Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 18 984 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| joråsatt | 2012-01-11 21:56 | |
![]() | Genom våldtäkter etc. som du typ nämnde tidigare. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 21:56 | |
![]() | En amöba är också ett liv. | |
| Skblole | 2012-01-11 21:57 | |
![]() | "För vem/vilka är det moraliskt fel då? Barnet? Mamman? Pappan? Alla? Hela samhället?" Föräldrarna som skaffar ett barn de inte vill ha, oavsett om det var meningen eller inte. Är barn så fullständigt otänkbart är det nog att föredra att helt enkelt inte ha sex alls. | |
| joråsatt | 2012-01-11 21:57 | |
![]() | Jo men det handlar mer om slarviga föräldrar om man pratar abort, och det kanske inte är värt att sätta ett barn till världen om föräldrarna inte sköter sig. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 21:58 | |
![]() | Definiera "skaffar" | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 21:58 | |
![]() | Skblole, Äter du kött? | |
| joråsatt | 2012-01-11 21:58 | |
![]() | Gör tror jag han menar, blir med barn | |
| Skblole | 2012-01-11 21:59 | |
![]() | Jag tror jag definierade det ganska ordentligt när jag skrev "oavsett om det var meningen eller inte". Eller vad menar du? | |
| Dyslekso | 2012-01-11 22:00 | |
![]() | Kan man säga att en politiskt användbar definition av frihet kan innebära ökad möjlighet att göra egna val i tllvaron, och att människor i de lägre klasserna tenderar att göra fler sämre val än de i de högre samhällsklasserna, och att de människorna (de förstnämnda) därför skulle förlora på en politik som betyder mer frihet (enligt definitionen här ovan) i det stora hela? :) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-11 22:00 | |
![]() | "För vem/vilka är det moraliskt fel då? Barnet? Mamman? Pappan? Alla? Hela samhället?" Vad är skillnaden? Det är moraliskt fel att ta liv, spela roll om livet i fråga råkar befinna sig i ens mage. Det finns ju såklart alltid gråskalor och förmildrande omständigheter men liv är ju av intrinsikalt värde. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 22:00 | |
![]() | Det blir inte barn bara för att man har oskyddat sex så det är lite svårt att påstå att man "skaffar barn" om man har oskyddat sex. | |
| Skblole | 2012-01-11 22:00 | |
![]() | "Äter du kött?" Ja, men jag värderar inte ett djurs liv på samma sätt som jag värderar ett människoliv. Men det är en personlig värdering och jag förstår om folk som har andra värderingar tycker att jag har fel. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 22:03 | |
![]() | Varför är djuren inte lika mycket värda som ett människoliv då, tycker du? Bara nyfiken | |
| Skblole | 2012-01-11 22:03 | |
![]() | "Kan man säga att en politiskt användbar definition av frihet kan innebära ökad möjlighet att göra egna val i tllvaron, och att människor i de lägre klasserna tenderar att göra fler sämre val än de i de högre samhällsklasserna, och att de människorna (de förstnämnda) därför skulle förlora på en politik som betyder mer frihet (enligt definitionen här ovan) i det stora hela? :)" Det kan man säga, om det är givet att målet är att bli rik. Vilket en hel del skulle invända emot att det är. Man kan anse sig ha lyckats i livet hur fattig man än är om ens enda mål i livet var att t ex finna kärleken. | |
| joråsatt | 2012-01-11 22:04 | |
![]() | Men Delicious, det kan det väl visste bli, av oskyddat sex...? Varför skulle kvinnor annars bli gravida av våldtäkter? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-11 22:06 | |
![]() | Menar att en kvinna inte alltid blir gravid bara för att hon har oskyddat sex. Det ska ju "klaffa" rätt allt. | |
| joråsatt | 2012-01-11 22:06 | |
![]() | Dyslekso: Ja eller att de lägre klasserna har färre val, kanske. Om jag inte minns fel så påstår Amartya Sen att frihet är just det, "att kunna leva det liv man har skäl att uppskatta". | |
| joråsatt | 2012-01-11 22:07 | |
![]() | Men dåså, om det nu är så Delicious, att det krävs gedigna försök till att skaffa barn, då behvövs väl inte abort? För då har alla som blir gravida verkligen försökt och velat? | |
| Skblole | 2012-01-11 22:08 | |
![]() | "Det blir inte barn bara för att man har oskyddat sex så det är lite svårt att påstå att man "skaffar barn" om man har oskyddat sex." Essensen är att man kan bli med barn och man utsätter sig dessutom ytterst medvetet för den risken. "Varför är djuren inte lika mycket värda som ett människoliv då, tycker du? Bara nyfiken" Kan inte argumentera för sådana värderingar. Det är något som sitter i benstommen. | |
| Dyslekso | 2012-01-11 22:08 | |
![]() | Skblole: rik skrev jag inget om. Men val i fråga om att få ett bättre liv. Kärlek kan man inte lagstifta om juu. | |