Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 12:52 | |
![]() | Det hela är ganska enkelt egentligen. Om alla hjälptes åt och visade varandra hänsyn i trafiken så skulle det flyta tusen gånger bättre. Jag har kört yrkestrafik från och till sedan -92 och kan bara konstatera att väldigt många i detta land bara ser sig själva, rakt fram samt insidan av sin egen bil. Inget annat. Då blir det svårt att hjälpa andra trafikanter. Det är omöjligt att vara en deltagare i "spelet" som ser till att allt flyter - och man är med sin begränsade uppmärksamhet en lika stor trafikfara som följande (fullkomligt idiotiska) inläggare: "på natten vi 4 på morgonen så det går att köra i 180 minst" Så. :) | |
| Minta | 2011-07-11 12:53 | |
![]() | Word. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-07-11 12:55 | |
![]() | Många blir oerhört förvånade att folk blir irriterade när de ställer sig mitt i en korsning:"Det är ju fullt framför mig!" Man begriper visst inte att man ska vänta tills man ser att man ryms på andra sidan korsningen INNAN man kör in i den. Och sen har vi ju den lilla okända pinnen till vänster om ratten - ska man hänga mp3-spelaren el dyl. på den eller varför sitter den där annars. Det klickar lite konstigt när man vickar på den upp eller ner har jag märkt? | |
| YamahaJet | 2011-07-11 13:01 | |
![]() | Varför är det idiotiskt att köra i 180? Visst, i Sverige kanske där folk inte fattar vad vänsterfilen är till för, men i Tyskland kör man ännu snabbare med större framgång än oss. | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 13:06 | |
![]() | Det är idiotiskt att köra i 180 i Sverige. I Tyskland samarbetar man i trafiken och alla är dessutom medvetna om att det är en högre hastighet som gäller. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-07-11 13:24 | |
![]() | Hmm, vi är ju egentligen överens allihopa om hur man borde agera i trafiken? Vad tjafsar vi om? =) | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 13:25 | |
![]() | Eller hur. :) | |
| YamahaJet | 2011-07-11 13:30 | |
![]() | Vi tjafsar om att massa underpresterande medelålders kvinnor tillåts sätta standarden på våra svenska vägar efter sin egna oförmåga att köra bil! | |
| YamahaJet | 2011-07-11 13:34 | |
![]() | Kan inte fatta er mentalitet, så fort svennar går in i den minsta av diskussioner så blir de omedelbart konflikträdda och kommer överens om att inte göra någonting så att ingen blir ledsen. Därför har vi också typ sju riksdagspartier som för samma politik, och saknar infrastrukturlösningar (typ Förbifart Stockholm) så att ingen miljömänniska ska bli ledsen och arg. | |
| Snurransnurr - Ej medlem längre | 2011-07-11 13:40 | |
![]() | oj | |
| Måns_E | 2011-07-11 14:36 | |
![]() | Det känns minst sagt fånigt att påstå att dödsolyckorna ökar "dramastiskt", när vi har sett en stadigt nedåtgående trend de senaste 30 åren. Och förra året var det bästa året någonsin, det har aldrig dött så få i trafiken. Så nej, det är knappast så att folk kör så oerhört mycket mer aggressivt år 2011 än 2010. Och som tidigare har påstått så är just motorvägar de minst olycksdrabbade, även gällande dödsolyckor. Så varför polisen står och mäter fart där ö h t kan man undra. Jag tror att en höjning till 130 - 140 km/h på motorväg inte skulle leda till en enda mer dödsolycka. Det är brist på uppmärksamhet och korta avstånd som dödar, inte hastigheten. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-07-11 14:53 | |
![]() | Måns E: Helt rätt. Och fenomenet "för korta avstånd" skulle ju försvinna om folk faktiskt var "uppmärksamma" och tjockade på sig i tid om någon bakom vill köra fortare oavsett anledning. Enkel matematik. | |
| Måns_E | 2011-07-11 15:13 | |
![]() | Nu tycker jag inte att man skall ligga och slicka röv på landsväg heller, även det är ett jäkla ohyfsat beteende. Kör gärna fort, men se i så fall till att hålla avstånd och goda marginaler. Att stressa sina medtrafikanter bara för att man själv vill köra fortare än vad som står på hastighetsskyltarna är inte ok, då får man helt enkelt snällt vänta på att det dyker upp en vettig omkörningsmöjlighet. Sedan så vet jag att man skall försöka underlätta och släppa fram trafik bakom sig, det kan vara den så omtalade privata sjuktransporten. Men det argumentet kan ju inte gärna användas gång på gång, bara för att man själv skall kunna ta sig rätten att köra hur stolligt man själv vill. | |
| Minta | 2011-07-11 15:17 | |
![]() | Jag vet inte vem som skrev att det ökat dramatiskt, men de har ökat 28 % i år. Tidigare år har inneburit en sänkning. Det kan bero på slumpen, ökad trafik eller andra orsaker. | |
| mrperfect | 2011-07-11 15:24 | |
![]() | Köerna på essingeleden beror ju på dålig kapacitet, för få filer och inte för att folk medvetet kör långsamt...jag kan ju inte köra 90 ifall alla andra framför mig kör 50. Dessutom så går det snarare i 90-110 då jag kör där eftersom jag brukar lyckas med att tima in tiden efter 9.30 då inte trafiken är så intensiv | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-07-11 15:39 | |
![]() | Jag undrar över en grej. Man ska hålla avståndet till framförvarande, absolut. Men om jag nu oavsett anledning väljer att köra fortare än framförvarande, hur ska jag påkalla dennes uppmärksamhet om att jag gärna vill förbi och be om det är möjligt och det inte är mörkt, kurva/skymd sikt/snöstorm att denne ger mig lite plats genom att tex hålla en bit in på vägrenen? Alltså jag ser bara följande scenarion: 90-väg (hålla ett säkerhetsavstånd på ca 70 m), hur förstår framförvarande att jag vill om då? Om jag är så långt bak och börjar blinka med lyset då måste de ju tro att jag är dum i huvudet? Och om jag håller detta avstånd så tar det mig ett tag att komma ikapp vid en ev omkörning och när jag då är nära är det kanske för sent. Så får jag backa och börja om igen. Min poäng är att när folk inte fattar att man vill om när man ligger 10-20 m bakom, hur ska de då fatta om man ligger 80 m bakom? Jag frågar seriöst för jag tycker inte att det är ett bra alternativ att ligga bara några meter bakom. | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 15:53 | |
![]() | Om man hamnar bakom en trafikant som kör långsammare än tillåten hastighet - och som inte har koll på annat än mobilen eller vad som finns rakt fram, så är det nog bara att gilla läget. Detsamma gäller om framförvarande trafikant inte vill hjälpa till av en eller annan anledning. Att ligga precis i röven (ursäkta franskan) och sicksacka för att påkalla uppmärksamhet uppmuntrar bara den som inte _vill_ hjälpa att vara ivägen ännu mer samtidigt som det skrämmer den som inte förstår eller vet hur man hjälper till. Och om det dessutom skulle hända något som gör att föraren i bilen framför måste tvärnita så - tja... Inte bra. Inte bra för någon inblandad. Många bilister är väldigt dåliga förare. De blir inte bättre av att man hetsar dem. Ju. :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-07-11 15:55 | |
![]() | Hmmm, dilemma det där. Jag anser att ju längre tid jag ligger bakom och irriterar mig på att framförvarande jävlas med mig desto längre kommer irritationen sitta kvar. Om jag väljer att ta mig förbi fortast möjligt på ett eller annat sätt fortsätter jag min färd förnöjd och harmonisk. En harmonisk förare är en bra förare =) | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 15:57 | |
![]() | En rutinerad / skicklig chaufför håller till höger när det går - och har redan sett att det närmar sig en bil bakifrån, utan att denna ska behöva sicksacka tre meter bakom eller blinka med helljuset. Så klart. :) | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-11 15:58 | |
![]() | "En harmonisk förare är en bra förare =)" Huvudet på spiken. That's a bumper sticker right there. :D | |