Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:24
Antal inlägg: 2590

Henn: Nej, det menar jag givetvis inte. Utifrån vad tolkar du in det?

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-05-21 21:24
Antal inlägg: 121

guppa: klart att du inte tycker det när du är insyltad, svara på frågan istället.. mådde du dåligt eller hade andra problem innan du gick med i sekten?

Snoosy2008-05-21 21:25
Antal inlägg: 4273

men upa. då är vi ju på samma spår.. vad vill du egentligen ??

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:25

"Gariam, det är ju så att det finns barn till personer som är med i sekter, som nästlas in i dessa sekter."

Snoosy: Ja, och det är fruktansvärt. Där kan vi knappast snacka om egen vilja, eller hur?

Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 21:26
Antal inlägg: 355

Dr

Jag har inte varit medlem speciellt länge, det var en kompis som introducerade det för mig. Han hade mått dåligt innan och jag såg vilken förbättring det blev för han, så jag provade att lyssna på vad de hade att säga, och det lät bra för min del så därför gick jag med.

Snoosy2008-05-21 21:27

ne precis Gariam. Men var står du egentligen ??
Du är ju för den fria viljan ? ööh

Basta - Ej medlem längre2008-05-21 21:28
Antal inlägg: 3528

Snossy:

Hur ska du kunna få barn att inte ta del av dumheter?
Är inte prövandet av olika tankar just det som gör en vuxen?
Vilket samhälle vill du ha? Vem bestämmer vad som får komma upp i dager?

Jag vt att det här är en taskspark, men det var ju tydligen österikarens
ide när hans dotter umgicks med fel människor, så låste han.

Snoosy2008-05-21 21:29

Guppa, vi kan återkomma till den här diskussionen om några år.
Jag vill gärna veta så att allt är bra med dig då. Önskar att det går bra.

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:30

Snoosy: Jag tycker att jag förklarade min ståndpunkt ganska bra när jag skrev "Poängen med den ståndpunkt jag hävdar är givetvis inte att försvara att någon far illa, utan att folk oavsett vilket måste få leva sina egna liv, och att det inte fungerar att hjälpa någon som själv inte anser sig ha problem, och att det är att klappa folk på huvudet genom att uttala sig om "rätt och "fel" i någon annans liv."

katalias - Ej medlem längre2008-05-21 21:30
Antal inlägg: 2032

Vet du Snoosy, jag tycker nästan du är lika tragisk som de som fastnar i sekter. Du skriver att världen inte är svartvit, ändå resonerar du väldigt svartvitt. Du drar snabba slutsater (som att Ichbin Tysk tycker att alla som får problem ska skylla sig själva) utan att egentligen vilja förstå vad folk skriver, du påstår att upa hatar dig och liknande.

Att du vill rädda svaga människor från sekter är ju beundransvärt, men principen om att människor (vuxna) själva måste få avgöra vad som är rätt för dem kan du väl ändå inte vända dig emot? Ja, det finns de som inte är i stånd att avgöra sådant, men att stänga den här tråden med detta som argument är inte rimligt.

Att Guppa väljer att vara scientolog är hans val. Att han försöker värva nya medlemmar här är en aning pinsamt, men knappast farligt. Även barn som läser här stannar knappast vid första inlägget och tror att scientologin är lösningen. Jag tycker att Guppas tråd är intressant, förutom ditt evinnerliga tugg som går ut på att idiotförklara den större delen av forumläsarna. Låt oss diskutera och vrida och vända på det här med sekter utan att du sak ropa om att stänga tråden.

Jag vill gärna höra mer från Guppa och framförallt från Henn Glysén. Själv tycker jag förstås att scientologernas tro är skrattretande, men ändock intressant.

Snoosy2008-05-21 21:33

basta, självklart så vill jag att ett barn ska få ta del av hemskheter. Självklart byggs en människa upp av det.
Men inte om ett barn är med i en sekt redan från början.
För det barnet blir det normalt, men svårt att ta sig in i det vi kallar normala samhället.
Det finns en tjej som precis skrivit en bok om det. Den heter ''sekt'' nånting.

Basta - Ej medlem längre2008-05-21 21:33

Guppa nu är jag trött på att försvara i mina ögon dumheter.
I oskarshamn idag så hände det nog, någon försökte spränga utomjordingarna.

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-21 21:35
Antal inlägg: 3784

Bästa inlägget hittills i tråden "katalias"!

Om TS INTE är ett sk. "troll" (att använda Jehovas Vittnen som exempel och fråga huruvida de är en sjuk sekt eller inte stärker denna tes dock - luktar provokation lång väg) är diskussionen kring detta fenomen klart intressant enligt mig.

upa - Ej medlem längre2008-05-21 21:36
Antal inlägg: 2565

Snoosy, det är lite lågvatten nu. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker homosexuella ska skaffa barn. Apråpå dömande så är det du som har dömt mig efter dina egna slusatser. Jag vill bara att du tar det lite lugnt och inte dömer så fort. Andra kanske har vettiga saker att säga.

Basta - Ej medlem längre2008-05-21 21:36

Snossy:

Ok!
Men som jag fatta det från början så var du rädd för att stackars barn som fanns i forumet.
Om du tala om barn som har växt upp i sekter så ber jag om ursäkt.

katalias - Ej medlem längre2008-05-21 21:36
Antal inlägg: 2032

FluBBeR, trollscenariot är jag 100% övertygad om. :)

Intet2008-05-21 21:37
Antal inlägg: 557

Church of Satan är ju rätt bra annars!

Henn Glysén - Ej medlem längre2008-05-21 21:38
Antal inlägg: 691

Gariam 2008-05-21 21:24
"Henn: Nej, det menar jag givetvis inte. Utifrån vad tolkar du in det?"

Utifrån detta:

Gariam 2008-05-21 21:06
"...
Självklart bidrar sekter och alla möjliga olika sammanhang till att människor gör saker som de sedan ångrar, och att vissa t.o.m far riktigt illa. Poängen med den ståndpunkt jag hävdar är givetvis inte att försvara att någon far illa, utan att folk oavsett vilket måste få leva sina egna liv, och att det inte fungerar att hjälpa någon som själv inte anser sig ha problem, och att det är att klappa folk på huvudet genom att uttala sig om "rätt och "fel" i någon annans liv."

Jag tolkar det som att du tycker att man inte ska lägga sig i andras liv; att de gott kan få gå under, för de har ju valt det själva. Kanske tolkar jag dig fel. Förlåt i så fall.
Jag tycker att man ska dela med sig av sina erfarenheter. Kanske kan det få någon presumtiv sektmedlem att tänka efter en extra gång.

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-21 21:38
Antal inlägg: 3784

Nog känns det så katalias... :)

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:38

Church of Satan, jaha varför det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?