Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2013-12-09 20:25 | |
![]() | Måns_E - "Och musikaliskt för mig innebär hur man behärskar tonsäkerhet och takt/frasering i ett framförande", skrev jag högre upp och inom "frasering" ingår uttrycket man använder sig av - alltså känslan. Du läser nog väldigt slarvigt för jag har hela tiden tydliggjort att JAG lyssnar till den mätbara musikaliteten (vilket som sagt också innefattar uttrycket!) och vidare skrev jag om kokkonst att den är mer tycke-och-smakbaserad i de fall man INTE ska följa ett specifikt, färdigt recept, där rätten SKA smaka på ett speciellt vis. Eller menar du att jag skrivit något annat än det? Om du läser mina inlägg till hälften (vilket du verkar ha gjort) så blir ju tolkningen därefter också. ;-) | |
| Satyra | 2013-12-09 20:36 | |
![]() | Måste också tillägga, Måns_E, att jag inte påstått mig vara något "proffs". Min upprabbling av de skolningar/erfarenheter jag faktiskt HAR musikaliskt var ett direkt svar till Gunillas uttalande: "Som den lekman du är.", angående mitt påstående att Erik är musikalisk - (vare sig man sen gillar hans ton i rösten eller inte). Personligen tycker jag förövrigt inte att "skolade" röster generellt är särskilt intressanta. Det verkar ofta vara så att med större tekniskt kunnande i sång, försvinner samtidigt en del av känslan. Tyvärr. Men man behöver inte ha en regelrätt skolad röst för att kunna vara rimligt tonsäker och besitta bra rytmkänsla. | |
| Måns_E | 2013-12-09 20:58 | |
![]() | Du behöver inte följa ett recept för att känna på smaken vurpade väl den som lagar maten behärskar tekniken och känsla för balans mellan de olika samkämnena, det behövs det inget recept för. Bränd mat är bränd mat, och för mycket salt är för mycket salt. För lågbtemperatur är för låg temperatur osv. Mätbar musikaltiet ställer jag mig mer frågande inför, det är betydligt mer subjektivt. | |
| Måns_E | 2013-12-09 20:59 | |
![]() | Vurpade = hur pass | |
| Satyra | 2013-12-09 21:29 | |
![]() | Måns_E - Jag skrev att OM man måste följa ett recept, så torde väl resultatet vara mätbart. Det går väl då ändå att avgöra om smaken blev korrekt eller inte, till tilltänkta rätt. Eller? :-o Jaja - vi ser på det olika helt enkelt och uppenbarligen. Känns lönlöst att dividera vidare om det saken. Jag fasthåller ATT man kan mäta ren musikalitet! Du och en del andra säger att det inte går. Jaha, nähä - vi kommer nog inte längre här. ;-) | |
| Satyra | 2013-12-09 21:33 | |
![]() | "Jag vidhåller", mer än jag fasthåller (finns det ens ett sådant ord, hehe). | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:39 | |
![]() | Men att höra musik är ju att höra svängningar. Då har väl örats fysik betydelse? Det finns ju dom som har absolut gehör? Dom som kan höra i vilken tonart en dörr gnisslar osv. Laga mat kan man väl lära sig? | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:45 | |
![]() | Jag är inte särskilt musikalisk, men är det inte så att Håkan Hellström egentligen sjunger falskt? Likväl är han en fantastisk artist, tycker jag. Undrar om han skulle ha gått långt i "Idol". | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:48 | |
![]() | Jag har absolut gehör. På riktigt alltså. Och av det lilla jag hörde från idol-sessionerna, så var det faktiskt inget som riktigt föll mig i smaken. Det är inte särskilt kvalitativ musik man får höra. Hon som kom tvåa brölade väl mest? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:49 | |
![]() | ... nu känner jag mig elak. Men jag tycker som jag tycker. | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:49 | |
![]() | Det är du och Lotta Engberg, Molle. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:51 | |
![]() | Mollee. Kan du höra i vilken tonart en dörr gnisslar? :) :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:51 | |
![]() | tsss ;-P Det är därför jag sällan sjunger, för att jag inte tål falsksång. Det gör ont i hela skallen faktiskt. Håkan är den enda som jag tål i det fallet. Men han är ju så underbar, så han behöver ej sjunga rent. Dock så måste jag säga att hans röst låter bra mycket renare nu än för några år sen -lite of-topic- | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:52 | |
![]() | Instämmer. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:53 | |
![]() | Porla det har jag aldrig tänkt på. :-D Men jag har verkligen bra gehör. När jag var liten så upptäckte jag att jag kunde höra en låt och sedan spela upp det på pianot. Är helt värdelös på noter f.ö. | |
| Gunilla _ | 2013-12-09 21:54 | |
![]() | Absolut gehör är inte så vanligt (1 på närmare 10') dock www.svd.se/nyheter/i...26 0250.svd och ofta förvärvat. Liksom kokkonst. Att vara mätbar i sitt musikutövande är inte nödvändigtvis att vara "duktig". Pratar man maskiner så, men inte människor... | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:56 | |
![]() | Min pappa har också bra gehör. Och han tål INTE håkan hellström :-D Har många musiker i släkten f.ö | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 21:59 | |
![]() | Jag förstår inte storheten med Håkan Hellström, men han är otroligt charmig. Men jag gillar ändå "känn ingen sorg för mig Göteborg". Sjunger gärna med då. Molle. Jag är avundsjuk på de som kan spela utan noter. | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-09 22:00 | |
![]() | Musik ska byggas utav glädje. Det är Håkan bra på. :-) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 22:01 | |
![]() | Gunilla. Hur menar du. Om man är tondöv kan man väl inte lära sig att spela eller sjunga? | |