Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
OdisLiljan2009-06-30 14:14
Antal inlägg: 65

micro

Tack. man behöver höra sånt när man gör något så jävligt!

micro1132009-06-30 14:17
Antal inlägg: 17542

I princip kan man säga att testet visar vad som finns med hunden som ung, dvs det betraktas som medfött. MH skall helst göras vid ett år.

Vad som händer senare i livet säger testen inget om.

MT som görs senare, säger lite mer om hundens stabilitet som vuxen.

Men ingen av testerna kan tjäna som kvitto för att fria en bitsk hund.

tipitina2009-06-30 14:19
Antal inlägg: 2687

Har aldrig påstått att hunden har rätt att bita. Om du läst mitt första inlägg hade du sett det.
Men om man som ägare vidtar åtgärder såsom att stänga grinden så anser jag att människan är fullkomligt urbota korkad om den går in där utan min tillåtelse.

Jag vet att det råder strikt hundägaransvar, men om hunden blir provocerad räknas också detta in när försäkringsbolagen skall göra upp.

Jo, barn växer upp. Som liten hade vi en granne med hund som bet. Tidigt lärde sig alla barnen i grannskapet att där går man inte in utan att ägaren är med. Och så små barn som inte kan lära sig det bör inte gå på gatorna själva.

Kan tillägga att jag går inte in till någon människa, vare sig de har hund eller inte, utan att ha fått klartecken från vederbörande.

OdisLiljan2009-06-30 14:20

Micro

Ok. Jag menade inte att det skulle fria en bitsk hund. Eftersom jag har avlivat min så förstår du ju vad jag tycker.

Tack för att du förklarade vad det innebär! =)

OdisLiljan2009-06-30 14:22

tipitina

Jag tycker som du, har man staket och grindar stängda så ska folk respektera och förstå. Lagen som säger att du åker på det trots att du har staket och bla bla bla är korkad.

Jag blir lika trött på folk som springer fram och klappar hundar utan att fråga ägaren om det är okej!

tipitina2009-06-30 14:28

Japp, det borde nånstans ingå i skolundervisning. Andras djur petar man inte på om man inte får lov!!!

Micro; hur ställer du dig till hästhagar? Om ett litet barn springer in där och blir sparkad, biten, attackerad skall hästen då avlivas?

micro1132009-06-30 14:35

tiptina

Jag vet inte hur lagen ser ut för hästar, så det kan jag inte svara på. Rent moraliskt anser jag att man är ansvarig för det ens djur ställer till med och det gäller även häst.

En häst som attackerar kan väl inte heller anses vara frisk, antar jag, och hade jag en mentalt packad häst så skulle jag avliva den.

tipitina2009-06-30 14:39

Så då skall alla hästhagar byggas om med höga stängsel och låsbara grindar? En skrämd häst kan sparka, ett barn har huvudet i lagom träffhöjd och kan således dö. Är hästen mentalt packad för att den blir skrämd?

Nåväl, jag vet att man inte kan likställa häst och hund men likväl köper jag inte resonemanget om att jag måste låsa in min hund. Och vad krävs då för lås? Om jag låst och någon klipper av hänglåset med bultsax? Dyrkar upp låset med dyrk? osv osv

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 14:40
Antal inlägg: 3473

Ja alla gör ju vad dom tycker är bäst. Man avlivar dock inte opålitliga och livrädda männsikor?!!!! Man avlivar inte ens mördare i sverige. Varför är djur så annorlunda enligt många?? Det finns människor som jobbar med djur på samma sätt som "Cesar" i tv serien. Men har man inte försökt få hjälp med sitt djur och kollat fysiskt och psykiskt om det går att ändra/bota så tycker jag personligen att det är för jävligt!! Har man dock försökt föra ALLT och det fortfarande inte blir någon bättre samt att hunden lider så är det ju bäst för både hund och omgivning att lite den gå till andra sidan. Jag har och har alltid haft djur och är ej okunnig.

micro1132009-06-30 14:45

tiptina

Om någon bryter sig in i ditt hem och din hund hugger, så är du enligt lag ansvarig för den skada hunden åsamkar, oavsett vad du tycker om det.

Jag anser att bitska hundar skall hållas under sådan uppsikt att de ej kan bita någon. Om det innebär att de inte kan gå lösa på tomten så är det så.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-30 14:52
Antal inlägg: 3069

Jag blev biten av en häst som påstods ha aggressioner mot män en gång, stod med ryggen mot spiltan och kände hur det brände till i skuldran.
Jag tycker faktiskt att det är överdrivet att ropa på avlivning så fort ett djur gör något som kan upplevas som skrämmande och farligt utan att analysera omständigheterna bakom. Det är lite som att ta den billiga vägen ut, djurägarskap innebär en hel del ansvar inför djuret också, men det är det många som inte har greppat.

tipitina2009-06-30 14:56

Men det var du som förordade höga stängsel och låst grind. Då undrar jag när det är tillräckligt? När man låst in hunden i ett kassavalv?

Som jag skrev så vet jag vad det strikta hundägaransvaret innebär men för den sakens skull tycker jag inte att det är rätt. Och som jag skrev så tar man också hänsyn till om hunden blivit provocerad när man gör upp det ekonomiska. Missade du det? Skall inga hundar lämnas ensamma hemma pga ngn kan bryta sig in och hunden då kan känn sig hotad och inbrottstjuven då kanske inte förstår förstår hundens signaler och blir biten?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 14:58

Risotto tack för ditt inlägg:)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 15:01

Egentligen är det lite lustigt, just som du säger tipitina om nån gör en olaglig handling genom att bryta sig in i ett hus så ska en hund som ev biter få skulden, lite sjukt egentligen. Sen i vissa stater i USA är det fortfarande tillåtet för människor att skjuta folk som går in på tomten

micro1132009-06-30 15:04

tiptina

Jag tycker inte man behöver dra det in absurdum, men att man skall ha uppsikt över sin hund, och kunna garantera säkerheten för andra anser jag är självklart.

Jag har själv en hund som vaktar, han får inte gå lös på tomten, utan om han är lös är det i en hundgård med låst dörr -- just för att jag anser att det är mitt ansvar att ingen blir biten.

tipitina2009-06-30 15:04

Mitt föregående var riktat till micro

micro1132009-06-30 15:06

Risotto

Som jag tidigare skrev gällande min egen hund, så anser jag att man måste värdera situationen.

När en hund oprovocerat ger sig på barn anser jag dock att det inte är så mycket att diskutera.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-30 15:17
Antal inlägg: 3069

micro, vi behöver inte göra en långkörare av det här. Grundläggande så tycker självklart även jag att om en hund agerar som det är beskrivet inledningsvis i tråden att det är något fel och något som är allvarligt.
Däremot så tycker jag att det är viktigt att se till de bakomliggande orsakerna och inte skylla allt på hunden utan att ens försöka göra något åt saken utan avlivning. Att det sedan är ett barn har inte med saken att göra, hunden ser inte skillnad på vuxen och barn, det är bara dina moderskänslor som värderar situtionen olika utefter det. Dessutom så kan man kallt räkna med att om hunden hade velat göra slut på offret (barnet) så hade den bitit i halsen och den hade lyckats. Därför utgår jag från att det här exemplet mer handlar om en psykiskt obalanserad hund men en som ändå har en spärr mot att göra defenitiv skada. Jag skulle mycket hellre se att någon tog ansvar för djuret och gjorde något för den istället, hunden mår säkert inte heller bra och den mår absolut inte bättre av att få "somna". Vem vill egentligen "sova" till den yttersta dagen om man kan välja att få vara med ett tag till? människa som hund.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-30 15:17
Antal inlägg: 832

usige beatha; istället för att ta med dig en skiftnyckel på promenaden med din hund kan jag rekommendera en sådan här:

www.dogdefense.se/

Safflor - Ej medlem längre2009-06-30 15:22
Antal inlägg: 832

Som hundägare har man alltid strikt hundägaransvar.

Vore fint om föräldrar höll litet koll på sina avkommor också. Kanske rent av lärde dem litet om hur man närmar sig ett djur och hur man visar det respekt.

Men barn har blivit en helig ko i detta land, de tillåts bete sig hursomhelst.

Inte alla, dock, som tur är.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?