skapat som handlade om att två av samma kön INTE kunde vara kära i varandra för det är inte ok. VAR får två tolvåriga barn denna uppfattning ifrån om inte hemifrån? Nästa fråga; VARFÖR tar inte en fröken tag i en sådan sak och förklarar för barnen att det visst är ok och att homosexuella har samma värde som alla andra människor. Två människor av samma kön KAN vara kära i varandra. de KAN också gifta som om det behagar dem. | |
| Guavan | 2010-06-13 01:24 | |
![]() | Jag tror att detta är sista gången jag läser en tråd på beta som handlar om invandrare... Det är såna kommentarer som ni lägger här som får mig att känna att jag inte tillhör någonstans. Är född i Sverige men mina föräldrar kommer ifrån sydamerika. Inte konstigt att ungdomarna i Rinkeby beter sig som de gör. De är frustrerade! Mina föräldrar är akademiker, jag själv studerar. Har haft bättre förutsättningar än dessa ungdomar eftersom jag är uppväxt i Lund, men trots det blir man alltid på ett eller annat sätt påmind om att man inte är "svensk". Om jag som ändå är integrerad, som snart är klar med min utbildning, som alltid har haft jobb känner mig utanför, tror jag att jag inte ens vill veta hur dessa ungdomar känner sig. Är trött på er jävla rasism! Och ni gömmer er bakom en massa skitsnack. Rasism finns överallt, men fy för den svenska rasismen som historiskt är präglat av nazismen(ni vet att ni underbara svenskar hade koncentrationsläger här under andra världskriget) er rasism grundar sig i tanken att ni rent biologiskt står över alla andra "raser". Ni är fruktansvärda! (då menar jag inte er som faktiskt har kommenterat och faktiskt är smarta och förstår att problemet är en social fråga) Människor med annan etnisk bakgrund är inte mer våldsbenägna än ni riktiga "svenskar"! Att vi som har invandrarbakgrund som är födda i Sverige ska vara tacksamma för att ni tog emot våra föräldrar är som att säga att vi bara är på besök. Verkligheten i Rinkeby är värst för de människor som bor där. De människor som förstör är en minoritet som är så frustrerade att de tyvärr har känt sig tvungna att ta till våld. Resten är människor som vill leva i lugn och ro som alla andra. Att vissa av er legitimerar polisvåldet är fruktansvärt, speciellt med tanke på hur rasistiska poliserna som arbetar där har visat sig vara. Rasister är en skam för den svenska befolkningen och tyvärr måste jag säga att många av er som kommenterat här är det. En sista sak, om jag nu aldrig någonsin kommer att betraktas som svensk av er riktiga "svenskar" säg mig då vart jag ska ta vägen? Jag är född här men kommer fan aldrig, på grund av alla er smygrasister aldrig att känna mig riktigt svensk. Det värsta är att ni åker var ni vill och blir behandlade som gudar. I sydamerika rullar man ut den röda mattan åt er svenskar, de skulle bara veta hur ni skulle behandlat dem om de kommit hit. Ni bygger kyrkor var ni vill och bosätter er var ni vill. Men när människor kommer hit pga att de varit tvungna att fly, blir de behandlade som skit. Självklart generaliserar jag inte, jag vet att det finns mååååååånga smarta och humana svenskar, med underbara värderingar. Men ni rasister får mig att skämmas över att jag är svensk. Om jag nu ens får kalla mig det! Jag blir arg, ledsen och upprörd över att sådana trådar får finnas här på beta. Kommer som sagt aldrig mer läsa dessa dumma trådar, de får mig bara att känna mig utanför i detta samhället. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-13 07:46 | |
![]() | Guavan Det var nog det mest självömkande jag läst på länge...... VAD ger DIG rätt att kalla alla rasister här i den följetong av bitterhet med klart uppvisande av din egen rasism mot svenskar i varannan mening? Har du även märkt av svenskfientligheten som växer sig allt större eller det är du alltför upptagen av dig själv för att märka? Tror du att vi "svenskar" känner oss hemma i Sverige längre? Vi får inte tycka att Sverige eller svenskar är bra, vi får inte hålla på de seder, bruk och traditioner som tillhör landet för då kommer sådana som du ruuuuuuuusande med STORA rasistkortet i högsta hugg. Du gnäller över polisvåld och visar förståelse för att de frustrerade tar till våld. Hur mycket förståelse ska vi visa för de som känner sig utanför? Ska de få härja fritt för att de känner utanförskap menar du? Känner de sig mindre utanför om de får göra det? Sverige har mig veterligen aldrig haft några koncentrationsläger däremot användes landet som "genomfartsled" i krigstider. Nordbor över lag har genom tiderna varit väldigt barbariska överhuvudtaget men allvar, har vi inte lämnat det bakom oss nu tycker du? Är det inte dags att alla gemensamt försöker göra Sverige till ett bra land att leva i? För övrigt; Med tanke på MIN bakgrund och uppväxt med grova svek både från vuxenvärlden och samhället så borde jag bränt ner allt jag ser och klippt till de flesta i min väg i min frustration...... | |
| zöder | 2010-06-13 08:20 | |
![]() | Håller med wulf. Så fort en svensk inte vill acceptera att vi har dessa problem som vem som helst med sunt förnuft och egen tankeverksamhet kunde konstatera skulle uppstå redan för trettio år sedan, så ska man alltid bli kallad för rasist, ursäkta men detta är sandlådenivå.Har också haft en bedrövlig barndom inkl. stor fattigdom, men jag har fått lära mig vad som är rätt och fel, att känna empati, etc. Hur skulle man gjort för att undvika detta utanförskap? Vad skulle man kunna göra för att råda bot på det? Anser man att detta våld löser nåt? | |