Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2012-11-05 13:30 | |
![]() | Flyktingar ska väl också jobba och bo eller. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 13:32 | |
![]() | "Varför svarar du inte på min fråga vem ska bygga de tiotusentals bostader och jobb som behövs i och med den skenande invandringen." Det finns inget enkelt svar. Men en rimligare reglering av bostadsmarknaden skulle vara ett bra steg på vägen. Det ska inte ta flera år längre att få bygglov i Sverige än i Tyskland. Likaså kan det vara värt att titta över hur vi kan få fler hyresrätter, där är det både skatteregler som hyresbegränsningar som står i vägen. Att vi bygger färre bostäder i Sverige än i Danmark och Finland är ett stort problem, men det är inte invandringens fel. Att bygga mer skulle dock mildra konjunkturnedgången inom flera sektorer och hjälpa fler, såväl svenskar som invandrare, att finna en bostad. | |
| stol | 2012-11-05 13:54 | |
![]() | Det är inte invandringens fel det fattar jag med försök att förstå det en gång för alla men fakta kvarstår var ska de bo och vad ska de jobba med. | |
| stol | 2012-11-05 13:59 | |
![]() | En liknelse: Ju fler som delar på en barkis desto fler går omkring hungriga och till slut finns det inget att dela alla får svälta. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-05 14:04 | |
![]() | Det är intressant att se hur ett galet engagemang i vissa frågor kan blockera den ironiska delen av hjärnan helt. Nej Stol, flyktingar ska inte jobba. De söker asyl och skydd i Sverige då de flyr ifrån krig och elände i sina hemländer. Därav benämningen "flykting". När de beviljats asyl då ska de integreras i samhället (helst så fort som möjligt) och då är de inte längre flyktingar. Men bo nånstans måste de göra, det har du rätt i. Och det är ju på sätt och vis bra då vi skapar arbetstillfällen i form av byggjobb. | |
| cis45 | 2012-11-05 14:05 | |
![]() | Bostäderna ska väl vara byggda innan man fyller på förrådet och även lösa segregationsproblemen ? Många unga hamnar ju snett i vårt samhället flertalet innan de ens fått uppehållstillståndet..och de beror ju på utanförskap. Är det här så bra då, undrar man ju? | |
| limpan__2 | 2012-11-05 14:07 | |
![]() | Men liknelsen är ju fel, bakelsen är ju inte lika stor nu som nästa år. Även om du avskyr statistik så måste du väl hört talas begreppet tillväxt. Frågan om var de ska bo eller vad de ska jobba med har jag svarat på. De kan bo i hus som finns eller som vi kan bygga och de kan jobba med sysslor som finns idag eller som skapas i framtiden. Precis lika lite som att de barn som idag går på dagis eller är ofödda inte har en bostad och ett jobb som väntar på dem behöver vi ha det för de som flyttar hit. Städer växer, nya områden byggs, nya jobb skapas och gamla försvinner. Så har det varit sen vi lämnade jordbrukssamhället bakom oss. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-05 14:10 | |
![]() | Stol, En liknelse till: I en roddbåt på öppet hav befinner sig en kapten som kan läsa kartor och navigera men tyvärr lider av hjärtproblem (då operationsköerna är så långa eftersom läkare och sjuksköterskor flyr till Norge) och en invandrad man som är analfabet och kan inget om navigering men han är däremot van vid att jobba hårt med kroppen. Vilken av dessa människor skulle du vilja ta bort från båten? Eller tror du att de behöver varandra för att ta båten iland? | |
| cis45 | 2012-11-05 15:08 | |
![]() | Limpan: du har ju jättebra lösning ju , du har lyckats med nåt som inga politiker hittills lyckats med ju : ) hitta lösning alltså! | |
| cis45 | 2012-11-05 15:08 | |
![]() | Limpan: du har ju jättebra lösning ju , du har lyckats med nåt som inga politiker hittills lyckats med ju : ) hitta lösning alltså! | |
| stol | 2012-11-05 15:52 | |
![]() | Limpan Var finns dom tomma lägenheterna du pratar om. De jobb som försvinner är borta för gott det kan du finna i din statistik. Varvsindustrin försvann som ett exempel, Saab, Orrefors, Ericsson, Saabspace listan är lång är du så naiv att du tror att dessa jobb kommer igen. Se dig omkring företag läggs ned på löpande band. Det enda som tillkommer är Pizzabutiker. Vi kan ju inte alle leva på att knåda deg. | |
| stol | 2012-11-05 15:54 | |
![]() | Upplys oss här i Göteborg var dom tomma lägenheterna finns vi vill gärna veta. Somalierna anländer när helst kom hit och visa oss och när du ändå är här anvisa dom ett också vi vore såååå tacksamma. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 15:58 | |
![]() | Nja, det är ganska många som är inne på samma lösning. Ganska självklara saker men särintressen, ointresse och gamla låsningar ligger i vägen. Men att byråkratin måste minska och att skattesystemet missgynnar hyresrätter är faktiskt inget nytt om du följt debatten de senaste decenniet. Hyresregleringen är nog svårare att ändra på om man ser på kort sikt. Vad gäller jobben var det ett medvetet icke-svar (som ändå är sant) eftersom vi i en marknadsekonomi inte sätter upp femårsplaner för var vi ska allokera arbetarna. För femton år sedan var det nog få som trodde att det 2012 skulle vara fler som programerar dataspel än som jobbar åt LKAB i Malmberget. Men saker ändras... Har du själv någon annan idé eller är du också inne på att allt löser sig om vi bara stoppar invandringen? | |
| limpan__2 | 2012-11-05 16:04 | |
![]() | Stol, Missade du att läsa hela meningen? Jag skrev att vi måste bygga hus med, något ni har gjort i Göteborg sedan 1621. Det är något som växande städer alltid gjort, vad är problemet med att göra detäven idag? | |
| cis45 | 2012-11-05 16:09 | |
![]() | Nej har ju tyvärr icke det :) jag har aldrig förespråkat en stoppad invandring eller flyktingmottagning heller för den delen. Arbetskraftinvandring ser jag som nåt positivt faktiskt. Assylmottagningen vill jag minska ner på tills problematiken runt den är löst på ett bättre sätt än som det ser ut idag. | |
| Måns_E | 2012-11-05 16:20 | |
![]() | Varför inte stoppa inbördeskriget i Syrien när du ändå håller på cis45? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-05 16:27 | |
![]() | Funkar inte asylmottagningen bättre idag än för 10 år sen? Då var det också folk som tyckte att vi skulle stoppa den tills den blev "bättre". Hur mäter man "bättre" och vad är bra nog för att ta emot flyktingar? Om vi stoppar flyktingmottagningen, hur arbetar vi då för att göra den bättre? | |
| limpan__2 | 2012-11-05 16:54 | |
![]() | Ja redan 1939 tyckte man ju att arbetsmarknaden var i för dåligt skick för att vi skulle kunna ta emot fler judar. | |
| cis45 | 2012-11-05 18:42 | |
![]() | Mitt sista inlägg här sen släpper jag denna debatt och tackar för intressanta inlägg från en del :) Sverige ska sluta upp med sin dubbelmoral inte syssla med vapenexport och framför allt inte till diktaturer ochverka för att alla andra ska göra likadant. Börja i rätt ende på problemen i världen. Sen hör man dessa politiker gapa högst om mänskliga rättigheter hyckleri så det vänder sig i magen. En tanke jag ville dela med mig bara. | |
| Måns_E | 2012-11-05 18:58 | |
![]() | Konstigt argument, att en nation inte skall ta emot flyktingar p g a att man exporterar vapen. Det är väl knappast flyktingarnas fel? Jag håller med om att man inte skall exportera vapen till diktaturer eller krigsförande länder, men tycker inte att det blir lite mindre fel att exportera dessa vapen om man dessutom vägrar flyktingar asyl. | |