Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2012-09-16 19:45
Antal inlägg: 6334

Eh? Nej, blue moon, fskpersonal ska verkligen inte ersätta eller vara ett substitut för föräldrar. Det är inte deras jobb. Det förskolan kan göra är att skapa ngt meningsfullt, roligt och utvecklande av tiden de små måste vara ifrån sina föräldrar. Visst är det sant att det finns små barn som har det bättre på förskolan än hemma, men det är ju bara sorgligt och tyder mer på föräldrarnas brister än förskolans storhet.

blue_moon2012-09-16 19:51
Antal inlägg: 9713

Det var bara det jag ville visa, att det finns föräldrar/ mammor som inte är det bästa för sina barn. För att vidga perspektiven lite.

Hellan632012-09-16 19:53
Antal inlägg: 177

Klart jag haft mina barn på både dagis och fritids och det har fungerat bra. Är verkligen glad för att det finns! För mig och mina barn har det varit bra, har övervägande positiva erfarenheter från omsorgen från 1990 till 2012 i Gävle kommun. Empatilös? Tror inte det, men det ska väl någon annan bedöma i så fall. Helst Gud själv i stället för de medmänniskor som inte känner mig.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-09-16 21:12
Antal inlägg: 2109

Det kanske inte är deras jobb, men allmän skolplikt och en väl utvecklad förskola är den bästa försäkringen vi har mot dåliga föräldrar.

corlini2012-09-18 07:00
Antal inlägg: 3172

när började tråden handla om jämnlighet och förskolepersonal?

visst behövs personal till våra barn och gamla och vi bör ju vara glada att det finns personal till detta,
men barnförvaringsinstutition erna eller förskolor som vissa kallar det är ju inte skapade för barnens skull eller för att 1-2åringar ska skaffa social kompetens. att använda det som argument är att ljuga för sitt eget rättfärdigande.
hela det maskineriet är ju konstruerat för att mammorna ska kunna bege sig ut i förvärvslivet igen.
jag tycker den sortens samhälle som uppfunnit ett sådant koncept av de skälen förstört idyllen, familjebilden, könsrollerna och närheten, skapat en hets och en könsneutralisering.

en mor är en mor, en kvinna är en kvinna. män jobbar mera och försörjer sina familjer. det förtar inte kvinnans möjligheter att växa sig stark eller framgångsrik. kvinnan kan välja själv om hon vill vara hemmamor, hemmafru, egenföretagare, framgångsrik anställd eller uska. dessa valmöjligheter försvinner inte för att det finns könsroller, snarare kan valen i sig bli marknadsöppnande för kvinnan eftersom det lyfter fram dem som faktiskt har detdär lilla extra.

vi lever i en allt modernare värld och det finns idag inga problem med att vidareutbilda sig, studera annat, arbeta osv hemifrån eller från plats nära barnet. det ena utesluter inte det andra. har man bestämt sig för att skaffa barn kanske man får räkna med lite smärre förändringar i livet. det är inte hela världen att förvärvsarbetet tar timeout ett par ynka år av de 85 vi lever när man väger in hur betydelsefull och fin den tiden är för familjen och barnet.

det är inte fel att uppskatta våra könsroller, moderskapet och vad som är manligt och inte. hur ska vi kvinnor som är stolta över våra karriärer och är förbannat bra på det vi gör någonsin få kred för det när det finns så många som påstår att vårat kön inte spelar någon roll. det spelar en jävla roll, vi har mens, värk, blir gravida och otympliga, springer på koller och sedan föder vi, sedan tar vi hand om barnet och sedan gör vi comeback inom det område vi har valt. jag vill bli uppskattad för det jobb jag vet att jag gör bra och bättre än en manlig kollega, han har haft hela yrkeslivet på sig och ändå inte nått längre än mig som haft annat för mig. därför är det inte annat än logiskt att jag är jävligt bra. ta bort min könsroll eller mitt köns betydelse från min prestation och du förolämpar mig och ringaktar min kapacitet.

fy för den kvinna som kämpar mot könsroller och är för "hen" och är för könsneutraliseringen. hur mycket den kvinnan än lobbar för sin sak kan hon aldrig ljuga bort biologi och sunt förnuft.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-18 07:05
Antal inlägg: 37631

corlini jag har inte kunnat skrivit det bättre själv ;)))

Aquila12012-09-18 07:14
Antal inlägg: 2463

slånbär- Undrar vilken drömkommun du bor i som har så få barn i grupperna. De flesta kommuner har preics som i min 20-23 barn per grupp och då är det tre personal som ska täcka hela dagen. Dvs under en del av dagen ung 9.30-14 är de tre stycken och då ska raster också plockas ut.
Låter fantastiskt med ert koncept.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-18 07:24

det är stor skilnad mellan kommunerna i stockholm är det bättre på allt utom att det inte finns bostäder,

slånbär2012-09-18 08:01
Antal inlägg: 5539

corlini-förskolorna skapades visserligen för att barnen skulle ha någonstans att vara när deras föräldrar arbetade men det är nya tider nu. Du har säkert inte märkt det eftersom du inte rör dig i den riktiga världen ( gäller även Ttiittii förstås) och faktiskt uppenbarligen inte på något sätt är insatt i hur det ser ut nuförtiden. En av dom viktigaste uppgiftera förskolorna har är just den att lära barn olika saker och utveckla dom inom olika områden. Vi har tom matteverkstad för fyra och femåringar och det finns minst en förskolärare per avdelning, oftast två, och dom har samma grundutbildning som vilken lärare som helst. Dessutom vidareutbildar dom sig hela tiden och får kontinuelig kompetensutveckling. En förälder är alltid en förälder men kan aldrig ge barnet det som förskolan kan, helt enkelt för att en förälder är just-förälder och inte specialutbildad för att arbeta med barn. Det vet vi ju alla att det finns väldigt många som aldrig ens borde ha fått barn så bara för att man är förälder så är det inte givet att man är bäst för sitt barn vad gäller utveckling inom olika områden.
Dessutom så är det ingen som pratar om nån slags könsneutralisering utan om att man ska vara lika mycket värld oavsett kön bäde vad gäller inom arbetslivet och som förälder. Corlinis syn på föräldralediga män är rena femtiotalet och rätt skrämmande inskränkt och jag tycker uppriktigt suynd om hennes man och barn som får den synen inpräntad. Att vara beredd att skilja sig om mannane skulle vilja vara föräldraledig och hemma med sina barn ett tag är sorgligt. Lika illa som att mannen skulle vilja skilja sig om hon vägrade vara hemmafru.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-18 08:11

pm slånbär

corlini2012-09-18 19:44
Antal inlägg: 3172

detdär om skiljsmässan var en överdrift baserad på det otroligt omanliga och avtändande i en man som är pappaledig för att mamman hellre åker och jobbar än att ta hand om sitt lilla barn. DET är för mig en skandal att pränta in de könsrollerna i ett litet barns medvetande. förvärvsarbetande frånvarande mamma som försörjer velourpappa och bäbis är för mig en skev familjebild.

en man en manlig man har pondus, utstrålning, ansvarskänsla och tar hand om sin familj. han arbetar, försörjer, värnar och sköter det praktiska. han är inte hemma i mjukisbyxor och byter blöjor, sjunger barnvisor och värmer välling dag ut och dag in medans mamman åker till jobbet i stan med pendeln.

Gautama2012-09-18 19:54
Antal inlägg: 6854

Usch corlini..., lever du kvar på stenåldern!
Vilken tur att din inställning är en minoritet..., annars hade kvinnorna fortfarande varit livegna:(

crazytjejen2012-09-18 19:59
Antal inlägg: 26

men OJ! nu måste t.om jag som inte ens vill ha barn ha en åsikt i frågan.
Jag förstår verkligen inte hur det kan vara avtändande med en man som är pappaledig, byter blöjor och sjunger barnvisor och värmer välling till SITT barn. Det är inte bara mammans barn corlini

limpan__22012-09-18 20:12
Antal inlägg: 2847

Hyckleriet blir än större när man tänker på att corlini i andra trådar skryter över hon hon jobbar 7-21, sju dagar i veckan och att alla som inte hade det tempot mest jobbade halvtid.

En frånvarande mamma, en pappa som inte får ta hand om barnen och en syn på förskolor som utesluter barnomsorg...Återigen är det något som inte går ihop när du tror dig beskriva verkligheten.

magnusito2012-09-18 20:15
Antal inlägg: 4942

Det är attaktivt med män som tar hand om!

Incidental - Ej medlem längre2012-09-18 20:21
Antal inlägg: 7958

Haha corlini!

chickenheart2012-09-18 20:27
Antal inlägg: 325

Mina barn vill att jag sjunger för dom på kvällen. men d är väl mej d är fel på ;)

UllaBrie2012-09-18 21:03
Antal inlägg: 10

Tycker nog att var och en ska få välja själv om man vill vara hemmafru/hemmaman - MEN jag förutsätter att det är något man kommit fram till gemensamt och då ser man också till att åtminstone pensionsspara för den som väljer att vara hemma.
Garantipensionen är inget att hurra för och änke/änkapensionen utgår bara fram till man fyller 65 (gäller åtminstone 40tals-generationen som min mor tillhör - hur det ser ut idag vet jag inte)

Jag skulle inte vilja vara hemma på heltid, varken för att ta hand om hem, man eller barn (har fö inga barn så gå inte upp i falsett för det)
men som många andra så skulle jag tycka det var skönt att gå ner i tid för att hinna med hobbys, ideellt arbete och social samvaro.
Jag lever inte för att jobba men jag jobbar för att leva.

blue_moon2012-09-18 21:08
Antal inlägg: 9713

Håller med magnusito. Män som tar hand om ÄR attraktiva!
Jag älskar bilden av barbröstad skäggig man med bebis i famnen. :)

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-09-18 21:13
Antal inlägg: 31064

Maskulina män blir mer attraktiva när de tar hand om barn på ett fint sätt, mesiga män (hen) blir dessvärre inte mer attraktiva av den egenskapen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?