Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 507

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2008-11-06 21:58
Antal inlägg: 3037

Mycket bra talat natox_nox!! Håller med dej:-)

snurrman2008-11-06 22:02
Antal inlägg: 21

Natox- att Usa har den statistiken beror på väldigt mycket annat också, Du har dock rätt i att samhällsprobelm inte löses av hårdare straff i ett land där det bara blir fler o fler människor främst p g a illegal invandring som egentligen bara kan sluta på ett sätt.

beaujolais - Ej medlem längre2008-11-06 22:03
Antal inlägg: 338

Visst är det härligt att skylla allt på samhället! Individen som sådan har självklart bara rättigheter, medan samhället - dvs alla andra, mestadels har skyldigheter... NOT!

Nej, jag är inte för dödsstraff, men jag är heller inte för att dalta med folk. Ta som exempel dagens domar; Ara Abrahamian (eller vad han nu heter) dom ersatte ett bötesbelopp om 500000, medan Papa Dee fick dagsböter på i runda slängar 9000 kr. Visst är det helt rättskorrekt att en slängd medalj på en matta genererar en halvmiljon i böter medan en misshandel bara kostar 9 papp. NOT!

belugavis - Ej medlem längre2008-11-06 22:04
Antal inlägg: 1600

me too

belugavis - Ej medlem längre2008-11-06 22:04

Neej jag skulle skriva att jag pockså höll med natox_nox

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:06
Antal inlägg: 6214

Har du också gott på republikanernas tidiga (förra hösten) spinn om illegala invandrare i usa snurrman? De är inte de illegala invandrarna som ligger bakom usas höga brottsnivå, nettoeffekten av dem är troligen positiv då många jobbar för en pottstyver vilket "Håller ekonomin igång"

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:10

emelisa, om något så fruktansvärt hände någon mig närastående, så får man ju hoppas att jag ägnar mer tid att tänka på just min närstående än vad gärningsmannen skall ha för straff!?

Att hävda att den som inte är för att straffa hård (läs hämnas) inte skulle förstå "lidandets psykologi" är fördomsfullt. Dalai Lama har fått hela sitt land stulet! ;) Hur många invandrare i sverige tror du inte har varit med om saker vi ens kan tänka oss utan att ockupera hela sin tillvaro med att söka hämnd? Om alla tillämpade din logik, skulle vår vardag totalt bestå av hämndaktioner till höger och vänster.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-06 22:11

Vad jag tror natox_nox kanske menar, i alla fall vad jag menar är att betoningen inte ligger på att det är samhällets "fel" eller personens "fel" utan att man inte kommer någon vart med att tänka "ta sitt ansvar", dens fel, hans fel hennes fel-straffas..utan att själva lösningen på problemet egentligen låg bakot i tiden. Skulle man fokusera mer på det, skulle personen kanske inte bli så "ond" som alla uppfattar. De flesta har sjukt förflutet. Nästan alltid. Josef Fritzl nu senast läste jag om. Det handlar inte om "oj vad synd, det var inte hans fel" utan att man står vid sidan av och kollar varföroavsett känsla i kroppen.
Självklart ska personer som skadar andra låsas in, men man löser inget genom att fokusera på hat tex. I längden hjälper det mest en själv att lösa känslorna för människor som gör sjuka saker. Sen kan man efter det försöka tänka ett par steg längre.

snurrman2008-11-06 22:16

dudeniro är inte hämndaktioner just det som stora länder med makt utövar t ex usa?
Förvisso inte gemene man men det är väl ändå regeringar som sätter moralen för sådana handlingar?

snurrman2008-11-06 22:19

Tycker även att skylla på samhället är som att deltaga i en gängmisshandel o sen säga men det var ju inte jag som börja...
Känns som ett typiskt sätt att skylla ifrån sig problem som rör och drabbar oss alla.

Brasved - Ej medlem längre2008-11-06 22:24
Antal inlägg: 77

Folk minns väll vad de gjorde i Kina för att locka flera turister? Man satte dödsstraff på att råna turister. Då kom ju folk på att om vi ändå rånar dem, så kan vi ju lika gärna ha ihjäl dem också. Staffet blir ju detsamma.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:26

exakt, snurrman och
1) det är just den bristande psykologin som bidrar (INTE ENSAMT FÖRKLARAR) till en hög våldsnivå. Om staten anser det rätt att ta människors liv, om polisen har en låg tröskel till att använda våld, vad är det för signal till samhället?

2) Enda sättet för oss är intresserade av att finna lösningar på sociala problem är att lära oss mer om samhällets roll, och vilka mekanismer som gör människor kriminella t.ex. Det är inte att skylla på något, men om du t.ex. hade växt upp under hemska förhållanden, under systematisk tortyr, utsatt för övergrepp och extrem orättvisa så skulle det nog vara bra faktorer för att förstå varför saker gick som de gick...

natox_nox2008-11-06 22:32
Antal inlägg: 6

Ni som är för höga straff och dödsstraff:
För några dagar sen var jag i Guatemala City, en stad där man som turist inte kan gå ett kvarter utan att riskera att bli rånad eller kidnappad. En av världens mest kriminella städer TROTS en mängd poliser med automatvapen och stenhårda lagar. Frågan är då: Varför är Guatemala City en av världens farligaste städer? Är det a) För låga straff och för snälla poliser, eller b) hög fattigdom, stora klyftor, dåligt med jobb och stora problem med missbruk?
Jag tror det senare, och det är anledningen till att jag tror att man måste förändra det social samhället för att förändra brottsligheten, inte det juridiska. Världen är inte svart och vit, ett brott är aldrig så enkelt som ni vill förklara det.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:34

Tack natox. Reality check för vissa får jag hoppas.

snurrman2008-11-06 22:37

Men Natox de där skulle du aldrig säga om du själv var drabbad skulle någon mörda nån du älskar skulle du garanterat vilja att personen brann i helvetet.

Och att säga att det finns förklaringar till att människor dödar plundrar våldtar o s v är ju som en stor käftsmäll till de som haft det tufft och lever ett helt normalt liv idag.
Det är inte förklaringar, det är ursäkter.

Det är ju inte direkt så att alla som haft eller har det tufft väljer en sån bana

belugavis - Ej medlem längre2008-11-06 22:43

Om samhället lär sig att ge rätt före man skyller, då kommer saker att ändras. Dvs hitta grundorsak till varför någon är fylld med hat.

Om USA inte bombar sönder barn blir människor inte arga och då vill de inte bli terrorister. Enkelt.
Kolla hur mycket i världen som är skapat av hat och hämnd. Hitler; någon som tyranniserades i sin barndom. Hur intressant vore det inte att gå tillbaka i tiden och flytta honom som bebis till en annan familj där han inte blev misshandlad varje dag och som jag tror fick en enorm eldkraft av att tvingas stå ut med det, hata sig själv och sen använda det som bränsle i sina tal när han äntligen hittade en plats där han kände sig hemma (innan misslyckad, arbetslös mm)

Hur skulle någon våga säga Gud vad löjligt, det klart det inte hade blivit nån skillnad var han växte upp. Jag fattar inte hur man Inte kan tänka på de sakerna. Att man inte fattar att barnet FORMAS genom det han är med om. Sen tänker han med den formen sen. I Sverige beskrivs barndom som ett "startskott" i livet, en fas man går igenom och sen är man vuxen, tar ANSVAR (efter 20 års åldern tar alla ansvar och är skyldiga till allt de gör. Däremot "ungdomar"-d'är är det LITE ok att må dåligt och visa det om man har det "jobbigt hemma" ) Inte att hjärnan från början inte har nån referensram,v vilket är det som är hela grejen. Referensramen bildas när du växer upp.
Josef Fritzl, Hitler, Saddam Hussein. Det finns fler Försök hitta en tyrann som haft en bra barndom.
Det klart att man föredragit att den bomben som var avsedd för Hitler skulle dödat honom, pga av det som kom efter. Det skulle jag klart ha sagt ja till och stått för, men inte utav hämndkänslor utan av "stoppa"..

Men om vi tänkte mer på det som formar oss och skolor/förskolor/institut ioner/socialtjänst mm tänker på det i tid, så kanske man slipper så många som skadar och förstör.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:46

snurrman, jag utgår från att något hemskt har hänt dig då eftersom du ger dig själv rätten att säga vad andra människor skulle känna om det hänt dem!?

belugavis - Ej medlem längre2008-11-06 22:46

Jag kan känna att en person som gör illa barn och sexmördar barn vill jag såga sönder med en motorsåg. Jag anser att det är normalt att KÄNNA så, men det hjälper inte någonting.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-11-06 22:47
Antal inlägg: 1788

1. Ett par gånger har jag försökt sätta mig in i en hypotetisk situation där något dödat till exempel min flickvän eller min son. I samtliga fall har jag kommit fram till att jag antagligen skulle vilja döda den personen.
2. För att svara på frågan: Dödsstraff, som rättslig påföljd, är fel.

Känn på den, Snurrman.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 22:48

För komplicerat Jaap! Resonemanget är "jag känner" därför vet jag.

Bra poäng dock. Undrar om det ligger något djupt i det, att separera ens personliga känslor från vad rättsystemet handlar om... hmmm...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?