Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-25 14:06
Antal inlägg: 18678

Du får inte vara tjock ju. Det är ju fel, och fel skall bekämpas.

emmylicious2008-06-25 14:20
Antal inlägg: 4501

Om jag går efter BMI-tabeller så "lider" jag av fetma, men jag ser inte mig själv som överdrivet fet faktiskt och om jag berättar för någon hur mycket jag väger så säger dom bara "Det syns faktiskt inte". Nu kan dom göra detta för att vara snälla också, men det tror jag inte för jag tycker heller inte att det syns att jag väger så mycket som jag gör.

Angående det där med att äta pizza eller dricka milkshake... Många blir ju feta just pga att dom äter såna saker och det utvecklas till ett beroende tror jag, som sockerberoende till exempel och då blir viktnedgång som att försöka sluta röka och dom flesta har ju hört talas om hur svårt det kan vara.

Jag vet dock inte om jag personligen klassar fetma som en sjukdom egentligen, ser man alkoholism och rökning som sjukdomar..? *funderar vidare*

illiterate - Ej medlem längre2008-06-25 14:23
Antal inlägg: 6521

Många blir också feta för att de tror att de äter nyttigt när de i själva verket bara är hjärntvättade av pseudovetenskapsmän som rekommenderar ohälsosamma dieter såsom tallriksmodellen och dylikt.

emman2008-06-25 14:25
Antal inlägg: 1630

illiterate: är tallriksmodellen ohälsosam? Tell me more :)

_Candid - Ej medlem längre2008-06-25 14:26
Antal inlägg: 2602

Ok, ordprofeten, jag får väl tro dig i det. Jag har haft vänner som har kämpat med övervikt och lyckats gå ner, men att det skulle bero på mig kan jag inte ta åt mig någon ära för. Jag tycker oerhört mycket om att finnas till hands för människor i vilken situation det än vara må och då främst för att lyssna och bolla ideér, ja, det har hänt att jag tränat tillsammans med någon för att personen behöver stöd att komma ut. Men som sagt, de personer det här gäller har varit fullt medvetna om sin övervikt och de människorna har länge kämpat hårt med sina ätbeteenden (och har själva bett mig om råd och stöd), det var därför jag tyckte att du gav lite väl enkla lösningar, för jag tror att de flesta vet ungefär hur de "borde" leva, men svårigheten ligger i att verkligen mentalt ta sig ur sitt beteende, om de ens har för avsikt att bryta ett beteende. Om människor trivs med sina kroppar, oavsett vikt, då är inte jag den som kommer med några pekpinnar om hur de borde se ut och vara, jag tycker inte att man blint ska fördöma det ena eller andra, ber någon om mitt stöd finns jag gärna där. Har någon inte bett mig om en kommentar kring deras vikt, eller råd om hur de borde leva, verkar de redan trivas utmärkt med sig själva, då är det inte min sak att storma in och påpeka att de borde förändra sig, det skulle antagligen bara upplevas hånfullt eller mästrande mot den personen, den skulle antagligen bara bli sårad och troligen inte heller förändra sitt liv på något sätt.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-25 14:27
Antal inlägg: 6521

"Under de senaste 30 åren har fettkonsumtionen, och
framförallt konsumtionen av mättat fett, gått ner i hela
västvärlden. Samtidigt har utvecklingen av fetma, diabetes
och kärlsjukdomar ökat explosionsartat.
Detta enorma globala kostexperiment, utan vetenskapligt
underlag, har kostat många miljoner människor
deras viktkontroll, hälsa och liv."

Mer på www.bokus.com/newsle...41 1317.pdf

upa - Ej medlem längre2008-06-25 14:30
Antal inlägg: 2565

Tallriksmodellen är egentligen ett sätt att få oss att äta mer grönsaker. Jag tror inte modellen lanseras lika hårt kring medelhavsländerna. Man behöver dock inte äta så fullt mycket kolhydrater som modellen visar utan byta ut det mot mer grönsaker och poteinkällor och fett.

Teppy2008-06-25 15:07
Antal inlägg: 2314

clownen3 2008-06-25 01:12
"+10 kg bara, jag har käkat det i 2 år nu, det e inte kul. Men jag kan nästan garantera att den idioten som starta detta har själv varit tjock, det e med dem som varit f.d rökare de gnäller mest."

Nej.

Teppy2008-06-25 15:10
Antal inlägg: 2314

Guppa har aldrig varit tjock :)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 15:39
Antal inlägg: 1302

_Candid, naturligtvis är det bara den fete som kan ändra på sitt liv, man kan aldrig ta åt sig äran av något sånt bara för att man råkat finnas till hands. Däremot tycker jag man har en skyldighet att lägga lite av sin tid på de man tycker om, och om min attityd tycks något bitsk så är det för att jag sedan länge tröttnat på mentaliteten att "allt är ok".

Allt är inte ok, det är inte ok att vara fet, man skadar sig själv och nån måste säga det även om det gör ont. Sen kan formuleringen variera och naturligtvis är stämningen och orden annorlunda på ett forum än när man i förtroende talar med en vän om att deras livsstil tycks börja gå ut över deras hälsa. Det kan verka konstigt, men mitt budskap är att man ska bry sig om varandra och inte låta sina nära och kära förfalla.

E_Cantona2008-06-25 15:45
Antal inlägg: 1765

Now you talking:-) Respect!!!!

E_Cantona2008-06-25 15:47

helt rätt och sagt med en repektfull ton, döper din åsikt helt då ordprofeten:)

E_Cantona2008-06-25 15:47

köper:)

E_Cantona2008-06-25 15:48

respektfull ton, tror batterierna måste bytas på mitt tangentbord...

_Candid - Ej medlem längre2008-06-25 15:51
Antal inlägg: 2602

Gillar dina senaste inlägg Ordprofeten, och det låter troligt att man använder en annan ton i verkligheten, när man möter en individ, än när man skriver ett allmänt hållet inlägg i ett forum. Din avsikt verkar vid närmare eftertanke god, respekt för det ;)

Miss _ A2008-06-25 16:11
Antal inlägg: 48

Suds McDuff: tack, äntligen ett vettig inlägg.
Ordprofeten: as always, du har problem med stora individerdet har väl inte undgått nån, men att säga att du har det för hälsans skull är ju ett hån. Låt människor få se ut som de vill, alla vill faktiskt inte vara smala.
Ill: tallriksmodellen är en uråldrig metod som bygger på att man äter lite av allt. Modellen byggs upp utifrån hur mycket man rör sig. Tränar du mycket ökar du på proteindelen. Är du trött och hängig, ökar du på grönsaksdelen. Behöver du energi ökar du på kolhydratdelen. Grunden är dock 50 % grönsaker 25 % kött/fisk/fågel och 25 % ris/pasta/coscos/potatis. Kroppen behöver alla beståndsdelar i kostcirkeln.

Då jag jobbar med detta dagligen så vet jag vad jag pratar om. Är sjuksköterska på en ortopedakutvårdsavdelning . Vi har ansvaret för en go kosthållning.

Bara en sån sak, även en gravt överviktig patient behöver extra näring under rehabiliteringsfasen, de får till och med extra näringsdrycker. Detta handlar inte om att göra dem fetare utan det är faktiskt så att utan näring har man ingen energi = kan inte röra sig. Kroppen behöver energi för att orka.

upa - Ej medlem längre2008-06-25 17:02

Miss_A, man ska inte blanda ihop kost till sjuka människor och daglig kost för friska människor. Överviktiga personer tenderar att trots sin kroppshydda vara malnutrierade. Att banta under sjukdom är inte att rekommendera. Däremot ingår det som en del i rehabiliteringen att gå ner i vikt.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:08

Det är dock ok att vara fet.

upa - Ej medlem längre2008-06-25 17:10

trashone, tvångsvård är inte så vanligt förekommande även om man skulle önska det i vissa fall.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:12

Du menar till dig?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?