Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 20:58
Antal inlägg: 1910

Jag kan bara främst tala för kristna eller egentligen bara mig själv. Finns många religiösa som inte gör gott och många icke religiösa som gör gott.
Men i kristen tro handlar det inte bara om att göra gott utan också tro på Jesus Guds son som sin herre. Gör man inte det är man ju som inte på Guds sida.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 21:06
Antal inlägg: 37631

ingen kommer till fadern förutom genom jesus

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 21:09
Antal inlägg: 37631

kan inte vänta på dig soten,jag måste pysa iväg till ica och åka och sola lite solarium ,puss på dig

Gunilla _2014-06-11 21:11
Antal inlägg: 4425

Hur kommer det sig att inte gud visat sig under alla årtusenden? (Då skulle alla tro på honom och följa hans ord - ytterst få skulle ju välja att hamna i helvetet (vilket isf genast blev en sanning).)

Mitt svar är ju att han inte kan, eftersom han inte finns. Hans "plan" är fullständigt utan reson...

Minta2014-06-11 21:22
Antal inlägg: 20042

Varför ska man vara på guds sida om det inte är för att göra gott? Varför vill han vara vår herre och varför vill han att vi ska se honom som sådan?

Sote2014-06-11 21:45
Antal inlägg: 3557

Men hur är man på djävulens sida om man inte tror på det? Jisses vilket cirkelresonemang. Lite som en femåring tänker på nåt sätt.
Gunilla- precis.
Ttiittii- den ständiga frågan angående ditt problem med att hålla farten inom lagens riktmärke. Jag undrar hur du , speciellt som du nämnde bilar som kör för fort som en farlighet som människan är skyldig till och inte gud, kan stoltsera med att du gladeligen hellre betalar fortkörningsböter än håller hastigheten .
Det är ju ett val du gör medvetet, att utsätta andra människor för livsfara och riskerar att förstöra livet för alltid för någon helt oskyldig som råkar komma i din väg .Det faller alltså under det fria valet antar jag. Man kan alltså välja att ta bilen till kyrkan, köra i valfri hastighet och väl där be gud om förlåtelse eller kanske tacka för att man inte heller den här gången råkade köra ihjäl någon på vägen dit.

siwu2014-06-11 21:56
Antal inlägg: 1242

Ja kära nån....ja jag tackar gud att jag överlevde trafiken i Afrika. ...den var katastrof på sina håll,de som körde som galningar litade nog på guds beskydd. Tvivelaktig metod dock,godkännes vid akuta situationer.

Gunilla _2014-06-11 22:09
Antal inlägg: 4425

Och somliga tackar "sig själv" för att de undvek skarvar eller A-brunnar på vägen eller för att de låste dörren sju gånger innan de lämnade hemmet på morgonen... Visst är det lätt att vara tacksam när man överlever, har roligt, är frisk, lycklig eller håller sitt nyfödda barn i sina armar. Men vem/vad, egentligen, gör det möjligt?

siwu2014-06-11 22:14

Människan kanske behöver någon att tacka. Eller anklaga.

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-11 23:24
Antal inlägg: 930

en del människor kanske behövde ett bra sätt att styra resten av människorna på.

Och vad bättre än att övertyga folk om att dom står i skuld redan sedan födseln? Att man måste tacka någon bara för att man finns och andas? För kristendomen är ju som bekant ganska bra på att övertyga folk om hur små och värdelösa dom är.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-12 01:13

Sote

Du har varit kristen men förstår ändå inte vad jag menar?

Om det är sant att det finns en Gud vilket jag tror och några hundra miljoner till, då räcker det inte för dig med att säga att jag tror inte att han finns alltså finns han inte. Förnekar du att Gud finns, om han finns så är du på djävulens sida.

Finns det ingen Gud ja då är alla troende lurade.

Sote2014-06-12 06:12

Moose- japp, det är ni. Enda gången jag har hållt med dig.
Nej om jag inte tror att gud finns då tror jag inte heller på djävulen alltså kan jag inte stå på hans sida utan på andra sidan från dem båda. Du står på den sidan där både djävulen och gud finns men du väljer att hålla dig till Gud.

siwu2014-06-12 06:47

Att välja djävulen, det onda är nog också ett medvete val. Jag kan inte se djävulen i mina vänner som inte valt Gud...konstigt resonemang. Att välja det onda är väldigt destruktivt, kanske hörde sådant när jag var pingstvän.

Jag undrar också varför inte allt lidande stoppas.
en kollega cyklade halvvättern ramlade och krossade käken, det är lidande. 30 stygn i ansiktet....

Hur tror ni att vi skulle må om ingen blev sjuk, alla hade bra inkomst., fred överallt. Skulle vi klara av det eller söka konflikter ändå?

zuckläge2014-06-12 06:54
Antal inlägg: 151

Varför presenterar inte gud belägg för sin existens? Varför utifrån ett förnuftigt sätt att se på saken talar absolut inget för gud, men oerhört mycket mot? Sen har en ateist naturligtvis inte valt djävulen, vilken slutsats!! Ateism är inte att förneka guds existens utan helt enkelt avsaknad av tro.Teisterna har helt enkelt inga belägg för sina påståenden.Om man kunde belägga sina påstående ja då blir läget ett annat. Allt är oförnuftigt därav dessa skeva slutsatser och den givna konflikten med förnuftet och vetenskapen.Det är därför tron är blind, en förutsättning om man vill försvara uppfattningar som inte kan försvaras.

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-12 08:36
Antal inlägg: 930

"Hur tror ni att vi skulle må om ingen blev sjuk, alla hade bra inkomst., fred överallt. Skulle vi klara av det eller söka konflikter ändå?"

Det vet ingen, för den gränslöst gode guden har aldrig kommit sig för att prova detta.. nån av er som står i direktkontakt med honom kan ju kanske tipsa honom om det då. (så gränslöst smart är han ju tydligen inte heller)

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-12 11:12

Sote

Ja, du begriper inte tydligen.

Anta att Gud finns! Han är verklig och det finns en som är på andra sidan en djävul som vill förstöra och förgöra och vill ha alla människor på sin sida. Att ingen ska tro på Gud och ha Jesus som sin herre och komma till himlen.

Om du då inte tror på Gud eller att han finns så är du ju alltså på djävulens sida.
Finns Gud så är ju alla icke troende på den ondes sida.

Sote2014-06-12 12:55

Tja då är jag ju inte ensam om att inte förstå ditt resonemang för det är ju fler, även kristna, här som inte resonerar som du utan tycker det verkar konstigt. Men så är du ju pingstvän också om jag minns rätt och det förklarar ju det mesta. Tror man seriöst att jorden bara är 6000 år gammal då kan man ju inte begära att någonting annat heller ska verka vettigt. Så jag har överseende med dina ideer, ungefär som jag har med små barn. Dom vet liksom inte bättre.

zuckläge2014-06-12 12:59
Antal inlägg: 151

Då men tack vare är gud inte bara ond utan infantil dessutom. Kanske är det så att det är djävulen som skapat oss, är ju minst lika möjligt, i synnerhet om vi tar hänsyn till hur världen ser ut. Precis som att gud är ond, men detta till trots gör människor en del gott p.g.a. den fria viljan.Givetvis lika sant och möjligt. Sen måste man verkligen undra, som troende vill säga, varför gud har skapat djävulen och helvetet? Att denna skröna och villfarelse fortfarande existerar är förunderligt.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-12 13:41

Sote
Ja och du får ju tro vad du vill även om det tyvärr är på en tvåårings nivå.
Då skulle jag vilja veta vilken kristen som säger att en icke kristen människa kan vara på Guds sida. Antingen ser man ju Guds son jesus som sin herre eller så gör man inte det. Antingen blir man räddad eller går förlorad.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-12 13:44

Det är ingen skröna och villfarelse men ni förstår väl att djävulen lyckats bra med att få er att tro att det är så. Han myser och gläds över er. Även över att ni försöker övertyga andra om att det är en villfarelse.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?