Spelrum
Giraffen | 10 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 13 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-07 17:05 | |
![]() | Äre här alla hänger nu för tin? | |
micro113 | 2016-01-07 17:09 | |
![]() | Det begås ca 4000 brott per dygn och den sida du hänvisar till tar inte upp en bråkdel av dessa. Dessutom rapporterar man vanligen incidenter av känslig natur i det flödet .. Det brukar ske enbart om det uppmärksammats redan. Men titta du på polisens urval av händelserapporter och håll fast vid den bilden som en sanning. | |
micro113 | 2016-01-07 17:09 | |
![]() | *vanligen inte | |
Lågintensiv | 2016-01-07 17:35 | |
![]() | Fattar inte heller hur du menar att detta är rättvisande, totravel. Metoden blir godtycklig eftersom polisen rapporterar/rubricerar olika. Flyktingboende blir asylboende blir hbv-hem, och ofta skrivs inte brottsplatsen ut av tidigare nämnda skäl. Två frågor till dig: 1) tycker du inte att micros artiklar om enskilda incidenter i tät följd har något bevisvärde alls? 2) vad är din förklaring till händelserna i Köln där 90 (sic!) kvinnor sägs ha blivit sexuellt ofredade samma dag, på samma plats? | |
Lågintensiv | 2016-01-07 17:36 | |
![]() | (Apropå när enskild händelse är att betrakta som en trend.) | |
janne121212 | 2016-01-07 17:38 | |
![]() | Minst nio i Kalmar också förmodligen många fler, men här får man ju inte reda på någon form av etnicitet så klart, så det kan ju vara svenska raggare. | |
Lågintensiv | 2016-01-07 18:03 | |
![]() | Mycket sånt här nuförtiden. Jag önskar att någon för statistik över antalet badhusincidenter. Nära till hands att misstänka en ökning relativt antalet understimulerade unga män som aldrig sett en exponerad kvinnokropp, och som av kulturella skäl tolkar det de ser som allmängods. www.dn.se/sthlm/sepa...am paign=dn | |
janne121212 | 2016-01-07 18:06 | |
![]() | Då får jag väl plussa på med na.se/nyheter/orebro...in g-slappt | |
janne121212 | 2016-01-07 18:19 | |
![]() | Aqua-kul i Malmö har jag inte besökt på fem år av förklarliga skäl, vilket jag tycker är mycket tråkigt. Var förbannat trevligt där för 15-20 år sen. Nya Hylliebadet har varit en katastrof sen det öppnade. Inga jätteviktiga saker kanske, men nog har man fått anpassa både sina vardagsaktiviteter, bostads- och skolval efter situationen. Lyxproblem kanske, men realiteter som inte alla överallt i landet är medvetna om. Kan vara en förklaring på hur olika vi ser på landets situation och på SDs argumentation, för att någorlunda återgå till ämnet. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-07 18:20 | |
![]() | Varför skulle polisen mörka? De är väl mer kända för att föra för många register. (Jag tänker på registreringen av romerna i höstas). | |
micro113 | 2016-01-07 18:22 | |
![]() | Lågintensiv Eftersom du tar upp Köln-händelsen så vill jag kommentera den. Dels var inte bara Köln drabbat - det förekom liknande händelser men i mindre omfattning på fler platser i Tyskland. För mig är det jäkligt skrämmande att något sådant kan ske - mitt på ett öppet torg framför polisen som inte hade kraft att stävja det som hände (en poliskvinna fick ju också utstå sexuella övergrepp under tjänsteutövning - där hennes kollegor inte kunde skydda henne) Tankarna går till massvåldtäkterna (och kvinnomorden) som skedde öppet på Tahrirtorget och på andra platser under "Arabiska våren".. Tror jag att alla flyktingar är som de som begick dessa övergrepp - nej. Men jag är självklart rädd för vad mina döttrar och framförallt mina barnbarn - tre små flickor - kommer att möta om vi inte stävjar detta nu. Med stävja menar jag inte slänga ut människor som finns i landet och har asylskäl eller andra skäl som gett uppehållstillstånd. Däremot att vi måste kunna hantera de som kommer på ett rättvist sätt - mot oss som redan finns här och lever i vår fria kultur (oavsett etnicitet) och mot de som kommer så att de ges krav på och möjlighet till integration och anpassning till vårt samhälle (nej talar inte om assimilation - som är något helt annat). | |
micro113 | 2016-01-07 18:31 | |
![]() | Nora1 Polisen "mörkar" inte - däremot har de inte kapacitet (eller ens uppdraget) att sitta och redovisa 4000 händelser per dygn för att mätta allmänhetens nyfikenhet. Att vissa brott dessutom omgärdas av extra försiktighet i rapporteringen handlar inte om att "mörka" utan om att inte skada värre -- våldtäktsoffer skall i möjligaste mån slippa bli uthängda offentligt och asylboenden skall i möjligaste mån inte pekas ut för att undvika att uppvigla till attacker på dem. Det kallas damage controll -och ligger inom polisens uppdrag. Händelserapporterna ger en bråkdel av de brott som begås -- och syftet är att människor skall få en bild om ungefär vilka incidenter som varit och vad polisen sysslat med - att polisen finns där och arbetar för att upprätthålla ordning och säkerhet även om inte alla ser det eller de som ser inte ser allt (långt därifrån) Det är INTE en redovisning av polisens arbete - utan snarare ett sätt att förankra sin verksamhet hos allmänheten. "Såg du mig inte på torget när Pelle slog Tommy -- då kanske vi var på den där trafikolyckan" .. typ... Något har hänt - vi ser och vi agerar .. Osv är budskapet som skall förmedlas. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-07 18:44 | |
![]() | Jäpp, Mollee, det är här vi diskuterar numera. Vi har tydligen problem att hålla oss till ämnet. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-07 18:56 | |
![]() | Ah! Då får man följa er här då =) Det är ganska intressant, men svårt att hänga med. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-07 19:13 | |
![]() | Mollee, En lägesrapport är att jag just nu ligger illa till, eftersom jag hävdar att det bråkas oväntat lite på asylboenden och hem för ensamkommande flyktingbarn, med tanke på hur många de är och hur de tussas ihop på liten yta utan större möjligheter till rekreation och stimulation. Som källa angav jag några sökningar på bland annat asylboende från polisens ingripanderegister som visar ett urval av de händelser som sker runt om i landet. Så nu har vi hamnat i Köln där kvinnor har blivit gruppantastade av män med nordafrikanskt eller arabiskt utseende på nyårsnatten. Vi har även betat av ett par våldtäkter mot 15-åriga pojkar och jag har fått reda på att det faktum att polisens ingripanderegister inte registrerar alla händelser utan bara ett urval gör att den källan inte kan anses representativ för hur brottsligheten och bråket ser ut på asylboendena. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-07 19:15 | |
![]() | Tack för sammanfattningen :-) | |
Lågintensiv | 2016-01-07 19:16 | |
![]() | För att ytterligare bevisa att sökningen via det där öppna registret inte ger rättvisande bild, dvs att alla brott inte redovisas. Jag gjorde en sökning på "simhall, en på "badhus", en på "äventyrsbad" - 7 träffar på första, ett par på andra och noll på sista. Notera: inte en enda handlade om sexuellt ofredande. Betyder det att inga polisanmälningar gjorts på simhallar? Nej, jag har läst om otaliga såna incidenter. Vad säger då detta rent logiskt om bristfälligheten i en sökning på "asylboende"? | |
Lågintensiv | 2016-01-07 19:18 | |
![]() | Det går bra att ge en ironisk sammanfattning till utomstående men inte att svara på frågan? Geografin är oväsentlig -Köln eller Arboga - jag vill veta hur du förklarar händelserna. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-07 19:20 | |
![]() | Lågintensiv, Vilka händelser tänker du på? | |
Lågintensiv | 2016-01-07 19:22 | |
![]() | Se mina två frågor till dig i inlägg ovan. | |