Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 998 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:38 | |
![]() | Übersize 2012-01-29 01:34 "De skrapade av lite mögel här och var på brödet, snyggade till gammal sallad, äpplen osv." Så du tycker att det där är helt ok? Alltså, som sagt, jag skulle aldrig! Och samma sak med slemkorvar med mera... | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:43 | |
![]() | Lider du av bacillskräck? Hjälp finns i sådana fall att få. | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:45 | |
![]() | Jag slänger inget i onödan, det mesta går att använda så länge det luktar bra och inte ser angripet ut. T.ex mjölk är ju rätt enkel att känna på lukten om den är dålig. Sen vill jag slå ett slag för att använda mat på ett nytt sätt när den börjar bli aningens ålderstigen, gör en soppa av de ledsna grönsakerna, pannkaka eller baka bröd på mjölken/filen, riv ner slutet på osten och frys in istället för att köpa färdigriven osv.. Slänger in en länk och ber om ursäkt om någon redan länkat till denna sida. www.slv.se/sv/grupp1...om -rester/ | |
| bitteb | 2012-01-29 11:45 | |
![]() | ,,,, turkisk yoghurt! | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:51 | |
![]() | bujum 2012-01-29 11:31 "Jag tjänar mycket på att handla för halva priset och slänga ner i frysen. Sedan åker jag på häftiga semesterresor istället. Undrar i mitt stilla sinne hur sådana som äggsmet skulle klara sig om det blev krig och därmed matbrist... Tänker också på min svärfar och hans föräldrar som var riktiga kraftkarlar och kärringar när det inte fanns ström här hemma på gården och inte heller väg. De förvarade ju maten på sätt som inte skulle varit godkända idag. Gamla blev de och friska var de ända till 90-årsåldern." Konsumtionssamhället är ett jäkla påhitt tycker jag. Så det där med att leva sparsamt, inte överkonsumera och också gärna handla på rea är helt klart min melodi. Men att köpa GAMMAL MAT?! Där går min gräns, definitivt. "Tänker också på min svärfar och hans föräldrar som var riktiga kraftkarlar och kärringar när det inte fanns ström här hemma på gården och inte heller väg. De förvarade ju maten på sätt som inte skulle varit godkända idag. Gamla blev de och friska var de ända till 90-årsåldern." Nja... Jag tror faktiskt inte de åt gammal mat. De saltade väl? Och torkade, med mera. Och varje gård hade väl i regel sin egen kossa, sina egna höns osv, så jag skulle snarare tro att DE fick MYCKET färskare mat än genomsnittsmänniskan med de långa produktionskedjorna får i dag. DE fick ju dagsfärsk mjölk, ägg, med mera. | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:52 | |
![]() | "Konsumtionssamhället är ett jäkla påhitt tycker jag" He he, good one. | |
| slånbär | 2012-01-29 11:56 | |
![]() | Äggsmet-Jag tycker nog att det är du som medvetet provocerar folk när du envisas med att skriva att det är äckligt att göra si eller så,sopätare och annat. Du får naturligtvis göra precis hur du vill utan att jag kallar dig för nedsättande saker för det. Så håll du också tonen på en bra nivå så går det att föra en dialog utan att folk känner sig påhoppade för det dom står för. Dessutom så måste jag säga att Liedl har många riktigt bra produkter och samma gäller där som i alla andra butiker-om kylkedjan inte har brutits och alla varor handhas enligt gällande regler så är det ingen skillnad på varor från Liedl och varor från Ica eller Östermalmshallen. Återigen så handlar allt om kunskap kring livsmedelshantering och av många inlägg att döma så ser man ju att det är där det brister hos många som har " bäst före panik" . Jag undrar även om du äggsmet och alla ni andra som är jätterädda för "gammal" mat någonsin äter mat på restaurang eller hämtmat? För jag utgår ifrån att ni aldrig gör det för där har ni ju verkligen ingen aning om hur maten var innan den hamnade på er tallrik. När man jobbar med mat så har man väldigt noggranna kontroller vad gäller hanteringen, temperaturer, tider osv. En resturang har inte råd att slänga tex mjölk bara för att datumet är passerat när den är hanterad enligt reglerna och man då vet att den faktiskt fortfarande är bra att använda i matlagningen. Sedan finns det ju krogar som är långt ifrån noggranna med sin hantering och har stora brister både vad gäller kunskap och egenkontroll. Och vad gör ni när ni är utomlands? Bor ni på lägenhetshotell och lagar all mat där? | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 11:57 | |
![]() | 2012-01-29 11:45 Ur länken: "Mycket av maten slängs för att den inte äts upp i tid – vi köper för mycket" Man ska PLANERA sina inköp bättre och inte handla mer än som går åt. DET sparar man mycket på. | |
| apbur | 2012-01-29 11:57 | |
![]() | äggsmet, tror du mjölk direkt från spenen innehåller färre mikroorganismer än den mjölk som är pastöriserad och förvarad i flera dagar bara för att den är färsk? Klart de hade en helt annan syn på vad som kan betraktas som tjänlig föda förr i tiden även om de använde sig av olika konserveringsmetoder. | |
| apbur | 2012-01-29 12:04 | |
![]() | Butikssvinnet är faktiskt deprimerande. Det är ju svårt att få till en ändring där handlarna kan få sälja lite kantstötta varor till ett lägre pris när attityden från konsumenterna är att det ska betraktas som sopor. Det är faktiskt riktigt patetiskt att folk går omkring med nån föreställning att de minsann är värda pinfärska varor från världens alla hörn. Jag blir äcklad. Mer äcklad än av en slemmig prinskorv. | |
| bitteb | 2012-01-29 12:06 | |
![]() | ....och vanlig hushållsost blir jättego efter 6 månaders lagring!! | |
| bujum | 2012-01-29 12:08 | |
![]() | Under kriget tog tyskarna deras djur. De överlevde på tjuvjakt bl a och det blev ofta mager fångst. Jodå visst saltade de och torkade, men det var brist på både salt och socker och det var ofta lite mögel på sylten, köttet och den andra maten. Jag handlar ofta på halva priset, men det betyder inte att maten är gammal!!! Det kan vara kort tid eller sista dagen på datumet. Om jag då lägger det i frysen - som jag för övrigt har inställd på 29 grader istället för 18 för att maten ska hålla sig längre - så är det inte för gammalt när jag ska använda det. Vi lever i ett samhälle som inte rätt atr vara på de resurser som finns. Vi vet att miljön tar skada av för mycket produktion av det ena eller andra. Varför inte ta vara på det som inte är för gammalt på riktigt utan bara pga en stämpel? Tänk också på hur många djur som plågas i djurfabriker hela livet till ingen nytta när man ändå slänger deras kött. Jävla vansinne tycker jag. Jag har rest i mycket fattiga länder och sett mycket elände här i världen och jag tycker folk här hemma i norden ofta är för bortskämda. Dessutom satt min far (som numera är död) i koncentrationsläger och skulle det inte varit för ÄKTA gammal mat skulle han inte överlevt över huvud taget. I hans situation kunde några mögliga potatisskal avgöra om man överlevde eller inte. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:10 | |
![]() | nulltj 2012-01-29 11:37 "Du har inte heller svarat på hur krypen uppstår i gamla kryddor. :)" Och du har inte kunnat verifiera ditt påstående. :) Jag står fast vid att lika lite som det funnits mask i en levande människokropp (men som kan få likmask när den dött), lika lite har det funnits småkryp i den kryddan som kan få det efter sista förbrukningsdagen. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:18 | |
![]() | Men gud bujum. Under kriget, ja. Du tar till såna extrema exempel. De har ingen relevans i tråden tycker jag. Och för övrigt, det du skriver om handlar ju om överkonsumtionen, i alla led, och klart det är idioti. Det är väl DET man ska göra något åt. Eller hur? Istället för att folk ska hålla på och köpa slemmiga korvar och fläskfiléer. Fy farao. | |
| apbur | 2012-01-29 12:20 | |
![]() | Småkryp tar inte hänsyn till utgångsdatumet. Är förpackningen öppnad tar de sig in. Alltså gäller detta alla öppnade förpackningar och inte bara utgånget. Ju längre tid småkrypen får på sig att ta sig in i en förpackning desto större är risken att det finns småkryp däri. Är det några andra självklarheter som behöver klargöras? | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:22 | |
![]() | apbur 2012-01-29 11:57 "äggsmet, tror du mjölk direkt från spenen innehåller färre mikroorganismer än den mjölk som är pastöriserad och förvarad i flera dagar bara för att den är färsk?" Vadå förvarad i flera dagar? Hur mycket mjölk kan en kossa ge per dag? Och hur många kossor tror du att genomsnittshushållet hade förr i tiden? | |
| apbur | 2012-01-29 12:28 | |
![]() | Det förvånar mig att du ens kan tolka datumstämplingen på förpackningar. Är du säker på att du lyckats med detta varje gång du slänger livsmedel? | |
| slånbär | 2012-01-29 12:30 | |
![]() | hur är det med restaurangbesöken och utlandsresorna då äggsmet? Men du reser kanske aldrig någonstans där du inte kan tillaga din egen mat? För hur kontrollera du maten då? Går du ut i köket och ber att få kontrollera datum och hantering? Tror inte det-du lite helt enkelt på deras kunskap kring livsmedelshanteringen. Och den kan vara bra men den kan också vara dålig. Vilket i sig inte behöver betyda att du blir matförgiftad. Det kan man bli även av färska eller frysta varor som har långt kvar till utgånget datum. Frysta hallon innehållande calicivirus orsakade några rediga kräksjukeutbrott för ett par år sedan och det var inte datumet det var fel på i det fallet. Visade sig att det är inte helt ovanligt med just hallon. Men då viruset oskadliggörs vid kokning så var det ju bara om man använde hallonen till tex smoothies eller tårta som man blev sjuk. Där hjälpte varken datum eller kunskap. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:31 | |
![]() | 2012-01-29 12:18 Äh. Måste rätta mig själv där; _överproduktionen_ handlar det givetvis om. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:33 | |
![]() | www.svenskaagg.se/?p...am p;m=3522 "Förvaringstemperaturen har störst inverkan på äggets hållbarhet. Ägg som förvaras i kylskåp, med den spetsiga sidan nedåt, håller sig färska i minst 2 månader. Man märker på lukten (och smaken) om ägget har blivit skämt och därför bör kasseras" | |