Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tjattefackap | 2011-07-24 00:14 | |
![]() | Om Jesus kallar honom fader så utgår jag från att det är en snubbe;) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-07-24 00:15 | |
![]() | Åhå. Var det inte du som sket i den kristna guden alldeles nyss, eliot? Höhö. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:16 | |
![]() | Den fria viljan och möjligheten att forma vår tillvaro inom det jordeliv vi lever, är för mig ett svar på varför världen är just som den är. på gott och ont. Men utanför tid och rum kan det ju faktiskt existera en tillvaro som denna världens "ondska" inte kommer åt. | |
| Tjattefackap | 2011-07-24 00:17 | |
![]() | Nej det var bara ett förslag för att avsluta diskussionen. Jag vet redan att Ozzy är gud, men det känns som att det blir svårt att förklara för båda sidor, så jag tog ett lättare exempel. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:17 | |
![]() | Gud Fader och så ska man väl tillägga att jorden är vår Moder. Vilket förvaltningsansvar! | |
| difkepan | 2011-07-24 00:17 | |
![]() | Fast jag tror inte man ska ge Gud ett kön. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-07-24 00:20 | |
![]() | Haha, guden Ozzy :') Helt ok gud ändå. Men nä, jag håller med dig dif. Inget kön. | |
| mjf | 2011-07-24 00:31 | |
![]() | Jag är inte troende nu, som jag var tidigare när jag var pingstvän, men jag tror ändå på en högre makt och den jag tror på funkar även när jag´tvivlar som mest... tröst? | |
| 16370 | 2011-07-24 00:32 | |
![]() | Ja han finns! | |
| Tjattefackap | 2011-07-24 00:44 | |
![]() | Ge gud ett kön? Grattis på födelsedagen Gud, här får du ett kön! Var det inte som så att han skapade Adam till sin avbild och därefter Eva med nåt revben eller var det var? Alltså borde det vara en dude...iaf rent utseendemässigt. Sen att han inte behövde göra allt det där som flickor och pojkar gör om natten när lampan är släckt med Maria för att få till en liten Jesus visar ju att han inte behöver nåt kön. Men ska man tro på bibeln, vilket är det enda vi egentligen har att gå på, så är det ju en hane. Dessutom tror jag att världen hade varit bra mycket mysigare om skaparen var en kvinna. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:53 | |
![]() | Jag tror inte man kan ge Gud alltför mänskliga egenskaper, även om vi är en avbild av högre makter. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:55 | |
![]() | Om man tror att man får en bättre värld om bara kvinnorna skapade och formade den, då tror jag att man är inne på en piedestalfilosofi...nej, vi ska nog försöka forma den tillsammans och med gemensamma krafter göra världen bättre med både kvinnligt och manligt färgade vävda mönster. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:56 | |
![]() | Störst är kärleken. Bara så ni vet :-) . | |
| dracena | 2011-07-24 00:56 | |
![]() | lewarcher det kanske vad det här du tänkte på: "Another interesting (although indirect) refutation of the argument lies in the Tractatus Logico-Philosophicus, a groundbreaking work of logic. Wittgenstein, the author, asserts that anything that lies outside our universe (whether it be the rest of the multi-verse and nothing else or God) is outside of the realms of logic and into the realm of the "mystical." The mystical cannot be described (we cannot express what the mystical is). To speak about what we cannot describe is nonsense. Therefore, proving (and disproving) God is nonsense. Since we cannot speak about this topic, we must remain silent (according to Wittgenstein)." www.sodahead.com/uni...lo g-96129/ I vilket fall, det ontologiska gudbeviset är ren smörja, det faller vid premissen "Om vi kan föreställa oss en maximalt fullkomlig varelse så måste den finnas"oavsett hur många varianter som hittats på.Wittgenstein lyckades alltså inte bevisa eller motbevisa guds existens. difkepan Bara kort nämna att det är bra att du accepterar evolutions läran men att säga att den "går hand i hand med gudssyn" (parafraserar) är fel, det finns ingenting i evolutionsläran som säger något om en gudssyn, och vice versa. | |
| difkepan | 2011-07-24 00:56 | |
![]() | Största av allt, om man får tro Bibeln. | |
| dracena | 2011-07-24 00:57 | |
![]() | "Störst är kärleken. Bara så ni vet :-) ." Word :) | |
| dracena | 2011-07-24 00:57 | |
![]() | "Största av allt, om man får tro Bibeln. " Eller Upanishaderna ;) | |
| morsans syrr | 2011-07-24 01:01 | |
![]() | Så han sitter inte bland molnen o spelar poker? Gillar tanken på att han blir kvinna o då blir det nog mysigare som metal_eliot tänker.... Allvarligt så blir det lättare att säga han än han/hon/det.... | |
| difkepan | 2011-07-24 01:01 | |
![]() | "Bara kort nämna att det är bra att du accepterar evolutions läran men att säga att den "går hand i hand med gudssyn" (parafraserar) är fel, det finns ingenting i evolutionsläran som säger något om en gudssyn, och vice versa." Hur menar du? Om den här världen är skapad av en Gud, så kan väl skapelseprocessen mycket väl inkludera evolutinsläran, enligt Darwin. Och visst kan man ha funderingar om Gud och huruvida han existerar och i vilken form han gör det, även om man förespråkar evolutionsteorin. Sånt funderade ju Darwin själv på, även om det mest var frugan som var troende. Precis som en massa andra vetenskapsmän, även om de inte begränsade sig till en mer naiv syn på Gud. | |
| difkepan | 2011-07-24 01:08 | |
![]() | Jag tror morsan kan vara trygg med att Gud nog inte är en man som spelar poker bland molnen. Hoppas jag. *skrattar*. | |