Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:21
Antal inlägg: 11463

Det kan inte vara så att du möter oerhört få vars föräldrar har slaviskt anpassat sig efter sina barn?

Gautama2011-04-18 23:22
Antal inlägg: 6854

Jag har stött på allt för många barn som har föräldrar som lever genom och för sina barn enbart. Barnen är familjens lag, de barnen klagar inte men blir odrägliga som vuxna och får svårt att anpassa sig i den riktiga världen där inte mamma och pappa lyssnar och följer deras regler.
Men det är ett helt annat ämne iofs.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:23
Antal inlägg: 4050

Är man inte väldigt allierad med alkohol så är det ju inte ett brott mot sig själv att vara nykter under en fest.

Måns_E2011-04-18 23:24
Antal inlägg: 12028

Nja det vet jag inte, söndercurlade barn har ju snarast blivit lurade på hur världen utanför deras trygghetszon fungerar.

Det tycker inte jag är särskilt bra barnuppfostran, faktiskt sämre än om man har sett sina föräldrar dricka en snaps till sillen.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:24

Gautama, men lever de verkligen för sina barn? Skrapar man på ytan tycker jag att det märks att de har en väldigt tydlig agenda för sina barn och många åsikter om hur de ska vara och vilka val de ska göra. Är det verkligen att leva för sina barn?

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:24

Skål för det, Måns!

Dersu2011-04-18 23:25
Antal inlägg: 461

Apbur:
"Kan du hävda att föräldrarna som avstår från alkohol för barnens skull skulle vara snäppet sämre än de föräldrar som inte gör det?"

Nej, det var det som var poängen. Det gar inte att peka pa en ensam företeelse, som tex att dricka, och utifran det säga att ngn är en dalig förälder. Fragan för mig är inte 'om' utan 'hur'.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-04-18 23:26
Antal inlägg: 493

Självklart är inga föräldrar perfekta men för att bli "mänskliga" är det nog inte nödvändigt att droga till det. Felandet brukar uppstå utan förgiftningssymptom.

nyckelpigan_2011-04-18 23:26
Antal inlägg: 543

Apbur - det är en värld som kanske fungerar i ett litet format.

Hur blir det då barnen första gången kommer i kontakt med den stora världen utanför hemmets väggar? Hur fungerar den verkligheten?

Gautama2011-04-18 23:26
Antal inlägg: 6854

Men vem säger att man inte kan vara nykter? Jag har då aldrig dömt ut de som väljer att vara nyktra. Det är helt upp till var och en. Men detta svammel om att man skulle vara sämre och att barnen skulle ta skada som vi får höra som har druckit alkohol när barnen varit med är tröttsamt och helt fel.

När mina barn var riktigt små så var alltid en av oss nykter för att kunna ha ögonen på barnen. Men när vi pratar om barn från typ 5 år och uppåt så är det annat tycker jag.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:28

Epsilon, det är väl ingen som påstår att det är nödvändigt att droga till det. Tvärtom så förfäktar vissa personer här att det är nödvändigt att _inte_ "droga till det" för att ens barn ska få en bra uppfostran.

Ska vi kanske förbjuda alla njutningsmedel? Chips och läsk? Var börjar vi? Och var slutar vi?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-18 23:28
Antal inlägg: 1338

Heder åt alla föräldrar som helt avstår från alkohol för barnens skull. Det är ju oerhört svårt att säga att den förälder som tar några glas vin är en bättre förälder just i det sammanhanget. Det är jättefint att försöka vara en så bra förebild man bara kan, även om slutresultatet antagligen löper ungefär samma chans att bli detsamma oberoende av om de blivit utsatta för en lite berusad förälder någon gång under deras barndom eller inte. Tror jag.

Jag tror helt enkelt inte grundtryggheten hos ett barn står och faller med en förälder som tar några glas vin någon gång per år. Jag kan ju inte motbevisa dig apbur och säga att du har fel, men jag känner mig tämligen säker på att jag aldrig kände den otrygghet du vill applicera på alla barn i en sådan situation.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:28

Måns_E: Varför drar du parallell till curlad? Jag tror inte att det är extremt skadligt för barn att höra detaljer ur föräldrarnas sexliv, men kan man kalla barn som slipper höra sånt för bortskämda?
Är det curlande att låta bli såna samtalsämnen vid matbordet?

le-lou2011-04-18 23:30
Antal inlägg: 17500

Jag förespråkar mer egoism för föräldrar i dag, då skulle alla mammor och pappor orka med mer och förmodligen hålla ihop längre. Kravet idag är att du ska vara perfekt och det stinker åt alla håll och kanter.

Måns_E2011-04-18 23:31

Öh va?

Jo om man som förälder hela tiden anpassar sig efter sina barn så vurmar man dom.

Det var ju det som du tyckte var så bra? Eller?

Måns_E2011-04-18 23:31

Vurmar = curlar

Jäkla iphone

apbur2011-04-18 23:34
Antal inlägg: 9699

Jag har inte påstått att föräldrar som avstår från alkohol i sina barns närvaro är bättre föräldrar i alla avseenden. Dock tar de ett mindre egoistisk beslut än föräldern som inte vill anpassa sig utan anser att det inte är så farligt och festar på trots att barnen är närvarande.

Risken att barnen far illa av att föräldrarna avstår från alkohol är ju obefintlig. Jämför det med risken man utsätter barnen för när man väljer att dricka i deras närvaro. Risken kanske inte är överdrivet stor, men den är större och därmed är det sämre.

Jag har gjort massvis med dåliga val i mitt liv. Min värld rasar dock inte samman för det. Min självbild är ganska intakt.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:34

Jag tycker det är mindre egoistiskt att anpassa sig efter någon än att bara göra det man själv tycker är kul. Jag ser barn som människor och inte hundar som måste följa matte och husse.
Om man anpassar samtalston eller nykterhetsgrad efter barn så är man inte nödvändigtvis en curlingförälder som skjutsar barnen överallt.

Le-lou: Mer egoism hos dagens nätföräldrar som hellre skriver på familjeliv än umgås med barnen? Jösses. Bettan is in tha house.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:35

Haha, måns :)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:38

Jag skulle inte prata med små barn som jag uttrycker mig i forumet till exempel. Gör jag våld på mig själv när jag anpassar mig?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?