Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-17 23:07 | |
![]() | självklart för dig och mig dino,men inte för alla,folk har så mycket konstiga ider om kristna så det är bäst att vara övertydlig | |
| Måns_E | 2013-08-18 02:07 | |
![]() | Nåja det finns alla sorter, tycker dock att det är bra att du respekterar dina barns egna val. Och jag tycker fortfarande att en "kristen" eller religiös uppfostran är sämre än en neutral uppfostran utan religiösa inslag. Det var ju snarast en replik på Kuralo som först förde saken på tal om att det skulle vara så oerhört bra med en kristen uppfostran, vilket såklart bara är trams. Men jag tror inte heller att så jättemånga barn tar skada av att ha praktiserande troende föräldrar (om det inte är sekteristiskt eller väldigt dömande/hämmande) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:10 | |
![]() | Mina barn vet att jag alltid varit troende. Jag har berättat för dom om vem Gud och Jesus är. Vi bad alltid "Gud som haver barnen kär" till sovdags och dom följde med till Söndagsskolan i kyrkan. Idag är dom vuxna. Den ena av dom var ateist ett tag, men hon har börjat tro på en högre makt igen. Den andra har säkert sin tro kvar, men vi pratar inte så mycket om det, utan då får dom själva ta upp om dom vill prata om det. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:11 | |
![]() | Men dom har inget emot att jag t ex lägger händerna på dom och ber för dom. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:15 | |
![]() | Det hände förresten nån kul förra veckan! Min mamma är rätt sjuklig och äter cellgifter och hon har haft problem med magen, kan inte behålla mat och kramper i magen osv. Hon vet att jag är troende men hon brukar säga att: Det är bra att du tror, bara du inte tror för mycket :)) -Jajaja brukar jag bara säga, och vi pratar inte så mkt om Gud. Men förra veckan var hon väldigt sjuk och ont i magen. Då tog jag mod till mig och sade att Nu ska jag lägga händerna på dig och be för dig. (Trodde att hon skulle protestera, men hon sade bara OK, gärna) När jag lade händerna på henne och bad för henne, så kom också min far och lade händerna på henne och så bad vi tillsammans och hon blev helad på en gång! Hon har mått jättebra nu och kan äta och har varken ont eller kramper. Gud är fantastisk :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:23 | |
![]() | Evolutionsteorin är ett fuskbygge www.expressen.se/deb...fu skbygge/ | |
| Rultatultan | 2013-08-18 08:26 | |
![]() | Gott att höra ordminna :) Något annat som jag tycker är gott vad gäller bön, är att det för människor tillsammans. Man delar något alldeles speciellt. Även om man inte tror på bönens makt, så kan bön vara något väldigt positivt. Att t.ex samlas i bön kring en sjuk människa, att delta fast man inte tror, ger ett alldeles speciellt band mellan människorna som är med, där den sjuke liksom är centrum för de församlades omtankar. | |
| Rultatultan | 2013-08-18 08:30 | |
![]() | Och apropå artikeln i DN ang. religiositet och intelligens: studien omfattade inte kreativ- och emotionell intelligens. | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:39 | |
![]() | Det var en intressant artikel som du länkade till, Ordminna. Men det handlar ju om att det finns ett glapp mellan tidiga fossiler i olika utvecklingsfaser. Däggdjuren kom senare och berörs alltså inte av problemet att finna fossiler som bekräftar evolutionsteorin. Människans evolution kan man ju följa genom de olika människotyper som funnits före homo sapiens. En av de första i kedjan är Lucy, och sen rullade det på... | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:46 | |
![]() | Artikelförfattaren tror på intelligent design, så han är inte någon objektiv vetenskapsman. Han tillhör Chapmaninstitutet och på deras hemsida kan man läsa vad en annan medlem skriver: "Den kristna etikens mest avgörande bidrag till ett samhälles normsystem är övertygelsen om alla människors lika, absoluta och okränkbara människovärde, oberoende av ålder, hälsa och prestation. Solidaritet med den som inte är lika lyckligt lottad, budet om kärleken till nästan och förvaltarskapstanken har vi också fått från kristen tro. Vad har vi fått för normer från ateisterna som är värda att bygga ett samhälle på?" Tuve Skånberg, riksdagsledamot (KD), direktor för Claphaminstitutet Det här har hag svårt för: de säger en sak men handlar på ett annat sätt. KD har inte värnat de svaga och sjuka. De har gått med på övriga allianspartiers tuffa behandling av sjukskrivna och arbetslösa. Man ska leva som man lär, annars är det falskt. | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:51 | |
![]() | En annan artikel på hemsidan publicerades först i tidningen Dagen vilket väl är piingströrelsens megafon. Så här ser Chapmaninstitutets medlemmar på könsrollerna: "Bibelns skapelseberättelse talar om att man och kvinna är skapade till Guds avbild, till att komplettera varandra och i denna förening avspegla Gud själv. Vi är jämlika, men olika. Detta skapar en positiv spänning mellan könen, men är samtidigt en betydande utmaning. Förnekelseideologin inom könsområdet, som menar att kön endast är sociala konstruktioner, vill syfta till frihet. Den leder dock bara till att rötterna skärs av, vilket binder människan vid det till synes ständiga nyskapandet av identitet." Artikeln i sin helhet finns här: claphaminstitutet.se...as -rotter/ | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:52 | |
![]() | Claphaminstitutet, heter det visst. Ursäkta felskrivningen i tidigare inlägg. | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 08:57 | |
![]() | Det här citatet är lite roligt faktiskt: "Det är lika orimligt att låta ateisterna vara det nya sekulära samhällets arkitekter som att ha tondöva till musikrecensenter, färgblinda till konstkritiker och empatilösa till vårdpersonal." Tuve Skånberg, riksdagsledamot (KD), direktor för Claphaminstitutet Ateister liknas vid tondöva musikrecensenter, färgblinda konstkritiker och empatilös vårdpersonal. Kanske har han rätt? Eller fel? | |
| Rultatultan | 2013-08-18 09:20 | |
![]() | Nej. De liknas inte vid något av detta. | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 09:24 | |
![]() | Jo, han menar att ateister missar en dimension - att de har en slags oförmåga att tro liksom en tondöv musikrecensent missar musikens skönhet. | |
| stuvelsberg | 2013-08-18 09:36 | |
![]() | Har läst en del nu, allt blir för mycket och gissningsvis upprepningar, men en sak kan man notera, att en del anser att det inte är någon större skillnad på att vara ateist eller troende,skrämmande, ateismen är en grogrund för mänskliga rättigheter, det finns ingen absolut ingen som far illa p.g.a. ateismen,ingen till skillnad från religionen och inte minst då kristendomen, fängslas,mördas,förtrycks ,blir utsatt för terror etc. | |
| Rultatultan | 2013-08-18 09:43 | |
![]() | @jannican Nej, ateister per se liknas inte vid något av ovanstående. Men om ateister skulle sättas in i ett sammanhang där andlighet är av nöden, DÅ kan de liknas vid en tondöv som ska recensera ett musikstycke - själva grunden saknas för att utföra uppgiften. | |
| Rultatultan | 2013-08-18 09:49 | |
![]() | @stuvelsberg Ingen som far illa pga ateismen? Du minns kanske inte hur det var i gamla Sovjet? | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 10:02 | |
![]() | @Rultantultan Ja, det var ju det jag skrev. Han anser att ateister inte har förmågan att vara andliga och tro. | |
| stuvelsberg | 2013-08-18 10:04 | |
![]() | Rult; Det har inget med en avsaknad av gud att göra, hur menar du?? | |