Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 75 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-12-27 09:41 | |
![]() | Ps. Jag skiljer på att sarkastiskt peka ut ett resonemangs svaghet och att håna någons åsikter, känslor eller tro. Du kanske inte gör den distinktionen. | |
AndersF4 | 2015-12-27 09:43 | |
![]() | Och du lyckades omedelbart stärka det jag sade genom att håna. | |
Rhotheta | 2015-12-27 09:48 | |
![]() | Ca tio års deltagande i konversationen kring kreationismen och vad jag därigenom lärt mig om religionernas ursprung. Genom språkanalyser av originaltexter är det möjligt att lägga ett tämligen komplett pussel. | |
Rhotheta | 2015-12-27 09:51 | |
![]() | Det är intressant Anders. Jag ser verkligen inte att jag hånar dig när jag skriver att vi kanske lägger olika innebörd i ordet håna. Skulle du orka förklara vad det är som får dig att känna dig hånad? | |
mz_lzrd | 2015-12-27 09:55 | |
![]() | loco 9.33 Moseböckerna finns i gamla testamentet, dvs före Kristus. Ingen har sagt att Bibeln är Guds ord. Den innehåller en del av Guds ord ("Herren sade:") men även judarnas historia, ur ett judiskt perspektiv. Mose stentavlor är Guds ord, men det är tio budord som ju är ganska oförargliga. Du skall icke dräpa, icke stjäla, inte hava begärelse osv. Det finns bokstavstrogna judar och kristna men det framgår synnerligen tydligt i Nya testamentet att det är andra (t ex Paulus och evangelisterna) som berättar om Jesu liv och gärning. Inte Gud som via ängeln Gabriel pratar rakt in i någons öra. Därför ger Bibeln utrymme för tolkningar. Det gör inte Koranen. Därför är kristendomen möjlig att reformera. Det är inte Koranen. De katolska präster som förgriper sig på barn har inget som helst stöd för dessa handlingar i Bibeln. De som halshugger och tar småflickor som sexslavar gör det på direkt uppmaning av Muhammed. | |
Måns_E | 2015-12-27 09:56 | |
![]() | Jaha Rhotheta så någon slags klubb, eller kanske sekt (?), där ni sitter och diskuterar kreationism och dunkar varandra i ryggen är alltså din stabila grund för dessa självklart ofärgade och helt neutrala åsikter? Bra, då vet vi det. Jag håller inte riktigt med. | |
mz_lzrd | 2015-12-27 09:56 | |
![]() | Därför ger Bibeln utrymme för tolkningar. Det gör inte Koranen. Därför är kristendomen möjlig att reformera. Det är inte Islam om man ska utgå från Koranen. Skulle jag ha skrivit. | |
mz_lzrd | 2015-12-27 09:59 | |
![]() | Måns_E, hellre än attg studera, diskutera och intressera sig för ett ämne så ska man gå lite på magkänsla och tycka en massa utan att ha kollat upp fakta? Ja, det är en inställning som många har. Journalister t ex och folk som tror på andeskådning och kolloidalt silver och sånt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:01 | |
![]() | Rhotetha, Jag tycker det verkar som om du har en alldeles egen definition av ordet håna; När någon hånar någon som du håller med eller dig själv är det hån. När någon hånar någon som du inte håller med eller om du själv gör det så är det inte hån. Detta har jag deriverat från en längre tids läsning av dina inlägg med start i det första inlägget du riktade till mig. Du diskvalificerade då kategoriskt mina kunskaper om Israel-Palestinakonflikte n och kallade mig djupt okunnig. | |
mz_lzrd | 2015-12-27 10:05 | |
![]() | Utomordentligt underligt att sitta och anklaga Rhotheta för att inte ha förmågan att vara källkritisk eller se saker ur olika perspektiv. Man tror i princip alltid att man själv är opartisk, Måns. Du tycks verkligen tro det om dig själv. I själva verket har ju alla ngn form av bias. Det är därför man använder dubbelblindstudier inom medicinsk forskning. För människan är helt oförmögen att vara fullständigt neutral. | |
mz_lzrd | 2015-12-27 10:09 | |
![]() | Totravel, när loco blir missförstådd, då ser du tydligt att loco blir missförstådd. När Janne blir missförstådd av loco, då är Janne inte missförstådd utan en vettskrämd fobiker som på allvar tror att kalifatet kommer att utropas i Stockholm senast i mars 2016. Kålsupare och det, ni vet. Jag uttrycker mig ofta spydigt och det är fan inte trevligt i en seriös diskussion, så det får bli mitt nyårslöfte, att aktivt försöka sluta med spydigheter. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:18 | |
![]() | mz_lzrd, Jag tror inte att locomondo missförstod janne. Det är inte bara locomondo som ibland blir lite trött på jannes ständigt negativa och ofta djupt generaliserande inlägg. I min bok är det läge att påpeka ett missförstånd när det är typ "Goddag yxskaft". Annars bryr jag mig inte om det och urvalet är inte alls relaterat till avsändaren. Jag skulle för övrigt vilja att du nyanserar dig lite mer när du skriver om muslimer och Islam. Det finns en kraftig sekulariseringsvåg bland muslimer som alltid glöms bort i diskussionen. Andra generationens invandrade människor från muslimska länder är avsevärt mindre religiösa än sina föräldrar. Tänk vad upplysning och utbildning kan göra för att motverka radikalisering och tokreligiositet. | |
Rhotheta | 2015-12-27 10:24 | |
![]() | Ja, måns. Min lilla lokala nazistförening förfogar över världens samlade religiösa originaldokument. Vi kan också skilja på 100-talets och 200-talets grekiska. När man skriver helt djävla urkorkade och samtidigt nedsättande/anklagande inlägg har jag svårt att svara rakt och hövligt. Jag är trots allt inte jesus. Jämför gärna med Jag är trots allt inte gud. Vilken var mest moraliskt relevant? | |
Måns_E | 2015-12-27 10:31 | |
![]() | Rhotheta, som man frågar får man svar. Och att bara försöka göra retoriska poänger genom att ställa mer eller mindre ledande frågor är mest tramsigt. Även jag tycker att denna ständiga svartmålning av muslimer är tröttsam. Och att "oron" för "eurasien" är befängd. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:40 | |
![]() | (Jag är imponerad av att mz-lzrd och hennes själsfränder har så goda kunskaper i koranen att de inte ens känner sig manade att lägga ut några trovärdiga källor som styrker deras åsikter.) Jag hittade den här lättlästa sammanställningen av en professor i teologi på Uppsala universitet. nyheter24.se/nyheter...t- star-for | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:41 | |
![]() | Mz_lzrd: "För människan är helt oförmögen att vara fullständigt neutral." Så skrev du. Förklara gärna nu hur du neutralt dikterar för mig att det som står i Koranen skall följas bokstavligt medans det som står i Bibeln ska ses som en kärleksfull hänvisning. Neutralt är ledordet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:46 | |
![]() | Måns_E Eurabien, va? Rhothteta, Jag saknar Zoroastrianismen och dess gemensamma påverkan på utvecklingen av de tre bokreligionerna. Även influensen från Hammurabis lagar ger en betydligt mer enad och gemensam bild av bakgrunden än den du förmedlar. Att sedan Kristendomen, som egentligen är en avknoppning av Judendomen, har anpassat sig efter Rom är en helt annan sak. | |
Måns_E | 2015-12-27 10:49 | |
![]() | Totravel, jo precis. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-27 10:56 | |
![]() | Måns_E, Tänk så stor skillnad en liten bokstav kan göra..... :-)) | |
Måns_E | 2015-12-27 11:00 | |
![]() | Jo, eurabien vill inte autocorrect i telefonen veta av :) | |