Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-10-11 22:20 | |
![]() | Jag tycker nog att man bara rapporterar ganska ofta, att man inte nämner etnicitet innebär ju inte att man låter bli att rapportera. Man brukar ju inte rapportera social klass eller politisk tillhörighet heller. Kanske helt enkelt för att det inte är relevant. Att det sedan finns gott om populistiska högerströmningar i samhället som anser något annat innebär ju inte att dessa skall sätta agendan för hur andra skall rapportera. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 22:23 | |
![]() | om man föreställer sig att det föds barn som inte personregistreras då? detta är inte omöjligt, och kanske kan ett polisregister motverka sådant? | |
| Måns_E | 2013-10-11 22:24 | |
![]() | Det skall vi väl inte ha polisregister till? Möjligtvis så skall väl poliser i så fall rapportera till berörda myndigheter? Dessutom så låter det som en högst hypotetisk situation. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 22:29 | |
![]() | det är mest i sverige att det inte anses som relevant med etnicitet. det kan hända att vi har rätt och resten av världen har fel - men att det är avvikande internationellt sett kan man inte komma ifrån. och visst rapporteras det om etnicitet - om nyheterna är goda. varför är det viktigt med etnicitet i artikeln som bitte länkade till? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 22:31 | |
![]() | ok du är övertygad om att du har rätt i frågan. all respekt för det. tchüss | |
| pabster1 | 2013-10-11 22:36 | |
![]() | Den där någon gång vore intressant att veta! Hur ofta och hur mycket sökningar har polisen gjort i registret? Har det inte använts alls är det ju mer förkastligt..... För att hitta ovan nämda efterlysta person kan det tex vara väldigt intressant att veta alla han är släkt med. | |
| Måns_E | 2013-10-11 22:41 | |
![]() | Gällande Romer och Europa så anser ju bland annat FN att det enbart är Sverige och Spanien som beter sig på ett någorlunda humant sätt. I Sverige så har vi ju en tidigare historia gällande romer som inte är så värst smickrande. Även om romerna som grupp inte är ensamma om det. Och visst, jag vet att det finns gott om problem bland romer, men jag tror knappast att registrering från polisens håll och ökande polarisering mellan romer och statsmakten knappast innebär att vi snabbare kommer till rätta med romernas situation och de problem som finns inom gruppen. Sedan så tycker jag att det är viktigt att man måste se att det faktiskt är individer som begår brott, inte etniciteter. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-11 22:45 | |
![]() | Själv är jag irriterad både på polisen, romerna och media. Väldigt amatörmässigt myndighetsarbete av polisen. Smart och cyniskt av media att göra kopplingen att ett register över icke-mantalskrivna släktingar till kriminella ju definitionsmässigt sammanfaller med etnicitet i det här landet. Och romerna... ack romer, ack romer. Om ni skulle ta och folkbokföra sig någonstans, skaffa ett par beiga chinos och börja jobba som jobbcoacher på ams, som vi andra... | |
| Kuralo | 2013-10-11 22:57 | |
![]() | Carlmartin om det inom en grupp till exempel är regel att man klarar släktkonflikter utan polisens hjälp. annars riskerar man att folk blir mördade eller skadade utan att det anmäls. eller att unga familjemedlemmar görs till bödlar i en intern konflikt. det tycker jag är goda skäl att föra register. inte minst därför att sådana här konflikter ofta involverar folk som inte annars skulle blivit brottslingar. Hur tänker du att polisen ska agera efter sina upprättade register? Vi vet ju allihop stt polisen inte (kan) gör någonting förrän ett brott begåtts! Varför ska man då lägga dyrbar energi på att föra register? Ingenting tyder på att det varken underlättar polisens arbete och/eller löser flera brott. Nja.... | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 22:58 | |
![]() | jag tvivlar inte på att sverige som land har uppträtt förtryckande mot romer, ytterligare är jag säker på att fördomar om gruppen frodas (inte minst hos mig) än idag. jag tror bara inte att man ska vända tvärt om och säga att samhället har hela skulden för situationen - som rapporten jag länkat till uttryckligen säger att man ska. det gör mig förbannad. detta är godkänt av regeringen - upprörande. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 23:03 | |
![]() | " Ingenting tyder på att det varken underlättar polisens arbete och/eller löser flera brott. Nja...." om det inte hjälper polisen så är jag emot. men är det inte en gissning eller en värdering som du gör? vet du något som jag inte vet? upplys mig - och kan du övertyga mig om att det är dåligt använd tid, så ändrar jag åsikt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 23:07 | |
![]() | kuralo - polisen gör mycket utan att brott har begåtts. närpolisen har program för barn i förorten på vissa ställen t.ex polisen håller föredrag på skolor. polisen går i dialog med gäng osv | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-10-11 23:15 | |
![]() | Registrering av människor ska man vara jävligt försiktig med. Det har historien visat. Hellre ett register för lite än ett för mycket. Det är min ledstjärna. | |
| Sote | 2013-10-11 23:48 | |
![]() | Ellerså kommer polisen med stort pådrag i lugna lilla villaområdet precis vid lekparken när hela förskoleklassen är där, med dragna vapen ( vi talar den tunga arsenalen nu) och skrämmer skiten ur dom. Apropå vad polisen sysslar med i förorten ibland...... | |
| Kuralo | 2013-10-12 11:16 | |
![]() | Carlmartin Ja jag menade förstås inte att polisen är sysslolös/värdelös. Jag tror absolut att de gör massor för att försöka förebygga brott. Och det är gott. Men om vi talar brottslighet så vet ju varenda människa att man hinner råka ut för både de ena o de andra innan det överhuvudtaget händer nåt. Sen avskrivs det. Jag vet inte varför du tror att jag sitter inne ned nåt ;) icke! En liten undringar till dock; Tror du de hedersrelaterade morden som skett i sverige skulle ha kunnat förhindrats med hjälp av riskbedömnings- register? Hur skulle de registren isf kunnat se ut, de skulle ju då behöva innefatta samtliga kurder i Sverige. Hur tänker du här då? | |
| Sote | 2013-10-12 11:46 | |
![]() | Kuralo-dom registren skulle i så fall inte bestå av enbart Kurder. Hedersmord förekommer även bland Kristna grupper och andra .Det är faktiskt en kulturell och inte religiös företeelse även om man gärna använder religionen som en ursäkt. | |
| Kuralo | 2013-10-12 11:57 | |
![]() | Sote Jag vet att det inte är en religionsfråga men väl en kulturell sådan. De som skett i Sverige hade vad jag vet, oftast kurdiskt ursprung. Även om vissa afrikanska grupper också figurerat. Jag undrade därför hur eventuella riskbedömningsregister isf kunde ha sett ut för dessa grupper - om de funnits, och vidare om det överhuvudtaget hade fyllt någon funktion. Jag personligen tror inte på registrering , nen blev nyfiken på Carlmartins svar, eftersom han verkar vara för detsamma. | |
| corlini | 2013-10-12 13:02 | |
![]() | Porla, du skrev "Är det fler raser ni vill registrera? Åsiktsregistrering kanske vore praktiskt? Vad säger ni om ett register där man för in alla rashetsare? Har vi så gott om polisresurser så att dom har tid att upprätta alla dessa register? " det finns redan register över dem du kallar rashetsare. alltså åsiktsrelaterat register, dock är inte åsikten grunden till registret. det finns register över HA, Outlaws, Bandidos, R&W, olika jugge falanger, skinnskallar och vitmaktpojkar samt tex romer. alla dessa grupper är viktiga att kartlägga, få inblick i och att snabbt kunna lokalisera vid tex fara får våld eller spaning vid brott etc. vad är problemet | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-10-12 13:31 | |
![]() | corlini. Så tyder inte jag det. Jag förstår inte riktigt vad du menar heller. Kanske du kan översätta det du skriver och jämföra med vad som står här. www.sakerhetspolisen...10 234.html | |
| Bitte - Administratör | 2013-10-12 13:42 | |
![]() | Problemet är att det bara är Romer som räknas som minoritet och folkgrupp och enligt lag får man väl inte registrera någon pga etnicitet , I övrigt får man bedriva spaning och kartlägga brottsliga personer Bitte | |