Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-17 13:22 | |
![]() | Oh! Alfakurs är perfekt! Gick en förra terminen. Ett jättebra ställe att diskutera fritt och i en tillåtande miljö. Inga frågor är förbjudna, det är högt i tak och jädrar vad man lär sig mycket! Rekommenderas varmt! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:22 | |
![]() | stuvelsberg lägg dig i hammocken och börja med att läsa Johannes | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 13:22 | |
![]() | Så den fria vilja och förnuftet ska be oss tro på nåt in blanco som inte går att identifiera eller bekräfta? Det är inte förnuftigt, och därmed handlar det ju bara om att man VILL tro, och det bekräftar ju absolut inget, det finns inget att hänga upp sin tro på, det finns inga spår efter en gudomlighet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:24 | |
![]() | kul,rultaren,jag har gått samma alfa kurs i 4 år bara för att få diskutera allt i kristen tro ,jag är helt torsk på det kommer ta rollatorn till alfan när jag blir gammal eller typ färdtjänst | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:25 | |
![]() | stuvelberg,Jesus tro ska inte hängas upp tro ska kännas i hjärtat som en befrielse | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:27 | |
![]() | Jesus är vägen sanningen och livet.tro ska inte hängas upp,tro ska kännas i hjärtat som en befrielse,skulle jag skrivit i tidigare inlägg som blev fel | |
| Rultatultan | 2013-06-17 13:28 | |
![]() | @ttittii Haha! Då tror jag vi blir två med rollatorer på gamla dar! Ska gå kursen igen när den drar igång. Det är otroligt berikande! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:31 | |
![]() | ja,vi är ett ett gäng från höga chefer till Luffare en helt unik mix på människor som aldrig skulle mötas på en annan platts en alfa | |
| Rultatultan | 2013-06-17 13:33 | |
![]() | @stuvelsberg Nej. Den fria viljan använder du för att välja om du vill söka Gud/andlighet/en religiös livsåskådning/whatever. Förnuftet använder du i ditt sökande. Någonstans på vägen finner du förhoppningsvis tron. Personligen har jag MASSOR att hänga upp min tro på och hela universum bär spår av gudomlighet. I stort som smått. I vardagen och till fest. Börja inte med att hänga upp dig på ANDRAS definition av vad/vem Gud är. Lär känna honom själv och bilda din egen uppfattning. Dina konstanta fråge-trevare om att vi som skriver här ska definiera Gud leder ingenstans, känns det som. Antingen kan vi inte svara, eller så godtas inte svaret. Leta själv! :) Sök din egen definition. Jag kan lova dig, att om du vill lära känna Gud så kommer du att göra det - när du förstår att det inte finns EN bestämd definition av Gud och att Gud måste upplevas för att förstås. | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 13:34 | |
![]() | Så som du beskriver gudstron blir den bara meningslös. | |
| Rultatultan | 2013-06-17 13:39 | |
![]() | @stuvelsberg Hur beskriver jag min gudstro? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-17 13:42 | |
![]() | stuvelsberg,exakt, det är bara du som kan säga ja till Jesus, Han tvingar sig inte på någon för det är meningslöst,Nyckeln till Kristen tro sitter hos Dig suvelsberg det är bara Du som kan låsa upp och släppa in honnom,Jesus vill ha en relation med Dig men vill Du ha en relation till Jesus? | |
| Claysune | 2013-06-17 13:50 | |
![]() | Kära vänner: Vad är tro, enligt Bonniers lexikon, "det att anse att något är rätt, förvissning, övertygelse. Bättre kan inte sägas. Med vänlig hälsning. c-s | |
| Claysune | 2013-06-17 13:55 | |
![]() | Det är sant som ttiittii säger. Vågar du stuvelberg att släppa in Jesus i dit liv? vågar du? Jag gjorde det som 12-åring och det har jag aldrig ångrat. PTL c-s | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 13:57 | |
![]() | Men oftast finns det lite mer substans om man ska tro så mycket att man blir övertygad och eftersom ingen kan identifiera gud vet man inte vad man förväntas tro på.Alla dom debatter som jag tagit del av i ämnet talar ingen om att det skulle finnas några spår efter en gudomlighet i vår verklighet, ja inte ens teologerna hävdar det, så då blir naturligtvis tron enbart godtycklig och abstrakt. | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 13:58 | |
![]() | Att men därtill ska välja och vraka i bibeln gör ju inte det hela mer trovärdigt. | |
| Rultatultan | 2013-06-17 14:01 | |
![]() | @stuvelsberg Läser du det jag skriver öht? O.o Eller väljer du bara att ignorera frågorna? | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 14:02 | |
![]() | Nej det gör jag inte. | |
| Rultatultan | 2013-06-17 14:04 | |
![]() | *skrattar* Vilken fråga var det svar på? Om du läser, eller väljer att ignorera? Viktig betydelseskillnad där ;) | |
| stuvelsberg | 2013-06-17 14:05 | |
![]() | Det är ju att sätta sig i en typ av psykos om jag ska börja söka nåt som inte går att beskriva.Därför lyckas charlataner som t.ex. medium att få folk att gå på en massa konstigheter för att dom vill tro, men för en fri och rationellt tänkande individ krockar givetvis det. | |