Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-02-24 12:32 | |
![]() | Att som lärare sätta i system och därmed övertyga eleverna om att det är acceptabelt med flexibel ankomst tycker jag är oacceptabelt. Det är inte positivt för ens egna barn heller, om man struntar i om de kommer försent. | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 12:40 | |
![]() | Satyra; "På tal om "satt det i system" så låter det ju som att man beräknat ser till ATT komma för sent, men riktigt så uträknat nonchalant är jag faktiskt inte. Går alltså inte IN FÖR att komma för sent bara för att jävlas, utan det blir så ändå bara. Oavsett hur god tid jag haft på mig från start." - tänk, du resonerar precis så som jag anser vara respektlöst - DU tycker inte att några minuter är något bekymmer, DU tänker inte ändra dina ritiner även om det påverkar andra negativt. Resonerar du så i t ex trafiken också? | |
| Satyra | 2014-02-24 12:51 | |
![]() | Är nog mer hänsynsfull än de flesta andra gällande det mesta andra, Gunilla _. I trafiken? Jag kör bil och ja, kör alltid hänsynsfullt och lugnt. Upplever det inte som att andra påverkas negativt av att jag oftast är några minuter sen. Hade jag upplevt det så så hade jag kanske sett det som ett problem, men jag gör alltså inte det. Så antingen har jag hela livet haft mesar omkring mig, som inte kunnat tala om för mig ATT jag stör, eller så ÄR mitt beteende inget problem för andra heller. ;-) | |
| MiaFredrika | 2014-02-24 13:06 | |
![]() | Nu har jag inte läst hela tråden men jag kan bara hålla med om att tidsoptimister är väldigt respektlösa. Jag är en sån som alltid är i tid, alltid ute i god tid, eftersom jag själv vet hur irriterad jag blir när andra är sena. Det jag känner är väl med vänner som alltid är sena omedvetet (eller medvetet) tycker att deras tid är mer värdefull än min. När jag var yngre så kunde jag stå där i en halvtimme, 45 minuter och vänta på någon, idag...inte en chans. Har jag bestämt tid med någon, och dom inte hör av sig och säger att dom blir sena pga nån anledning, så går jag efter 10 minuter. Jag vet inte varför, om man nu är medveten om att man har som vana att vara sen, hur svårt kan det vara att göra saker annorlunda? Det är väl knappast någon medicinsk eller psykologisk defekt som gör att man är oförmögen att komma i tid? | |
| apbur | 2014-02-24 13:08 | |
![]() | Gunilla, hur hänsynsfull och respektfull gentemot den sent ankomna är du när du blir sur? Du tycker inte det är ett problem men den drabbade blir väldigt negativt påverkad och stigmatiserad av dig. Har du ingen ansvarskänsla alls för det? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-02-24 13:18 | |
![]() | Klart att inte sk tidsoptimister tycker att det är något problem, då de verkar anse att världen kretsar runt dem. Vi som sitter och har påbörjat vår lektion eller liknande påverkas självklart av avbrottet. Det är närmast oförskämt att inte visa den respekten till andra att pallra sig till avtalade möten i tid. Dåligt av vuxna som överför samma brist på respekt hos sina barn. På dagis var det en förälder som nästan varje dag kom inklampandes mitt i samlingen med sitt barn. Jo, det är störande med människor med noll självinsikt och noll respekt för andra och deras tid. | |
| MiaFredrika | 2014-02-24 13:34 | |
![]() | apbur...Vad är det du tycker man ska ta ansvar för? Jag förstår inte riktigt. Om någon alltid är sen, ska man bara acceptera det, inte bli irriterad för att den som är sen kan känna sig "stigmatiserad"? | |
| Satyra | 2014-02-24 13:35 | |
![]() | Man kanske bara har olika åsikter om vad som ÄR respektlöst och inte? Är det en möjlig tanke tro? Jag tycker också att det är respektlöst om människor kommer MYCKET för sent, men några minuter hit eller dit är väl inget att gorma om. Och hur kommer den bristande självinsikten in i det hela, 125478? Jag har väldigt god självinsikt och faktiskt även stor respekt för andra människors egenheter. Respektlöst av dig att anta något annat, baserat på bara det som diskuteras här. Och igen - om mitt beteende nu är så störande så borde jag väl fått höra det ett antal gånger genom livet?! Eller hur gör ni som stör er så på detta - påpekar ni det för den sena, eller muttrar ni bara bakom ryggen? OT undrar jag lite nyfiket om det är samma personer som blir såhär upprörda över några väntande minuter, som är pedanter i övrigt? Upplever det nämligen som att pedanter anser att deras sätt att se på när det behöver städas, plockas, fixas är det rätta och att alla med annan syn är bohemer. ;-) | |
| apbur | 2014-02-24 13:40 | |
![]() | Alltså, den här stigmatiseringen och påläggandes av hemska och dåliga egenskaper på människor som kommer sent är verkligen obehagligt. Ett oerhört mycket större problem än alla sena ankomster i världen. Förstår ni inte själva vilken intolerant norm ni upprätthåller? Så insiktslöst. | |
| Sote | 2014-02-24 13:56 | |
![]() | Amper-vad jag vet så har du inga barn och för din egen de lkanske det varannorlunda i skolan du gick men under åren då mina ungar har gått i skolan så har det varit ett ständigt återkommande problem med elever som kommer sent. På högstadiet och gymnasiet så använde lärarna sig av systemet att stänga dörren efter en viss given tid och alla som då kom efter det fick vänta tills läraren släppte in igen. Självklart var det ibland elever som inte brukade vara sena som också fick vänta för detta gällde oavsett anledning men det fick dom ta. Dom fick då även sen ankomst. På gymnasiet kunde detta bli väldigt kännbart då dom faktiskt riskerade att få studiebidragen indraget om dom passerade 20% frånvaro och dit räknades alla sena ankomster. Helt ok arbetssätt tycker jag för det lär ju dom eleverna som ständigt kommer försent att det blir konsekvenser. Anledningen till att man som lärare måste införa ett sånt arbetssätt tycker jag är rätt uppenbart. Förstår inte att någon tycker det är konstigt öht. Det pratas ofta om hur stökig arbetsmiljön är i skolan och detta att lektionerna inte kan starta i tid pga sena ankomster är en stor del av problemet. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 14:00 | |
![]() | Jag skrev faktiskt att jag tycker att det är en ok strategi i vissa lägen mot vuxna, som själva ansvarar för att ta sig dit i tid. Reflekterade ffa över att det drabbar alla förseningar, inte enbart dom systematiska, vilka varit till synes noga att särskilja annars i tråden. | |
| Sote | 2014-02-24 14:03 | |
![]() | Satyra-man kanske tänker som apbur att den som kommer sent blir stigmatiserad om man säger ifrån? Och några minuter hit eller dit kan ju vara avgörande om man ska med ett tåg eller flyg tex. Många förbannade människor har ju stått runmtom på våra flygpplatser och surat över tidsnazister. För det som är ok för någon med några minuter kan ju vara en kvart tjugo minuter för någon annan. Alla verkar ju ha olika referensramar så det enklaste för att få saker att fungera är ju att säger man kl 14.00 då är det 14.00 för alla som väntas komma och inte 14.00 för en del och 14.05 för ett par medans några som har jättesvårt kan komma vid 14.30. | |
| Sote | 2014-02-24 14:03 | |
![]() | Amper-högstadieelever räknas inte som vuxna. Faktiskt. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 14:07 | |
![]() | Nä, var har jag påstått det? | |
| Satyra | 2014-02-24 14:25 | |
![]() | Sote - I så fall är nog det ett större problem, att/om folk inte kan öppna truten och säga att man stör, om man nu gör det. Jag förväntar mig naturligtvis inte att tåg och flyg ska vänta på mig om jag är sen och förbannar såklart ingen annan än mig själv, om jag nu skulle missa något av det. Ja, synliga och osynliga regler är väl tänkta att vara till för att följas. Dock har jag alltid ansetts som väldigt pålitlig, (i arbetssammanhang och privat), trots att jag oftast är några minuter sen. Så jag antar ändå att detta lilla "slarvbeteende" inte är så viktigt för helhetsbedömningen av mig, då man har med mig att göra IRL. ;-) | |
| Minta | 2014-02-24 14:49 | |
![]() | Diskussionen låter väldigt svart-vit. I vissa situationer är absolut punktlighet viktigare än i andra, om jag t.ex. ska börja undervisa kl. 8.00 är det inte så bra att komma tio över. Men absolut punktlighet kan annars vara en onödig källa till irritation om det rör sig om tio minuter en kvart t.ex. Om jag väntar på någon och den kommer en kvart tjugo minuter för sent jagar jag inte upp mig det minsta och tolkar inte det som att jag inte betyder någonting för den personen. Stör man en hel grupp genom att komma in för sent är det så klart störande om personen alltid gör det. | |
| Sote | 2014-02-24 15:36 | |
![]() | Amper- det var som svar på ditt inlägg. Du skrev att du tyckte faktiskt att det var en ok strategi för vuxna. Jag skrev om barn och ungdomar, inte vuxna. Därav mitt svar. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-02-24 15:40 | |
![]() | Håller med dig Minta. Det har med situationen att göra och om en person alltid är sen och det drabbar andra. Det är inte okej att komma en halvtimme- tre kvart sent till ett födelsedagsfirande, och inte ens förklara sig utan bara släntra in och vara i sin egna självupptagna värld. Visst saknar man insikt i mycket åtminstone, när man inte "märker" att det påverkar andra. Och att skylla sina egna tillkortakommanden på att andra ska säga till en för att det ska uppfattas som ett problem. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 15:41 | |
![]() | Du specificerade vad jag vet inte ålder, gymnasieelever kan anses vuxna t ex. Och Bitte skrev om arbetsförmedlingen; jag svarade på det också. | |
| casiraghi | 2014-02-24 15:44 | |
![]() | Säg upp bekantskapen med den som alltid är sen.. där finns lösningen, för dom som tycker det är ett problem. Personligen kan jag hitta rätt många större problem med folk. | |