Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-12-15 14:16
Antal inlägg: 37631

Dom kan måla såanjpterna vita,eftetsom vi med någåöunda vit färg färmodlogen inte skulle bry oss

micro1132012-12-15 14:16
Antal inlägg: 17540

Mindymoo
Jag förstår inte inlägget faktiskt:

1) Är det en uppmaning till alla skall lägga sig platt och acceptera allt för att inte klassas som rasister i någon mening?

Eller

2) Är det en uppmaning att sluta peta i allt och att respektera våra traditioner för att inte skapa ett nytt nazi-Tyskland?

nyckelpigan_2012-12-15 14:24
Antal inlägg: 543

Gnagelram:

Nyckelpigan: är ditt förslag för att motverka sd alltså att Disney har kvar sina negerslavsskämt för alltid? Bör alla företag förbjudas förändra sin kommunikation, särskilt om den är omodern och unken, för annars röstar folk på sd. Ser du verkligen inte hur orsakssambanden går här?

Att diskutera semantik är som sagt inte min grej - däremot att försöka motverka bruna vindar. Men okej - skall försöka förklara hur jag tänker.

Du uttrycker subjektivt negerslavskämt som får stå för dig.
Ja, jag tycker det! Vad skall gränsen gå? Vad skall vi förbjuda/ta bort och inte? Får man inte då en snedvriden bild av verkligheten om man tar bort fakta?

Fakta här är att det förekommit "negerslavskämt" och nidbildar av judar. Är det inte bättre att förklara varför? Skall vi förbjuda serien rötter? Ta bort Pippi? Hur mycket skall tas bort? Vem skall bestämma detta?

Vi har yttrandefrihet och tryckfrihetsförordningen som två av våra grundlagar av många orsaker!

Tar man bort och gömmer så blir det alltid nyfiket varför och att det är lite "farlig". Vilket drar till sig nyfikenhet. Och därmed historier som sällan är sanna.

Nu förväntar jag mig ett gäng påhopp igen.

Ni vill ha rätt. Ni ser inte att på det sätt ni för debatten kan innebära att kanske de bruna vindarna blåser starkare. Ni överväger det kanske inte ens? Huvudsaken är att få rätt och vinna debatten?

Lite synd då så många här har skarp logik o tänkande.

Lämnar nu denna debatten då det nog kommer hagla kommentarer!

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-15 14:26

Då måste genast skosulor som är svarta förbjudas eller skosulor som är bruna förbjudas .gula skosulor måste förbjufad.och röda skosulor,det blir bara gröna skosulor kvar då kan miljöpartiet bli kränkta,bäst att förbjuda skor över lag så ingen blir krängt

Behringer2012-12-15 14:28
Antal inlägg: 3575

"Hur mycket skall tas bort? Vem skall bestämma detta? "

Det bestämmer såklart upphovsrättsinnehavaren. Är det något problem med det?

Räknar inte med att få svar på den frågan heller men överraska mig gärna....

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-15 14:36
Antal inlägg: 2225

Men gud ändå, det är inte färgerna det handlar om.

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-15 14:36
Antal inlägg: 1646

Jag förstår inte vad du pratar om: Disney har naturligtvis rätt att ha kvar sina 30-talsinslag. De är inte brottsliga på något sätt och jag personligen kräver absolut inte att de ska bort. Men de VILL ta bort dem. Och jag tycker de är i sin fulla rätt att göra det, även om avpixlat-mobben försöker göra det till att vika sig för pk-maffian eller whatever.

Du verkar helt enkelt inte vilja förstå att det bara rör sig om ett aktivt företag som inte vill framstå som omoderna tokar. Därför tycker de inte att dessa inslag passar längre. De har inte som agenda att hålla potentiella sd-röstare nöjda.

uffew2012-12-15 14:40
Antal inlägg: 530

Såklart gör Disney som de vill. Har de sin fulla rätt att göra. Men man behöver ju inte tycka om deras sätt ändå.

Håller med Nyckelpigan hur svårt det är att försöka strypa, glömma obehagliga problem.

kom att tänka på Pang i bygget hur det kan bli.
jesper.nu/video/25789

Nåja. Jul blir det ändå.

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-15 14:44
Antal inlägg: 1646

Vad är du egentligen rekommenderar Disney att göra, förutom att inte ta bort inslag som kan uppfattas som omoderna?

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-15 14:52

Smart av Disney att få reklam utöver det vanlga

Yamma2012-12-15 19:24
Antal inlägg: 2285

Angående jämförelsen med Tintin i Kongo - Hergé har själv skrivit en lång text i början av albumet där han förklarar precis hur man tänkte då och hur han inte står bakom det nu.

På samma sätt gör Disney nu - klipper, och förklarar noga varför. Originalet finns fortfarande kvar, om man vill se.

Disney har successivt med åren förändrat sin syn på jämlikhet mellan kön och etnicitet (starka kvinnor är exempelvis Mulan, Rapunzel och flickan i Modig, och mörkhyade får framträdande roller som prinsessan i Prinsessan och Grodan). Givetvis är det också dags att de städar upp det gamla.

Det handlar alltså inte om att ta bort svarta. Det handlar om att ta bort nidbilder som blackface som skämtar om slaveritiden.
De har förklarat och i och med detta har debatten redan tagits - och de mörkhyade slipper se nidbilder av sig själva på bästa sändningstid och förstå att detta är svenskarnas heliga tradition.

Jag tycker att det skulle vara urpinsamt om det kom ut i internationell media att Sverige blev så här upprörda för att man klippt bort en blackface-docka. Herregud.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-15 19:43
Antal inlägg: 31064

Håller med Uffe och nyckelpigan helhjärtat.

Mindymoo2012-12-15 19:46
Antal inlägg: 1743

micro113. till dina frågor.

"1) Är det en uppmaning till alla skall lägga sig platt och acceptera allt för att inte klassas som rasister i någon mening?"
Nej. Vad jag anser är att att man inte kan låta rasister sätta agendan och göra allt till en fråga som passar deras program och avsikter. VEM är det som skulle klassa pepparkaksgubbar som rasistiska? Ingen. VEM har förbjudit skolavslutningar i kyrkan? Skolverket uttalade för flera år sedan - långt innan skendebatten som förs av SD-anhängare - att det är okej om det inte innehåller religiösa inslag. VEM påstår att man inte får sjunga nationalsången i skolan? Den ingår för fasen i läroplanen. O s v.
Många mindre seriösa opinionsmätningar bygger på frivilligt deltagande, och man kan söka sig till olika sådana paneler.. Det är alltså sådana som är beredda att skrika högt som deltar. Ungefär som med alla dessa s k folkopinioner som får uttryck i tidningarnas klickeriövningar och diverse facebookkampanjer. De resultaten är inte ett uttryck för hur verkligheten ser ut, men påverkar tyvärr debatten.

"2) Är det en uppmaning att sluta peta i allt och att respektera våra traditioner för att inte skapa ett nytt nazi-Tyskland?"
Fattar inte vad du menar.

micro1132012-12-15 19:47
Antal inlägg: 17540

Yamma
Walt Disney dog 1966 och står nog inte bakom en enda förklaring som ges eller ett enda klipp.

apbur2012-12-15 19:48
Antal inlägg: 9699

Jag förstår att man klipper bort slavskämt men tycker helt klart debatten blir orättvis när man tar för givet att stereotyper av svarta inte är ok för att de varit förtryckta medan det är ok med exempelvis spanjorer i Ferdinand för att de inte varit förtryckta.

Minta2012-12-15 19:50
Antal inlägg: 20042

Varumärket Disney vill nog inte framstå som mossigt och fördomsfullt. Varumärkesvård helt enkelt.

Mindymoo2012-12-15 19:54
Antal inlägg: 1743

Förtryck är inte starkt nog som ord för att beskriva slaveri.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-15 20:27
Antal inlägg: 2225

Det verkar populärt att titta in och hålla med någon skribent, så då håller jag med Mindymoo.

apbur2012-12-15 20:29
Antal inlägg: 9699

Mindymoo, var det någon form av respons på mitt inlägg?

corlini2012-12-15 20:52
Antal inlägg: 3172

men hallå!!......... har varit helt i uppslukad av jobb sista tiden men hörde om detta, är det sant?

bortklippta tecknade figurer och bortcensurerade pepparkaksgubbar??!!

det absolut mest skrattretande och tragiska jag hört på länge.

ska nog göra pepparkaksgubbar med krulligt svart hår i jul i ren protest mot detta urdumma påfund, vem tusan har kommit på något så urbota löjligt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?