Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 20 127 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnill | 2008-10-10 18:16 | |
![]() | Kleris skrev: "gnill: Jag tycker inte att det är okej att använda ordet negerboll. Cerebral pares är en medfödd sjukdom - hur kan du jämföra de båda? Är det en sjukdom att vara "neger" eller?" För det första: CP är inte en sjukdom (det är en funktionsnedsättning). Många som föds med Downs syndrom, CP, autism, dövhet eller en annan funktionsnedsättning uppfattar sig varken som sjuka eller särskilt defekta, utan snarare som en minoritet. Att ha en annan hudfärg, sexuell läggning, etnicitet eller en kroppsdel (inkl hjärna) som avviker från majoriteten innebär att man har något gemensamt. Exempelvis begås hatbrott mot alla dessa grupper (även om funktionsnedsättningar - märkligt nog! - inte ingår i lagstiftningen mot hatbrott). Därför har detta något gemensamt i ett resonamng som detta, det innebär inte att det är samma sak på alla plan. Jag är ibland lite fascinerad av en del unga människor som är helt tvärsäkra på vad de tycker. Verkligheten är ju ofta sådan att det vi tycker kan förändras... särskilt om vi möter något på nära håll som vi inte kände till. Att vara ung innebär ju visserligen en svartvitare syn på livet, man har ju inte lika många erfarenheter (been there, done that) och själv har jag aldrig någonsin varit så vuxen som jag var (övertygad om) vid 20. Därför tycker jag att det är lite intressant att ställa frågan, om du själv får uppleva detta, tror du att du skulle se på det annorlunda då... och jag tror att många skulle uppleva saken annorlunda... men byta hudfärg gör ju folk inte så ofta så den liknelsen funkade ju liksom inte... Och: jag tycker inte heller att det är okej att använda ordet negerboll, eller CP som skällsord, eller idiot för personer med utvecklingsstörning (trots att diagnosen hette så förr i tiden) eller kärring om en kvinna eller att beskriva en situation som "där stod vi som några jävla taikons" (hörde någon säga det häromdagen) eller en massa liknande saker. Men att andra vill framstå som okänsliga, empatistörda och obetänksamma och framhärda i att använda uttryck som det finns människor som tar illa vid sig av är väl okej, antar jag... | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:17 | |
![]() | en ras? dra mig baklänges.... | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:21 | |
![]() | Katalias; bryr du dig bara om hur ett ord är laddat för dig? låter aningen egoistiskt. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:25 | |
![]() | cattalinka, haha.. den var kul! Nej, naturligtvis inte. Men så länge jag inte har träffat någon som faktiskt tar illa upp vid användandet av ordet så KAN jag inte acceptera påståendet att det är laddat. Det är bara ett rykte. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:25 | |
![]() | Och då menar jag alltså negrer själva. Vita som tar anstöt "å deras vägnar" bryr jag mig inte ett dyft om. | |
uffe6y | 2008-10-10 18:26 | |
![]() | säg en Afrikansk medborgarboll så är problemet ur världen | |
soapan - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:29 | |
![]() | heter det afrodisiak eller afroamericandisiak? | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:32 | |
![]() | Det har väl med gudinnan afrodite att göra? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:33 | |
![]() | Jag tror Soapan var ironisk, men vad vet väl jag. | |
jesssinikka | 2008-10-10 18:34 | |
![]() | varför ska ni ta det som skällsord!?!?!? så länge det handlar om bra saker så är det väl inget att tjafsa om!? kalla mig vad ni vill så länge ni bara menar väl så gör det inget alls! katalias så sant, det är nog vi vitingar som förvränger allt och gör det till något dåligt. | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:34 | |
![]() | Uffe; du svarade inte på min tidigare fråga till dig.... | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:39 | |
![]() | Ah se, så går det när man dyker in i trådar och är impulsiv. | |
Mimikryp | 2008-10-10 18:41 | |
![]() | I mitt umgänge har det alltid hetat negerboll, och för mig heter det det. Men sedan det var en så stor debatt om det i samband med Nogger black för några år sedan, så har jag - när jag vill anstränga mig - börjat säga "en så'n där som inte får kallas negerboll", så vet folk precis vad jag menar... :-) | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:43 | |
![]() | Vad tycker ni om ordet negerjobb? Det betyder inte svartjobb, från ordet negro, direkt. Ganska talande för vilka associationer ordet neger ger. | |
Gigi51 | 2008-10-10 18:45 | |
![]() | Jag tycker inte det är okej att använda cp som ett skällsord. Jag tycker det är en väsentlig skillnad på att göra det och att kalla ett bakverk för negerboll. | |
jesssinikka | 2008-10-10 18:48 | |
![]() | budalv negerjobb och negerboll lär du väl se skillnad i? | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:48 | |
![]() | Budalv: ja men en negerstjärt...ja det är nåt fint dä ;) | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 19:00 | |
![]() | Säger jag negerjobb så menar jag antagligen det på ett nedvärderande sätt, därför skulle jag aldrig använda ordet. Men negerboll? Ser inget nedvärderande i det. | |
soapan - Ej medlem längre | 2008-10-10 19:04 | |
![]() | klart jag var ironisk.... | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-10 19:06 | |
![]() | Sorry soapan, jag var lite för snabb där. Pluggande och betaforum är ingen bra kombo. ;) | |