Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yamma2011-05-20 22:52
Antal inlägg: 2285

Jag har inte läst några inlägg utom det första och de två sista.

YamahaJet har fel i de fakta han lägger fram. För att bli lärare krävs en femårig utbildning och därefter ett års arbete då man inte får sätta betyg och tvingas ha en mentor, utan detta får man inte lärarlegitimation, och utan den får man aldrig sätta betyg och är inte lärare utan nåt annat.
Detta innebär att man inte längre kommer att bli anställd om man inte redan är lärare och får sätta betyg, i många fall.
Det är också fel att det är ett överskott av lärare, tvärtom saknas det lärare i väldigt många ämnen. Speciellt SFI.

Slånbär beskriver också en idealisk situation, sådär ser definitivt inte verkligheten ut för en majoritet av lärarna. Det låter också som att du jobbar på ett lågstadium eller möjligen mellanstadium, och inte heller där jobbar majoriteten av lärarna. Du har inte ens problemet med provrättning, i så fall (min man fick just hem 150 nationella prov som han förväntas rätta på fritiden).

Så ja, lärare förtjänar att få klaga på sina löner och kräva bättre.
Däremot är det lite fånigt att klaga utan att faktiskt gå ut i strejk som alla andra gör för att få högre lön.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 22:53
Antal inlägg: 670

Jag har hög lön utan att någonsin ha gått ut i strejk. Hur gick det till?

Yamma2011-05-20 22:53

Det har jag med. Och jag är lärare. =)

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 22:54

Yamma: Vad tror du lärarnas låga lönerna beror på?

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 22:56

F.ö. tror jag Minta har rätt (eller den vars åsikt om skolans förfall hon citerar).

Yamma2011-05-20 22:56

Att det är ett lågstatusyrke.

Minta2011-05-20 22:57
Antal inlägg: 20042

Att okompetenta personer sätter lönerna? Kommunaliseringen?

Yamma2011-05-20 22:58

Kommunaliseringen håller jag med om, och lägger till att kvalitetskontroller görs av skolinspektionen då och då, men det är snarare så att det kvittar vad de säger. Om skolan skiter i det märker ingen det på några år, och det enda som händer då det upptäcks är att de får ny kritik.

I många fall görs aldrig nåt eftersom det är så synd om de drabbade eleverna.

Yamma2011-05-20 22:59

Jag tror nog att de som sätter lönerna är kompetenta, men de som begär dem kanske inte är det. Jag har en hög lön och jag anser mig vara bra på löneförhandling.

le-lou2011-05-20 23:01
Antal inlägg: 17500

en fråga bara - hur mycket ringer föräldrar egentligen hem till lärarna? Hur ofta snackar vi? låter som att kvällarna fylls av samtal med föräldrar och är det så, ja då är det nog fler problem inom den skolan än själva läraryrket generellt. jag har själv ringt en gång hem till en lärare under sex år. enligt de lärare jag känner privat och det är fyra stycken, så sker den absolut mesta kommunikationen med föräldrar under skoltid. halvåtta till halvsex på skolan gör nog bara en lärare som är väldigt ambitiös men tyvärr tror jag ni befinner er i minioritet. planeringstiden ja - hur mycket planeringstid är det som behövs och framförallt: är det den som ökar kvaliteten i skolan ? Tror det är lite skillnad också på förskolelärare och lärare för universitetet.
oavsett ...det finns iaf inget så tomt och öde en fredageftermiddag som ett lärarrum. Gå till valfri skola och kika in.
Trist att pengarna står i centrum i den här debatten när det borde vara eleverna.

Minta2011-05-20 23:02
Antal inlägg: 20042

Något om kommunaliseringen:

members.fortunecity....ko mmun.htm

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-20 23:06
Antal inlägg: 31064

"Som vanligt är nivån på detta forum under all kritik. Ingen verkar ha någon som helst koll på läraryrket. Först och främst har man en 45-timmars arbetsvecka. Därav den långa semestern. All arbetstid utöver dessa 45 timmar gör utför man helt gratis. Någon övertidsersättning finns öht inte. Och min erfarenhet är att många lärare jobbar mer än 45 timmar per vecka." skrev någon.

Håller med. Min mamma är gymnasielärare och hon jobbar arslet av sig. Långa dagar, rättning av prov på loven, helgarbete osv. Dessutom är utbildningsnivån hög i relation till lönen många gånger. (Inte i min mammas fall, dock. Hon får alltid mest löneförhöjning eftersom hon är BÄST.) Läraryrket borde få höjd status för att det innebär ansvar för dem som utgör landets framtid.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 23:06
Antal inlägg: 11463

jaapconrad_, ett litet tips i all välmening: skaffa en webbläsare som sköter stavningskontrollen i stället för att sitta och klippa och klistra från Word ... geez, man skulle ju kunna tro att du har bott under en sten de senaste tio åren. :)

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 23:08

Utmärkt resurrection, men jag väntar fortfarande på något av substans från dig... Ingen åsikt i frågan? Ingen liten anekdot att dela med dig av?

slånbär2011-05-20 23:10
Antal inlägg: 5539

Yamma-jag är verkligen inte lärare!! Jag är väl inte så dum heller att jag frivilligt utsätter mig för detta trauma som dom flesta beskriver det att vara. Omänskliga arbetstider,skitlön, jobbiga föräldrar som stör en i tid och otid för att inte tala om ungarna som knappt orkar ta sig till skolan i tid ens än gång och när dom väl är där så orkar dom knappt bry sig. Visserligen en lång ledighet men det verkar inte på långa vägar väga upp den stress dom utsätts för resten av året. Äta får man aldrig göra i lugn och ro (störande barn),rast får man aldrig i lugn och ro ( återigen störande barn) oförstående chefer, provrättning på "fritiden" förberedelser på "fritiden" osv osv i alla oändlighet.
Finns det någonting som är positivt med jobbet övh? Eller är ni ett gäng självplågare som älskar att leva på existensminimum???

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 23:16
Antal inlägg: 11463

slånbär, om det är slappt på skolan där du jobbar så behöver det väl inte vara så överallt?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-20 23:17
Antal inlägg: 31064

Herregud... Är det konstigt att lärarkåren klagar över vissa av sina arbetsvillkor, slånbär? Av tonen att döma så tycks du mena att lärare är sjåpiga ungefär. Man får väl anta att det finns en massa positiva aspekter av läraryrket, annars hade inte en käft valt att utbilda sig till det. Min mamma älskar sitt jobb, men hon är överlastad av arbete - om den saken är det igen tvekan.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 23:24

Zaremba har en bättre text:

www.dn.se/kultur-noj...-o verheten

le-lou2011-05-20 23:24
Antal inlägg: 17500

haha läste en kul översikt över en klagande svensk lärares vecka.

15 timmar lektioner (lärarna klagar gärna på sina löner samt obetalda övertid så ungefär 5 av dessa timmar är klagande).
5 timmar möten (Man klagar på löner och obetald arbetstid samt annat "otyg").
15 timmar planering (utgörs mest av diverse klagande, kaffedrickande, slösurfande och givetvis arga samtal med kollegor och elever - samtalsämnet? Dåliga löner?
5 timmar rent klagade. Oftast genom samtal med rektor eller jounalist. Kanske talar de med lärarnas riksföbund om andan faller på.
5 timmar "övertid". Alla timmar som en lärare är i skolan efter 16.00 räknar denna som övertid, detta trots att lärare har betald lunch (i regel). Medan andra är glada om de slutar vid 5 så klagar lärarna kring klockan 4 (eller tidigare). På övertiden klagar man mest och ibland slösurfar man.

men nä, jag känner som sagt också lärare (mellanstadie och låg) och jag tror att de gör ett bra jobb & gillar barn... trots att de är ärliga med att loven är bland det bästa med att jobba just som lärare. Bra med ledighet, ungar och trevliga kollegor. Sur lön ja. Hur mycket vill en lärare då ha ? 10.000 mer i månaden läste jag. ingår det en bättre undervisning för eleverna då också? Kan jag räkna med att mitt barn, mindre framgångsrik eller väldigt framgångsrik i skolan: får läxor att jobba med, extrastöd som hjälper eller extra utmanande uppgifter under skoltid? Idag är det så likformigt så jag spyr. som pms skrev - det som kan gynna/missgynna någon ska inte användas i skolan!! Kör du inte med prov heller då ?
Proffsig inställning verkligen.

slånbär2011-05-20 23:26
Antal inlägg: 5539

Men ingenting positivt tas ju upp någonstans i tråden. Jo någon tycker att lärarjobbet är "toppen" men vad är det som gör det toppen då? Det är inte alls konstigt att dom klagar men samtidigt så har många av dom valt detta yrket trots att dom vet att det är skitvillkor. Då måste det ju finnas annat som väger upp. Vad?
Själv har jag ett jobb med en riktig skitlön-jag har efter mer än 25 år precis passerat 20000 i lön. Men det är jättebra arbetstider, självständigt, finns inga direkta krav på mig som person annat än mitt yrkeskunnande då, när jag slutar går jag hem och jag tänker aldrig på jobbet på min fritid. Dessutom har jag i princip ingen restid till jobbet. Allt det väger upp att det är uselt betalt, ingen personlig eller yrkesutveckling och ingen status.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?