Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 20 338 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:05 | |
![]() | Självklart har CHL en poäng. Alla blandraser kan inte bli bra. Men jag vet inte. En doberman-rottweilerkorsni ng kan vara nog så stabil och en renrasig doberman i olyckliga fall instabil. Argumenten mot blandraser kan isf slå tillbaka på alla som har "farliga" eller "konstlade" raser. Den icke hundägande delen av allmänheten kanske tycker att det vore lika bra att förbjuda alla vakt- och kamphundar som inte utför något arbete som är till nytta för samhället... De förstår kanske inte tjusningen i avelsarbetet eftersom många hundrädda inte delar glädjen av resultatet och inte förstår syftet med dessa hundar. Och det kan bli svårt att argumentera för att en ras där det finns tendenser till andningssvårigheter ens ska få finnas kvar. Att det ugör en risk att para den med liknande raser är väl i sig ett argument för att den här typen av hund inte är särskilt "frisk". Jag tycker själv att husky och andra raser som ligger nära vargen verkar friskare och har många instinkter bevarade och verkar ha ett väl fungerande flockbeteende. Det skulle vara ganska lätt att totalsåga mopsen med huskyn som utgångspunkt. Alla kan ju se att den ena har en fysik som förknippas med rörlighet och styrka medan den andra inte riktigt kan tillskrivas detta utan mest är liten och gullig. Men än sedan då? Mopsen kan vara frisk och lycklig trots de här förutsättningarna och den gör säkert sin ägare glad. Det behövs säkert seriösa uppfödare och man ska väl inte ta lätt på någon form av avel. Jag känner många som har blandrashund men inte avlar på den. De flesta skaffar väl hund som sällskap, ändå? Det är väl bäst om seriösa uppfödare har en hand med i all avel, vem som helst ska väl inte avla på renrasiga djur heller? | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:06 | |
![]() | Nej alla renrasiga hundar skall inte och går inte till avel. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:07 | |
![]() | Nej, och Barbi avlar ju inte :) | |
CHL | 2008-06-12 22:07 | |
![]() | med tanke på hur mycket skada hundarna gör mot människor i dagens samhälle (artiklar i var o varannan tidning) så anser jag att man inte ska avla utan kunskap... för hur ni förespråkare än vrider och vänder på det, så kan det sluta hur som helst. | |
barbi | 2008-06-12 22:08 | |
![]() | JAG AVLAR INTE! | |
CHL | 2008-06-12 22:08 | |
![]() | budalv, är du medveten om att hunden antagligen inte härstammar från vargen`? | |
CHL | 2008-06-12 22:10 | |
![]() | jo.. du avlar! på sätt å vis. Du tar valpar och har heller inget vidare avelsförbud på dom, avlar nästa... så avlar du | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:10 | |
![]() | trashone: Fast det finns ju folk som tar valpar lite hur som helst efter sina renrasiga också. Hur seriös någon är beror väl på vem man är och vad man har för erfarenheter. Man ska nog tänka sig för om man vill se begränsningar av just blandrasavel. Tror många raser ligger illa till om man använder samma resonemang. Hårdare regler rent allmänt kring vem som får avla vore kanske bättre att propsa på. | |
le-lou | 2008-06-12 22:10 | |
![]() | det enda barbi får höra från er som propagerar avlivning är hur okunnig hon är. På vad exakt? På SKK:s avelsregler eller på hunden som vän, som djur? Den mest kunniga på hundar jag träffat är en gubbe som bodde i en stuga uppe i fjällen, där kan man kalla äkta Dogmanship, vilken gubbe och vilka hundar. Byrackor hela högen, men han och de där var som ett, levde för varandra och när man var där fattade man var det där "människans bästa vän" innebar, det är mer än bara en fin mening. En hund bestämdes inte av ras, det var själen i kroppen sa han ofta. Han var inte medlem i nån SKK, inte heller avlivade han friska sunda valpar. Han hade respekt för både natur och människan, vilket är mer än man kan säga om fint folk som ska avla idiothundar, folk som kampar sönder sina hundar för att sen döda de när förlorar, folk som släpar med sina stackars vovar på utställningar i färgade pälsar, sätter på de idiotiska utstyrslar för folk att skratta åt dem, små tuffingar i förorten som ska ha "kamphund" att gå i nitkoppel med...listan kan göras extrem lång på folk som borde välja kanin som husdjur ist. Eller inget alls helst. SKK må ha sin avel och tycka det de tycker (att hundar som blandas inte är värt ett dugg) men det måste vara lite jobbigt att faktiskt inse att deras raser faktiskt är resultat av just blandningar. Och säkerligen uppkom flera av dem av rena misstag, och kommer så göra i framtiden också. | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:11 | |
![]() | Det kan det ju göra även för den med kunskapen, eller hur?? Alla dessa hundar som det står om i tidningarna är ju inte bastarder, utan en hel del är "kunskapsavlade" hundar. | |
barbi | 2008-06-12 22:11 | |
![]() | jaja vi säger väl de.. ja tar bara mitt ansvar på de sättet ja tycker känns bäst | |
le-lou | 2008-06-12 22:11 | |
![]() | CHL - den veterinären är inte oberoende, vilket du skulle ha upptäckt om du läst på lite om henne. | |
CHL | 2008-06-12 22:12 | |
![]() | saken är att när det gäller renrasiga hundar så får man INTE avla på aggressiva, eller sjuka djur... inte om man fortfarande vill regga dom. DET ÄR BRA! | |
CHL | 2008-06-12 22:13 | |
![]() | nä.. dom flesta veterinärer vet bättre å håller samma ståndpunkt som skk.. | |
CHL | 2008-06-12 22:13 | |
![]() | hitta andra då le.lou? du kunde ju det sa du? veterinärer som förespråkar blandraser och blandrasavel... | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:13 | |
![]() | Mitt svar var naturligvis till CHL . =) | |
barbi | 2008-06-12 22:14 | |
![]() | ingen som vet svaret på min fråga:( bra skrivet le-lou | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:14 | |
![]() | Budalv: Där är jag helt med dig. Jag kan inte försvara alla som föder upp renrasiga hundar. Men det finns vissa krux med hårdare regler (även om jag vill ha det). Skall sova. God natt tråden ;) | |
le-lou | 2008-06-12 22:15 | |
![]() | CHL - du undrar vad jag försvarar? Du upprepar gång på gång hur kunnig du är, hur många utbildningar du gått - vad försvarar du och vart vill du komma med det? Inte är det rätten för barbies hund att behålla sina bebisar iaf. och vad gäller sjuka och aggressiva djur, vem vill ens ha ett sånt djur till att börja med ? Och behållla det tillräckligt länge för att avla på? Tror inte barbis hund är en mördarmaskin med siktet inställt på människans strupe direkt. . | |
lisatheman | 2008-06-12 22:15 | |
![]() | Helt underbart att det fortfarande finns folk här som vill döda friska djur. Även vuxna. Ni skulle bara våga komma nära min blandis! Nej, kom igen! Det pratas mycket om att den som avlar (menar inte barbi) på blandraser förstör arbetet med att få fram renrasiga praktexemplar. Faktum kvarstår: Vill jag ha ett renrasigt praktexemplar kan jag välja att titta på stamtavlor och meritlistor (som i och för sig inte är någon garanti för en frisk hund). Tycker jag inte att det är så noga med detta sålänge hunden är frisk så kan jag strunta i stamtavlorna. Att det förekommer vanvård av hundar tillhör en helt annan diskussion. Vanvård förekommer inom ALLA hundraser - rena som blandade. Innehavande av blandrashund är faktiskt inte lika med vanskötsel som vissa verkar anse sig veta. Precis som vissa verkar anse sig veta att alla blandraser är defekta. Kamphundsuppfostran, som någon nämnde, förekommer förmodligen mest bland renrasiga hundar. Hundar kan få en knäpp - rena som blandade. Hundar kan fara illa - rena som blandade. Och vad beträffar Berit Wallin Håkansons artiklar om hundavel kan jag bara inte låta bli att påminna om alla de överläkare och välmeriterade doktorer som med framgång arbetade på Sveriges Rasbiologiska Institut i Uppsala för ett antal år sedan. Man har inte alltid rätt bara för att man är läkare.. Till sist och framför allt vill jag säga: döda inte friska hundar! | |