Spelrum
Giraffen | 6 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 7 |
Mobilspel
Pågående | 20 310 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-22 19:08 | |
![]() | Vad har det att göra med att dissa produkter, trovik? | |
le-lou | 2011-11-22 19:11 | |
![]() | prata inte om menskoppar mer snälla.. vad är det med folk och dessa menskoppspratet? bara ordet får mig att spy ärligt talat. Usch, dissar ordet. | |
trovik - Ej medlem längre | 2011-11-22 19:11 | |
![]() | Lillstölla: Nä. Synd att du tror att jag är ute efter något dylikt. Vad jag fokuserade på var främst förbrukningsartiklar. Men eftersom du tog upp kläder så kan vi fortsätta där. Jag retar mig på klädesindustrin och att vi betalar överpriser för plagg som inte håller och dessutom svinar ner miljön något ofantligt både genom användandet av bekämpningsmedel och andra kemikalier. Med det sagt är bomull den värsta textilråvaran som finns. Ju fler som inser och ifrågasätter monopolet som bomull har idag ju lättare kommer det vara för hampaväven att slå igenom en gång för alla. Visst. Som många andra är jag en slav under detta monopol och köper nya plagg stundom. Dock så är det knappt ett eller två plagg om året om ens det (exkluderat underkläder och strumpor). För det mesta köper jag faktiskt second hand. Ibland lokalt. Ibland på internet. | |
trovik - Ej medlem längre | 2011-11-22 19:26 | |
![]() | gnill: Allt mellan himmel och jord utom internet sprit. Delicious: Har du missat hela poängen? :( För mig handlar det om att minimera konsumptionen av allt onödigt. Man behöver inte ha ägt en fransk bil för att veta att man kommer att få problem med vägsaltet på vintern. le-lou: Var det en öm tå? Eller en öm kopp? :) | |
le-lou | 2011-11-22 19:31 | |
![]() | trovik - vissa ord bör uttalas endast vid absolut nödvändighet ju :(. | |
trovik - Ej medlem längre | 2011-11-22 19:51 | |
![]() | le-lou: Ack. How could I know this? Du får skicka en lista så jag kan undvika att agitera dig i onödan (fast vet att detta kan komma att nyttjas i motsatt syfte om du inte är snäll!). | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-22 20:38 | |
![]() | Meningen är att man ska skriva VARFÖR produkten är dålig så att andra inte går på samma nit. Då minskar man möjligen konsumtion och kanske produktion i förlängningen? Så jag förstår inte det dåliga. Vi lever inte i ett bondesamhälle där alla kan framställa sin egen mat och sina egna kläder :P Ifrågasätta är jättebra men att gå bakåt i tiden förstår jag mig inte på. Man kan gå framåt utan att gå bakåt. | |
trovik - Ej medlem längre | 2011-11-22 21:18 | |
![]() | Om jag ska vara helt ärlig så har jag svårt att köpa att någon sitter och läser igenom 17 sidor med vilka produkter denne ska undvika. Som du också nämnt tidigare är smaken olika. Problemet är att merparten av alla produkter av en typ tillverkas på samma ställe oberoende av sammansättningen som inte skiljer speciellt mycket. Ta eldorado och garant t.ex. bojkottar du eldorado kommer du också vara tvungen att bojkotta garant för att ens få en liten effekt hos producenterna. Eftersom Sveriges största livsmedelskoncerner köper in alla typer av märken så kommer detta vara som en droppe i havet. Det finns många läskiga historier om hur Sveriges egna livsmedelsproducenter mer och mer fick ge vika för industrialiserad livsmedelsproduktion med tillsatser, förtjockningsmedel, E-medel och allt vad dessa heter. Om detta är vad det innebär att gå framåt så kallar jag mig gärna bakåtsträvare. Det man däremot kan göra är att titta på mindre producenter så som t.ex. Saltåkvarn. Eller som i mitt fall producera egna grönsaker i hydroponiska system vilket man kan göra vart som helst om du har rent vatten och el. Att gå framåt i den aspekten jag menar är således att minimera konsumptionen genom att köpa saker som håller, äta näringsriktig mat o.s.v. Det som man istället för att bara dissa en produkt för hur man upplever den, är att ge förslag och bättre alternativ som i slutändan gör produkten helt överflödig. Det är iofs svårt att göra när vi talar om tjänster vilket ändå är det som konsumeras mest av idag. Fast då är frågan om man inte kan lansera någon form av samhällstjänst som är medveten åt konsumenten utifrån dennes prioriteringar. Så som att må bra eller leva billigt liten miljöpåverkan o.s.v. Nä nu svävar jag nog ut lite. Men min poäng kanske gick fram ändå? =) | |
Lillstölla | 2011-11-22 21:34 | |
![]() | Spar tvättmedel, visst, kläderna blir rena, men 1/3 blir kvar i tvättmedelsfacket. Inget av de andra märkena jag använt blir så. | |
marmeladov22 | 2011-11-22 21:38 | |
![]() | Menskoppen fungerar inte le-lou det rinner liksom över och så spiller man på vita handdukar och andras badrumsmattor | |
Leidermark | 2011-11-22 21:42 | |
![]() | Ett uttryck som jag har anammat genom både egen erfarenhet och andras är: Kvalité kostar. Lägger hellre lite mer pengar för att verkligen få bra grejer, men visst det lär ju säkert vara onödigt ibland, men varför chansa... | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-22 21:49 | |
![]() | Ofta, men inte alltid. Acnejeans är av myyycket sämre kvalitet än jeans från t.ex. Topshop, och kostar mer än dubbelt så mycket. Fast å andra sidan sitter de väldigt mycket bättre. Det kan man väl säga om Acne generellt. Fina plagg och fantastisk passform, usel kvalitet. Så har det varit för mig iaf, vet inte om det är en hiss eller diss? En kompromiss. (förlåt) | |
trovik - Ej medlem längre | 2011-11-22 22:15 | |
![]() | Leidermark: ibland kostar det bara ändå. Lyckligtvis kan man säga att så inte är fallet när det gäller mat. :D | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-22 22:29 | |
![]() | Har för mig att vi tagit upp det här i denna tråd eller en annan redan.. Känns väl som att de flesta är ganska upplysta i ämnet mat, tillsatser osv. Men visst det finns mycket kvar som kan bli bättre. Faktum kvarstår att vi inte kan låta bli att på något sätt påverka miljön för då skulle vi få äta typ..gräs från vår egen trädgård. Folk som gör dåliga val trots info är för dumma för att göra andra val så.. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-22 22:31 | |
![]() | "marmeladov22 2011-11-22 21:38 Antal inlägg: 266 Menskoppen fungerar inte le-lou det rinner liksom över och så spiller man på vita handdukar och andras badrumsmattor" Fel storlek eller fel teknik skulle jag tro i så fall. Nej, den är inte för alla, men gör man rätt så är den rätt för många. | |
-Delika-tess | 2011-11-22 22:31 | |
![]() | Glass?? All glass dissas iofs inte, men det går himla bra att leva utan glass (till skillnad från tex ostkrokar som det INTE går att leva utan) | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-22 22:33 | |
![]() | Om man vill tipsa om en bra produkt eller så kan man göra det här www.betapet.se/forum...-0 #1599819 :) | |
marmeladov22 | 2011-11-23 18:49 | |
![]() | Dissa: Har ni provat tacosås av märket FAVORIT? smakar ketchup, billig dock. Sen missnöjd med Marabous blåbärschoklad Borde heta blåbärschocklad. Chockerande söt ew. | |
marmeladov22 | 2011-11-23 18:56 | |
![]() | Deli: jag ville bara skoja med lelou jag tycker säkert man ska ha m-k. Men själv kör jag oldschool= toapapper | |
Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-15 20:02 | |
![]() | Tvättmedel av märket Favorit. Tvätten känns inte hundra ren..bara osmutsig. | |