Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2013-11-09 13:24
Antal inlägg: 3557

Men en person som känner att den blivit diskriminerad har ändå en möjlighet att anmäla trots att lagen kan tyckas vara tandlös. Arbetsgivare ska veta att risken finns och att det kan bli lite besvärligt om så händer. I övrigt håller jag absolut med dig Måns.

shulten2013-11-09 13:27
Antal inlägg: 1424

Måns, Lagen är väldigt tandlös. Risk finns att arbetgivaren inte änns tar in den arbetssökande för intervju, om de nu tycker att den arbetssökande är inom en grupp av människor de nu inte önskar att ha som anställd.

Måns_E2013-11-09 13:31
Antal inlägg: 12028

Ja om du inte tror att muslimer kan utföra ett lika bra jobb (utifrån dina fördomar) så kommer ju inte heller Achmed, Hassan eller Mouhammed på intervju.

I de fall där lagen kan användas så blir det ju oerhört subjektivt.

shulten2013-11-09 13:33

Vad menar du att mina fördommar skulle vara?

brava2013-11-09 18:34
Antal inlägg: 1636

Shulten, jag tror inte att Måns menade dej - mer som ett allmänt du.

Måns, attitydarbete är väl det vi håller på med här.

Pink, förstod du vad jag ville säga med min svenska flyktingar i Egypten hypotetiska läge?

corlini2013-11-09 18:55
Antal inlägg: 3172

jag tror diskrimineringen av muhammed i trådens exempel beror på att arbetsgivaren förutsatte tex "starkt troende muslim" pga den sökandes namn. därav kommer kanske inte heller Achmed eller Hassan på intervju.

vi vet ju inte om det är den personalansvarigas personliga åsikter eller om det är något kring arbetsplatsen, gruppen etc som ligger bakom valet att välja bort en person han tror är muslim. vi kan därför inte sitta här och beklaga oss över hur illa och fel det är. arbetslaget kanske består av tex krigserfarna serber som mischa, nenad och michail vilka alla hatar muslimer pga sin egna historik. det kan finnas skäl till att den sökande inte fick chansen, dessa skäl behöver inte ha med diskriminering att göra. det finns ingenting som styrker smygrasism i exemplet.

folk gör sällan saker utan skäl, väldigt få så nyckfulla personer som leker envåldshärskare får dessutom en position på företaget. jag tror mer på att det fanns ett skäl än att det var ren diskriminering.

lagen spelar nog ingen roll alls för arbetsgivaren, att den finns kan däremot vara bra för den verkligt utsatte för att finna stöd.

Måns_E2013-11-09 19:23
Antal inlägg: 12028

Tja, jag tror att väldigt många undermedvetet handlar utifrån sina fördomar och sedan försöker försköna sina handlingar inför såväl sig själv som inför andra.

Att egentligen så beror det på något annat, egentligen så är jag inte alls fördomsfull och rasistisk, egentligen väljer jag inte bort någon osv osv.

Jag kan erkänna att jag själv emellanåt fungerar precis likadant.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-11-09 19:36
Antal inlägg: 1268

Det är väl just kopplingen icke-europeiskt namn -> muslim -> extremist som ligger till grund för den här typen av diskriminering.

Sote2013-11-09 20:04

Att inte anställa enbart grundat på antagandet att en person har en viss religiös inriktning är diskriminering vare sig du gillar det eller ej Corlini.
Oavsett bakomliggande orsak till det så är det diskriminering. Sen att lagen inte fungerar så bra är ju sorgligt men den finns i alla fall. Många länder har inte såna lagar ens en gång.
Corlini- är det bara när det gäller muslimer som du tycker det är ok med diskriminering eller gäller det allt annat också? Som kön, sexuell läggning, funktionshinder bla. om inte varför? Är det bara just religion och etnicitet som du inte förstår dig på? Hur skulle du själv reagera på att du trots att du var betydligt bättre meriterad fick stå tillbaka för en man med mycket sämre meriter enbart pga att du är kvinna? Är det ok för dig?

shulten2013-11-09 20:12

Sote, för en privat arbetsgivare så borde det väll gälla att hen kan anställa den person som hen tycker tillsvarvar hens företags behov. Tidigare meriter säger inte allt om personen.

corlini2013-11-09 20:29
Antal inlägg: 3172

jag sade inte att JAG antog, jag siade kring exemplet i tråden då muhammed inte fick jobb.

kön, sexuell läggning etc spelar ingen roll alls. funktionshinder (beroende på art) är inte diskriminering, det är oftast arbetsplatsrelaterat val att säga nej av den enkla anledning att det inte skulle funka.

om jag skulle få stå tillbaka pga att jag är kvinna skulle jag antagligen aldrig få reda på det och därför inte lida av det. skulle jag få reda på att DET var skälet skulle jag tycka de var idioter och vara glad att jag inte jobbar där. jag skulle aldrig göra ett handtag på ett ställe där jag egentligen inte var önskad.

men religion om tron är dominerande i personens liv och livsstil påverkar dem omkring, påverkar stämning, samtalsämnen, språk, könsroller, jämnställdhetsfrågor, klädsel osv och påverkar därför en vaksam och duktig personalansvarig att faktiskt värna om gruppen och dynamiken. därför säger man nej tack, nästa.

jehovas, livetsord etc är inte lika vanliga att stöta på därför blir debatten ofta förknippad med islam. och ja det stämmer jag anställer inte en muslimsk man. skälen har jag redan uppgett i tråden.

etnicitet har inte med saken att göra, jag saknar tex amad, en man i 50års åldern från iran som jobbade här tidigare. skitrolig "gubbe" och en bra person, han blev kär och flyttade till annan ort där han idag driver tobaksaffär. jag hade en kurdisk flicka som först elev, sedan hästskötare, sedan anställd. många år totalt. hon blev vuxen och gick vidare i livet vi har ännu kontakt och det rör mig inte i ryggen att hon har annan etnicitet.

många fall av det många kallar för diskriminering är inte så svart eller vitt som ni får det att låta. det ni kallar för diskriminering är nog oftare val gjorda på andra grunder än sk "smygrasism" , ofta med den övriga gruppen i åtanke.

alla fungerar inte ihop. islam respekterar inte den könsjämnlighet vi har varför tex kvinnliga chefer liksom chefer på kvinnliga arbetsplatser har svårt för att anställa muslimska män tex.

Sote2013-11-09 20:47

Men oavsett vad du och andra tycker så ÄR det enligt lag diskriminering. kan vi vara överens om det i alla fall? Eller är du inte på det klara med det heller?
Det verkar trots allt vara så att det för dig största problemet vid en anställning ( och i övriga sammanhang också iof) är just religion och då i synnerhet Islam. Har du bara träffat på såna som du beskriver? Män med skev kvinnosyn som inte tar kvinnor i hand och kvinnor i heltäckande slöja och fladdriga kläder? För själv jobbade och bodde jag under många år i en av Stockholms mest invandrartäta områden och jag lärde känna många muslimer både på jobbet och utanför och ingen av dom passar in på din beskrivning. En del föräldrar däremot men det utgjorde liksom aldrig något hinder.

Den enda gången jag personligen råkat ut för något var när en somalisk man som bodde med sin familj, vars fru var svartklädd från topp till tå, sa till min sambo att jag borde ha mer kläder än ett linne och shorts när jag satt på gården med barnen. Han fick sig en rejäl utskällning kan jag säga. Men det var en enda gång under alla år. Så det förvånar mig att du som verkar bo sådär fint ute på landet träffar på dessa extrema muslimer så ofta som du tycks göra. Jag menar eftersom du så ofta beskriver såna så måste du ju ha personliga erfarenheter av hur svåra dessa människor är att ha och göra med? För det är väl inte rena antaganden du gör helt utan saklig grund heller?

totravel - Ej medlem längre2013-11-09 21:40
Antal inlägg: 4735

Den vanlige muslimen borde väl vara lika vanlig som den vanlige kristne svensken? Till stora delar sekulär, med lite rester av religionskulturella yttringar såsom att inte äta fläskkött, fira påsk eller liknande. Väldigt få ligger väl på bönemattan och planerar terrordåd jämt och ständigt?

Corlini lider givetvis av den milda psykosen "islamofobi" och den sjukdomen har ingenting med den verklighet som omger den sjuke att göra.

Ireen - Ej medlem längre2013-11-09 23:12
Antal inlägg: 161

Twin Towers i New York, USA - två skyskrapor på 417 meter belägna på nedre Manhattan innehållandes öppna kontor, förstörda i en terroristattack av Al-Qaida den 11 september 2001.

shulten2013-11-09 23:15

Anders Behring Breivik, är en norsk högerextrem fängelsedömd terrorist. Han har erkänt och är dömd för att ensam ha utfört terrorattentaten i Norge 2011.

Ireen - Ej medlem längre2013-11-09 23:24
Antal inlägg: 161

Islamic terrorism is a form of religious terrorism[1] committed by Muslims to achieve varying political ends in the name of religion. Islamic terrorism has occurred in the Middle East, Africa, Europe, Southeast Asia, South Asia, and North America. Islamic terrorist organizations have been known to engage in tactics including suicide attacks, hijackings, kidnapping and recruiting new members through the Internet.

shulten2013-11-09 23:27

Ireen, vad vill du ha sagt?

Sote2013-11-09 23:40

Ireen - vad har detmed tråden att göra öht? Tycker du kanske att dessa personer blev diskriminerade och utsatta för lite smygrasism eller vad vill du säga?

Maradona19862013-11-09 23:51
Antal inlägg: 1801

Verkar inte som att Ireen smyger direkt. Åtminstone ärligare.

Kanske ska googla lite på europeisk terrorism också? Tror att två små organisationer som ETA och IRA de senaste tjugo åren varit bra mycket aktivare i Europa än alla muslimska yttringar tillsammans.

brava2013-11-10 00:06
Antal inlägg: 1636

Lite OT replik på 11/9

USA har ägnat sig åt "smygterrorism" i decennier. På den tiden var det kommunisterna som var Fienden, och USA stöttade ett antal högerextrema krafter i Syd och mellanamerika. De såg till att det blev inbördeskrig i stället för revolution. I El Salvador till exempel så pågick detta i 11 år vilket hade varit en absolut omöjlighet om inte USA hade gått in med elitförband.

Det är just USA:s agerande i Afghanistan som egentligen gjort att Al Quaida ens existerar. Om inte USA hade lagt sig i så hade de fundamentalistiska extremerna aldrig fått en sådan grogrund som de har fått. Hur många dog i Kuwait? Hur många dog i Vietnam?

Och varför brer islamofobin ut sig - kan det möjligen bero på att USA äger de största nyhetsbyråerna?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?