Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-12-11 15:51 | |
![]() | micro - du tar för givet att barnen som kommer hit är typ 8 år gamla? | |
| micro113 | 2011-12-11 15:53 | |
![]() | le-lou Nej, jag utgår från reglerna som säger att de får 8 månader per barn upp till 8 års ålder. | |
| AbraPalabra | 2011-12-11 15:55 | |
![]() | Minta: Eftersom Kanada har varit ett invandrarland sedan nationen föddes så är väl grundförutsättningarna annorlunda. Det skulle väl vara ursprungsbefolkningen som skulle kasta ut alla isåfall. Men jag tror som det står i artikeln att mycket har med människosyn att göra, och hur öppen man är mot folk som inte är precis likadana som en själv. Jag undrar varför främlingsfientliga just har valt att skylla problem i samhället på invandrare. Är det invandrarnas fel att företag väljer att flytta verksamheten till länder där arbetskraften är billigare? Är det flyktingar som säljer ut sjukhus etc till lägstbjudande? Är det inte dags att flytta fokus från dom som har minst att säga till om i Sverige, till de som faktiskt har ekonomisk och politisk makt? | |
| AbraPalabra | 2011-12-11 15:57 | |
![]() | angående det om föräldrapenning gäller det även infödda svenskar, dvs om du bor utomlands och får barn och flyttar tillbaka innan barnet är 8 år. | |
| le-lou | 2011-12-11 15:58 | |
![]() | micro - du skrev nämligen att det inte är så vanligt att föräldrar går hemma med barn till de är 8 år gamla. Blir det annorlunda om en flykting kommer med ett spädbarn, i resonemanget? Regeringen införde ju vårdnadsbidraget just med motiveringen att föräldrar ska kunna var hemma längre med sina barn, fast det var tidigt känt att vårdnadsbidraget kan motverka integrationen. Men nu vill man alltså göra skillnad på barn och barn. Det tycker jag är fel. | |
| micro113 | 2011-12-11 16:06 | |
![]() | le-lou Ja, det anser jag. Ett spädbarn får man inte lämna på förskola, en ett-två åring får man lämna på förskola. | |
| le-lou | 2011-12-11 16:12 | |
![]() | det handlar inte om vad man får. Men varför ska jag få vara hemma med mitt barn men inte den som kommer hit som flykting? | |
| le-lou | 2011-12-11 16:12 | |
![]() | det är verkligen att skilja på barn och barn i lagen. | |
| le-lou | 2011-12-11 16:13 | |
![]() | för övrigt får man lämna barn tidigare på dagis innan 1 år också. | |
| micro113 | 2011-12-11 16:13 | |
![]() | le-lou Vårdnadsbidrag är ingen rättighet och inget som alla kommuner erbjuder. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-12-11 16:14 | |
![]() | ja, det blir extremt fel. även om jag ser problemet med vårdnadsbidraget så kan man inte skilja på barn på det sättet. | |
| micro113 | 2011-12-11 16:17 | |
![]() | le-lou Du får inga åtta månader för att vara hemma med en fyra, fem, sex eller sjuåring. Du får dina dagar när barnet är ett spädbarn. | |
| micro113 | 2011-12-11 16:20 | |
![]() | Vårdguiden; Normalt har ditt barn rätt att gå i förskola (dagis) eller familjedaghem (dagmamma) från ett till fem års ålder. www.vardguiden.se/Te...ar nomsorg/ Barnomsorgen omfattas sedan 1998 av skollagen, som innebär att alla kommuner är skyldiga att erbjuda föräldrar barnomsorg i form av förskoleverksamhet och skolbarnomsorg från det att barnet har fyllt ett år till dagen innan det fyller 13 år. www.barnomsorgsguide...ty _27.html | |
| le-lou | 2011-12-11 16:28 | |
![]() | micro - när en svensk kommer till sverige efter att ha bott utomlands, så får denne dagarna oavsett hur gammalt barnet är, sen gäller det att man hinner ta ut dagarna innan barnen fyllt 8. Detsamma gäller flyktingbarnen. De får inte vara hemma efter att barnen fyllt 8. Ju äldre barnet är, desto mindre hinner man rent praktiskt att vara hemma. | |
| le-lou | 2011-12-11 16:37 | |
![]() | men okej. vi slopar f-dagar för flyktingmammor och pappor, nånstans levde jag väl med föreställningen att föräldraledigheten har något att göra med barns behov. Dvs alla barn som lever i Sverige. Men så är icke fallet tydligen. | |
| micro113 | 2011-12-11 16:39 | |
![]() | le-lou Varför tror du att jag tycker det är mer rätt för att det handlar om utlandssvenskar? Barn över ett år har tillträde till barnomsorgen och borde hänvisas dit. Vi som lever i Sverige har sällan råd att spara dagar och gå hemma tills barnen fyller åtta år. Vi får förbruka våra dagar när barnen är små. Vårdnadsbidrag när barnen är mellan 1-3 år är givetvis en möjlighet som kommuninvånarna till buds oavsett deras ursprung om de bor i en kommun som erbjuder detta --- alla kommuner gör inte det. Rättvist? Skillnad på barn och barn då också? | |
| le-lou | 2011-12-11 16:56 | |
![]() | varför menar du att hitkomna barn ska få samma möjlighet som våra barn? Jag förstod inte. Det lät som att bara för att en familj inte har möjlighet så kan vi skippa själva rätten till det med en gång, för familjen efter i kö. Vilka är "vi" som förbrukar dagarna när barnen är små? Jag har jobbat med föräldraförsäkringen i ett antal år och jag kan försäkra dig om att svenska föräldrar plockar ut ganska mycket dagar även när barnen är äldre. | |
| le-lou | 2011-12-11 17:01 | |
![]() | skillnaden är att erbjuda vårdnadsbidrag är kommunens egna val, det heter kommunalt vårdnadsbidrag. Vill man desperat ha det och bor i en kommun som inte erbjuder det så får man väl flytta el klaga, det finns ju iaf en möjlighet till det. Föräldradagarna är en statlig reform och ska inte särskilja barn från barn. | |
| micro113 | 2011-12-11 17:04 | |
![]() | le-lou Oja, det finns säkert en och annan höginkomsttagare som inte har behov av pengarna utan kan gå hemma utan att förbruka dagar, sen har vi också pappadagarna som brukar frysa inne och tas ut till älgjakten, vintersemestern osv.. Jag tror dock du knappast kan sätta riktmärke efter det. De flesta behöver pengar för att klara ekonomin i vardagen, och endera plockar de ut sina dagar eller också får de vackert arbeta för att få ekonomin att gå ihop. Det du säger är inte att invandrares barn skulle ha samma behov som barn födda i Sverige, det du säger att de skulle ha något särskilt behov av sina föräldrar som motiverar åtta månader extra när de är i en ålder då de flesta andra barn inte har en förälder som går hemma och tar hand om dem. Fråga är varför de till skillnad från oss som lever i Sverige inte skall vara hänvisade till vårdnadsbidrag eller egen försörjning. Vad är det som gör att deras barn har detta speciella behov som vi skall tillgodose. Är deras fyra, femåringar känsligare än fyra, femåringar födda här vars föräldrar måste arbeta? | |
| micro113 | 2011-12-11 17:08 | |
![]() | le-lou Ja, eller hur .. Det klart att småbarnsföräldrar kan lyfta kappsäcken och flytta när de vill ha ett bidrag på 2-3000 kronor i månaden. Så enkelt är det ju... För att säga att det görs skillnad på barn och barn beroende på var man bor inom Sverige ... det går ju inte. | |