Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ässät2010-08-15 14:47
Antal inlägg: 4824

Säg bara till så kommer jag och hälsar på också för jag klär mig bara i "killiga" kläder haha

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 14:48
Antal inlägg: 1120

Vem/vilka är det fel på ttiittii? Honom eller ni övriga?

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 14:48
Antal inlägg: 11661

Vad är oundvikligt? Att bli kallad pojkflicka för att man gillar sport och inte sminkar sig?
Klart jag kommer lära mina barn att stå på sig och säga ifrån om någon är på dem om något.
Det handlar om vår kultur och kultur är föränderlig.
När jag hade praktik på en förskola såg jag att det verkligen var uppdelat utifrån kön. Pojkar och flickor gjorde olika saker och det var inte för att dem valde det själva utan för att personalen delade upp dem på det sättet. Varför ska inte alla testa på allt och lära sig att samsas istället. Vill vår kultur ha lugna tjejer som ritar och livliga killar som spelar innebandy? Jag tycker det är att begränsa barns möjligheter.
Det är ju inte bara föräldrarna som uppfostrar och lär barnen.
Det är ingen slump att man börjat arbeta mer med genus i förskola och skola, även om vissa ligger efter där.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 14:52
Antal inlägg: 496

Jag håller helt med i att alla barn ska få göra vad dom vill etc, men det är inte så mycket av det som du diskuterat med mig eftersom att du påstår att allt börjar när man TEX klär sin dotter i bara rosa, då har man könsfördelat och du kan ju för allt i världen inte förstå varför man vill visa att man har en dotter genom att TEX klä henne i rosa.

Jag har ingenting emot annat du säger, jag har något emot att du tror att det handlar om kläderna.

Och för att besvara andra, blir folk mobbade och folk mobbar så handlar det inte om kläderna, det handlar om hur folk är uppfostrade och uppväxta. Men inte behöver jag klä min dotter i neutrala kläder för att hon inte ska mobba en "pojkflicka" när hon blir stor. Det kommer hon inte göra oavsett hur jag klär henne.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 14:52

Det handlar om att lära ren folkvett, tror man annat så kanske man borde googla det ordet.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 14:57

Ja för att alla dömer varandra utifrån hur de ser ut och där spelar kläderna en stor roll. Hur många sekunder var det det tar innan man enligt forskning bildat sin uppfattning om människan framför sig? 15 sekunder eller?

Sen sker det självklart saker när eller om man börjar umgås med den man bildat en uppfattning om men "first impressions last".

Ser jag en människa med svart hår och svarta kläder tänker jag att den personen nog lyssnar på rock. För att dra ett löjligt och ofarligt exempel.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 15:02

PRECIS. ALLA BLIR DÖMDA. Men jag förstår inte var du vill komma med det. Tror inte du att dina barn och du blir dömda hur neutral du än är i din uppfostran? Jag dömer dig och tycker att du inte verkar riktigt klok, jag tänker att dom kommer bli manshatande feminister som kommer gå med i någon grupp där dom kommer stå och kasta gatusten och kämpa för någon slags välfärd som dom tror beror på utseende.

Men jag har säkert helt fel, och det är det som är poängen. Folk kommer inte sluta döma pga utseende, särskilt inte så länge folk tror att det handlar om just det.

bowlorama2010-08-15 15:02
Antal inlägg: 278

Jag tänker döpa både min dotter och min son till Lars. Och båda ska gå klädda i svart regnrock. ALLTID. På det sättet görs ingen skillnad på dom, utan båda blir kallade freaks :)

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:03
Antal inlägg: 37631

det är bra med olika åsikter ,tänk att det började med barnkläder

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 15:04

Bowlorama hahahahah :)

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 15:05

Vi kanske har haft olika uppväxt. Jag har, tills jag fick klä mig själv, haft söta klänningar, små spetskoftor, flätor och hårspännen osv.. Min mamma tyckte att jag skulle se ut så, jag var ju en flicka och med de kläderna hoppar man inte i vattenpölar eller klättrar i träd. Man sitter med benen ihop så att man inte visar trosorna och man säger inte bajs, prutt eller fis annat än på toaletten. Mina kompisar hade det likadant.

När jag sen vågade ha egna intressen och ville gå och fiska med pappa eller spela fotboll med killarna, ja då var jag en "pojkflicka".

Min mamma är underbar men hon kan inte mycket om genus. Men hur skulle hon kunna det men den uppfostran hon själv fått. Hon tycker fortfarande att min kusin är obscen när hon säger prutt vid matbordet och sitter med benen så att trosorna syns.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 15:06

Ja mitt mål är verkligen att begränsa mitt barn till endast en färg och kalla den för hen. -.-

bowlorama2010-08-15 15:07

Eller förresten, är det fel av mig att ge båda ett mansnamn? Lars eller Gunilla, Lars eller Gunilla... What to do, what to do... ;)

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:07
Antal inlägg: 37631

bowlorama1 du har stor komisk talang dina ungar blir säkert stora talanger vad dom en tar sej för i livet

bowlorama2010-08-15 15:07

Delicious: Svart är ingen färg. Everybody wins.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 15:08

Ja för det är pojkflickigt att göra det, och vem bryr sig om ett sånt ord som pojkflickigt? Det gör ingen som helst skillnad för någon vad saker heter. Dom enda som bryr sig om att folk kallar chokladboll för negerboll är dom som tar åt sig av det, och varför tar man åt sig? Det tror jag handlar om en inre svaghet.

Folk, inkl du får pojkflicka att låta som ett dåligt ord. Varför är det det? Det är väl ingenting dåligt om man är pojkflicka?

bowlorama2010-08-15 15:09

Tits: Tack! :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-15 15:15
Antal inlägg: 4050

Mest logiskt borde vara att klä barnet efter färganalytiska principer. Hudens undertoner får avgöra om barnet passar i varma eller kalla färger.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 15:16

Jag är ingen pojkflicka/manskvinna så varför skulle folk kalla mig för det? Jag är inte "lite manlig" för att jag gillar att fiska. Jag är en kvinna som gillar att fiska. Lika lite tycker jag att en man som bakar bullar är "lite feminim".

gnill2010-08-15 15:16
Antal inlägg: 1942

Nilli: Det är lite skillnad på att tro att det beror på kläderna (jag har inte uppfattat Delicious inlägg så) eller att se kläderna som ett symtom (bland många andra symtom) på att könsrollerna är för stereotypa. För dig verkar det toppen, du upplever att du passar in i din könsroll och kanske lever med en man som passar i sin. Men många människor upplever att de faktiskt inte gör det. Det betyder inte att man inte känner sig som flicka/kvinna eller pojke/man, men t ex jag har en son som älskar rosa och glitter. Länge brydde han sig inte om att det inte var "killigt" men nu förnekar han atthan gillar det inför sina kompisar eftersom de annars säger "usch" och att det är "äckligt" och "larvigt" och "tjejigt" med rosa. Jag tycker att det är ett problem att som barn och människa får man då inte vara en teknisk kille som vill bli uppfinnare och som älskar rosa, för det passar inte in. Då måste man ta avstånd från en del av sig själv.

Jag tänker också på det som du eller om det var Niili skrev om att det är sexigt med en man som gör mansgrejer (typ är händig). Jag tycker at det är problematiskt att när killar gör killgrejer tycker tjejer att de är coola, men när tjejer gör tjejgrejer blir de nedvärderade /ses som fåniga av killar. Nu vet jag inte vilka tjejgrejer du gör när mannen hänger upp tv:n men jag skulle bli förvånad om han tyckte det var sexigt när du diskar eller dammsuger eller om han tycker det är coolt när du diskuterar smink med dina väninnor (nu vet jag inte om du gör just det, men du fattar poängen kanske).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?