Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-01 14:31 | |
![]() | Jaha, haha. Lite trött sorry | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-10-01 14:34 | |
![]() | krill-master: Lösningen är att försvåra för bidragsfolket och latmaskarna. Minska bidragen till existensminimum eller lägre. Jaga svartjobbare med blåslampa. Arbestläger vid återfall. E t c | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-01 14:43 | |
![]() | "Tyvärr är det för lätt att få alla möjliga bidrag och stanna kvar på glesbygden. Ge folk istället bidrag att flytta där jobb finns!" Jaha. Fast om tio arbetslösa ungdomar flyttar från en håla blir det ju tio personer mindre som kan handla i affären och affären får till slut lägga ned. Om dom hade stannat kvar hade de kunnat träffa varandra och skaffa barn och handla ännu mer på affären och till slut bli anställda där själva eftersom det säljs så mycket blöjor. | |
| Pg up 3 | 2010-10-01 14:58 | |
![]() | Att snacka om Stockholm och jobb känns ju lite.. Sverige består inte enbart av Stockholm. Ta en titt runt om i landet för att skapa den sanna uppfattningen om jobbmöjligheter och främst så handlar det om kontakter. | |
| YamahaJet | 2010-10-01 15:56 | |
![]() | En av anledningarna till att jag sålde mitt företag är just problematiken med anställda, det finns ingen som vill jobba helt enkelt. Alla förväntar sig superlön och superförmåner men ingen vill arbeta för dem. De tycker det går alldeles utmärkt att komma sent, att ha ledigt en gång i veckan och så vidare. Ungefär det krill_master talar om. Sedan kommer de på efter en månad att jobba kanske inte är lika kul, och man får ändå bara några enstaka tusenlappar extra mer än A-kassan, så då anmäler dom sig som arbetslösa igen och stämplar ett tag till, samtidigt som jag måste påbörja en ny, kostsam rekryteringsprocess. Hädanefter kommer jag endast ha mig själv i företaget, arbetsgivare blir jag igen endast om jag lyckas bli det i en bransch med supermotiverade arbetssökanden, exempelvis astronautbranschen. Arbetslösheten ur en annan företagares perspektiv. Arbetsgivare sedan nästan 4 år tillbaka. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-10-01 16:02 | |
![]() | Ja, du får stå i korvkiosken själv, Yama. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-01 16:24 | |
![]() | Tja vems fel är det att ingen vill jobba hela sitt liv på till exempel McDonalds? De arbetslösa, de som arbetar där eller hjärnan bakom det smaklösa konceptet? | |
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-01 16:38 | |
![]() | Angående inlägget: 2010-10-01 15:56 Ja, det finns en hel del att fundera på när det gäller arbetsmoralen här i landet, tyvärr. Det brister alldeles för ofta och det är svårt att svälja det faktum att alldeles för många tycks ha missat att i och med en anställning har man också ingått ett avtal med arbetsgivaren och därmed har man ett ansvar att helt enkelt göra bra ifrån sig på arbetet. Det är lika trist varje gång man får vittna om hur det brister i folks ansvarstagande för det jobbet de faktiskt frivilligt har åtagit sig. Strunt i allt och alla, tycks mer vara dagens melodi. Och se till att du själv kan roffa åt dig - med Göteborg som det senaste exemplet. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-10-01 22:02 | |
![]() | pg up 3......... ditt inlägg? jag tycker det är missvisande, mitt företag ligger inte i storstad. mellanstor helt vanlig stad bara. ett skitbra exempel på ett genomsnitt alltså. och de yngsta är värst när det gäller arbetsmoral och arbetsvilja. vet inte om man ska skratta eller gråta. | |
| YamahaJet | 2010-10-02 00:52 | |
![]() | Generellt sätt med unga är att alla drömmer om stora pengar och ett liv som Anna Anka, men ingen vill jobba för det. De som är mest driftiga är de som försöker uppfinna Google och Facebook på nytt, men ingen vill gå upp tidigt på morgonen och jobba på riktigt. Mina korkade unga blattebekanta brukar emellanåt vända sig till mig med frågan "Goran, hur gör jag för att tjäna cash?? Säg nån bra bizniz jag kan göra mannen, hade gjort allt för att tjäna typ, 40 lax i månaden" "Hmm, ja, du kan ju börja köra lastbil i egen regi och tjäna det dubbla, det finns gott om jobb" "Palla, då måste jag ta lastbilskörkort". Varför kan man överhuvudtaget tjäna så mycket på att köra lastbil, eller vara snickare, eller målare? För att ingen vill jobba, och vårt övergenerösa bidragssystem möjliggör för alla att inte jobba. Därför måste företagen (och i slutändan privatkonsumenter) betala stora pengar för att samhällsvitala och efterfrågade arbeten utförs. Var håller arbetskraften hus då? De sitter på internetforum och beklagar sig över att det inte finns jobb, eller är uppbundna på femåriga högskoleutbildningar där de ska bli jämställdhetskonsulter allihop. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 00:58 | |
![]() | Hur kan dina "korkade unga blattebekanta" vara den generelle ungdomen? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 01:13 | |
![]() | Skyll på ungdomarna. Det funkar alltid. | |
| YamahaJet | 2010-10-02 01:25 | |
![]() | Skillnaden mellan mina unga bekanta av utländsk börd, är att de drömmer om genvägar till stora pengar, stora bilar, stora fälgar till bilen och allt annat Tony Montana hade. Mina svenska bekanta nöjer sig med ett liv på en rostig cykel och drömmer mest om hur dom kan leva så billigt som möjligt, se exempelvis trådarna på Betapet om alla svennars ansträngningar för att äta så billigt och äckligt som möjligt. Visioner eller inte, gemensamt är att inga vill arbeta. Och att vilja arbeta, men endast med sitt drömyrke som flashig NY-mäklare, modell, sångerska eller något annat de flesta aldrig uppnår, det inkluderar jag inte i min definition av "arbetsvillig". | |
| pabster1 | 2010-10-02 01:37 | |
![]() | Yamahajet kanske skulle ringa upp lite HR avdelningar och fråga hur mycket ansökningar de får in..... | |
| playtime | 2010-10-02 01:38 | |
![]() | Under tiden jag pluggade upphörde möjligheten att "stämpla" över sommaren... Jag fixade en taxiförarlegitimation, o hade två, tre andra extraknäck under tiden. När jag fixat min taxiförarleg kunde jag jobba HUR MYCKET SOM HELST... men min tid satte gränser. Nu har jag en heltidstjänst som lärare på sfi... Det var värt allt slit. Det finns jobb där ute om ni bara vill..... | |
| playtime | 2010-10-02 01:41 | |
![]() | JamahaJet: Sluta inte tro... Du kommer att hitta de människor du vill anställa/arbeta tillsammans med. Det finns fortfarande människor där ute med arbetsmoral. Lycka till! | |
| strömavbrott | 2010-10-02 02:24 | |
![]() | Jamahajet: Jag är 60+ och arbetslös akademiker. Får jag jobba hos dig? | |
| Leopardhonan | 2010-10-02 03:38 | |
![]() | Tagga ner eran attityd mot Delicious här tycker jag. Hon känner som hon gör och har rätt att känna så, utan massa påhopp! Mina råd: *Ring runt och se till så du får en praktikplats först å främst. De brukar vara lätta att få tag på, då många företagare oftast ser det som en gratis arbetskraft för dom. Praktikanter är alltid välkomna ;-=) *När du hittat att ställe att praktisera på så ligger du i på fritiden när du är ledig, med att söka jobb. Lägg mycket tid på ditt Personliga brev och din meritförteckning och se till att du har minst 2 bra referenser, från 2 pålitliga personer. Låt någon korrekturläsa, och låt även denne, en god vän kanske, hjälpa dig att få fram lite för och nackdelar om dig. Lägg gärna in ett trevligt foto på dig i slutet av brevet, så den som anställer "vet" vem personen bakom brevet är- det är ofta ett plus! *Om inte dina personliga brev funkar och du inte får något jobb, så ring runt och fråga om du kan få bli timvikarie, de allra flesta jobb behöver vikarier när influensatiderna kommer.. ;-) Själv började det precis så för mig. PRaktikjobb först. Sen ringde jag runt och blev timvikarie som sedan ledde till olika andra jobb. Har jobbat som fast anställd några gånger, men föredrar trots allt att jobba som timmis på flera olika ställen, det är personligt och passar mig bäst helt enkelt. Jag jobbar lite som jag vill när de behöver mig, ibland mindre än heltid, ibland mk mer. Ställen där det ALLTID, tro mig, finns jobb att hämta om man verkligen vill och inte är rädd för lite skit under naglarna, är bland alla vårdjobb, matbutiksjobb, korvgubbejobb, lagerjobb med massa mera.. och allt eftersom. De flesta får nog jobba upp sig på en del skitställen under livet, men sen går det vidare av bara farten. Mer erfarenhet= mer jobb att välja på, och då kanske även finna ett jobb som passar perfekt, vem vet!? ;.) En sak till, att plugga vidare efter gymnasiet verkar rätt onödigt, då de flesta som just högskolepluggat bara har yttterst lite arbetslivserfarenhet.. Själv pluggade jag inte vidare efter gymnasiet, men får ändå komma på intervjuer ofta, och trots att dom har "krav" på eftergymnasial utbildning, så söker jag ändå utan utbildning.. Jag får komma på intervju hit och dit trots alltså att jag inte är utbildad eller ens har det som dem kräver.. Får ofta de jobb jag söker, om inte fast jobb så blir jag ofta erbjuden timvik som kanske leder till mer jobb senare. En sista sak jag måste berätta; jag har ALDRIG aldrig nånsin behövt visa mina gymnasiebetyg, det har aldrig ens varit på tal inte ens när jag fick mitt första jobb.. Never. Varför går man gymnasiet för.. ;-) he he | |
| Leopardhonan | 2010-10-02 03:38 | |
![]() | oj jävlar vad långt det blev, jag är trött i mössan..nu | |
| Leopardhonan | 2010-10-02 03:47 | |
![]() | och det blev nåt snurr där om att inte plugga vidare, eller nåt jag skrev, som sagt trött i mössan nu Jag menar såklart inte att man INTE ska plugga efter gymnasiet eller framöver, det beror ju på VILKEN utbildning man pluggar sig till, och om det i nuläget eller framtiden finns någon efterfrågan efter det yrket. | |