Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Salka1 | 2013-10-07 20:55 | |
![]() | Corlini: "jag har bara funderat lite över den mentala nivåns eventuella stangering pga understimulans och slentrian". Tror inte du behöver fundera så mycket eftersom varje generation får en högre IQ än den föregående. Dessutom har tillvaron aldrig tidigare varit så full av stimuli, därav kanske de personer du uttalar dej om, behöver koppla av med en såpa då och då. Vilka är dom egentligen, dom du skriver om och föraktar? | |
| Salka1 | 2013-10-07 20:55 | |
![]() | Corlini: "jag har bara funderat lite över den mentala nivåns eventuella stangering pga understimulans och slentrian". Tror inte du behöver fundera så mycket eftersom varje generation får en högre IQ än den föregående. Dessutom har tillvaron aldrig tidigare varit så full av stimuli, därav kanske de personer du uttalar dej om, behöver koppla av med en såpa då och då. Vilka är dom egentligen, dom du skriver om och föraktar? | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-10-07 20:57 | |
![]() | Jag tror inte du förstod mitt inlägg. DU tycker det är skitkul, vad det nu är du gör. Det är fullständigt meningslöst för merparten av den övriga befolkningen. Begriper du nu innebörden av det du skriver och vad vi andra menar? | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-07 21:00 | |
![]() | Får varje generation högre iq än den föregående? Bullshit. Fundera på hur många generationer som gått sedan den moderna människan skapades. Däremot så kan medelnivån ha höjts stadigt, men det beror mer på levnadsstandard och tillgång till näring och information, samt rikedom nog att kunna ta sig tiden att lära sig saker. Man blir inte automatiskt smartare än sina förfäder. | |
| Salka1 | 2013-10-07 21:09 | |
![]() | Gr3en, Kanske inte på individnivå men jag har för mej att det är så på gruppnivå. Går säkert att googla fram någon undersökning. Vad jag ville ha fram är att utvecklingen inte går bakåt, så därför behöver man inte oroa sig för den mentala stagnationen. Även om en och annan hellre tittar på en dokusåpa i stället för att mocka i stallet. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-07 22:14 | |
![]() | nja, jag har fortfarande svårt att hålla med dig. Visst, på medelnivå ökar det nog, som jag sa. Men man ska nog inte ta det som en garanti för att det alltid kommer vara så. Som jag sa finns det ju yttre omständigheter som påverkar, skulle vi till exempel förfalla till ett u-land av en eller annan anledning så tror jag du kommer se att ökningen helt plötsligt vänder. Nu behöver det juinte ens vara så drastiska grejer som händer. Se bara på privatiseringen av skolor, vad kommer det ge för effekt? Allt påverkar. | |
| EvaKson - Ej medlem längre | 2013-10-07 22:26 | |
![]() | Salka1: Har du beaktat möjligheten att Corlini resonerar på ett individuellt plan, och att h*n medvetet eller omedvetet gör det utifrån ett neoaristotelisk etik? Om målet är mänsklig blomstring och att uppnå sin potential kan man definitivt (även om det anses vara så fullt idag) tala om bättra och sämre agerande, det betyder INTE att man föraktar människor. Jag tycker definitivt att det finns skäl att ifrågasätta den moderna tidens begränsning av etiken till enbart gälla relationer mellan människor. | |
| le-lou | 2013-10-07 23:27 | |
![]() | EvaKson: ok och på svenska tack? Utöver det: Vad är det corlini har skrivit - som skulle vara ett bättre vs. sämre agerande? Hitills har jag sett smakprov på sämre: 1 st. dokusåpa och så soffhäng. Jo och att bo i höghus. Bättre: Greja med hästar som en tok, åka hit och åka dit och trösta barn och äta middag efter 21.00. | |
| Sote | 2013-10-08 00:19 | |
![]() | Le lou- du glömde bort det där braiga med att träffa såna däringa kändisar, såna som man ser och höri radio o tv och läser om i skvallerpressen. Det måste ju vara var mans dröm att få träffa sånt folk bara sådär. För vanliga knegare kan ju bara drömma om sånt.......eh.....fast nä. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-10-08 09:22 | |
![]() | HA HA jag längtar sååååå mycket efter att få träffa KÄNDA "hästmänniskor". De är såååååå fantastiska. NOT. | |
| Salka1 | 2013-10-08 11:27 | |
![]() | EvaKson "får man inte panik blir uttråkad blekfet och stel rastlös eller avtrubbad mentalt av all den lediga tid folk verkar ha? ni som dagligen är "lediga" vad går det ut på, är det inte långtråkigt. vad händer i livet, står det inte still och ser mer eller mindre likadant ut när man blickar tillbaka?" Citat Corlini. För mej är inte detta på ett individuellt plan | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-08 17:03 | |
![]() | jag arbetar hellre en timme om dagen och gör något av betydelse än att ha ett fullspäckat schema som varken tar mig eller världen till en bättre plats. Nu jobbar jag visserligen ungefär lika mycket som corlini men det är ju liksom inte därför jag är bättre an alla andra. Finns många olika orsaker till det ;) | |
| corlini | 2013-10-08 18:43 | |
![]() | lelou, sote, måns hade varsitt ganska likt inlägg på förra sidan och JA, jag förstår det ni skriver och JA jag vet innerst inne att det jag klassar som att inte göra ett skit är att göra något för en annan person. jag har bara skitsvårt att respektera att ligga på soffan, se TVsåpa, gå en promenad eller ta en kopp kaffe kan klassas som att göra något. EvaKson är inne på ett riktigt bra spår, bättre och sämre ageranden. man kan fråga sig bättre för vad? men jag vill påstå bättre för hälsan, ekonomin, produktiviteten, företagsamheten, utvecklingen att göra saker än att sitta hemma eller gå en promenad. lelou, tror det var du. mina barn? jag har med flit lämnat dem utanför betaforumet. men visst jag är inte bullbakande hemmamamman som alltid finns nära och alltid fysiskt tillhands. till vardags finns jag här ikring jämt och alltid men ofta ofta är jag iväg och då följer man med, är hemma med pappa eller hemma själv eller hos kompis - man gör som man vill oftast. dottern har häst men är inte hyperintresserad, pojken är inte intresserad av att rida alls och ingetdera spelar någon roll för mig, jag vill att de ska bli precis vad de själva vill. inte bli vad jag formar dem till så därför formar jag inte. men svaret är JA, det händer att jag önskar jag var en annan sorts mor, men det tror jag alla känner ibland. lillestalin/sote, att jag nämnde "kändisar" är inte poängen, min poäng var att jag lär känna mängder med folk jag aldrig annars skulle träffat, man lär sig, man utvecklas, man har kul. dessa personer är inte kända hästmänniskor, det är helt vanliga fast kända personer du inte hade en susning om var hästintresserade som tusan den tid de inte är offentliga, då får jag en viss roll i gruppen genom mitt yrke och mitt kunnande vilket ger mig en jävligt skön bekräftelse och egokick för att jag är jävligt bra på det jag gör, annars hade inte jag blivit utvald och kontaktad. som egen småföretagare är det en skön känsla. jag önskar fler kunde få den känslan då de kämpat ett par decennier att förverkliga en dröm eller fantasi, men det är svårt från TVsoffan. indirekt kommer man in på bättre och sämre ageranden och detdär med att ha eller inte ha vilja, dröm, ambition, vision eller byta ut allt detta mot en inspelningsbar boxerdekoder så man kan se både ensamammasöker och mästerkocken samma kväll. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-08 20:13 | |
![]() | @ Corlini "då får jag en viss roll i gruppen genom mitt yrke och mitt kunnande vilket ger mig en jävligt skön bekräftelse och egokick för att jag är jävligt bra på det jag gör, annars hade inte jag blivit utvald och kontaktad. som egen småföretagare är det en skön känsla." Det här ger dig något, ger dig bekräftelse och glädje, det passar för dig. För mig skulle det inte ge något att hålla på och flänga runt som du gör. Varför är det så svårt att förstå att vi mår bra av olika saker? Det är inte "sämre agerande" att läsa en bok, gå på en promenad, leka med sina barn, fika med en god vän, ligga i soffan och slötitta på TV och koppla av med mera. Inte ett dugg sämre agerat för den som blir glad av att göra detta! Man kan faktiskt vara skapligt nöjd med tillvaron utan att ständigt jaga efter mer bekräftelse- och egokickar. Alla är vi olika och har olika intressen och göromål som berikar våra liv. En promenad i skogen, att läsa en god bok eller att gå på något evenemang berikar mitt liv. Och vem är du att tala om att det inte duger? | |
| le-lou | 2013-10-08 21:12 | |
![]() | corlini, jag förstår på ett sätt vad du menar (ibland) men jag ogillar föraktet som lyser igenom. Du skriver att du vill förstå men du behöver ju inte förstå - helt enkelt för att du ÄR oförmögen till att förstå det - du skriver ju det själv! Du fattar ju inte, du kan inte förstå och du vill inte förstå. Så jag vet inte riktigt syftet med din tråd, eller vad det är du är ute efter... som jag skrev förrut, hur tycker du att man ska svara dig? Är det att man ska skriva att man INTEär nöjd med sitt liv - är det det det du är ute efter? Om man startar en tråd och sen envetet skriver om och om igen på samma föraktfulla sätt att man verkligen inte förstår hur det människor till vardags gör kan "ses" som att "göra nåt" - när man fikar eller ligger och kollar på tv, eller tja helt enkelt INTE lever det liv du lever (som för mig som är uppvuxen med en förälder som levde så= arbetsnarkoman symboliserar bara skit rent ut sagt) - , ja då är väl denna tråd än mer meningslös och det kommer ju aldrig finnas nån som kan göra dig nöjd. Du gör inte ens en ansats till att vilja förstå trots att folk förklarar. Skriver jag tex att det ger mig massor att sitta i soffan med min son i famnen, mysa och titta på barnprogram ihop i 30 minuter, så stryker du det mesta och översätter det till att "ligga i soffan = göra inget, hur fan kan det va givande liksoom..bara så jäääla svensson asså, harru inga drömmar kvar .."Det är liksom kört. Döfött. I din värld kan man inte ha eller uppfylla drömmar eller vara driftig och göra karriär och leva livet om man har ett 9-5 arbete och ser fram emot ett avsnitt av va det nu var för nåt. Det går bara inte. Snacka om trångsynt, corlini. Är du outbildad? Jag frågar för du frodas ju helt på fördomar istället för på fakta. Startar du en tråd där vi ids svara dig - visa lite respekt istället och försök lär dig något av de svar du får. Istället framstår du lite som en tonåring som bara inte fattar hur vuxna kan tycka att det är trevligt att äta middag en fredagkväll med några få andra, istället för att supa skallen i bitar på en efterfest till klockan sju på morgonen. Och detta tragglar du om och och om igen. Olika nivåer helt enkelt. | |
| corlini | 2013-10-08 22:18 | |
![]() | jag vet exakt vad du menar Le-lou. jag ser det som ganska naturligt att tycka det är mysigt och givande att sitta med sitt barn i soffan en stund. jag vet i övrigt att vi mår bra av olika saker och har olika lägstanivå gällande vad som kan ses som aktivitet. vissa får ut något av att ligga på soffan, vissa av att sluta 17:00 åka hem och bara vara. jag vet att det är så och att folk sätter olika värderingar på det och olika ord på det, det jag kan kalla urtrist intetsägande latmask kan andra kalla för avkopplande och det andra kan kalla ADD, stress, tvångs kan andra kalla drift, energi och GO osv osv. jag kan bara inte förlika mig med tanken att det på sikt ska vara givande, kul och ge livskvalitet och livserfarenhet att sätta i system att vara hemma och se på TV, promenera och fika. för mig är det att inte göra ett skit, vilket är ok någon kväll i månaden eller så. men är det att leva? för mig är det näst intill ett skändande av livets alla möjligheter att sätta sig på sin röv och glo. jag VET som sagt både innan och efter era svar att folk får ut olika av olika och att det jag kallar för "inte ett skit" är en aktivitet för någon annan. men i min värld är inte det att leva och att somna utmattad, glad, stärkt och full av nya intryck och ideer efter ytterligare en spännande utmanande dag. japp jag frodas i fördomar men saknar inte utbildningar. anser snarare många av mina fördomar blivit bekräftade via utbildningarna trots att utbildningens syfte varit att förklara = ursäkta, historiskt förankrat = taskig uppfostran, nedärvt = svag genpool, ge djup = analysera sönder osv, kort sagt ger utbildningar en förväntad och pk bild på olikheter utan att lyfta fram svagheter och styrkor i det olika. | |
| le-lou | 2013-10-08 22:23 | |
![]() | du vet att vi har gemensamma bekanta va? | |
| le-lou | 2013-10-08 22:26 | |
![]() | För mig är det alldeles extremt jobbigt att läsa detta. "Inte leva" och "ett skändande"?? Skämta, säg att du gör det. | |
| Måns_E | 2013-10-08 22:32 | |
![]() | Tycker du att du själv lyfter fram några styrkor i det olika? Jag tycker mest att det går på rundgång och att du faktiskt inte lyssnar på vad andra säger. Så jäkla märkvärdigt är det förresten inte att ha eget företag, även om det naturligtvis har sina förtjänster att själv kunna planera sin arbetsdag och tjäna alla pengar till sig själv. Personligen så anser jag mig både ha ett stimulerande och kul arbete, som jag är duktig på och får uppskattning för, samtidigt som jag kan gå ut och ta en öl med en polare en kväll eller kolla någon film. Jag ser inte att enbart mitt arbete är meningsfull tid, för även där finns det ju mer kreativa stunder och de som mest är transportsträckor (jag misstänker att det måste förhålla sig på samma sätt för dig?). Samtidigt så kan en samtal vara väldigt givande eller kväll där man lyssnar på musik kan ge helt nya infallsvinklar. Om någon annan får ut detta av att följa en tv-serie, vad är problemet? | |
| Gunilla _ | 2013-10-08 22:42 | |
![]() | Många skulle säkert säga att jag "levt mitt liv genom barnen" under deras uppväxt men det har varit oerhört givande och de är idag, som vuxna, ett par av mina bästa vänner (som jag gladeligen "bara hänger" med). Det, misstänker jag, är helt tvärt emot hur du umgås med dina barn, corlini, och jag kan (utifrån det jag läser ovan) tro att du ligger risigt till i ditt förhållande till dem. Men vem är jag att döma..? | |