Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
brava | 2013-10-26 23:21 | |
![]() | Shulten: Har du sett filmen "Breaking the waves"? Den gav mig ett helt nytt perspektiv på Jesus offerdöd. Insikten kom som en magpumpare. | |
shulten | 2013-10-26 23:28 | |
![]() | Brava, har inte sett den men har länge velat se den filmen. Eftersom din Jesus inte dog, enligt din tro så gjorde han inget större offer. Dock har många människor av kött och blod offrat sitt liv för andra, om det nu ska anses heroiskt! | |
brava | 2013-10-26 23:42 | |
![]() | Jag tror dock inte att det han gjorde var speciellt enkelt, varken psykiskt eller fysiskt. Tänk dig själv, han pratade om ett samhälle byggt på syskonskap och villkorslös kärlek. Han förkastade jordisk övermakt och uppmanade ständigt sina lärjungar att tänka självständigt. Prästerskapet kallade han hycklare och de utstötta tog han till sig. För detta blev han dömd till döden. Och det av sitt eget folk - av dem som hade följt honom. En av hans närmaste förrådde honom och de övriga förnekade att de kände honom. Han blev piskad och sen uppspikad på ett kors och fick hänga där i solen... | |
shulten | 2013-10-26 23:51 | |
![]() | Även Sokrates vart dömd till döden, och dödad. Anser att han var en mustigare filosof än Jesus utifrån det som är beskrivet. | |
Rultatultan | 2013-10-27 00:01 | |
![]() | Sokrates tog inte på sig världens synder. | |
IMJ | 2013-10-27 00:03 | |
![]() | Viktig, en vän och bror, som alltid är med mig. Genom allt - glädje och sorg. Häftigt. Tänk vad många som tror på honom över hela världen, det är många miljoner. Så klart att han existerar det verkar ändå mer otroligt att alla troende har hittat på det här och att det hållit på över 2000 år! Eller? | |
shulten | 2013-10-27 00:05 | |
![]() | "Namnet på denna monstruösa absurditet är Arvssynden. En synd utan viljeakt är en örfil åt moralen och en förmäten självmotsägelse; det som inte kan väljas står utanför moralens välde. Om människan är ond av födseln har hon ingen vilja, ingen makt att förändra; om hon inte har någon vilja kan hon varken vara god eller ond; en robot är amoralisk. Att betrakta ett faktum som människan inte har möjlighet att välja bort som hennes synd är ett hån mot rättvisan. Att hävda att själva människans natur är syndig är ett hån mot naturen. Att straffa henne för brott hon begick innan hon föddes är ett hån mot rättvisan. Att anse henne skyldig i en fråga där ingen skuldfrihet existerar är ett hån mot förnuftet. Att förinta moralen, naturen, rättvisan och förnuftet med ett enda begrepp är en svåröverträffad ondska. Ändå är detta grunden till din morallära." Ayn Rand | |
Måns_E | 2013-10-27 01:15 | |
![]() | IMJ, vad skulle det vara för otroligt med att folk har trott på något som inte finns i 2000 år? Hur länge har inte människor trott att jorden är platt? Det i sig är ju inte argument för att jorden inte är rund. | |
Rultatultan | 2013-10-27 02:18 | |
![]() | Måns, jag tycker det otroliga ligger i att TROTS att människor hävdat och hävdar att Jesus inte är den han utger sig för att vara, så tror människor (och inte så få heller), att han är frälsaren. | |
shulten | 2013-10-27 08:54 | |
![]() | Smart Rultatultan. Om tillräckligt många människor tror en sak så måste det ligga någonting i det! :) | |
le-lou | 2013-10-27 10:23 | |
![]() | Masspsykos kallas det. | |
Rultatultan | 2013-10-27 10:34 | |
![]() | @le-lou Inte mindre masspsykos att tro PÅ något som att förkasta det. De orden kan sägas om alla de som inte tror. Vilken lögn ni har gått på! | |
shulten | 2013-10-27 10:39 | |
![]() | Rultatultan, vad är lögnen menar du? | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-27 10:39 | |
![]() | Om ni aldrig hade hört bibelns historier, hade ni ändå upplevt att någon överjordisk talade till er, styrde upp tillvaron för er och gav er evigt liv? | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-27 11:09 | |
![]() | Pinky- Ja, DHA ska lära oss om allt vi bör veta. DHA är en levande Guds Ande som kan fysiskt beröra människor mm. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-27 11:31 | |
![]() | "DHA är en levande Guds Ande som kan fysiskt beröra människor" Motförslag: DHA är ett påhittat fenomen som inte kan beröra någon överhuvudtaget. | |
rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-10-27 11:39 | |
![]() | Ordminna, varför var i så fall missionerandet nödvändigt? | |
Rultatultan | 2013-10-27 11:59 | |
![]() | @shult Att Jesus inte är den han utger sig för att vara. @pink Ang. din fråga så för mig personligen blir svaret "vet inte". Bibeln pekar på att Gud i sin skapelse lagt ner sig själv och att vi därigenom kan ana hans existens - utan att ha någon kunskap utifrån. | |
Rultatultan | 2013-10-27 12:07 | |
![]() | @rien de neuf Du skrev: "Varför var i så fall missionerandet nödvändigt?" Jag har funderat på den frågan många gånger. Har nog inte kommit fram till ett svar jag är nöjd med. Jag tror dock att Guds tanke är att det också handlar om mänskliga relationer. Gud vill EN sak: upprätta relationer. Människans relation till honom, människans relation till sina medmänniskor, och människans relation till jorden. Så jag tänker som så, att det är en del i "Gå ut och gör alla människor till mina lärjungar." Det plus att varje människa behöver, efter att hon påbörjat sin relation med Gud, ledning från de som kommit längre. Så tror jag. Just nu. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-27 12:09 | |
![]() | Universum bryr sig inte om vad ni TROR. | |