Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:04 | |
![]() | Sylvia. Gör du då inte samma misstag själv? Generaliserar, menar jag?. | |
Minta | 2014-05-16 10:15 | |
![]() | Ja, jag har inte sett något inlägg i den här tråden som resonerar så. Kanske i någon annan tråd då. Att jag inte tror att det är organiserat på det sätt som t.ex. trafficking är för att det inte verkar logiskt. Det är så lite pengar för det mesta (om man ska tro de undersökningar som gjorts) och tiggaren sitter väl inte där om det inte ger någon vinst. De tiggare som sitter i mitt närområde, ser jag ganska sällan få pengar, men folk köper ibland något till dem att äta eller skänker kläder. När de får några slantar rör det sig om småpengar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:15 | |
![]() | --- och förenklar? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:16 | |
![]() | ovanstående var till Sylvia. | |
Humblen | 2014-05-16 10:17 | |
![]() | Det här med svart och vit världsbild gällande tiggeri hör jag väldigt sällan i verkligheten (möjligtvis politiker då) utan frågan anses nog av de flesta vara komplicerad och mångbottnad. Däremot i forum överlag brukar frågor dras till ytterligheter eftersom detta ger mest uppmärksamhet. Jag tror dock vissa kan ta stark ställning just pga den underliga propaganda om lyxbilar och tiggare som tjänar hundratusen per månad vilket stod i lapparna som placerades i butiker och spred sig som en löpeld på nätet. Den typen av "information" leder till ett onyanserat för eller emot. Håller med arbetslinjen i övrigt. Det är viktigt i så fall att utreda vad det organiserade består av än att köpa överdriven propaganda som lapparna som satts upp i diverse butiker. Tyvärr finns de stora intressen i den här frågan och det kan göra det svårt att få en någorlunda saklig bild. Jag kan inte få ihop det att det skulle vara förvärvsarbete dock eftersom allt baseras på gåvor (möjligtvis med undantag för de aggressiva tiggarna som följer efter folk). Skulle man sen utan tvång föra vidare gåvan till en tredje person som ens barn är det i sin tur en gåva. Däremot skulle låt säga en kille köra ut tiggarna med en buss och får betalt för detta så gör han ju sig skyldig till svart arbete. Skulle det vara någon annan bakom dem som får en provision för flera tiggare så bör det utredas för det har jag svårt att se att det skulle vara lagligt och liknar trafficking. | |
Gloria56 | 2014-05-16 10:37 | |
![]() | Sylvia; Klok som en uggla är du! Dina sista rader 9:46 är huvudet på spiken. Jag har en förmåga att få "mobben" på mej för mina åsikter och "man" anklagar snabbt för invandrarfientlighet. Det är så känsligt att ha en åsikt som inte "stryker medhårs". En åsikt som ställer krav - i detta fall att tiggarna ska tillbaka där dom kom ifrån och att vår regering ska ställa krav på Rumänien att värna om romerna. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:48 | |
![]() | Kopplingen mellan att kräva att "tiggarna ska tillbaka där dom kom ifrån" och "invandrafientlighet" är kanske något starkare än de guilt by association-kedjor Sylvia talar om? Det är för övrigt inte bara vänstern som gillar att vara kategoriska och svart-vita även om kanske just vi-tar-hand-om-de-hjälplö sa-varianten är en specifik vänsterparadgren. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:51 | |
![]() | Nora och Minta, jag pratar inte om diskussionen i den här tråden. Jag pratar om vänsterdiskursen out there. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:57 | |
![]() | Gloria: Fast om du tog illa upp av att jag påpekade att denna åsikt om att tiggarna bör åka tillbaka till sina hemländer och tron på att de inte är så utsatta som de utger sig för att vara ofta hänger ihop med främlingsfientlighet i övrigt, så vill jag bara framhålla att jag konstaterar faktum. Jag har inte pekat ut någon. (Väl?) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 10:57 | |
![]() | Sylvia. Det gör jag också. | |
le-lou | 2014-05-16 12:27 | |
![]() | Det ska alltid göras politik av precis alla frågor. Blått och rött, alltid. Det är (som alla vet) rött att vara empatisk och vilja alla gott, och blått att vara gniden och egoistisk. Att vara vänster och skriva som Sylvia gör är totalt tabu ju. Uppfriskande. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 12:41 | |
![]() | Nu blev förvirringen total. Om jag förstår saken rätt så tycker ni att man inte borde generalisera eller förenkla - men när ni gör det så är det uppfriskande? | |
ingson | 2014-05-16 14:48 | |
![]() | Men vad är skillnaden mellan rödakorsaren utanför affären som står och skramlar med sin bössa och rumänen med pappmuggen utanför samma affär? Och då undrar jag inte över redovisningsrutinerna eller organisationsgraden. Båda är väl tiggare. | |
uffew | 2014-05-16 16:11 | |
![]() | Håller med Sylvia. Välformulerat. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 16:21 | |
![]() | Ja, välformulerat är det. Men är det någon sanning? Knappast. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-16 17:11 | |
![]() | Det finns många sådana människor inom vänstern. Inte alla. Inte heller representerade här just nu, tycker i alla fall jag. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 17:37 | |
![]() | Hela inlägget skriker fördomar. Om Vänstern VILL att det ska vara synd om romer innebär det då att Högern VET att så inte är fallet? *Finns det något underlag som talar för att vänstern har mer fel än högern? Jag tror att även vänstermänniskor har förmågan att tänka. (Och Nej. jag tillhör inte vänstern). | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-16 18:30 | |
![]() | Ja, problemet med den hållningen är väl att ju mer engagerat en vänstermänniska förfäktar en given åsikt, desto mer kan hen sägas enbart vilja bekräfta sin egen världsbild. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 19:11 | |
![]() | Det skulle vara intressant att få läsa ett välformulerat inlägg som beskriver varför de som tillhör "högern" skänker pengar. | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-16 19:41 | |
![]() | Jag tror man förenklar lika mycket på båda flanker, lika mycket som den ömkande vänstern vill att tiggarna ska vara arma stackare vill ju andra att det ska finnas sanning i lyxbilsmyten. Att man tror på organiserat tiggeri (det gör jag själv) behöver inte betyda att man är främlingfientlig, men det är svårt att förneka att det finns en korrelation åtminstone bland de mest högljudda i debatten. Här i tråden tycker jag å andra sidan att diskussionen är mycket mer nyanserad, vilket ju är trevligt som omväxling. Tror diskussionen kan bli ännu bättre om du slutar misstolka Sylvia med flit, Nora. Det är ju uppenbart vad hon menar. | |