Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132015-07-19 20:49
Antal inlägg: 17540

Hela stycket

3) användt ss. vbalsbst. till IMPORTERA 2, i oeg. o. överförd anv., om införande l. introducerande av utländska arbetare, utländska idéer,seder l. institutioner o. d. NOREEN VS 2: 261 (1910). Under 1700-talets mitt har tydligen en stark import av tyska julseder till Sverige försiggått. NILSSON FestdVard. 127 (1925). – jfr GALISIER-, KINES-IMPORT m. fl.

Konstigt också att det alltid skall gnällas när man använder ordet om tiggare och annat löst folk ,.. men när man talar om "importfruar" är det jäkligt accepterat.

micro1132015-07-19 20:56

Nya seder introduceras inte heller av svenskarna - de kommer företrädesvis hit med invandrare...

När det gäller tiggarna har de på egen hand skött introduktionen på svensk mark --- och tagit med sig en hel del oönskade seder dessutom ..

ttiittii - Ej medlem längre2015-07-19 22:15
Antal inlägg: 37631

Vadå vifta med en pappmugg eller vad menar du

Lågintensiv2015-07-19 23:25
Antal inlägg: 3228

Störa främlingar på gatan exempelvis. Svenskar är ett integritetsälskande folk. Därför störs vi både av tiggarna och av plågan med försäljare som påstridigt söker upp oss på gatan. Relativt nya företeelser båda två.

Mm22015-07-20 01:02
Antal inlägg: 693

Tiggarna och skulden.
En krönika från april 2015 av Julia Caesar

En mycket läsvärd och tankvärd krönika:

snaphanen.dk/2015/04...h- skulden/

Måns_E2015-07-20 01:52
Antal inlägg: 12023

Importfruar är väl inte ett accepterat begrepp, snarare så läggs det en raljerande värdering i det, precis som vid talet om import av tiggare.

Förvisso vanligt i propagandasyften, när man vill sprida fördomar och svartmåla det man ogillar, vare sig det gäller fruar eller rumänska tiggare.

micro1132015-07-20 02:27

Måns_E
Att du väljer att inte ta del av media och samhällsdebatt betyder inte att uttrycket inte används som ett accepterat uttryck..

Vad som däremot är vanligt i propagandasyfte är att prata om små pappmuggar istället för den faktiska nedskräpning, nedskitning, kostnader och besvär tiggare faktiskt utgör i ett samhälle ...

... till skillnad från importfruar faktiskt.

PetLin22015-07-20 07:49
Antal inlägg: 298

I den här debatten verkar snarare Måns vara en av få som verkligen begriper sig på samhället. Blir förvånad när t.ex. Mm2 länkar en krönika av Julia Caesar. En ökänd nationalistisk krönikör som skriver långa ordrika krönikor med begränsad koll på källorna. Om jag minns rätt är hen utbildad journalist som inte någon tidning vill ta i med tång ens pga de extrema åsikter hen framför. Julia var i ropet för några år sedan när sd kom in i riksdagen men nu vill nog inte ens Jimmie kännas vid Julia. Begreppet importfruar är knappast vedertaget i vardagligt språk då det har en nedsättande ton. Dessutom kostar nog dessa kvinnor från främmande länder samhället en liten slant precis som tiggarna. Och var det inte någon här som inte ville att man skulle ta hit vuxna individer då de kostar för mycket.

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 08:44
Antal inlägg: 2885

Petlin gjorde det jag tänkte göra och som varje klok människa borde göra - kolla upp vem som skriver vad.

Jag behövde bara skumma texten för att inse att den här människan har problem som förhoppningsvis en psykolog skulle kunna vara behjälplig med att lösa.
När en människa som samlar så mycket subjektivt material för att sprida hat mot några av de svagaste och mest förföljda människorna på jorden borde man dra öronen åt sig och skrika stopp. Sansa er för i helvete.

micro1132015-07-20 08:54

PetLin2
När det gäller ordet import om människor har Måns helt uppenbart ingen koll på hur det används i media och debatt - nej.

När det gäller krönikan (som jag inte ens ser att Måns tar upp) vore det ju bra om du berättade vad i den som skulle vara felaktigt, istället för att bara prata om krönikörens bakgrund.

Man behöver inte läsa en krönika av en nationalist för att se vilken förstörelse som blir kring dessa tiggarläger -- och man behöver inte luta sig mot en krönika för att inhämta information om kostnaderna för avhysning, sanering, reparationer osv som följer i tiggarnas spår.

Nej, kostnaderna för importfruar ligger i allmänhet inte på samhället - utan är något som betalas av den andra parten.

Detta blundande för vilket samhällsproblem som tiggare blivit är nästan lite löjligt faktiskt.

Nora1
Problemet som tiggarna utgör inte något som bara diskuteras av en vad du vill framställa som en störd krönikör - utan ett problem som tas upp både på riksdagsnivå och EU nivå .. eftersom tiggarna utgör ett problem inte bara i Sverige.

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 09:08

micro. Problemet med tiggarna diskuteras av nästan alla. Skillnaden är att de flesta sätter en ära i att förhålla sig objektiva och sansade i debatten.

Det gör de för att de förstår att de har ett ansvar för vad de drar igång för mörka krafter med sina argument.

micro1132015-07-20 09:10

Tiggare ockuperar hus - Landskrona
www.hd.se/lokalt/lan...ag er-revs/

Tiggare ockuperar hus - Umeå
www.folkbladet.nu/81...ad e-odehus

Tiggare ockuperar mark - och miljöförvaltningen kräver att markägaren sanerar efter dem
www.sydsvenskan.se/m...mi granter/

Exemplen på hur de ockuperar, skitar ner och vilka kostnader som följer i spåret på detta är otaliga idag.

micro1132015-07-20 09:19

Riksdags, regerings och EU - samtliga har insett att tiggare är ett problem, och pratat åtgärdspaket.

www.aftonbladet.se/n...10 15918.ab

PetLin22015-07-20 09:31

Fortfarande är tiggeriets kostnader små. Vad kostar t.ex. sanering av nedskräpning efter en fredagskväll i stan. Vad gör kostar sanering av knarkarkvartar eller uteliggarläger? Vad är samhällets kostnader för alkoholen med allt våld, olyckor och sjukdomar som följer. Fortfarande är kostnaden för tiggare liten i förhållande och problemet är ett typiskt nimby proper. Nimby = not in my backyard

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 09:32

Ja, man löser problem allteftersom de uppstår, det har man alltid gjort och kommer alltid att göra, vad är det för konstigt med det? Det här kände jag till för 1 månad sedan eftersom jag följer debatten. Dina länkar kl 09:10 känns därför lite som gammal skåpmat.

micro1132015-07-20 09:43

PetLin2
Nej, kostnaderna är inte små.

121 ton sopor generade tiggarlägret i Malmö t ex. Dvs en av de gånger de avhystes.

Att du och andra tiggarvurmare vägrar se problemen med dessa tiggarlägar, trots att de nu avhandlas både på kommunal, riks och EU-nivå innebär inte att kostnaderna och problemen inte finns...

Och ja - det är nog jäkligt enkelt för dig som slipper skiten på din egen bakgård att tycka att markägare är "snåla" som inte vill bära kostnaderna av andras brottsliga beteende.

Sen undrar jag - tiggare, är det deras kultur att bryta mot lagen oavsett var de befinner sig -- eller är det bara i Sverige de tar sig den rätten.

Vad är din uppfattning?

För du vet väl att det är olagligt ockupera andras hus och att göra bosättningar på andras mark va?

Du vet väl att nedskräpning är brott?

Nora1
Ja, det är gammal skåpmat att de bryter mot lagar, skräpar ner, gör olagliga ockupationer av andras hus och mark osv ... så varför protesterar du mot en blogg som lyfter fram just känd gammal skåpmat.
Att lyfta fram tiggarproblemet har inget med rasism att göra - utan att faktiskt våga se och ta i frågan.

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 09:55

Vad är det för fel med att protestera mot en blogg som någon annan lyfter fram? Där hänger jag inte med.

Varför fortsätter du att debattera nedskräpningen när det är något som man nu tar tag i och ska ändra lagen? (Ännu konstigare verkar det eftersom det är du själv som lägger ut just den länken. )

PetLin22015-07-20 10:28

Micro du argumenterar märkligt. Jag bor i en förort till Stockholm och ser tiggare varje dag. De är dock varken påflugna eller skräpar ner särskilt mycket. Nimby betyder helt enkelt i det här fallet att så länge man inte ser tiggarna så bryr man sig inte. Och så tror jag att du och andra främlingshatare ser på saken. Du bryr dig nog inte ett dugg om kostnader eller annat så länge du slipper se tiggare. Och nej jag är ingen tiggarvurmare vilket man tydligen är i dina ögon om man anser att även en tiggare behöver bemötas som en medmänniska och inte som ohyra. Ni tror jag att jag tar och spelar lite betapet istället för att munhuggas med den som inget begriper

micro1132015-07-20 10:29

Nora1
Vad är poängen med att protestera mot att någon lyfter fram ett känt problem (gammal skåpmat enligt dig själv) bara för att du inte gillar personens ställningstaganden i olika frågor?

Därför att den är ett problem, precis som kostnaderna kring tiggarna är ett problem - och inget av det är åtgärdat än.

Varför fortsätter du låtsas som om inte tiggarna är ett aktuellt problem?

micro1132015-07-20 10:35

PetLin2
Du är välkommen med bilder från det mönsterlägret .. Att de skräpar ner särskilt mycket på sina boplatser är liksom inte en fråga OM, både kommun, stat, markägare och andra vet att dessa läger är sanitära katastrofer - och att kostnaderna för rensningen hamnar på markägaren.

Precis .. nimby - ja .. så länge du slipper ha skiten på din egen bakgård så bryr du dig inte...

Vi andra är kanske inte funtade exakt så - utan vi inser att även om det inte är på min tomt de kackar så utgör de ett problem både för markägaren vars mark de ockuperat och de som bor i närheten av dessa sanitära katastrofer .. som dessutom ofta agerar förbannat hotfullt om du kommer för nära.

Att du enbart ser till dig själv i den här frågan föreslår jag att du inte tillskriver mig ..

Ja, de skall bemötas som medmänniskor och det skall ställas samma krav på dem som på andra som besöker vårt land eller som bor här .. Dvs beivra brotten och ge dem räkningen för det de ställer till med.. beter sig folk som ohyra så bemöts de givetvis som ohyra .. helt oavsett vilka de är..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?