Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
La bruja2011-08-27 17:02
Antal inlägg: 505

Medeleine-vad är det som är skumt?

SethGecko2011-08-27 17:06
Antal inlägg: 635

det är mycket resonemang kring "det BEHÖVER inte hända något dåligt" eller "det BEHÖVER inte vara nåt konstigt", men det troliga är väl ändå att det är något konstigt och att det leder till något dåligt för den trettonåriga flickan.

det normala är INTE att man som 19åring är tillsammans med en 13åring, hur mycket folk än skriver motsatsen.

slånbär2011-08-27 17:28
Antal inlägg: 5539

Men om nu flera skriver motsatsen då kan ju det tyda på att många har en annan erfarenhet av detta än vad just du har och då är det det normala för dom och ditt sätt att se det onormala.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-27 17:49
Antal inlägg: 675

Nej, klart att det normala INTE är att en 13 åring överhuvudtaget har sex. En 13 åring är fortfarande ett barn.

Men jag uppfattar inte att trådens upplägg egentligen handlar så mycket om det. För DET vet ingen här något om, inte TS, och ännu mindre vi andra.

Jag uppfattar hela saken likadant som några till här: Det vore kränkande att ha grannar som agerar "angivare" på det sättet och på dom premisser som har presenterats.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-27 17:50
Antal inlägg: 6334

Har TS försvunnit? Snitches get stitches...

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-27 18:06

- Och även om jag bodde granne med familjen och det kom till min kännedom att 13 och 19 åringen faktiskt har sex med varandra, så skulle jag inte anmäla.
OM alltså inget annat skulle ligga till grund för anmälan, än just det att de har sex...(och detta HUR mycket jag än anser att 13 åringar egentligen INTE ska hålla på med sådana aktiviteter).

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-27 18:13
Antal inlägg: 6334

19-åringen då?

Stenknäck2011-08-27 18:44
Antal inlägg: 430

Det är ju självklart när du vet såpass att de haft ett gräl dvs mamman och dottern om att killen skulle få stanna kvar även på vardagsnätterna. Det är ju illa nog han gör det på helgerna. Dersu har väldigt mycket åsikter att man inte sett något etc etc men blotta misstanken räcker väl och det där med att lägga sig i är så typiskt fegt beteende. Vi människor har ansvar för varandra och var inte så jäkla egoistisk. När man ser att nåt är uppenbart fel måste man reagera. Civilkurage kallas det och det borde fler ha. Klart man ska anmäla misstanken om att något inte är som det ska.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-27 18:54

Men...hur får du det till feghet, egoism och avsaknad av civlikurage, om man inte anmäler?

SethGecko2011-08-27 21:36

slånbär: tyvärr. jag köper inte det resonemanget överhuvudtaget. vad som är normalt definieras inte utifrån vad en minoritet tycker. OBS: Det betyder inte att det som inte är normalt automatiskt är fel, verkligen inte, men att en 19åring har sex med en 13åring, ett barn FFS, kan aldrig bli normalt och det är definitivt inte okej.

miss evelyne2011-08-27 22:20
Antal inlägg: 467

För att vara sån.... Vem har sagt att dom ens har sex? Han kanske nöjer sig fint med att hålla handen pussas och ligga breve henne i sängen när dom sover... Det vet inte vi något om.. oavsett hur troligt eller inte det är så finns möjligheten... och... ALL KÄRLEK ÄR BRA KÄRLEK!! det finns för lite kärlek i världen så varför förstöra den lilla som finns kvar oavsett om den är för just er normal eller inte...

SethGecko2011-08-27 22:39

miss evelyne: med det resonemanget skulle ju en pedofil kunna rättfärdiga att han har ihop det med ett minderårigt barn. "All kärlek är bra kärlek".

miss evelyne2011-08-27 22:43

Anser du att pedofili handlar om kärlek tror jag du har en fel tankegång...
Pedofili handlar om en läggning att sexuellt tända på barn. Vad jag läst mig till så ser pedofiler sig själva som sjuka allt som oftast och pedofili går tydligen att bota med terapi... jag är tveksam men enligt psykologi A+B och Etik och livsfrågor materialet på min gamla skola så gick det.
tror dock det är svårt att bota kärlek...

Älskar man nån vill man den individens bästa och gör sitt allt för att den personen ska ha det så bra som möjligt... eller har jag fel?

Träsmak2011-08-27 22:45
Antal inlägg: 882

Seth: Det är just så dom tänker.

"Pedofili handlar om en läggning att sexuellt tända på barn. " Just det, inte om att ofreda sig, utan om en läggning. Väldigt olika saker.

SethGecko2011-08-27 22:48

nej. jag menar inte att pedofili handlar om kärlek utan om någon slags sjuk störning, men en pedofil (tänkte skriva sjuk pedofil, men alla pedofiler är ju sjuka till att börja med) kan säkert rättfärdiga för sig själv att det handlar om kärlek från hans eller hennes sida till det barn som blir utsatt.

ska man se krasst på det så är en 19åring en vuxen människa och en 13åring är knappt en tonåring och framförallt fortfarande ett barn. det finns liksom egentligen inget mer att diskutera. om det nu är så att de två är vanvettigt kära i varandra, så kan de nog gått vänta tills 13åringen är några år äldre.

miss evelyne2011-08-27 22:58

så tycker du.. jag ser det inte som nåt vidrigt... Vi vet inte något mer än att hon klär sig utmanande, han får sova över på helgerna men inte på vardagarna?- det fick inte mina pojkvänner heller för jag skulle upp och till skolan.. jäkla bråk om det kan jag ju säga.
dom kysser varandra och håller handen...
Kanske har tjejen fått vara vuxen väldigt länge då hennes mamma tydligen inte är helt lätt och då kan behöva en äldre kille till stöd? kanske är killen barnslig och behöver en yngre tjej för att slippa pressen om att ligga från kompisarna? Vi vet inte men kanske behöver dom varandra.
Och jag ser som sagt inte meningen i att medvetet gå in och förstöra kärlek... Det gör mig snarare väldigt ont.

SethGecko2011-08-28 11:41

var går den övre gränsen då? är det okej för en 25åring att vara tillsammans med en 13åring? En 30åring? Det kanske är jätteomogna 25 eller 30åringar som behöver en jättemogen 13åring?

Yamma2011-08-28 13:05
Antal inlägg: 2285

Ska man se krasst på det, som SethGecko säger, så är en kvinna redo att få barn när hon fått sin första mens. Då är hon alltså rimligen också mogen att ha sex.

I vår kultur är det inte ok däremot. Men det är ju bara vad någon kommit på nån gång.

Nu menar jag då inte att jag tycker att 13-åringar ska ha sex. Men jag tycker nog inte det är så illa om de skulle ha det med en typ jämnårig kille, dvs en annan tonåring som också är en ung person.

När det blir vuxna som har barn med ungar är det kanske känsligare, men min erfarenhet säger mig att ju mer man försöker förhindra att två personer är kära, desto kärare kommer de bli.

SethGecko2011-08-28 13:55

13åringar är ju generellt sett så himla bra på att ta ansvar och se till att allt är bra ordnat med preventivmedel, etc, så det är nog inga problem alls att 13åringar ligger med varandra.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-08-28 14:37
Antal inlägg: 1019

Du undrade var gränsen går Seth. Jag tycker att i den åldern går den vid 5-6 års åldersskillnad. Som jag skrev tidigare var jag 14 och min första kille 19. Vi hade ett fullständigt normalt förhållande och jag tycker absolut inte man är för ung för att ha sex vid 14. 13 är dock ett gränsfall, men detta är faktiskt inviduellt. Jag förstår inte att ni förfasar er härinne, det är 2011 och i mitt fall var det slutet på 70talet. Man är inte pedofil för att man gillar en tonåring, pedofil är man om man tycker om BARN. Punkt slut.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?