Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2011-08-28 23:36
Antal inlägg: 20042

Jag strider rinte mot dig när det gäller köttätande, du tycker ju dessutom att man bör äta ekologiskt, det var argumentet att vi är gjorda för att äta kött och att vi står över djuren för att vi är intelligentare jag vände mig mot.

le-lou2011-08-29 00:12
Antal inlägg: 17500

"är jag var gravid började jag äta kött igen och gjorde det när min son växte upp, det kändes tryggast då eftersom jag inte behövde skaffa mig så mycket kunskaper om näringslära. "

Jag förstår det där. Det jag däremot inte förstår ett skvatt av är om man nu tror (som du gör) att
¤ människan klarar sig utmärkt på växtföda
¤att människan inte har en instinkt för att äta kött
¤ att kött inte alls är naturlig föda för människan

Varför behöver man då kunna näringslära för att INTE äta kött - detta kött som ändå är så onaturligt för oss? Känns lite väl krångligt att behöva i princip en bruksanvisning för hur man överlever ..på detta som är det mest naturliga för oss att äta, enligt dig.

Just att en vegan el veg måste vara ganska skillad på kost för att få i sig rätt näring är ju en grej i sig. Hur ska majoriteten av jordens människor kunna ha tillgång till sån information? Lyxinformation kallar jag det. Sånt som vi här har råd med för vi har både tid och pengar att lägga på att tillverka tillskott, böcker om näringslära för veganer/veg, var och varannan människa har datorer med internet och så igen... alldeles för mkt tid. Vi slipper oroa oss för att överleva, och ibland undrar jag om inte allt detta också är en form av tristess faktiskt.
I den andra delen av världen, ni vet den där stora som aldrig hörs- där lever människor dag för dag och det handlar om att ÖVERLEVA bäst man kan på det man har eller inte har. Där behöver inte en enkel man läsa en bok för att begripa att kött är mat som är bra för hans kropp. Men han behöver def läsa både ett och annat och prenumera på tillskott i burkar för att kunna gå över helt till ren växtföda, eller så tvingas han in i det pga en religion. Det är två sätt. Bägge sätten är mänskliga åtaganden, mänskligt formade tankar som inte har ett dugg med vad naturen vill att han ska äta.

Jag lovar er - går ni utsvultna som ni aldrig varit förr ute i en djungel ( vi snackar på kanten till att dö) och får syn på ett rådjur så tänker era kroppar MAT, oavsett om ni är veggies el inte. Ni har enkelt sagt inte lyxen i den situationen att ens fundera på om det är rätt och fel, er kropp skriker MAT - ÖVERLEVA i alla fall. Sen kan ni ju ändå skita i att döda djuret pga er moral och så dör ni istället eller så kanske ni hittar en av era plantor som ni kan tugga på. Men kom inte och säg Minta, att det inte ligger i vår instinkt att äta kött el att det är onaturligt för människan.

På tal om marknad, ni pratar om köttpengar men förstå vilken industri hela den här veganlivstilen är. Det är så sjukt stora pengar i rullning och jag är lika äcklad av det som av köttfabrikerna.

Midna792011-08-29 00:22
Antal inlägg: 1117

Nu är det väl iofs ingen överraskning att det går utmärkt att leva hur bra som helst utan kött? Helt utan tillskott dessutom.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-29 00:36
Antal inlägg: 675

"På tal om marknad, ni pratar om köttpengar men förstå vilken industri hela den här veganlivstilen är. Det är så sjukt stora pengar i rullning och jag är lika äcklad av det som av köttfabrikerna."

Ja, visst är det så.
Veggo-industrin kränger en massa skit på folk (t.ex ETT endaste företag har jag hittills hittat som faktiskt _verkar_ ha hyfsad bra grejer när det gäller frysprodukter - om man nu nångång behöver/vill använda sådana).

Det jag menar är, att det ena behöver inte utesluta det andra, utan man kan verka för förbättringar på båda fronter.

Minta2011-08-29 03:07

Le-lou, det ligger i vår natur att äta vad vi kommit åt. Vi har ätit kött och massor av andra saker under vår utveckling, jag tror inte att kött var stapelvaran alla gånger, det var betydligt svårare att få tag i än idag - och vi har överlevt. Vår instinkt har varit att äta det vi kunnat för att överleva. Det kött vi äter idag som framställts genom köttindustrin har jag svårt att tro tillfredsställer våra instinkter. Och ja, det var precis vad jag skrev, jag skulle både döda och äta ett djur och´m jag höll på att svälta ihjäl. Jag har betydligt lättare att stå ut med veganmatens geschäft än köttindustrins.

le-lou2011-08-29 08:21

Minta - pratar du om innan el efter jordbruket? Enligt din förklaringsmodell så skulle köttätande ha kunnat uteslutits totalt efter att människan började jordbruka. Varför behövde man äta kött? Istället ökade den. Kött är och har varit en betydlig del av människans kost och ja, en stapelvara faktiskt och inte alls svår att få tag i. Jag förstår inte vad du surrar om faktiskt. Kött har varit basvaran för människan, vegetabilier ett komplement. Vi är inte köttätare men vi är heller inte växtätare. Vi har alltid varit blandätare, och är det något som vi kan prata om som "onaturligt" för människan så är det spannmål, vete, korn, råg osv. Det är helt onaturligt för oss att äta, lika onaturligt som det är för våra kossor och som i samtliga fall när det gäller "onaturligt" = inte särskilt nyttigt.
Uvecklingen genmässigt när det gäller människans kostbehov har inte alls ändrat sig nämnvärt under alla år, de ser ut i princip som de gjorde i början, våra gener förväntar sig faktiskt att vi ska ut och röra på fläsket, jaga och äta kött och äta bär och nötter. Istället sitter vi och surfar, åker bil till kiosken, äter pasta och dåligt kött, eller varför inte sojakorv och en tablett till och så undrar vi sedan varför vi blir sjuka? För mig får veganer sola sig i alla glansaer de vill, men faktum är att vi alla gemensamt delar på en sämre livstil idag, än den våra kroppar egentligen behöver.

Och åter igen, jag pratar alltså om köttätande- jag har inte gått in på vad för kött. Att vi idag trycker i djur hormoner och föder upp de på spannmål och skit innebär att vi äter sämre kött än om vi skulle jaga vilt och leva på. Men det är heller inte det vi diskuterar här, vi pratar ju köttätande överlag för människan.
Och Midna 79 - ja det går utmärkt va? Som tur är inser de flesta veganerna det motsatta och tar ett kostansvar i samband med att de väljer moraliskt.

le-lou2011-08-29 08:23

Minta, för övrigt, jag undrar fortfarande varför du äter kött?

le-lou2011-08-29 08:47

Och Minta, att människan alltid har valt kött har med att göra att kött är ett högvärdigt protein för kroppen och en av de största källorna till energi. Det finns inget likvärdigt alternativ inom växtvärlden där en lika stor mängd ger samma nivåer, och sen ska man komma ihåg : bara för att något är proteinrikt så är det inte lika med att vara högvärdigt protein.

Många som gillar vegmat lägger fram baljväxter som bönor, soja och linser som nåt proteinrikt (och spannmål) och oerhört nyttigt och vräker i sig detta. Men man verkar ibland helt ignonera det faktum att dessa inte egentligen är särskilt bra för människokroppen (denna skit får vi köttätare som väljer oekologiskt kött också i oss.). Lektiner kan vissa djur få i sig som godis utan att det stör dem, människan kan det inte. Visst försvinner en stor del av lektinerna när baljväxter och spannmål tex värmebehandlas men om nu sånt här är naturligt för oss äta - borde våra kroppar inte kunna tillgodogöra oss maten rå i första hand? Människan kan äta kött rått och tillgodogöra sig på det. Men dessa substitut som man måste välja istället för kött för att få i sig proteiner - behöver behandling för att vara nyttiga för oss. Tycker ni helt ärligt att det tyder på något naturligt att vi måste behandla födan - nåt som ska fungera som en basvara/källa för protein i människans vegetabiliska kost?
Läs en enkel förklaring om vilken smörja soja egentligen är tex:
www.konsumentsamverk...t/ soja.htm

Minta2011-08-29 08:58

Under äldre stenålder kan vi inte ha ätit så väldigt mycket kött, det man lyckats få tag i vid jakt. Under yngre stenålder (neolitikum) kunde man ha djur, men jag tror inte att man åt överdrivet mycket då heller, inte som idag. Storbönder hade säkert rik tillgång på kött, men småbönder, torpare, vanliga människor hade inte stor tillgång på kött. Man åt också väldigt ensidigt och mycket sill, åtminstone i kustsamhällen. Det överlevde våra förfäder på.

Jag är mycket för att äta allsidigt och varierat för att få alla näringsämnen, kött ingår i den variationen, men jag äter kött kanske en gång varannan vecka eller en gång i månaden och det är ingen stor bit. Jag äter också kött om jag är bortbjuden, det är enklast så.

Jag tror absolut inte att vi behöver så mycket kött vi äter idag, tvärtom faktiskt.

Minta2011-08-29 08:58

Sojaprodukter äter jag inte.

le-lou2011-08-29 22:21

och vad är sill då? fisk är inte kött? Allt kött som är från djur är kött Minta. Även fiskpinnar är kött säger de vise.
och ingen har sagt att vi behöver äta så mkt kött som vi äter idag, ibland svarar du på frågor som ingen diskuterat faktiskt.

le-lou2011-08-29 22:23

Du äter kött för att du vill äta allsidigt. samtidigt säger du att kött är icke naturlig mat för människan, att vi inte behöver det egentligen och att du ser djur och människor som likavärdiga. Inget går ihop men vi lämnar det därhän ist.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?