Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2009-03-21 00:59
Antal inlägg: 1600

Jaap-det är inte ofta en näringsidkare är offer/missbrukare.
Eftersom det ofta är så i den bransch vi pratar om måste man ha regler utifrån det. En kropp är ju inte en byrå vi fraktar runt direkt.
Jag gillar Mona Sahlin utifrån en mamma som kokar te-perspektiv och som vill att dottern ska komma hem kl tolv senast.
Resten av politiken känns som ...att jag ska låta ha osagt..nu ska jag vara jättetyst. Jag tror jag har klargjort vad jag står i alla fall.

pion ekrot2009-03-21 00:59
Antal inlägg: 3340

mrperfect, vad menar du? Forskning är bättre än man tror eller forskningen är bättre än man tror? Och, vad vet du om det?

belugavis - Ej medlem längre2009-03-21 01:00

Dudeniro.. siffrorna var svåra att få fram. Det fanns inga tydliga siffror. Det var slutsatsen i förra tråden..så jag tycker inte varken du eller jag i så fall kan indikera något bergfast.
Men jag säger bara sunt förnuft

Basta - Ej medlem längre2009-03-21 01:00
Antal inlägg: 3528

Det är en massa unga flickor som går sönder under tiden som vi tjafsar om hur man ska göra. Vi kan ha en massa tankar om hur det ska se ut, men va fan vet vi?

Basta - Ej medlem längre2009-03-21 01:03

Jaapconrad: Varför jemföra röda mot blå?

-Robson - Ej medlem längre2009-03-21 01:04
Antal inlägg: 620

Att förlägga prostitutionen till ljusskygga domäner torde inte vara ett bra sätt att stävja problematiken. Nej, en intensiv punktmarkering av de prostituerade är nog rätt väg att gå. Och då menar jag monumentala sociala insatser för att få de tjejer som vill att byta väg i livet - flertalet prostituerade vill nog verkligen upphöra med denna verksamhet. Men då behövs STORA insatser; frågan är om politikerna är villiga att satsa vad det kostar.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-21 01:04
Antal inlägg: 6214

vad är sunt förnuft beluga? Att det är viktigt att lagstifta för att markera att det är fel att köpa sexuella tjänster - när de flesta redan tycker det. Att det är viktigt att lagstifta, även om konsekvenserna blir att verksamheten går under jorden och kvinnorna i prostitution får det ännu sämre?

Jag har sagt det förut. Jag vet inte vad som är bäst, men jag är en stor skeptiker till nuvarande lagstiftning, både dess tillkomst (bakgrundsanalysen och antagandena och retoriken), samt dess konsekvense (därom tvistar de lärde - har ännu inte set någon referens till 600 - ett fantastiskt resultat om det stämmer)

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-21 01:06

tack robson!

Nej, jag tror inte politikerna är villiga att satsa. För vänstern och socialdemokraterna gäller i så fall att man måste göra upp med det faktum att man värnar om de svaga och kvinnor, men att man aldrig stått upp för de prostituteades rättigheter. Då måste man visa sympati för en företeelse som man inte vill ha, vilket man inte kan. Sossarna har inte lyckats med det när det gäller narkomaner heller, medan vänstern trovärdigt har kunnat hålla en "nej till narkotika ja till narkomanen politik".

-Robson - Ej medlem längre2009-03-21 01:08

Traffickingen är en ännu svårare nöt att knäcka. Här krävs internationella polisiära insatser av stora mått för att spräcka de vidriga ligor som ägnar sig åi människorov.

DennisPlz2009-03-21 01:09
Antal inlägg: 4031

Alla som arbetar för pengar är prostituerade, fast med varierande delar av kroppen.

-Robson - Ej medlem längre2009-03-21 01:12

Sex är ju det mest intima människor kan ägna sig åt. Självklart är det en viss skillnad på få betald för att köra gaffeltruck och att lägga upp röven för att bli påsatt. Jag väljer i alla fall trucken varje dag i veckan.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-21 01:13

Robson, massivt och fullhjärtat stöd till att få upp levnadsstandarden i forna östeuropas landsbygd skulle ganska snabbt ta bort en stor del av rekryteringen som möjliggör trafficking i europa. En allmän förändring av kvinnosynen på kontinenten vore naturligtvis också en förebyggande åtgärd - dock kanske inte något som vi kan påverka.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-21 01:14
Antal inlägg: 11612

Med Dennis logik är jag inte prostituerad.
Mitt arbete är ideellt.

-Robson - Ej medlem längre2009-03-21 01:15

Jodu, Dude, det här är saker man inte åtärdar på en kafferast precis. Men det du nämner verkar vara bra åtgärder att börja med.

Basta - Ej medlem längre2009-03-21 01:18

Dude: Det är så trist att vi vet att det aldrig kommer hända.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-21 01:21

Dudeniro Det handlar inte om en markering som i markering utan en norm. En norm ger människor en inre kompass.
Det ger FÄRRE personer som hamnar i ljusskygga miljöer.
Oavsett om det är lagligt eller inte tror jag att samma ljusskygga beteende kommer att inträffa + en mängd fler människor än vad som tidigare skulle hamnat där.
Lagligt eller olagligt så kommer människor vilja tjäna pengar på förtryck. (Alltså det att äga någons kropp och köpa och sälja den på samma sätt som att man säljer en materiell sak. Då vissa har en sån läskig syn på en människa som ett objekt får de inte ges "rätt".)
Trafficking kommer finnas på det sätt att man tjänar ännu mer pengar på att ta en tjej till ett land där det är lagligt. Sen när hon är drogad och hjärntvättad kan hon jobba där "lagligt" ändå och dra in mer pengar. Så tror jag.
Det är vetskapen om hur "frivilliga" offer beter sig som gör att jag kommit fram till det här.
Jag tror att det i många fall kan röra sig om samma mönster som folk som fastnar för misshandlare. Ingen kan förstå varför en tjej går tillbaka till en som slår och det handlar om makt och hjärntvätt.
En kropp är jaget och det ska inte ges den möjligheten att lagligt kunna utnyttjas, eftersom hon själv kanske inte fattar att hon blir utnyttjad.

Om jag trodde att själva traffickingproblemet och inlåstheten och de konstiga ideerna om att äga skulle försvinna utav att prostitution blir helt lagligt skulle jag hålla med ja-sägarna på varje punkt. Inget verkar tala för att det kan bli så.

Att hjälpa människor kan man därför göra på annat sätt, genom att ha ett center dit man kan anmäla fall av missbruk (både köp och sälj..)
Vilken härlig fredagkväll :)

belugavis - Ej medlem längre2009-03-21 01:22

Folk som vill jämföra en drift med vanlig massage kan ju tänka ett par tag till.

-Robson - Ej medlem längre2009-03-21 01:26

Jag läste att missbruket bland de prostituerade har gått ner drastiskt. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, med tanke på att antalet prostituerade verkar var konstant. Fortsätter de sälja sin kropp trots att de slutat droga, eller är nyrekryteringen så stor?

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-21 01:30

beluga, det är min poäng. Svenska folket har redan den inre kompassen. Gå gärna tillbaka till mitten av 1990-talet och hitta hur många svenskar (män om du vill) som tyckte prostitution var okej.

Tror dessutom du missar att jag inte sagt att prostitution borde vara lagligt. Jag har sagt att jag vet inte. Däremot har jag sagt att jag tycker nuvarande lagstiftning är konstigt konstruerad och jag tror inte den fyller den tänkta funktionen särskilt bra. Jag har också sagt om att om det visar sig att jag har fel så tycker jag det är bra.

Jag tror att sverige har mycket att vinna på att fortsätta hålla svenskars "inre kompass" på att prostitution är fel. I och med att man nu skapade den här lagen så blir det oerhört svårt att gå tillbaka till 1998 då det var lagligt (men folk trodde det var olagligt), det skulle uppstå värsta paniken skulle jag våga tro.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-21 01:32

Robson, tjack-hororna var gatuprostituterade, och gatuprostitutionen verkar ha försvunnit - åtmistone från de gamla kända stråken (typ malmskillnadsgatan). Det är väl bra. Gatuprostituterade är ofta hårt utsatta för våld, har missbruksproblematik osv.

Frågan är vart de har tagit vägen. Undrar om socialtjänstförvaltningen i stockholm vet något om det. Om jag vore i sverige skulle jag ringa i morgon av ren nyfikenhet faktiskt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?